Kennel Barecho

Alla inlägg den 13 maj 2010

Av barecho - 13 maj 2010 21:30

Det verkar som om valpningen är över nu. Kylie har sovit en stund efter att sista valpen fötts, och hon har druckit sin "hutt" som förmodligen var den som gjorde att ännu en efterbörd kom ut. Alltså bara en efterbörd kvar nu, och det är ju bra att det inte är flera. Hon har också fått sin kvällsmat - och jag kan lova att aptiten nu har kommit tillbaks! Eller så var det för att det inte var hundmat.... vitt bröd, buljong och ägg är mums för en nybliven mamma - ja, om man är hund alltså...

Hon var inte alls sugen att gå ut och rasta sig - men efter lite övertalning följde hon med David ut, när hon sedan kom in och blev itvingad i duschen så kan jag lova att husse inte var populär... Men, förstå så hemskt att ligga och få kladdet ihoptorkat i pälsen... Nä, precis som med barnen så vet de inte alltid sitt eget bästa!

Under tiden David tvättade av hennes bakdel passade jag på och gjorde rent åt de små och gick igenom dem igen. Alla verkar pigga och starka så här långt.
  

Kylie hade sååå bråttom tillbaks till sina små.... och sedan skulle de gås igenom allihopa - den där matte är inte alltid att lita på hon heller...
  


Jag har ju inte gjort mycket idag, bara suttit med Kylie - men det är sån anspänning med valpningar så jag känner mig ändå helt slut. Både av förväntan och så är man såklart också orolig att nåt ska hända. Så nu är det sängen och john blund som gäller för mig - David håller koll på mor och barn en bra stund och ser så att allt verkar lugnt inför natten.


Av barecho - 13 maj 2010 18:23

Till slut så kom det i alla fall en tik, hurra!!
  
Nummer sex var alltså en tik, Decada fick hon heta och hon föddes 17:25. Hon vägde 340 gram.

  

När nummer sju föddes 18:10 så trodde jag att det också skulle vara en tik - tänkte att det hade vänt nu, men icke sa nicke - en till pöjk blev det! Duke fick han heta, och han vägde 388 gram.


Om det är någon kvar så är det möjligtvis en - men det kan lika gärna vara så att det är slut på valpar i magen nu. Hon har själv dragit ur två efterbörder efter att sjunde valpen föddes, men hon har ändå två efterbörder kvar om jag har räknat rätt.

  

Hon ser dock så lugn och avslappnad ut nu, så om jag gissar så tror jag att det inte kommer någon mer valp...


P.s Lilla Dusty har piggnat på sig och ätit, så han verkar vara okey han också!

Av barecho - 13 maj 2010 16:28

Ja, här fortsätter det i sakta mak....
  
Denna pojke föddes 15:33, och han heter nu Denver. Vikten var 364 gram.

  

Vi fortsätter väl på samma spår, eller hur? Valp nummer fem föddes 16:13 och är även det en hanhund, den minsta hittills. Han är lite medtagen, men jag hoppas han repar sig. Vi har döpt honom till Dusty och han väger 278 gram.


Tror inte det är så jättemånga kvar, lite svårt att avgöra då hon har flera efterbörder som inte har kommit ut. Men, vi hoppas såklart på att det ska komma åtminstone en tjej....

Av barecho - 13 maj 2010 14:03

Efter en snabb start på valpningen så gick det sedan betydligt långsammare.

  

Valp nummer två anlände 13:40, och var även det en hanhund. Han heter Davis och vägde 396 gram.

  

Näste valp var även det en hanhund, han fick heta Dempsey och föddes 13:49, vikt 346 gram.


Några finns det då kvar, får hoppas på att nästa valp är en tik...

Av barecho - 13 maj 2010 12:16

..ja, det hade hon då verkligen idag Battingen! Vi var uppe på övervåningenn och hon bäddade och härjade i vår säng - rätt som det var så såg jag att hon stod upp och krystade! Så det blev snabbt ner i valprummet, och så koka peang, sax och snören. Det tog sedan inte många minuter innan hon krystade igen.

  
Här bäddas det för fullt, ingen idé att ta några nya fina fällar ännu då de slits sönder i det ivriga bäddandet inför första valpens ankomst...

  

Nu är det inte långt kvar tills första valpen kommer....

  

...och här har den kommit!

  

Ivrigt slickande, innan matte får ta över och klippa navelsträngen.

  

Och här ska han tvättas helt ren, och kanske han är nödig också?

  

Här är då den förstfödda, en pojke vid namn D'Arby som vägde 384 gram och föddes 12:02.


Fortsättning följer...



Av barecho - 13 maj 2010 10:29

Japp, då är jag tillbaks här igen då - var ju ingen idé att ha bloggen på andra stället när jag inte kunde lägga in foton där pga att utrymmet var för litet...
Vi får väl se hur det kommer att fungera här nu - får kanske ta nå valium eller nåt innan jag skriver för att lugna mitt humör!
Här är det i alla fall dags för valpning snart. Kylies feber låg nere i går eftermiddag-kväll så jag skulle tro att hon sätter igång i kväll kanske. Eventuellt blir det inte förrän till natten, många tikar gillar ju att valpa nattetid - dock har inte Kylie gjort det än så länge. I hennes två första kullar så föddes första valpen tidigt på morgonen, och i förra kullen så började hon på kvällen och var färdig innan tolvslaget.
Hon är just nu helt desperat på att ta sig ut på baksidan där småstugorna finns... Vi har ju en stuga också på framsidan, och den får väl duga då i värsta fall - men där är det så stort så att vi får tag i henne och då verkar det inte vara lika bra.

Vi skulle fira mammas 65-års dag idag - men tyvärr så kan inte jag vara med där. De andra ska dock dra iväg härifrån någon gång på eftermiddagen, har jag tur så kanske de har med sig nån matlåda hem till mig!
Det är lite märkligt med hundar som går i flock som våra gör - när det är dags för valpning så är de alla lite dämpade och tar sån hänsyn till Kylie som bäddar, och har sig.
  
Vet också under själva valpningen då jag såklart är upptagen med tiken, då hör jag knappt de andra - de ligger utanför grinden och är knäpptysta. Fritz eller Lleyton brukar dock turas om att vara med inne i valprummet - våra egna tikar verkar tycka att det är skönt med lite sällskap av dom, dock brukar fodervärdstikarna vara mer skeptiska...
Marta åt inte sin mat i morse, men tror inte detta har med att hon ska bli storasyster att göra. Blir lite orolig att hon är sjuk, men kan inte se något direkt som tyder på det. Hon har varit hängig och verkat lite nere de sista dagarna, undrar om det kan vara så att hon saknar Leeds? Han flyttade till ett nytt hem i söndags och heter nu Laban, ett ställe där vi verkligen kände att han kommer att få det bra! Men, Marta och han har ju varit tillsammans sedan Leeds var liten, liten valp... Messi och Sanne håller ju ihop för det mesta, och Marta har inte riktigt varit med i deras gemenskap. Så det har liksom varit Leeds och hon nu på slutet... Jag hoppas verkligen att det är något sådant, och att hon snart är sitt vanliga, glada jag igen!
Nä, nu är det bäst jag återgå till att klappa på Battingen våran - som sagt, så tycker hon våldsamt synd om sig själv nu så hon vill ha mycket tröst och kramar från sin matte...

Av barecho - 13 maj 2010 10:14

Ja, idag så kom Messi hem från sin framgångsrika tripp till Gotland! Jag hämtade upp Mixa hos Ulla & Ando i Furuvik i torsdags och så lämnade jag henne och Messi till Andrea utanför Uppsala. Idag så åkte istället Ando ner till Uppsala och hämtade dem, och så fick vi hämta Messi på Statoil i Hagaström. Messi var lite tveksam först till om han kände igen David, det tog ett tag innan poletten helt ramlade ner.. men när han väl kom hem så var han såklart jätteglad att få träffa sin flock/familj igen!
glad
Han blev ju lite ivrig då när han fick träffa matte – vet inte om man kan tro att den här hunden nyss har blivit BIR?
window
Men, matte – kom ut igen då! Ser ni att snöskyffeln står kvar – man vet ju aldrig, rätt som det är så är det snöstorm här igen…

puss
Sanne var nöjd att fästmannen kommit hem, t.o.m så glad att hon bjöd på lite hångel!
priser
Här är priserna som han fick med sig, en fin lertavla och så en jättesöt igelkott – tyvärr inte i lekvänligt material för honom själv…

Det har varit råkallt här hela dagen, så inte var det någe vidare skönt att vara ute – men man mår ju ändå bra av lite friskluft. Det är nog tur att jag har ett sådant jobb som jag har, och att jag har hundar för annars skulle jag då inte vistas ute mycket – men kanske man kan köpa lite friskluft som spray snart? Bra affärsidé annars, framförallt till alla ungdomar som bara sitter framför datorn – eller, ja – ungdomar och ungdomar, det finns nog fler som kan bli fast framför datorn tror jag….

Ett par klippningar har jag hunnit med på kvällen, och så har jag såklart ömkat den blivande modern…. hon är ju lite sur nu när jag tar febern på henne lite då och då – det gillas inte kan jag säga! Hundmat vägrar hon totalt att äta nu, och det är bara att krypa under stugorna som gäller för henne. Hon har inte tid förrän på lördag räknat från första parningen, men jag tror nog att hon kommer någon dag före eftersom hon är så tjock.

bats
Magen är så spänd nu, och det är verkligen full fart där inne… Ser ni blicken ”Vad har du gjort mot mig matte?”

bats2
Nyklippt och fin är hon nu, och valplådan står färdig…. Är jättespänd på denna kull, ja – det är man väl på varje kull såklart. Men Battings kullar är lite mer speciella på nåt sätt – hon är ju min favvo-tik på så många sätt och jag är himla nöjd med de kullar hon har haft tidigare. Hoppas nu att hon valpar torsdag eller fredag så att jag kan valpa henne själv – men som tur är så har jag mamma som hjälper mig annars! Vet att Battingen är lika trygg med henne som hon är med mig…

Av barecho - 13 maj 2010 10:10

Ja, då ska jag göra ett nytt försök tänkte jag med en blogg…. får hoppas att det fungerar bättre här, för nåt tålamod när det krånglar det har jag inte…
Vet inte om det hänt så mycket sedan jag skrev sist, förra söndagen. Det mesta kretsar här hemma just nu kring ifall vi ska borra för bergvärme eller inte.. David kan nästan inte prata om nåt annat – och han bär omkring papperen som om de vore guld värda. Nåja, det är väl så med män och deras leksaker – för detta är väl lite som en sån kanske?? Det var nog min idé från början – nåt måste göras då alla våra pengar nu går åt till att betala elräkningarna. Antingen säljer vi huset, eller så byter vi till bergvärme eller liknande sa jag… för detta går bara inte. Det är jag som betalar räkningarna här hemma, ja – alltså själva betalandet, drar in pengarna är det väl mest David som gör. Men, jag har mått så himla pissigt när pengarna knappt har räckt till att betala alla räkningar… Nä, usch – vi får hoppas att det blir bättre när vi bytt från direktverkande el. Man kan tydligen få nåt konverteringsbidrag, och så ROT-avdrag och efter detta så kommer det i alla fall att kosta runt 300.000:-… Men, vi kommer ändå att spara pengar säger de…

Nu, till nåt mycket roligare – i fredags var vi tio stycken från mitt jobb som skulle gå ut och fira av en som slutat och en som fyller 50 år. Vi skulle gå på Mulligans, som är en restaurant säger jag, David och mina söner säger däremot att jag var på krogen… Jag tog för ovanlighetens skull pasta, denna gång med fläskfilé och ädelostsås. Det smakade helt okej – men inte var det då lika gott som mina egna stuvade makaroner inte! En trubadur skulle spela där, tror han hette Ralf eller nåt liknande. Och han var nog bland det sämsta jag har varit med om… för det första så började han inte spela förrän vid 22-tiden, och så spelade han bara en massa dåliga låtar som man inte kunde sjunga med i alls. – Nä, tur vi jobbar på förskola så att vi kunde sjunga själva! Inte spelade han en endaste en av de låtar vi önskade heller, skitdåligt… Men, vinet var gott och många goda skratt blev det under kvällen.
  
Här har vi fått in maten… Alla åt upp på sina tallrikar, utom jag som ”som vanligt” fick skämmas för att jag hade kvar….
carro
Jag hittade några kändisar där också, vid bordet bredvid – Hmmm….är lite stalker-varning på Carro nästan….
telefon
Hur skulle vi klara oss utan våra mobiler?? Vet inte varför Pernilla ser så förskräckt ut, kan det vara för att hon fått tagit del av mina sånger?
annbritt
Ann-Britt fick fina presenter nu när hon slutat arbeta, kan säga att vi var många som var avundsjuka på henne som får njuta av sitt liv på heltid nu… men, några år till får nog jag vänta innan det blir dags för pension tror jag…
christina
Christina som fyller 50 om en vecka, så mer uppvaktning är nog att vänta där…
lena
Härliga Lena som skrattar konstant, hon var den enda av oss som hade nåt ”hugg” under kvällen också…


Jag var väl hemma vid 00.30 ungefär och då var det skönt att få krypa ner i sängen med hundarna omkring mig…

Morgonen efter så hade jag nog lite lätt huvudvärk – men det hade då inget att göra med kvällen före även om David och pojkarna försökte antyda nåt sånt…
Jag hade av David fått reda på under fredagseftermiddagen att vi hade ”kiosken” på Jacobs match under lördagen! Det innebär ju att det ska bakas dit också…. lite svårt att hinna med det så jag var väl inte helt positiv på honom när han berättade det så sent.. men, han löste det genom att ringa sin mamma som bakade! -Hur skulle världen klara sig utan mammorna??
Jag kan säga att jag var väldigt nöjd ändå att få stå inne i kiosken under matchen, för fy sjutton så kallt det var!! Jacob stod i mål, så han hade långbyxor på sig i alla fall.
jacob
Det syns på bilden eller hur, hur j…a skitkallt det var!

Messi har ju varit med Andrea och Katarina till Gotland på utställning under helgen, så oerhört snällt av dem att ta honom med! Och såna resultat han fick… kanske jag ska sluta visa honom själv efter detta? På lördagen fick han sitt andra CERT och blev BIM, och idag fick han sitt tredje CERT och blev BIR!! Han är ju bara 11 månader gammal ännu… så självklart är vi hur glada som helst över detta! På lördagen var det ju Celine också som blev BIR, så dubbel glädje blev det ju då!
Fick detta på MMS från Andrea under lördagkvällen, hur söt får man bli?
lillsnuff
Mamsens lill-snuff var sååå trött efter en dag ute i regn och blåst, nog ser det ut som om han drömmer och längtar lite efter matte i alla fall…

Idag fyller David år, och han fick själv välja presenterna idag i Valbo. Nya jeans (ganska så slitna kan man ju säga, undrar om han har en 36-års kris??), en skjorta, två kortärmade tröjor, strumpor och kalsonger blev det. Doppresenter inköptes också, plus mat och lite annat…. Och jag var såååå himla trött efteråt, tänk att det finns nog ingen sämre shoppare än mig. Jag tycker det är skittrist att handla och det finns nog inget jag blir så trött av – när vi körde in på gården sa jag att jag hellre städar hela huset än åker och handlar…. Nåja, det var kanske en liten överdrift…

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards