Kennel Barecho

Alla inlägg den 27 maj 2010

Av barecho - 27 maj 2010 20:24

... på det det inlägg som jag började skriva häromkvällen.

Clådan blev väldigt nöjd när hon såg att vi hade hagen med oss. På Skokloster så låg hon i en tygbur ihop med Lleyton, och det var näst intill omöjligt att få in henne där... Men, hagen den gillar hon skarpt! Nu stod hon och väntade till jag öppnade dragkedjan så att hon fick gå in och lägga sig på sina sköna "puffar"! Hon blev inte fullt lika imponerad när Tuff skulle ligga där med henne.... Han var dock mycket nöjd, en liten lukt på Clådan och lyckan var gjord för honom! Efter att ha lagt sig så långt från honom som möjligt i början, så tog det inte lång tid förrän hon insåg att han var ganska så trevlig - och åtminstone dög som kudde.
  

Nog ser det bra skönt ut...

Domare för dagen var Börge Espeland från Norge. En mycket trevlig och engagerad domare, ja - det är ju såklart lättare att tycka det när det har gått bra, det måste jag ju villigt erkänna...  

Först ut av "våra" hundar var Glimmer som går i valpklass. Han visades av Andrea, och skötte sig jättebra nu - tror vi ska skicka alla våra hundar till Andrea på lite utställningsträning! Glimmer kom i alla fall trea i valpklassen med HP. Sedan var det dags för Messi i juniorklassen. Den klassen vann han med CK. I championklassen var det de två mycket vackra herrarna Eros och Winston som deltog, och vinnare av klassen med CK blev Eros - med Winston som trea, även han med CK. I veteranklassen var det Tuff som var vår representant, och den vann han med CK. Sedan var det då dags för bästa hanhundsklassen... Vi var väldigt glada och stolta då Eros stod etta, Messi tvåa med CERT nummer fyra och sedan Winston på fjärde platsen!

Efter det var det då dags för flickorna. I juniorklassen var det systrarna Marta och Caitlin som var med.. Marta kom tvåa med HP, kan väl inte säga att hon skötte sig helt perfekt. Hon drar sig ner i kopplet hela tiden så att hon nästan stryps fortfarande, men det är väl bara träning som gäller...

Caitlin kom femma i juniorklassen. Bland öppen tikarna så var det Theas tur, och där placerades hon som fyra med CK. Clådan äntrade sedan championklassen, och där vann hon med CK. I bästa tikklassen stod hon också som segrare! Så var det dags för BIR och BIM... Eros & Clådan har mötts tidigare för samma domare, och då var det Eros som var segraren. Clådan var ju då forfarande ganska så ung, och nu när hon växt till sig så blev det istället hon som vann. Men, det var nog ett inte alltför lätt beslut...
  

Vi gick in med en uppfödargrupp och där visade jag Eros, Emelie Winston, Eva Thea och så en till Eva med Clådan. Vi vann i rasen med den gruppen och fick HP.
  
Sedan blev det lite väntan på finalerna, inte så mycket ätbart fanns att erbjuda där - annat än då korv och hamburgare som jag är såååå less på! En korv med bröd blev det i alla fall, och så lite shopping. Eva hade ett gammalt inteckningskort där det inte stod något datum med sista inlösen, det var ganska så gammalt... De vägrade dock att lösa in det, vilket jag kan tycka är lite dåligt när det inte står något datum på. Vet att de på Stora Sthlm har löst in såna kort, så man kan ju tycka att det borde ha fungerat här också.

En kvinna från Serbien, Zorica Salijevic skulle döma grupp 8 och Birgitta Svarstad var domaren för bästa uppfödargrupp. Jag tror det var 11 grupper som deltog, och när vi till slut stod som vinnare kändes det verkligen bra! Visst är det roligt att vinna enskilt med en hund, men att vinna som ett team ihop med sina valpköpare - det är en härlig känsla!! Tusen tack till er för hjälpen i gruppen!

När det sedan var dags för förhandsgranskning av grupp 8 så blev jag lite förvånad när det enda domaren ville se var tänderna... Jag hade nog förväntat mig en lite noggrannare genomgång, men jag har varit med om en annan domare en gång som bara tittade på dem på håll så det är väl lite olika vad man har för metod verkar det som. Clådan blev inte placerad i gruppen, men jag var mycket nöjd med att få visa upp henne! Hon var verkligen på showhumör, och då är det så skoj att få gå in med henne i stora ringen - är så himla stolt över vår tjej!
Sedan var det då dags för avfärd mot Östersund. Vi hade bokat in oss på en camping som låg alldeles i närheten av travbanan där utställningen skulle vara dagen därpå. Vi såg att det var en hel del raggarbilar där, och insåg att det var cruising som gällde i stan denna kväll! När vi kom till stuglägenheten så stod det en raggarbil utanför vår stuga, men efter att ha gett dem "arga blicken" så åkte de snabbt därifrån...

Efter att hundarna ätit och rastats så packade vi in dem i bilen igen och begav oss iväg för att leta på nåt ätbart till oss. Vi hade frågat på campingen om någon pizza i närheten, och fått en beskrivning. Men, när vi kom dit så tyckte jag att det såg så sjaskigt ut så det var bara att vända... kräsmagad som jag ju är. Som tur är så har jag ju fortfarande kvar en del kunskaper om Östersund sedan jag sällskapade med en kille därifrån under några år. Så vi åkte in mot stan och hittade där en betydligt fräschare pizzeria. Jag beställde pasta (som tyvärr inte dög åt mig, men det är som vanligt mig det är fel på - inte maten...) och Eva tog en pizza. När vi skulle åka ut från pizzerian så hade cruisingen startat, herregud så många raggarbilar de finns... Det var inte lätt att komma sig ut från pizzan, men Eva kastade sig ut med Volvon och vips så gled vi fram där vi också - i typ 20 km i timmen... Som synes så var vi inte den enda volvon som deltog...
  


När jag sedan skulle ut på sista rastningen med hundarna, ja - för Clådan hade inte alls bestämt sig för ifall hon skulle bevärdiga denna plats med sina små princesskorvar... Så snubblade jag på snubbeltråd! Det var en järntråd bunden mellan två träd, ca 2 dm över marken. Jag såg absolut ingenting utan föll hejdlöst, och Clådan höll bokstavligt på att "skita ner sig"! Ett skrapsår som sved som sjutton på varje ben, blev resultatet.... Inte riktigt vad man förväntar sig att det ska finnas på en camping...

Hundarna hade väldigt roligt inne i lägenheten, Marta och Glimmer fann varandra - men Messi var inte helt nöjd med situationen... Han tyckte nog att hans syster skulle uppföra sig lite mer vuxet!
  

  

Vi var lite oroliga över ifall det skulle bli livat när raggarna sedan kom tillbaka eftersom de hade lägenheten bredvid oss, men jag somnade direkt och sov som en stock sedan hela natten. Däremot så verkade de vakna till när vi dammsög vid 07.00 på morgonen, och de satt sig noga och kollade utanför när vi var vid bilarna - trodde väl att vi skulle repa deras dyrgriper eller nåt.

Även denna dag så var det trevliga parkeringsvakter, vart är världen på väg?? Nädå, såklart är det bra - lite ovant bara...
Eva fick verkligen kämpa på med vagnen, tapperhetsmedalj borde hon få för att hon stod ut med mig hela helgen! Det var en bra bit från parkeringen till ringen, och eftersom ringarna var i mitten av travbanan så var det lerigt värre på vissa ställen. Regnet hängde i luften, och det kom också några rejäla skurar under dagen. Dagens domare kom från Frankrike, Brigitte Bolze hette hon. Jag har ställt ut för henne någon gång i början av 90-talet, så jag blev lite förvånad att hon inte verkade förstå vårt system då hon dömt här tidigare. Det var ju förstås ett bra tag sedan så det kan ju såklart vara därför...

Glimmer var först ut även denna dag, och nu vann han valpklassen men fick inget HP. Han fick superfin kritik, så ett HP hade han då helt klart varit värd kan jag tycka. Messi vann även denna dag juniorklassen med CK och i championklassen var det Winston som stod som segrare med CK och Eros blev trea med CK.

Winston blev sedan bästa hanhund, och Messi blev fyra. Tuff vann ävenn denna dag veteranklassen med CK, men ingen placering i bästa hanhundklass. Däremot blev han utsedd till BIR-veteran, jätteroligt!!

Samma juniortjejer hade vi denna dag, och Marta vann nu klassen med CK. Hon skötte sig betydligt bättre denna dag! Caitlin blev trea i klassen med HP. Svart/vita sötnosen Ellie blev femma i öppen klassen.

Clådan vann återigen championklassen med CK, och blev sedan tvåa bästa tik. Marta som visades av Vanja i bästa tik, blev trea bästa tik. I BIR & BIM fick vi se på när Winston tog sitt första officiella BIR - superroligt, och ett stort grattis till hans ägare Emelie och Agnetha!!
  
När finalerna startade så hade regnet bestämt sig för att det var dags att visa sin styrka... jag hade tur och kunde titta från bilen när Tuff seglade runt ringen och slutligen slutade som BIS-4 veteran! Dock hade han blivit BIS-2 veteran om det hade varit en vanlig SSRK, i finalen så deltog även hundar från de andra Jakthundsklubbarna som hade utställning där. Vi packade in oss i bilen, och åkte mot Mc Donalds, och där fick vi ett härligt SMS senare från Agnetha och Emelie om att Winston blivit BIG-3, eller ja - BIS-3 skulle det då ha varit om det var bara SSRK som arrangerade.

När vi skulle åka hemåt så bestämde vi oss till slut att ta inlandsvägen, det brukar gå snabbare när det är mycket trafik som det kan vara på söndagar. Och denna gång var det verkligen rätt beslut då det hade hänt en trafikolycka efter E14 så det var stopp där i över en timme...

Strax efter 21.00 var vi i Sandviken, där jag lämnade av Eva och hennes hundar. Tusen, tusen tack Eva för all hjälp denna jätteroliga helg, hoppas du inte blivit avskräckt utan att vi kan göra om det nån gång!


En annan sak som hänt är att Pärlan nu har kommit hem! Clådan var mycket skeptisk till en början... och helt säker på att hon tycker att det är okej är hon nog inte. Första kvällen när vi skulle gå och lägga oss efter att hon kommit hem så hoppade Pärlan bara upp och la sig på sin plats - och Clådan fick vackert acceptera att ligga nedanför henne... Inte undra på att hon är sur!


Valparna växer och växer, jag ska försöka få till lite kort på dem snart - David är borta igen så då är det lite svårt att få till några bra kort själv. Dessa kort tog jag i måndags så ni får hålla tillgodo med dem så länge:
  

  

  


I tisdags var det dags för final i Swedbank cup för Jacob och hans klasskompisar. Gissa om jag var nervös.... Jacob stod ju i mål och jag såg på honom att han också var nervös. Inte blev det bättre heller när jag tittade på matchen före deras, och det var en pojke där som blev så himla ledsen och grät när han missade en målchans... Varje gång det blev ett anfall mot Jacob så tittade jag bort... Henke bara skakade på huvudet åt mig, och sa till mig när faran var över och jag kunde titta igen! Denna gång höll han nollan, och de vann med 2-0!! Verkligen jätteroligt, är så glad och stolt!!

  
Är han koncentrerad här tro?

  

Här har slutsignalen gått och han rusar mot sina kompisar...

  

Är det sant? Har vi vunnit??

  
Fy fan, vad vi är bra!!

  
Medalj och diplom måste man ju få såklart...

  

...och så en snygg lagbild!


Nä, nu är det nog dags för mig att gå och lägga mig.... skulle tvätta bilen, men lyckades inte få på vattnet... Så nu står den full med avfettning, och inte lär den försvinna antar jag förrän David kommer hem imorgon...


Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards