Kennel Barecho

Alla inlägg den 1 januari 2011

Av barecho - 1 januari 2011 08:59

Vi firar alltid nyårsafton hemma, David, Jacob och jag. Minns inte när vi var bort på nå festligheter senast en nyårsafton, men måste vara innan Jacob föddes. Han fyller ju på nyårsdagen så då vill vi såklart vara hemma, och inte vill man ju ha speciellt ont i huvudet heller på hans dag.....

Thomas & Henric är alltid med sin pappa till farfar i Västerås och firar där, så då vet man var man har dom liksom...


Men god mat vill vi ju äta ändå, så trerätters ordnar vi alltid.

  

Till förrätt blev det löjromstoast....

  

....och till varmrätt Tournedos med frasig potatisrulle och hemgjord rödvinssås.

  

Fast ni trodde väl ändå inte att jag skulle kunna äta det rakt av, utan endaste liten ändring? Nä, rödvinssås är inget för mig - så bearnaisesås fick det bli - bästa sorten, Lohmanders.

  
Mamma skålar med 11-åringen....

   

...och så pappa gör detsamma. Ni ser kanske att Fritten har smugit sig in och lagt sig under bordet? Vi har ju grind in till vardagsrummet så hundarna inte kan gå in där som de vill, men inte så att det inte är tillåtet - kan ju vara skönt bara ibland att ha en lite fredad zon en stund. Fritz ligger alltid vid grinden och lurpassar, och är det nån som inte stänger grinden helt på direkten så puttar han upp den, springer in och kastar sig ner, i hopp om att ingen ska se honom.... Vi har aldrig hjärta att ta ut honom.... men så stör han ingen heller, bara ligger där och tror han är osynlig.

  

Ja, sen tog det inte lång stund förrän resten var där inne också. Och då går det inte lika lugnt till, de springer runt oss, tigger, hoppar upp osv.... Men, men - det är ju jag som skämt bort dem så ska ju inte klaga....


Efter varmrätten tog vi en liten paus från ätandet (eller ja - godis räknas väl inte som att äta va?). Kollade på en till DVD ur boxen Solsidan - är så himla bra, nåt som alla vi tre kan skratta rejält åt!


Till dessert skulle vi då äta dessa Petit Chouxer som jag åt när jag var liten. När vi bakade dem så stod de nog inne lite för kort tid i ugnen, så de var lite degiga i mitten. Men smaken var densamma!

  

Här är mina, fyllda med jordgubbar, grädde och glass.

  

Och här är Davids, med blåbär, hallon, grädde och glass. 


Till desserten hade David önskat att vi skulle se Trolltyg i tomteskogen som han fick i julklapp av mig. Han har alltid pratat om hur rolig han tyckte den var när han var liten! Den visades väl i början på 80-talet skulle jag tro, och ja - då gjorde jag nog andra saker än kollade på barnprogram....så jag har aldrig sett det. Jacob och jag var lite skeptiska till den... men den var verkligen rolig, herregud så charmiga och roliga de var trollen! 


Så var det bara 25 minuter kvar till tolvslaget när vi tittat färdigt på den. Och vi var fortfarande vakna, Jacob var mäkta imponerad!


  

Champagnen måste fram, eller ja - mousserande vin är det väl. Tycker det är så oerhört äckligt, men en klunk kan man ju ta för att skåla in den nya året.....


  

Fipplande med telefonerna för att skicka gottnyttår-hälsningar...

  

Så lite tjuvtitt på fyrverkerierna, inte lätt för kameran här inte när det snöade samtidigt...

  

Bättre då att fota lite gulligare motiv.....  


Jacob var väldigt tydlig med att han inte ville vakna efter oss, utan han ville bli väckt och få presenterna på sängen. Såååå lydiga som vi är studsade vi upp vid 07.30, sjöng lite för honom och gav honom hans presenter.

  

Nu sitter han och spelar en av presenterna, FIFA11 - Penny kollar beundrande på honom under tiden...

  

Alla fiskar lever än, och ser då ut att må bra - kanske så börjar vattnet bli lite klarare nu.

  

Men här är allt sig likt, snö - snö och snö. Bilen var nytvättad, blank och fin igår.... och nu.... suck.....


Idag blir det väl skottning som gäller för David, jag ska klippa nån hund - och på sen-eftermiddagen blir det lite kalas för att fira den nyblivna 12-åringen!

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards