Kennel Barecho

Alla inlägg den 10 april 2011

Av barecho - 10 april 2011 21:08

Tyvärr är det så att jag måste erkänna att jag har kapitulerat..... Jag har ju alltid sagt till David att det blir inget altanbygge förrän staket och stängsel runt gården är helt klart. Meeeeen, så för några dagar sedan sa jag till David.... - Kanske vi ska göra en altan nu ändå? 

Är ju sjukt sugen på nån sån här typ av utemöbler och då måste vi ju ha en altan, eller hur?


Han nappade direkt och kan nu beskrivas som i det närmaste besatt av altaner.... hur ska den byggas, vad det ska vara för färg, vilket materiel, ska vi ha tak etc. Han har också lovat att staketet och stängslet ska bli färdigt, men han pratar inte alls lika mycket om det av nån konstig anledning?

På vägen ner till Bohus igår så tittade han efter altaner på husen vi åkte förbi för att få idéer, suck.... vad har jag ställt till med??


Nåja, en altan vore ju himla trevligt också - det måste jag erkänna. Vi har ju bara som en liten farstubro egentligen som man kan sitta på, men det är ju jättelitet där - vi och alla hundarna får knappt plats där samtidigt. Och altanen på baksidan är ju helt värdelös, att stirra upp i skogen - hur kul är det?


Vi har redan haft en uppgörelse om vad det ska vara för färg på staketet runt altanen. David tycker att det i princip kan vara i vilken färg som helst, bara det går snabbt och enkelt och inte kräver så mycket underhåll... Han pratade om brunt - men där gick ju gränsen för mig. Kan väl för sjutton inte ha brunt staket till ett hus som är grått, vitt och vinrött??? Ja, sa jag - stolparna mellan staketdelarna ska vara vita så ÄR det bara!!! Så nu har vi i alla fall kommit överens om att hela staketet ska vara vitt, inte det mest ultimata kanske - helst vill ju jag ha ett staket i alla tre färger som huset har. Så blir staketet efter vägen när det nu nån gång blir färdigt....


 

Sedan vill jag också ha nån typ av stenplattor nedanför altanen, mot cykelboden och vid entrén... Jaaa, mycket tankar får man om utemiljön när det blir vår!!


Henric har kommit hem från Turkiet och i fredags hörde han av sig ang. att han hade spräckt en trumhinna. Han och några fler hade tydligen kört nån typ av tävling mot några turkiska killar, vad den gick ut på har jag inte helt förstått (kanske lika bra det.....). Men i alla fall så har då en turkisk kille slagit till honom över örat så att trumhinnan nu är spräckt, han hör dåligt på det örat och känner sig allmänt yr. Henke var till familjeläkarjouren igår, men där blev han ju inte mycket klokare.... Ja, trumhinnan var spräckt - det kunde de se, och det enda de sa var att det kunde ta ända upp till sex år innan den blev hel igen... Ooookeeeej, men vad ska han göra då - finns det något man kan göra, smärtstillande, penicillin, eller??? I morgon ska han ringa hälsocentralen och se om han kan få mer hjälp där.... Att mamma hans är orolig det är ju självklart och ni kan säkert räkna ut att han fått en del förmaningsord om vad som kan hända när man druckit för mycket alkohol.... Små barn små bekymmer, så sant så.....


Jag vill också passa på att gratta M-kullen som fyller 9 år idag! Det var Fritz första kull hos oss och mamma var Meja (Barecho Drop Dead Beautiful). Vi sparade Wilma själv på "halvfoder" i den kullen och henne träffar jag regelbundet då hon kommer hit och klipper sig ungefär var tredje månad. Hon har ju numera sällskap av en annan fodervärdstik från oss, nämligen Linn. De andra systrarna Maja och Mette har jag inte hört något ifrån på länge. Inte heller bröderna Jackson och Fighter, Fighter bor i samma stad som Wilma så jag får lite rapport från hennes matte ibland. Tarzan och Higgins finns inte kvar längre tyvärr. Det blir ju lite naturligt så att man förlorar kontakten när hundarna blir äldre, men jag uppskattar verkligen de som hör av sig lite då och då, kanske skickar något kort - det är sååå uppskattat från mig!


Tänkte avsluta med ett par foton på Mirandas bror Diezel (Barecho Deal Or No Deal) som jag fick idag från hans matte och delägare Maria Herbertsson.

Han har tagit betydligt längre tid på sig att utvecklas än sin syster, men nu börjar han minsann bli en stilig pojke! Ser så fram emot att få se honom nästa helg i Västerås.

Här är han lite mer avslappnad.....




Av barecho - 10 april 2011 13:19

...ja, det var just vad David, jag och fyra hundar gjorde vid 02.45 i lördags morse. Vi hade fem hundar anmälda, men eftersom jag varit magsjuk under veckan orkade jag inte göra iordning allihopa.... Det blev ett enkelt val att välja bort Clådan då hon inte kommit tillbaks helt i pälsen ännu och dessutom hade vi ju en till championtik anmäld förutom hon. 

Vi hade också en del tankar på att åka fredag efter jobbet, men lika där, eftersom jag varit sjuk så ville jag vara hemma så länge som möjligt....


David körde ner till Laxå där vi bytte förare. Jag hade slumrat av och till under resans gång. David lyssnar just nu på en såååå seg CD-bok, den är som sömnmedel för mig...... Så nu när vi bytte förare blev det annat ljud i skällan - dunka, dunka och sjunga högt, det är min melodi det för att hålla mig pigg och alert!!


Vi stannade vid en rastplats utanför Götene, vid flygplanet Viggen, för att rasta hundarna. Det gick runt en suspekt man där med sin border collie i flexikoppel, Miranda och Fame var mycket skeptiska till honom.... Fame kunde inte släppa dom med blicken, så nåt kissande var inte alls aktuellt för henne där. David och jag passade på att gå på toa där, som tur var så gick David först. När han öppnade dörren in till toan så skrek han till - nån hade lagt världens spya i handfatet!!! Fräscht...... På den andra toan hade också nån spytt, men det var inte alls lika mycket... Varför spyr man i handfatet på en allmän toalett? Hade väl varit betydligt bättre att göra det i toalettstolen eller ute? Man slutar aldrig att förvåna sig över folk....


David brukar klaga på att jag gnäller på hans bilkörning, men denna gång var det ombytta roller. Det var massor av vägarbeten på vägen dit och rätt som det var skrek han till - Men, hur kör du? Du var bara nån millimeter från att köra på däcket som satt som skydd!! -Va, sa jag - vilket däck? Hävdar fortfarande att jag inte ens sett det..... Undrar jag om Henric törs övningsköra med sin mor eller om han ska överlåta det till sin plastpappa....


När vi kom fram till utställningsplatsen frågade vi P-vakterna om vi kunde köra fram och packa ur. Inga problem alls, så dagen började ju bra! Inga problem heller med att folk inte körde bort sina bilar efter urlastningen, hörde att vissa hade befarat det. Tror dock att spaniel och retrieverfolk i allmänhet är skötsamma!


Utställningen hölls i en bandyhall, perfekt måste jag säga att såna här hallar är. Gott om utrymme, stora ringar och inte ens kö till toaletterna då det fanns så många. Lite kyligt kanske, men det passade nog hundarna - och det är ju viktigast kan jag tycka. 

Ja, här hade vi alltså boat in oss under dagen....


Det hade blivit domarändring pga att en domare brutit ett finger några dagar innan utställningen. Av den anledningen så gick det 21 cockerhanar före oss i ringen. Det passade oss bra, då behövde vi inte vara där så himla tidigt - och så hann Fame träna lite innan. Var ju bara andra gången hon var på en sån här tillställning....


Här studsar Fame (Barecho Freaking Success) runt i ringen, springer på ganska bra gör hon - men svansen den vill hon inte ha upp helt. Inte konstigt alls tycker jag, man förstår ju att hela situationen är ovan för henne!

Hon var helt ensam i valpklass I, hon fick HP och blev då BIR-valp. Här kommer hennes kritik för dagen "Mkt. vacker valp. Härlig balans och fina linjer. Fint, feminint huvud. Lite trång u-käke. Vacker hals och rygg. Bra benstomme, fina tassar. Välutvecklad kropp och förbröst. Mycket vacker päls. Rör sig utmärkt bak, behöver stabiliseras fram. Trevligt temperament."  


Messi (Barecho Zuper Playmaker) var anmäld i öppen klass denna dag, det är lite olika om jag anmäler honom till Unghund eller Öppen, hur jag tänker vet inte ens jag själv... lite olika vad jag känner för bara. Här är hans kritik "Utm. storlek, mkt. oläsligt? hane. God Balans. Mycket vackert, oläsligt? uttryck. Utmärkt pigment. Vacker hals. Utmärkt rygglinje. Passande benstomme, fina tassar. God kropp och förbröst för åldern. Utmärkt bakparti. Behöver bättre vinkel i överarm. Mycket vacker hals och kval (skulle nog tro att domaren sa päls och kvalitet kanske, men men....). Utmärkt rygglinje. Rör sig med kraf och rastypiskt steg. Behöver bli stabilare fram."

Här står då Messi först och så är det Big Brazzel Thunderball som står som tvåa, så blev också placeringen i klassen.

Messi in action, lite suddigt, så svårt att få bra och skarpa rörelsekort   


I bästa hanhundsklassen slutade Messi som tvåa och fick då sitt 14:e CERT!!


Så direkt byte till Miranda (Barecho Devil Wears Prada). Hon har så himla bråttom när hon precis ska börja springa, efter några varv så börjar hon dock sjunka ner lite och ha alla tassar i marken....

Hon vann sin klass med CK och här kommer hennes kritik. "Mycket elegant junior. God balans. Välformat huvud med vackert, feminint huvud. Bra hals. Utmärkt förbröst. Lång, välutvecklad bröstkort. Passande benstomme, fina tassar. Goda vinklar fram, bra bak. Härlig pälskvalité. Rör sig utmärkt bak, långt framsteg som behöver bli lite stabilare. Utmärkt resning."

 

Miranda som granskas först av domaren Paul Stanton....

... och sedan även av domareleven Åsa Andersson.


Kylie (CH Wongan Romanza At Barecho) vann championklassen med CK och nu uppstod ju "problemet" med hur jag skulle kunna visa två stycken i bästa tik? Så himla mycket bättre det var förut när det fanns en segrarklass.... Här kommer Kylies kritik: "Mycket vacker helhet och balans. Ultrafeminint huvud med vackert uttryck. Passande benstomme med fina tassar. Utmärkt förbröst. Bra bröstkorg. Harmonisk vinkling fram och bak. Mycket vacker päls av utmärkt kvalité. Bra rygg. Härliga sidorörelser, lite lös fram. Visar sig utmärkt."

Annelie Karlsson var bussig och ställde upp med att visa Miranda, tusen tack Annelie för det!! Hon gjorde det riktigt bra, slog nästan Battingen och mig då hon blev tvåa med sitt första CERT!! Så himla roligt, tror det var det som jag gladde mig mest åt då faktiskt.... Jag är ju så oerhört nöjd med Miranda och har egentligen inte förstått varför hon inte vunnit så mycket tidigare, vet att det kan låta förmätet - men ni vet ju själv när man har en hund som man bara är sååååå nöjd över, och så är det liksom ingen annan som förstår det än en själv... så frustrerande...., ett I-landsproblem skulle man också kunna kalla det, jag vet....ha...ha....

Vad har du i fickan matte, det syns vem Miranda brås på eller hur?


Fr.v.: BIM CH Trollängens Maximum Effect och BIR CH Wongan Romanza At Barecho.

Ja, Kylie blev alltså BIR och Egon BIM, visst är dom ett vackert par? Inte första gången de möts....


Men jag då, undrar Messi, fick jag inte vara med någe mer?     


Varför David tagit kort på detta kan man ju fundera över? Kanske längtar han tillbaks till tiden som bandyspelare.... ja, man kan ju undra - karlar förstår man sig inte på alla gånger....


Familjen Boije hade tagit över sekretariatet och måste säga att de och alla andra som "gjort" denna utställning hade lyckats bra, det fanns inte mycket att klaga på alls! Och apropå det.... om alla utställare visste vilket jobb det är att arrangera utställningar, då skulle nog inte det klagas lika mycket tror jag....

Årets Miss Bohus....


En annan sak som jag uppskattade mycket var domarpresentationerna som stod i katalogen, jag tycker alltid det är intressant att läsa lite om domarna före. För hur det än är så har i alla fall jag mycket mer respekt för de domare som fött upp själv framgångsrikt under många år, de som är "genuina" hundmänniskor. Detta är något som fler klubbar borde ta efter tycker jag, en ordentligt domarpresentation - gärna i PM innan man anmäler också.

 

Först ut i finalerna var BIS-valp I och där skulle då vår lilla Fame delta. Samma sak här, svansen var inte helt upp hela tiden så att hon blev placerad som BIS-4 valp och inte högre, det har jag full förståelse för. Man hör ju en del om att hundar som inte har upp svansen på utställningar har dålig mentalitet... Är det så enkelt? Inte kan det väl vara så att det är ett krav för att vara bra mentalt att man älskar just utställningar? Sedan tycker jag inte alls att man ska sätta upp en hund som inte sköter sig för dagen, men att säga att de är dåliga mentalt? Nja, så skulle då inte jag tolka det i alla fall.... 


Kylie var taggad till tusen förstås när det var dags för BIS! Den hunden är en riktig "showmachine", hon gör mig aldrig besviken.

Sååå resultatet blev BIS-1!!! Verkligen roligt, detta blev hennes sjunde BIS på SSRK tror jag om jag räknat rätt, och hennes 40:e BIR var det också denna dag!


Som ni förstår var vi mycket nöjda när vi styrde Wesslan österut igen, David tyckte nog att vi skulle sova över nånstans. Meeen, jag vill ju bara hem jag när det finns möjlighet till det.


I Trollhättan hittade vi en restaurang som "dög", fläskfilé mignon med potatisgratäng blev det för mig och pizza till David. Jag tyckte jag var duktig och åt mycket jag, men såklart var det kvar på tallriken... tycker det är så jobbigt när de hämtar maten och frågar varför jag inte ätit upp, får känslan av att jag är tillbaks i matsalen på lågstadiet när mattanterna stod vid soptunnan och vaktade så man inte slängde mat... Förstår ju att det egentligen är bra att de frågar ifall det var något fel på maten, men för mig som i princip aldrig orkar äta upp en portion man får på restaurangen så känns det faktiskt lite jobbigt....


Ett stopp till blev det för rastning av hundar och från Västerås fick jag ratta bilen. Så skönt det är när man svänger in på gården efter en sån här resa, då hade jag varit uppe i nästan 24 timmar... Så att jag sov till 9.30 imorse var nog inte så konstigt.....






Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards