Kennel Barecho

Alla inlägg den 25 juni 2010

Av barecho - 25 juni 2010 09:59

Nu är vi på väg hemåt, och det känns verkligen bra – nu längtar jag så mycket efter barnen och de andra hundarna! Ska också bli jättespännande att se valparna som ju var 5 veckor när vi åkte hemifrån, och som nu är 6 veckor gamla. Det händer ju jättemycket under den här tiden och jag var ju så himla nöjd med dom innan…. Vi ska ta nya kort på dem, och också lägga ut en film på youtube nu under helgen.


Så kan vi nu lägga ännu en världsutställning till ”samlingen” av genomförda  utställningar… Och det finns inte mycket att säga om den, annat än att allt blev som väntat…. Som jag sagt tidigare så har jag inte velat ställa ut där pga att jag inte tyckte domarnamnen varit intressanta – men en världsutställning är ju så mycket mer än det! Vi hade en jättetrevlig dag där vi träffade mycket ”springerfolk” som vi annars inte träffar så ofta. Jag såg tyvärr inget annat än vår lilla hall, så själva utställningen lokalmässigt kändes nästan som en SSRK då det var bara spaniels och retrievers i vår hall.

Det var mattor i ringarna och det var bra, annars kan jag inte säga att man direkt såg att det var en världsutställning . Ringsekreterarna, åtminstone i tikringen, pratade endast på danska – vilket jag kan tycka är lite märkligt när det nu ska vara så internationellt i övrigt… En av dem frågade mig vad jag hade för nummer efter att de ropat ut dem på danska, ja – och ni vet kanske hur det låter…., jag svarade på engelska och fick säga numret tre gånger innan de tittade själv för att de inte verkade fatta vad jag sa…

Dåligt kan jag också tycka att det var att de inte kunde vänta in ringarna för att underlätta, det säger väl sig själv att det är onödigt att ha en konkurrensklass i en ring, och i den andra ska alla gå in i en ny klass. Det gör ju att det ställer till det väldigt för många människor! Man tycker ju att det vore ganska så enkelt att göra så att man i den ena ringen har genomgång av enskilda hundar, för där går det ju enkelt att ta dem i en annan ordning, och att då kan man ha i den andra ringen konkurrens alternativt att man tar in en ny klass. Om man har väldigt många hundar i ringarna så kan jag förstå att det inte är möjligt, men här var ju det inte alls så. 61 hundar i ena ringen, och 69 i den andra. Eftersom det inte skrevs några kritiker så gick ju bedömningen väldigt snabbt, rasen var färdigbedömd vid 12.30-tiden har jag för mig…


Det som var väldigt bra var att det inte alls var sån rigorös koll av hundar och papper när vi gick in, inga hysteriska parkeringsvakter sågs heller till. Det fanns också gott om toaletter som var rena och fräscha.


Bedömningen började med championklass tikar. De sa till en början att de skulle vänta 15 minuter innan de skulle ta in championklass hanar i andra ringen, just för att flera hade hundar som skulle in i båda ringarna. Men, efter bara 5 minuter så började de ändå kalla på championhanarna…. Så jag fick springa in och ta över handlingen av Liza då Vanja fick springa in i andra ringen med Loke… Liza fick Excellent och placerade sig som trea i klassen, och Loke fick även han Excellent och blev tvåa.

  
Championklass tikar, den bestod endast av åtta stycken vilket ju inte är någon imponerande samling. De flesta utländska championtikarna var anmälda i öppen klass i hopp om att få CERT, men finns inte fler danska championtikar?

Sedan var det dags för juniorerna, Sanne fick ”bara” very good så ingen placering för henne. Messi fick Excellent, och blev trea bland juniorhanarna.  Vegas fick också han Excellent, men ingen placering. Det var roligt att det kom fram så många och tyckte Messi var fin efteråt, som sagt – man visar ju nästan mer upp dem för publiken än för domaren på såna här utställningar…

Fick se en glimt av Prinsen i öppen klassen, han fick också Excellent men ingen placering. Han såg jättefin ut, tyvärr så hittade jag inte på honom i vimlet efteråt så att jag fick hälsa på honom….


Clådan var i jättefin form, strålade i ringen och hon är så fin i pälsen nu också. Det var ca 30 tikar i öppen klass, och hon fick excellent men ingen placering… Men, jag är så himla stolt över att få visa upp henne – och som jag sa till henne efteråt – Du är min världsvinnare varje dag du!


Loke fick reserv-CACIB, han stod alltså tvåa i tävlan om världsvinnartiteln, nåt som hans far har gjort tre gånger….


Vår ”gamla” flat Bryan, som numera heter Ryan skulle ju också ställas ut. Och när vår bedömning var klar så hade han vunnit veteranklassen och blivit VWW-10! Vi bestämde oss för att stanna kvar och kolla på BIR där han skulle vara med då vi nog kände att han kunde ha en chans, trots att han går i veteranklass nu.  Tyvärr är det ju inte så vanligt att domarna sätter upp veteraner så högt på såna här utställningar. Stefan Sinko som dömde flathanar, och BIR hade satt upp Ryan vid flera tillfällen tidigare så vi visste att han tyckte om honom. Sex hundar deltog i tävlan om BIR, två juniorer, de två CACIB-vinnarna och så de två veteranerna. Domaren började med att tacka av juniorerna, sedan veterantiken. Sedan ställde han undan CACIB-vinnande tik som då automatiskt blivit bästa tik. Ryan och CACIB-vinnande hanhunden sprang sedan varv på varv, och Ryan var sååå himla fin – tror jag aldrig sett honom så fin som då. Och när domaren till slut räckte fram BIR-rosetten till Micke och Ryan så kom det allt en liten tår…. Så otroligt roligt för Micke och Carina, och för Mia som har Ryan nu. Även för oss som än idag ser honom lite som vår också….

  
CH Caci's A Boy Like Daddy "Ryan" BIR, BIG samt BIS-2 veteran


Strax innan vi når svenska gränsen så får vi ett SMS om att han också vunnit gruppen, samt blivit BIS-2 veteran!!! Wow!!! Sååååå oerhört synd att vi inte gick söndag och vi fick möjlighet att se honom i BIS på en världsutställning… Förresten, då de hade väl fått hämta länspumparna då jag förmodligen skulle grinat floder! Vet dock att finalerna direktsänds via nätet, och kan lova att inget kommer att få störa mig på söndag när BIS-finalen går….


Vi hade inte helt bestämt oss för ifall vi skulle stanna i Billund en natt till och åka hemöver därifrån på fredagmorgonen, eller åka direkt, men Erna-Britt hade också erbjudit oss att få sova hos dem som i går natt. Det var inget svårt beslut att ta eftersom vi var klara så tidigt, Danmark eller Paradiset…. Såklart blev det Paradiset!! Vi packade snabbt ihop våra grejer, åkte tillbaks till stugan och packade ur den. När vi sedan skulle checka ut, en dag för tidigt då, så undrade vi om vi fick några pengar tillbaks. – Nix, det fick vi inte… Detta trots att det stod en norrmann där som de hyrde ut stugan till direkt för fullt pris… De hade inget stuga till honom, trots att han hade bokat …. Skitdåligt kan jag tycka, hade jag varit med in i receptionen så hade jag sagt att vi ångrat oss och ville ha kvar stugan – sedan kunde norrmannen ha fått hyrt den billigt av oss i sin tur….

Nåja, resan mot Sverige gick bra – väldigt mycket trafik bara och vi kom också där det alldeles nyss hade hänt en trafikolycka – usch, så himla otäckt att se…


Vi kom fram till Stenestad vid 19.00-tiden, där bjöds det spaghetti och köttfärssås och det smakade väldigt bra. Sedan blev det tidigt i säng – hundarna verkade mycket nöjda över att få gå lösa och strosa runt på tomten… Messi hade dock lite jobbigt med tanke på att Sannes löp nu gått så långt så att han har förstått att det är något alldeles speciellt och att han inte är kissnödig när det känns konstigt i lillsnoppen… Saken blev ju inte bättre av att Karlsson, en löpande king charles-tik, bjöd ut sig för honom för fullt…. – Åh, en sån stor och stilig karl som kommit hit till mig såg det ut som hon tänkte!


Vi började färden mot Årsunda vid 07.30-tiden nu på morgonen, och Frida säger att vi kommer att vara hemma vid 14.20-tiden… verkligen skönt, då hinner vi fira lite midsommar i kväll också!

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards