Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 28 juli 2010

Ny familjemedlem igen, denna gång på fyra hjul

Av barecho - 28 juli 2010 21:36

Så var det då dags för oss att ge oss ut för att leta efter en ny "member of our team". En Toyota Yaris Verso skulle det bli, och tre stycken hade vi sett ut som vi ville titta på. David kom och hämtade mig efter jag slutade jobbet idag, och så for vi iväg till första bilen - i Uppsala.
Det var en -03 som kändes bra när vi provkörde den, men den saknade mittsätet bak så det drog ju ner betyget lite. Sedan var den vit också, kanske inte den roligaste färgen. Det värsta var dock att jag redan på kortet på Blocket sett att den hade fula gröna stripes nertill, och jag sa till David att om inte de går att ta bort så kan du fetglömma att vi köper den! Många av mina principer har som sagt försvunnit med åren, men nån måtta får det väl ändå vara....


Vi fick ett bra pris på den, 40.000:- och vi lovade att höra av oss till säljaren oavsett vad vi beslutade oss för. Han verkade angelägen att få sälja den, och det kan man ju förstå då han haft den ute på blocket sedan 4:e juni.


Nästa bil på listan var en -99 som fanns hos en Toyotahandlare i Norrtälje. Vi pratade om att det kunde ju kännas tryggt att köpa en bil av en handlare som sålde just de märket - för de känner väl sina bilar bäst trodde vi i vår enfald....
Bilen var framkörd när vi kom dit, och den såg verkligen fin och välbehållen ut trots att den var 11 år - dock var båda strålkastarna slitna i glasen, och det var en rejäl repa i lacken på en bakdörr. Denna bil hette tydligen SOL i modellen, och vi frågade vad det betydde. Nja, det visste han inte, kanske att det var elhissar eller nåt med inredningen....Vi frågade också säljaren om ifall man kunde ta ur sätena bak, nja - sa han, det tror jag inte..... Sedan vek han upp dom mot framsätena och sa att det var så man kunde göra, och då fick David knappt plats att köra då man inte kunde köra tillbaks stolen. Tyckte det såg mysko ut... så jag SMS:ade Jill när vi var ute och provkörde, och hon förklarade enkelt hur man gjorde. När vi kom tillbaks efter att ha kört en sväng, så testade vi det och det var precis som Jill sa. Säljaren såg mycket förvånad ut kan jag säga! Så behöver du extraknäck nån gång Jill, så kan du höra efter hos nån Toyota-handlare, för inte är det då deras förtjänst att vi har en nu - utan förtjänsten är helt och hållet din!
  
David kollade upp ifall det var nån rost, men hittade inget. Lite roligt är det när vi är iväg och kollar på bilar - de talar alltid till David och bryr sig inte om mig, trots att det är jag som är mest insatt vad det gäller bilar....
Synd att det inte blev denna bil, ni fattar ju att namnet skulle ha blivit Raj-Raj, och det gillar jag skarpt!

Nåja, som ni förstår så blev det inget av med köp av denna bil.... för när vi kom tillbaks så sa jag också att AC:n inte fungerade, det kom bara varmluft. Blicken då från säljaren sa typ "Du din puckade brud fattar väl inte hur den funkar", så han satt sig i bilen och konstaterade att...... AC:n inte fungerade..... Ridå!
Whoops! Och de som hade kollat igenom bilen tre gånger som han sa, och allt fungerade perfekt. Hmmm..... man undrar ju hur resten hade kollats då.

Vi gillade ju bilen annars, och den var utsatt för 45.000:- och vi sa att 40.000:- kan vi köpa den för ifall AC:n är fixad, men det gick inte att pruta en krona. Så vi sa att då kan ni behålla den. Bara någon timme senare såg jag att de hade sänkt priset till 39.000:- på den, och skrivit ej fungerande AC i annonsen....

Jaha, började känna lite misströstan... men vi hade ju en bil kvar, en på en bilfirma i Danderyd. Så snart jag såg bilfirman så fick jag kalla fötter.... Såg ut ungefär som jag kan tänka mig att det såg ut hos hundhandlare förr i tiden. Bilar till höger och vänster, ingen ordning alls - inte ens någonstans att parkera ens egna bilen. Vi provkörde dock bilen, men det saknades en list på den, och den var full med lackskador. Värst var ändå att den inte alls var lika skön att köra, om det var stötdämparna som var slut eller vad det var - men det kändes som den som haft den tidigare inte hade varit rädd om den alls. Den var en -00 och stod utsatt för 49.900:-, och David sa ändå att vi kunde tänka oss att betala 40.000:- för den då den inte gått så långt som de andra två. Men, nix - de skulle inte sänka priset en krona sa de...


Så, what to do? Kände mig så besviken, och huvudvärken var ett faktum efter dessa två besvikelser.... Den första var ju lite sämre i sätena, och hade inga tonade rutor - plus att mittsätet bak saknades. Var ju inte heller min favvofärg.

Men, den kändes ändå helt klart mest prisvärd, så vi bestämde oss för den ändå! Det blev att styra tillbaks mot Uppsala, och så skriva papper - föra över pengar och så var den vår!! David fick köra den hem, jag tog såklart min älsklingsbil "Wesslan" jag....

  

Så nu står han så fin här på vår gård, ja - stripes är skitfula, och de ska bort vad än resten av familjen säger om det. Ja, men tänk på att det blir skillnad i färgen då sa David, vet inte hur han menar då? Vadå, är den mörkvit under då, och ljusvit utanför där de har suttit??

  
Så kom vi till namnfrågan då..... var ju inte som jag hade valt regbokstäver själv direkt. Nu är jag visserligen inte van med att det är så lätt alla gånger (RJZ= Rojzen, GFL= Görful, EMB= Embert, NRY=Henry, MRG=Morgan och så XSP=Lusen). Kollade runt lite på vad som skulle tänkas passa, och så hittade jag det! Udjat, Horus heliga öga symboliserar förutsägelser och visdom. Passar ju oss som handen i handsken, eller hur!? Så välkommen till din nya familj Udjat!

 
 
Ingen bild

Katarina H

28 juli 2010 22:33

Grattis till nytillskottet - å så ful var den väl inte ?! "Striperna" syns ju knappt.

 
Ingen bild

Britt volvo Björkeland

28 juli 2010 23:21

Grattis till din nya familj. Du vänjer dig snart med hundhår.svordomar och hög musik:-)


Tut tut

 
karin elf

karin elf

29 juli 2010 08:54

Grattis! vi går också i byttartankar...ska bestämma oss idag. vi har tittat på en mindre Toyota vi har en Avensis.

http://torsdag 29juni

 
Ingen bild

Jill

29 juli 2010 08:59

Ha ha, vilka jäkla råpuckon till bokhandlare! Ett under att de får bilar sålda ibland. Känns som halva grejen med de här bilarna att de är så smarta inredningar och så vet de inte ens hur de fungerar. Mittsätet är ju inte hela världen, använder i stort sett aldrig vårt. Köp en gummimatta att lägga över hela golvet bak så skyddar den och är lättare att rengöra när man har haft hundar och burar i hela bilen ;-)
Så fantastiskt fult namn du kom på, men dock passande! Man köper ju inte denna bil för utseendet precis ;-) Jag är dålig på att ha namn på mina bilar så här kommer en svår nöt att knäcka för dig... XBW?!
Kram

 
Ingen bild

Jill

29 juli 2010 09:05

Fortsättning...
XBW=xtreme backyard wrestling= "brottarn" eller vad tror du?! Ha ha ha...

 
Ingen bild

Annelie Danielsson

29 juli 2010 09:49

Vi döper bilarna efter den som har namsdag då papprena skrivs. Vår första bil hette Tyra och var en liten röd Golf. Sen har Harald, Hans och Hugo kommit och gott. Nu är vi inne på Saaben Rut. Vår andra bil är en golfkombi och den var vi bara tvungen att köpa när vi möte den och ägaren på Statoil i Söderhamn. På lång håll såg jag den där i vinterrusket. Registreringsnummret bara lyste mot oss. JJJ 488. Våra barn heter Joakim, joel och Johannes. Så redan i bilen sa jag till Hansa att denna måste vi köpa för det är ett tecken ;).....den har vi haft i säkert 4 år nu och den har bara haft lite småfel så det var nog ett ok köp.
Låt stipsen va kvar. Då vet alla att just den där, är er bil.

 
Erika

Erika

29 juli 2010 11:26

Jaaa mitt i allt elände här måste jag ju ändå gapskratta åt ditt resonemang.I bland är du då fööööör go ; )
Björne åkte 05.00 i morse för att titta på bil han, jaaa ingen ny bara nyare än den vi har....
Jag har inte hört av honom än, och känner jag honom rätt så har han väl tagit den till någon verkstad nu för att hissa upp den och titta så den inte var grusig under, och naturligtvis har han motortestat den.Stackars stackars säljare....
Undra just om det blev något köp ?
Tycker också att ni ska ha stripes´n kvar,Helene klart du ska ha stripes ; )

http://riesenshine.blogg.se

 
Lizzie med matte

Lizzie med matte

29 juli 2010 16:55

Halloj !
Det är välan klart att ens fyrhjulingar ska ha namn :-))
I vår flock är det ju Lizzie som är HSB ( alltså hon som bestämmer .. )och hon bestämde tidigt att hon skulle ha en bil med samma egenskaper som sin farfar ( = jobba med alla fyra tassarna samtidigt *s* ) och eftersom bokstäverna råkade vara WGO så var ju så klart namnet Wiggo givet :-))) fast på Volvo skrattar man gott när han ska in på service och Lizzie låter hälsa att han vill ha extra havre i krubban för att bli blank och fin i "pälsen" ... *harkl* !
Har´e gott i nya åket !
PS Viggo kommer från latinet och betyder ungefär strid eller kämpe, och det kan väl passa bra till ett Fritz-barnbarns transportmedel ;))) DS

http://icelolly.bloggplatsen.se

 
Malin

Malin

29 juli 2010 22:47

Här bytte vi för några år sen upp oss från Goffan till Sue :)

http://www.mayamore.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards