Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 13 februari 2011

Glitter & Glamour

Av barecho - 13 februari 2011 15:02

Vi började färden mot Sundsvall strax efter 08.00 igår morse, David körde så att jag kunde sitta vid datorn hela vägen upp - perfekt tycker jag då man kan passa på och få lite gjort också under tiden man sitter i bilen!


När vi kom fram till Sundsvall så lotsade Frida oss till hotellet - eller ja, hon försökte i alla fall.... Det verkar som om Frida har samma svårigheter vad det gäller höger och vänster som jag har... Men, till slut så hittade vi hotellet - Grand Hotel Sundsvall Clarion Collection. Det låg inne i stan kan man säga, med enkelriktade smala gator runtom. När det sedan var hur mycket snö som helst kvar på gatorna, så uppstod det både problem att hitta nånstans att parkera - och att köra också såklart. Till slut så stannade vi till lite snabbt, David fick nyckel till garaget och vi kunde köra ner där. Det var kanonbra att vi kunde få tidig incheckning, vi var ju där strax efter 11.00  - men de hade ett rum färdigt till oss.


Det enda problemet var att de hade nåt problem med "nyckelmaskinen" just då, så några nycklar gick inte att få fram till rummet... Visst längtar man ibland tillbaks till den tiden när inte allt var styrt elektroniskt? När man fick en tung nyckel till rummet istället.... Nåja, det löste sig bra ändå - de låste upp åt oss och skulle ordna nycklar till vi kom tillbaks.


  

Detta välkomnade oss på rummet när vi kom dit, härligt! Hjärtarna var supergoda kan jag hälsa....


  

Sängarna såg sköna ut - bara hundarna som saknades i dom....

  

Värre var det med dörren till badrummet.... jag som är så fantastiskt klok vad det gäller såna här saker, och även är begåvad med ett stort tålamod...NOT... fattade ju såklart inte hur man öppnar en dylik dörr. Det slutade med att jag slet och drog i den, ett under att den inte lossnade... Innan David berättade att det var en skjutdörr....jaha, var det så den funkade....

Jag förstod mig inte heller på kranen, men när jag fått lite instruktioner så gick det genast bättre... är inte lätt när man är van att saker och ting ska vara på samma sätt jämt....


Therese, som skulle vara min "ringsekreterare" under dagen kom till hotellet och hämtade oss för att köra oss till platsen där Glitter & Glamour skulle hållas.


Det var ett jättemysigt ställe som låg utanför Timrå, Bergeforsparken hette det. Var lite som Folkets park kan man säga, fanns bland annat en dansbana och en restaurangdel. Som perfekt för dylika arrangemang som det här!

  


  

Fina priser och rosetter såklart som hör till en sån här show.


När jag kom dit möttes jag av alla glada, trevliga människor som håller i denna show. Vi kände oss verkligen välkomna! Av Eva fick jag dessutom dessa två som hon tyckte jag skulle ha på mig under dagen....
 

He...he.... kan finnas fler tillfällen de kan passa kanske... man undrar ju lite vilken bild de har av mig! Nädå, lite får man väl bjuda på sig själv, eller hur.... 


Lunch serverades, och det var en god lasagne med sallad till. Te och kaka efteråt, så allt kändes super inför att det skulle börja. Det enda som var lite trist var någon "jaktnisse" som skulle göra sig lustig över utställningar... han råkade sätta sig bredvid mig när vi åt. Han visste att jag var domaren för dagen, men kunde inte låta bli att svara på frågan om han skulle ställa ut sin flat - att nä, utställningar det var det första han slutade med. Subjektiva domare som åker runt, nä det var då inget.... Så oerhört töntigt kan jag tycka att säga så när det sitter fullt med folk runtom som har det som intresse. Varför är det så tillåtet för jaktfolk att klanka ner på utställningsfolk, hör i princip aldrig att det sker tvärtom? Trodde ni jag klarade av att vara tyst??  - Nädå, jag svarade bara att det brukar vara de som inte har någon fin hund som resonerar på det sättet.... han blev nog lite "putt", kändes som om han inte var van att få mothugg direkt...


Det började med förhandsgranskning, och det tyckte jag var ett väldigt bra upplägg. Det gjorde att jag kunde ta gott om tid på mig att gå igenom alla hundar, och att det sedan gick betydligt snabbare när de sedan tävlade mot varann.

  

Ni ser väl så koncentrerad jag ser ut.....


Efter det så tävlade valparna, och det var alltså samma typ av tävlan här som på "Champion of Champions" t.ex Det lottades vilka hundar som skulle gå mot varandra, och så tävlade de sedan två och två. En tackades, och den andra gick vidare till nästa "heat".


  

Endast fyra valpar tävlade, och här är fr.v tvåan: Bright Mornings Thunder Storm, och ettan Gunways Lots Of Fun.


Vi hann även med jaktklassen innan det blev paus för årsmöte. Fyra stycken deltog även där.

  

Fr.v tvåan Almanza Expect The Unexpected och ettan CH Cassmick Goldgleam.


Så blev det då paus för årsmöte, verkligen smart att ha ett sånt här arrangemang för att få fler att delta på årsmötet. Annars är det ju ibland bara sittande styrelse som går på dem....


Efter ca 2 timmar körde vi igång igen. Då med vuxen-klassen, där var det flest deltagare, närmare bestämt 19 stycken.

  

Här är vinnaren, Gunways Aramis.

  

Och här de som kom på delad andra plats, det blev så eftersom det inte var jämnt delbart antal hundar. Fr.v Searoad's Simsalabim och Bright Mornings Survi'val.


Nästa omgång var bästa champion, här var det fyra deltagare.

  

Fr.v tvåan CH Caci's Cleo With Charisma och ettan CH Bright Mornings Spy Man.


Till slut då veteranerna, endast två stycken - men så fina och värdiga....

  

Fr.v tvåan Macita's Zirkona Lindt, 11 år gammal och ettan CH Almanza Humble Bee, 10 år.


Då var klockan 18.00, och det var dags att bryta för middagen. Tidschemat var oerhört bra gjort, det stämde nästan till punkt och pricka.


  

Jag fick frågan om jag ville ha en specialrätt som de gjort åt mig, eller om jag ville ha fläskkarré med potatis som de andra? Valet var enkelt när specialrätten bestod av färsk pasta med skaldjur, jag kan meddela att det himmelskt gott!! Det kan man kalla service.... (eller så en extremt bortskämd, krävande domare???)...


  
Davids mat såg iofs god ut det också, men inte var den som min inte.....


Sedan skulle det då tävlas om Vackraste ekipage, och roligaste ekipage. Här hade de som tur var hittat en annan domare, jag var orolig att det skulle komma in barn - och jag gillar inte alls att döma typ barn med hund. Jag som är så känslig klarar inte av om jag gör nåt barn ledset....


   

David fotade vinnaren av vackraste ekipaget - men jag hittade inget på roligaste i kamera? Han hade inte alls lika bråttom ned för att fota då....hmmm......


Sedan blev det dragning på lotteriet, och jag vann två presentkort på Folksam - och David en skoväska.

Efter det hölls det en auktion, och det var ett jättekul initiativ tycker jag! Dock krävs det ju att man har en lika rolig och skicklig utropare som Eva för att det ska fungera fullt ut....

  
En del konstigare saker än andra auktionerades ut, men Eva klarade av att få allt sålt - med lite olika metoder kan man väl säga....


Så var det då dags för BIS...


Fem hundar deltog i BIS:et, det var vinnaren av jakt, champion, vuxen, veteran och valp.

 

BIS blev till slut SEU(u)CH Bright Mornings Spy Man, en väldigt merry och showig cocker som jag direkt blev väldigt förtjust i när jag såg honom första gången i ringen.


David och jag var oerhört glada och nöjda när vi strax efter blev skjutsade till hotellet av Therese, som verkligen varit en superbra sekreterare/värdinna under hela dagen. Sån tur ni har som bor i Sundsvalls-trakten som har ett så duktigt, och engagerat gäng där som arrangerar detta. Man blir nästan lite sugen att flytta dit.... fast just ja, var ju åt fel håll... jag ska ju söderut jag.....


Tusen tack till er alla som gjorde dagen så bra, utställare, funktionärer, publik mm. Och tack igen för att jag fick äran att bli inbjuden som domare! 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards