Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Om jag fick tag på....

Av barecho - 23 februari 2011 19:55

... den som gjort detta så skulle jag nog få skaka galler resten av livet!

Varg tros ha jagats av skoteråkare

Polisen har fått in flera tips i den pågående utredningen om grovt jaktbrott norr om Ockelbo då en vargtik dödades.
Enligt uppgifter jagades hon upp från sin viloplats och skiljdes från resten av flocken.

Sedan jaktbrottet blev känt i förra veckan har flera personer hörts

– Vi håller på att lägga ett pussel, där det fortfarande återstår flera bitar, säger kriminal­inspektör Sven Lind.

Hittades förra helgen

Det var förra helgen som en fiskande privatperson hittade den unga vargtiken gömd i ett skogsparti vid sjön Fansen i Katrineberg norr om Ockelbo. I närheten av vargen hittade polisens tekniker spår efter både skoter, skidor och vinterkängor.

Jagats upp från viloplats

Enligt uppgifter till Ljusnan ska vargtiken och hennes familj ha jagats upp från sina viloplatser med skoter. Familjen delades och den varg som senare dödades sprang själv åt ena hållet. Man tror att vargen dödades på sjön och sedan släpades in och gömdes i skogen.

Oklart hur

Exakt hur vargen dödats säger Sven Lind att de ännu inte vet.

– Den är inte förgiftad utan har dött av yttre våld.


Vad jag förstår så är det en ung vargtik det gäller. Det har stått att hon blivit jagad på isen av flera skoteråkare, de har sedan kört på henne för att slutligen slå ihjäl henne med något tillhygge.... Modigt, vilka machokillar! - för jag törs nog säga att ingen tjej skulle göra nåt dylikt - eller ja, det är nog väldigt sällsynt i alla fall... Förstå hur rädd hon ska ha varit där - skild från sin flock och jagandes, för att sedan plågas ihjäl. Nån kanske säger att sånt sker i naturen varje dag när djur dödar varandra. Visserligen, men nog har man väl lite tro på att människan ska förstå bättre?


Själv är jag jättekluven i frågan om vad jag anser om vargjakt eller inte.... Annars brukar jag ju vara stupsäker på min åsikt i dessa frågor - men jag kan ju säga att jag inte skulle vilja ha vargar strykandes här omkring.... just med tanke på mina hundar då. Men generellt har jag ju jättesvårt för att döda nån just bara för att döda..... Till saken hör att jag inte ens tycker att kött är speciellt gott. Hade jag inte haft en köttälskande familj så hade valet att bli vegetarian varit enkelt. Med detta inte sagt att jag tycker att alla andra ska känna lika som mig, jag tycker det måste vara fritt val för var och en utan att fördöma andra som tänker olikt en själv. 


Men ett är då säkert, att göra något som de gjort mot denna varg är för mig helt obegripligt (eller kanske jag skulle kunna förstå det mot vissa barn- och djurplågare....). Jag skäms över att vara människa när jag läser sånt här....


Avslutar med något betydligt trevligare:

  
Sötnosen Tyra   Ni ser väl vilken go mun hon har, den bara lääääängtar efter att få en puss av mig!!

 
 
Pia

Pia

23 februari 2011 20:37

Jag håller med dig Helene om att man skäms att vara människa när man läser sånt här. Visst förstår jag att man inte vill ha gråben helt inpå knuten men man har ändå ingen rätt att plåga djur eller ha ihjäl dom. Vargen finns och bör få finnas...

http://lillablidkulla.webs.com

 
Ingen bild

Erika

23 februari 2011 20:52

Som du kanske förstår orkar jag inte ens läsa,jag kan inte mår allt för dåligt av det.Vet inte,men på någotvis har allt det här med vargar och jakten på dem blivit mycket obehagligare sen vi skaffade DrivIs....
Jag finner inte ord för vad jag vill göra med dessa människor.Jag vill på riktigt flå dem levande,gärna efter att ha kört över dem med ski doon först,kanske släpat det efter ett par timmar också.Sen ska jag sätta kniven i dem.För så här sinnessjuka människor har ingen plats på vår jord.

Men lilla Tyra, vilken go bit !!
Behöver jag säga att Elin vart alldeles sjuk när jag visade henne förra bilden.
Dom är ju så pussvänliga,precis som vår lilla Monkie ; )
Hoppas vi kan komma och titta på henne när hon kommit.

 
Ingen bild

Katarina H

24 februari 2011 09:26

"Ingen rädder för vargen här"...tycker faktiskt sämre om vildsvinen som är livsfarliga för hundarna - att vargen ger sig på tamhundar kan jag ändå förstå då de måste se dem som konkurrenter i sitt revir. Ca 6350 (!) bösskåta människor släpptes ut för att jaga ca 20 vargar i Sverige. Helt urkiljningslöst skuter man av, alphahanar/tikar o sv utan att ha en aning om deras DNA, t o m en varg med peijl som ingår i forskningen lyckades man fälla - mkt manligt o moget eller hur? Dom där som dödade vargtiken i Ockelbo finns det inga ord för. Det skärs även hästar (ston i underlivet) ca 500 per år i Svedala utan att man får tag i dem som gjort det. I Blentarp, Skåne bands, skars och slogs ett 15 årigt sto förra veckan som nu är traumatiserad o inte längre kan lita på tvåbenta ( se Ystad Allehanda på webben). Vad är det för sjuka människor som håller på???

 
Ingen bild

Ann Lundin

24 februari 2011 11:13

Vidrigt!

 
Ingen bild

ab

24 februari 2011 21:27

Hei, dette var grusomt å lese om, man plager ikke dyr på den måten uansett hva slags dyr det gjelder....det er ikke jakt heller, det er dyreplageri...At man jakter på ulv eller andre dyr, så skal det skje så humant som mulig og dyret skal lide minst mulig. Håper de finner de som har gjort dette og at de får sin straff..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards