Kennel Barecho

Alla inlägg den 9 januari 2010

Av barecho - 9 januari 2010 18:17

Jahaja.... så då har även jag skaffat en blogg då, även om jag alltid har sagt att jag inte skulle göra det. Men, man är väl inte sämre än man kan ändra på sig, eller hur?! Vi hade ju en blogg när vi åkte till Australien, och den har vi kvar som en dagbok från den tiden, och det är väl tanken med bloggar också efter vad jag har förstått. Sedan har jag också hört att en del tycker det är så ointressant att läsa på hemsidan om nåt annat än resultaten, så vi försöker väl såhär ett tag då så får vi se hur det funkar. Fördelen är att jag kan skriva i den från alla datorer såklart, hemsidan måste jag uppdatera där jag har dreamweaver och det har vi just nu bara i vår gamla dator (som är segare än segast....). Sedan tycker jag själv att det är väldigt skönt att sitta och skriva och reflektera över saker som hänt.

Men, nu var det årets MyDog jag tänkte skriva lite om...

Vi tänkte som vanligt åka ner natten före utställningen, det kostar ju att vara borta och sedan måste vi också ha hundvakt längre tid annars så detta passar oss jättebra, eller ja - i alla fall mig som halvsover mesta tiden på vägen ner... Jag fick både fårskinnspäls och speciell volvokudde i julklapp till mina resor, så David klagar nu på att det tar 10 min extra innan vi kommer iväg då jag ska installera alla mina saker före.... I födelsedagspresent köpte vi en ny GPS till mig, Bosse börjar ju bli gammal och som en del vet så har ju han och jag haft en del slitningar i vårt förhållande så jag ville helt enkelt ha honom utbytt! Så Nisse kom in i mitt liv istället, och Bosse skulle flytta till Davids föräldrar.... Vi hade såklart laddat Nisse med adressen till Focus P-hus vid mässan i Göteborg och allt såg väldigt bra ut i 1 mil.... sedan fick han nån typ av infarkt eller så, och fortfarande så visar han inga livstecken.... Så Bosse, allt är glömt och förlåtet, kom hem till mig igen - det där med färjan i Norge kanske inte var så farligt ändå...

Ja, som tur var så hittade vi dit ändå, och vi kom dit i god tid då vi startade hemifrån redan 01.00 på natten ifall vädret skulle vara dåligt. När vi stannade någon mil innan för att ge hundarna mat och rasta dem så upptäcker vi att Clådan har vattensvans.... så himla trist, men kanske inte så förvånande ändå. När vi badade hundarna på onsdagen så hade vi -30 grader hemma, så av den anledningen fick de ligga i badrummet med golvvärme tills de hade torkat helt efter föningen. Men, Clådan är urfälld då hon började löpa idag, och precis lika blev det i somras några dagar innan löpet började, hon fick vattensvans även då...

Torsdagens utställning dömdes av en engelsk dam som heter Ferelith Somerfield, jag tror inte att jag har ställt ut för henne tidigare, men såklart - det kan ju ha skett nån gång i min ungdom... Lillis blev tvåa i juniorklassen med HP, och hans bror Watson vann klassen - också han fick HP. Något som jag förstod att vi skulle vara glada för sedan då det var många hundar som fick blått band denna dag...

Loke vann först championklassen och blev sedan bästa hanhund med CACIB! Han har ju alla meriter för sitt internationella championat, men Vanja har inte fått bekräftelsen ännu och då måste man ta emot det... Vår danska yrhätta Sanne fick ett andra pris, domaren gillade inte att hon "hängde" sig i kopplet när hon sprang iväg... Pärlan blev fyra i öppen klassen med CK, visad av Vanja då jag fortfarande har problem med knäna (kan man köpa sig en ny kropp nånstans???) och femma i klassen, också med CK stod Ebba! Vi ställde inte ut Clådan då svansen var långt ifrån bra, och det syntes också att hon hade ont i den. Men, vi hade två jättefina championtikar med ändå! Liza vann klassen med Kylie som god tvåa! De blev sedan tvåa, respektive trea bästa tik. Loke blev BIR, men inte placerad i gruppen.
  
BIM Astrospring's Luna och BIR Barecho Zimply Zuper


Vår uppfödargrupp blev bästa grupp i rasen, och jag kände mig verkligen nöjd med vår fina grupp och såg fram emot att få visa den i stora ringen. Men, när vi var färdiga i vår ras kl. 15.30 så fick David se att det var dags för uppfödargrupperna att gå in i finalen! De hade helt enkelt glömt oss, eller struntat i att vi inte var färdiga! Så det blev ilfart dit och vi fick springa in direkt i stora ringen... väldigt dåligt kan jag tycka! Så mycket tid, pengar och energi som man lägger ner på det och så kan inte ens arrangörerna hålla koll på ifall all bedömning är avslutad i rasringarna - kan säga att det inte heller var några högtalare som kunde höras i den del av mässan där vi hade vår ring...

  

Liza, Ebba, Pärlan och Loke


Mamma skulle döma på MyDog torsdag och fredag så med tanke på det som hände när jag skulle äta här förra året så tyckte vi det kändes bäst att äta med henne så hon höll koll på mig! Jag tuggade maten ordentligt, och åt inte heller från nån annans tallrik denna gång, så allt förflöt lugnt... och redan vid 21.00-tiden så var det gonatt...

Fredagens domare var Nina Karlsdotter, och vad jag vet så var det första gången hon dömde rasen - och det är ju alltid spännande! Men, många var det som funderade över om det kunde vara rätt att hon hade både en elev och en aspirant i ringen första gången - jag tänkte att hon säkert hade dömt utomlands, men sedan kom vän av ordning och berättade att Allrounders får ha elev och aspirant då de dömer en ras första gången. Lillis var först ut även denna dag, och nu vann han klassen och fick CK, Watson blev tvåa med HP. Lillis blev sedan trea bästa hanhund. Miller blev femma i öppenklassen, så fint visad och i bra kondition - man blir så stolt som uppfödare när man ser sina fina uppfödningar sköta sig så fint i ringen! Loke vann championklassen och blev sedan tvåa bästa hanhund. Sanne-panne blev trea i juniorklassen med HP. Pärlan vann öppen klassen och Fendi blev femma i samma klass med CK! Clådans svans var inte helt bra, men såpass att vi ville visa henne i alla fall, hon såg så ledsen ut dagen före när hon inte fick vara med.... Emelie hoppade in som handler till henne, tack för det, och trea i championklassen med CK blev resultatet, tvåa var Liza och etta var Kylie! I bästa tikklassen så blev Kylie etta med Cacib, Pärlan tvåa med CERT vilket gjorde henne till champion, det var Vanja som visade henne då, tack för det! Kylie blev sedan BIR och slutligen BIG-4.
  

BIR Wongan Romanza At Barecho och BIM Goldmoore's Gold Dreamer


Vi var såklart jättenöjda med resultaten, men det kändes tungt ändå att packa ihop grejerna.... Vanja hade taktiskt nog satt in Pärlan redan i sin bur, och drog sedan ut henne - jag hade inte klarat att säga hejdå till min Pärlssons Pärla.... Hon ska ju nu vara några månader hos Vanja för att ha en valpkull där, och i gengäld ska vi få ta en kull på vackra Liza. Det här är nåt som vi båda har stor nytta av i det fortsatta avelsarbetet såklart, och jag vet att Pärlan kommer att ha det jättebra där, men de hundar som vi har inne med oss hela tiden, som sover med oss och allt det där - det märks såväl när nån av dem inte är här....

Nåt annat som var väldigt tråkigt denna dag var att mamma var så nära att bli biten av en rottweiler när hon dömde dem, hon var väldigt skärrad, vilket man mycket väl kan förstå. Tydligen hade hon precis hunnit få bort ansiktet när hunden kastade sig emot henne, så himla otäckt!

Resan hemåt gick bra, förutom att David glömde sätta tillbaks pumphandtaget när han tankade i Alingsås, så det kommer väl en räkning på det.... När vi närmade oss avtagsvägen mot Årsunda, ca 1 mil från vårt hus så var det massor av tända ljus efter vägen då en 20-årig kille från Gävle omkommit där på torsdagskvällen när han krockat med en lastbil... Vad gör då ett trasigt pumphandtag, när man tänker på den sorg som hans anhöriga har nu.... Tänk så mycket tid och energi vi lägger ned på sånt som egentligen inte har någon betydelse alls...


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards