Kennel Barecho

Alla inlägg den 7 februari 2010

Av barecho - 7 februari 2010 21:04

Dagen har ägnats åt städning och flera timmars jobb med hundarnas bokföring....   Vi har ju haft kenneln som handelsbolag sedan lång tid tillbaka, och den har då aldrig varit i närheten av att göra nån vinst, men man vet ju aldrig ifall nån skulle få för sig och tro att vi tjänar mycket pengar och anmäla oss eller så... Har ju hört andra uppfödare som drabbats av sånt! Eftersom jag vill sova gott om nätterna valde vi att registrera det som företag, och det är väl så att man är momskyldig om man föder upp regelbundet tror jag? Eftersom det inte går med någon vinst hittills så betalar vi ingen skatt, däremot så betalar vi in moms. Av de 10.000:- som vi säljer våra valpar för så går alltså 2.000:- i moms till staten. Lika är det med parningsavgifterna, 25 % är moms. Nu får vi ju dra av moms på sånt vi köper också, men det är inte så mycket som det är moms på. T.ex anmälningsavgifter och reg. avgifter är det ingen moms på. Däremot på veterinärkostnader, hundmat och andra tillbehör. Men, vi får såklart betala in moms de allra flesta månader, men det kan också vara någon månad vi får tillbaks nån krona istället!  

Så idag har jag suttit och gjort klart bokföringen för 2009.... och huvaligen så många timmar det tog.... Men, nu är det klart  . Det ska bara knappas in i datorn, och då hjälps vi alltid åt David och jag så det får bli på tisdag kväll det.

Nu längtar jag verkligen efter David och Jacob....   tur ändå att jag har Henke hemma, även om han mesta tiden sitter vid sin dator på sitt rum...

Jag fick detta kort från Jacob och David idag:

  

Utsikten från La Sagrada Familia i Barcelona.... inget för mig i alla fall som blir höjdrädd bara jag tittar ner från andra våningen!!

Jacob har verkligen uppskattat resan, han hade sagt igår till David att det här var det roligaste han hade gjort! Mammas lilla gullunge   !!


Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards