Kennel Barecho

Alla inlägg den 25 mars 2011

Av barecho - 25 mars 2011 18:36

, det är fredagen det! När man slutar jobbet då är det svårt att vara på dåligt humör. Vädret var väl inte helt på topp idag, blåste nordanvindar - snöade lite och så haglade det en stund också. Men, solen kom fram en liten stund i alla fall - och man får väl glädja sig åt det lilla antar jag...


Liza har blivit parad idag med Goldmoore's Clive Christian - så spännande det ska bli, hela huset blir fullt med valpar här under sommaren tror jag - får kanske be Anna komma hit och hjälpa mig lite....

 

Det blir många kort på Diva nu, men kunde inte låta bli att fota henne när hon gossat ner sig i hundarnas lyxsäng.... den är annars Clådans plats, men nu har hon överlåtit den till Diva under tiden som hon är här.


Jag håller på och bakar två sockerkakor nu som ska säljas på Jacobs lags cup under helgen. Det är som ett DM i innebandy kan man säga, och Aston P99 är det lag som har hand om cupen. David ska stå vid grillen i fyra timmar under söndagen - jag kan ju tyvärr inte hjälpa till nåt under dagen eftersom de flyttat cupen till just denna helg när jag är på utställning... Kanske hinner jag dit och kolla på nån match på eftermiddagen - och städa efteråt slipper jag nog tyvärr inte ifrån....

Smeten är inte helt fel att smaka på..... Meeen, inga fingrar i smeten här inte - får allt vänta tills smeten ligger i formen och slicka bort resterna då....

   

Det fick bli två helt vanliga sockerkakor denna gång, själv är jag oerhört förtjust i såna - blir det för mycket kladd och grejer så brukar det inte gå helt hem hos mig. Och trevligare att baka nåt man tycker om själv!

Receptet har jag fått av mamma och jag tror att det ursprungligen kommer från mormor. 

Det finns väl tusen olika recept på sockerkakor - men här kommer i alla fall "mitt" recept:

Vispa 3 ägg med 2 dl socker, använd elvisp - det ska bli riktigt vitt och pösigt.

Tillsätt 3 dl vetemjöl blandat med 2 tsk bakpulver och 3 rågade tsk vaniljsocker. Vispa inte detta utan rör ihop det bara med en slev eller liknande.

Tillsätt därefter 1 dl kall standardmjölk och allra sist 1 dl matolja.

Grädda i 170-175 grader ca 40 min.


Ingen riktig fräckis blir det idag; däremot en rolig historia som jag fått skickat till mig, jag fick mig då ett gott skratt i alla fall....

Pensionering
En man beslöt en dag att pensionera sig.....


Han bokade in sig på en Caribisk kryssning och hade världens underbaraste tid,
ända tills båten sjönk.

Han fann sig sittande på en öde ö.
Inga människor, inga verktyg, ingen mat,
bara bananer och kokosnötter.

Efter c:a fyra månader, när han låg på stranden, så dök plötsligt
den vackraste kvinna han sett, upp. Hon kom roende i nån slags båt.

Han frågade med skepsis, "Var i allsin dar kommer du ifrån? Hur kom du hit?"

Hon svarade: "Jag har rott från andra sidan ön där jag strandade när
kryssningsfartyget jag var på, sjönk."

"Fantastiskt!" sa han. "Du hade verkligen tur som fick en roddbåt uppspolad på land."

"Å, den här båten?" sa kvinnan: "Jag gjorde båten av material jag fann på ön.
Årorna gjorde jag av grenverk från ett gummiträd. Botten gjorde jag genom att fläta palmblad
och sidorna kommer från ett eucalyptusträd."

"Men varifrån fick du verktyg?"

"Å, det var inga problem," svarade kvinnan. "På södra sidan av ön finns en mycket ovanlig bergart. Jag upptäckte att om jag värmde det till en viss temperatur i min ugn, så smälte
det och blev till ett slags segt järn. Så jag använde järnet till att tillverka andra verktyg.
Mannen blir mållös.

"Låt oss ro till mitt ställe," sa hon.
Så, efter en kort roddtur, la hon till med båten vid ett litet varv.
När mannnen tittade mot stranden, föll han nästan ur båten. Framför honom var
en lång stenlagd gång som ledde till ett hus bland träden.

Medan kvinnan surrade båten med ett egentillverkat hamprep,
så bara stirrade mannen förstummad.
Medan de vandrar mot huset, säger hon lite nochalant:
"Inte så värst mycket, men jag kallar det för hem.
Varsågod och sitt ner. Vill du ha en drink?

"Nej tack," säger mannen, fortfarande omtöcknad.
"Jag vill inte se en droppe kokosnötsmjölk till"

"Nej, det är inte kokosnötsmjölk," säger kvinnan och blinkar.
"Du kan få en Tropical Spritz?"

Mannen försöker dölja sin stigande förvåning, men sätter sig i soffan
för att tala med kvinnan. Efter att ha utbytt sina historier om skeppsbrottet, säger kvinnan:

"Jag skall bara byta till nåt mer komfortabelt. Vill du ta en dusch och raka dig?
Det finns en rakhyvel i badrumsskåpet en trappa upp."

Nu ifrågasätter mannen inget längre. Han går upp till badrummet och hittar rakhyveln som är gjord av sköldpaddsben. Fastsatta på ett sinnrikt sätt.

"Den här kvinnan är ju makalös! Vad skall komma nu?"
När han återvänder, möter hon honom, iklädd endast några strategiskt placerade blommor.
Hon doftade ljuvligt av gardenia. Hon ber honom sen att sätta sig bredvid henne.

"Säg mig," börjar hon lite trånande.
"Vi har båda varit här i många månader. Du måste ha varit väldigt ensam.
Det är nåt jag tror du längtat mycket att få göra under den tiden, eller hur?
Hon ser honom djupt i ögonen.

Han tror knappt på vad han hör.
"Du menar inte..." Han sväljer exalterat och tårarna strömmar från hans ögon.

"Har du verkligen byggt en golfbana?


Ja, där ser man - en annan skulle väl ha frågat, har du verkligen arrangerat en hundutställning?


Tack för alla kommentater och gratulationer till Diva - så mycket roligare det känns att blogga när jag vet att det är nån som "bryr" sig om det jag skriver.


Trevligt fredagsmys nu på er allihopa!!




Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards