Kennel Barecho

Alla inlägg den 22 maj 2011

Av barecho - 22 maj 2011 22:19

Tja, kanske där man slutade? Senaste inlägget i bloggen före detta var i måndags, så nästan en vecka sedan. Nu får jag skärpa mig!


Som sagt så fick jag ont i halsen i söndags kväll och det hade jag väl egentligen hela måndagen också, men kände mig ändå pigg. I tisdags kände jag fortfarande av halsen och var rejält täppt i näsan. Vid lunch kände jag att det inte gick någe mer.... fick för mig att jag hade bihåleinflammation för det sprängde i hela huvudet, kände mig lite småyr också. Såååå då var det bara att bita i det sura äpplet och åka hem från jobbet.... Jag tog aldrig febern för kände mig så dålig ändå och ville inte att det skulle kännas ändå värre. Onsdag och torsdag var jag hemma från jobbet, men i fredags morse var jag tillbaks igen. Visserligen lite hes och snorig, men det är man ju ganska så ofta utan att för dens skull vara sjuk.


Liza har blivit lite tjockare nu på slutet, men jag tror bara hon är rejält skendräktig för jag känner inte minsta tillstymmelse till liv där inne och juvren är inte heller så stora som jag tycker de brukar vara på en dräktig tik. Hon har ju tid på fredag så det vore ju hög tid om det är så att hon har några valpar därinne.... Eftersom det förmodligen inte blir några valpar efter Liza för oss nu så har vi parat Messis syster Marta (Barecho Zimply Made For Me) istället!! Och det med självaste Loke..... (CH Barecho Zimply Zuper). Tror det kommer att bli en jättebra kull av just den typ som ligger mig varmast om hjärtat!


Vill passa på och gratulera Pelle och Johanna som i torsdags fick en liten pojke, Hubert! Det är alltså Thomas & Henrics halvlillebror..... Vi hoppas att vi snart får träffa honom och snusa på honom lite.... men först lär alla förkylningar försvinna från oss.


Efter att jag slutat jobbet i fredags så startade jag och David resan söderut, närmare bestämt mot Alvesta som första etappmål där vi skulle få sova över hos Linda och André.


Vi stannade till vid Mc Donalds utanför Mjölby där hundarna blev rastade.

Lilla Ty som hon mestadels kallas nu... låg såklart fram i bilen i sin egna sköna hundsäng! Inte trodde ni väl på fullaste allvar att hon ville åka med de stora prickiga hundarna där bak?

Förväntansfulla var de fyra bak i bilen....  Miranda bara kastar sig ut ur bilen, jag blir helt galen på henne när hon gör så - är ju skitfarligt! Lite bättre kanske hon blivit under resan - men jag skulle tro att hon gör detsamma nästa helg när vi åker igen..... suck...


Vi kom fram till Linda och André strax före 20.00 på kvällen. De bodde superfint "mitt i skogen", på ett helt perfekt ställe för hundfolk! Så skönt det är när man kommer hem till vänner där man kan bara släppa ut hundarna lösa på gården, man förstår ju att de har mycket spring i benen när de suttit i bilen i flera timmar. Våra yngre förmågor hade väldigt roligt ihop med de tre Messi-barnen som fanns där, och ja - man kan väl säga att de som fann varandra allra mest var Messis son Totti och Tyra! Tyra trivdes som fisken i vattnet där hon - inte är hon brydd för att hon kommer till ett helt nytt ställe, med en flock helt nya hundar. Nej, den bruden har mycket stort självförtroende hon....


Vi åkte därifrån lite tidigare då Tyra skulle in i ringen 9.00 och springrarna började inte förrän vid 12.00 När vi åkt en knapp halvtimme så hördes en duns, David bromsade in - och skrek bara till, jävlar!! Jag blev skiträdd, trodde det var något med hundarna! Men, som tur var så var det inte det... men det hade kunnat sluta illa ändå. Det visade sig att David (ja han såklart, för inte kan det ha varit mitt fel?) hade glömt att stänga takboxen! Däri låg stålbur, tygbur, hagen, vagn & hjul, 2 stolar, tältmatta, trimväskan och så den stora "puffen" som de har i hagen. Det enda som hade ramlat ur var puffen... Tänk om buren farit ur på en annan bil.... hua...... Nåja, allt gick ju bra som tur var! Men, ni kanske kan gissa nu hur många gånger jag kommer att fråga om han stängt boxen varje gång vi använder den....he...he....


När vi kommer fram till utställningsområdet står det ett helt gäng med P-vakter där och tar betalt, jättebra då det inte blev såna köer som jag minns att det  blev här ett tidigare år. Meeeeen, ett gigantiskt stort minus för att det inte fanns nån avlastningszon! Förihelvete...... det fanns gott om plats för en sån, men nä - det sket väl dom i ifall det underlättade för utställarna eller inte. Till saken hör att karln som sa till oss att vi inte fick lasta ur var rejält otrevlig. Man kan ju ge sån information på fler sätt.... om vi säger som så att han gjorde det på det sämsta sättet så förstår ni säkert. 


Som tur var hade jag David med som drog vagnen med all packning samt lilla Ty. De fyra Ässen fick gå med mig dom. Vi hade sån tur att ringarna låg nästan bredvid varandra, inte alltid man har sån tur när man har fler raser.

Upp med Tyra på buren för lite finputs innan det var dags för henne att äntra ringen. Ni ser hur skeptisk hon ser ut eller hur? Det kan man iofs förstå.... första gången jag trimmar en affen, och det syntes nog är jag rädd....

När Tyra och jag väntade på att bedömningen skulle starta så kom det en lös schnauzer springande! Jag trodde hon skulle bli lite förskräckt... men inte, hon var bara besviken att hon satt fast och inte kunde springa med!

Nåt som vi måste träna betydligt mer på är att hon ska stå fritt. När jag lockar på henne så står hon bara såhär - för hon är oerhört duktig att gå och stå på två ben... Springrarna är gröna av avund....

Inte heller är jag van att visa såhär små hundar på trimbord.... Ojojoj... så mycket nytt för mig att lära mig, hur ska det här gå?



En liten filmsnutt på Tyras första utställning - och min första som handler på affen! Tyra var ensam valp, fick HP och blev således BIR-valp, vi var såååå nöjda med hennes insats så här långt.


Hon var istället väldigt nöjd när hon fick ligga i hagen med Kylie och Messi, betydligt mer missnöjd de gånger vi stängde in henne i hennes egna lilla tygbur....


David och jag la oss för att vila en stund i tältet innan springerbedömningen skulle börja, så skönt!


Det var alltså SK Syd som skulle ha sin Open Show denna dag. Domare för dagen var Ann Lundin (Kennel Astrospring's). Jag har sagt det förut och jag måste säga det igen... Dessa utställningar är så trevliga, en helt annan stämning kring ringen än när det är officiella utställningar - och dessutom massor med fina priser. Jag kan för mitt liv inte fatta varför inte fler deltager på dessa och varför fler och fler lokalavdelningar väljer att inte arrangera några....


Nåja, till utställningen då. Messis barn var BIR och BIM-valp i valpklass I, jätteroligt att få se dom i ringen! Enya (Barecho Either With Or Without You) var själv i valpklass II, hon fick HP och blev BIR-valp. I BIS-valp fick hon se sig slagen av Messi-dottern Charlescroft Soho - stort grattis Linda och André!

Här kommer Messi-pessi full fart!!  


Mammas fina kille Messi (Barecho Zuper Playmaker) börjar bli "man" nu - han kändes jättefin båda dagarna tyckte jag, om man nu får säga det själv....  Han vann först unghundsklassen, blev sedan bästa hanhund och slutligen BIM slagen av tiken CH Art-Wave's Tempo Di Pace, grattis Jens! Miranda (Barecho Devil Wears Prada) vann juniorklassen och Kylie (CH Wongan Romanza At Barecho) var tvåa bästa tik. Måste passa på och tacka alla springermänniskor för tålamodet med att vänta in bästa tikklassen då Tyras BIS-valp final hos SSPK började just då!

Här står vi alla uppställda när domaren Chatarina Almroth påbörjar sin granskning.  

Jamen hur sjutton håller man i en sån här liten hund??  

Lättare då att springa - eller ja, gå snabbt kan man göra också. Tyra har en himla fart i ringen - sån resning, attityd och utstrålning!! Jag var så himla stolt över henne, hon slutade som BIS-2 valp något som vi var mycket nöjda med då vi var fullt medvetna om att hennes päls var långt ifrån tiptop!  


Efter bedömingen i springerringen skulle det bli gemensam grillning. Både Linda och jag försökte få reda på var, men vi letade och hittade ingen så till slut gav vi upp och åkte hem till dom istället för att grilla där. Lika bra var nog det för jag var så oerhört trött.... Att det varit jättevarmt under dagen och jag druckit alldeles för lite hjälpte nog till. När jag gick på toa då vi kom dit så kan jag meddela att urinen var ungefär som olja i färg och konsistens sååååå alldeles för lite vätska under dagen kan man väl säga!!

Efter att även denna kväll blivit serverad god mat så var det himla skönt att få krypa ner i sängen med Kylie och Messi.... David fick dela säng med Tyra han, och ja - Mirre och Enya de sover inte i sängen ännu, för allas trevnad kanske vi ska säga.... Måste passa på och tacka Linda och André för gästfriheten, hoppas vi kan bjuda igen nån gång i framtiden!


Innan vi åkte från utställningsplatsen på lördagen flyttade vi tält och lite andra grejer till den ringen vi skulle ha idag. Vi frågade speciellt flera gånger om det skulle vara just den ringen, ja - sa en gubbe som väl förmodar man hade hand om ringarnas placeringer.... Men, man kan ju tvivla, för dröm om vår förvåning när vi kommer dit och de ÄNDÅ har flyttat ringen... trots att vi var flera som frågade gång på gång! Varför gör man så? Vill man försvåra för utställarna, eller? Ännu värre var att när Lisa (som var där före oss) tog upp det med en av de som jobbade där så sket han bara i henne. Han vände ryggen till och gick därifrån när hon fortfarande pratade, så himla oförskämt! Vilka är det som är "kunderna" här?? Få se nu..... inte är det väl utställarna? För många gånger får man intrycket av att de tycker att vi alla utställare bara är skitjobbiga med alla våra krav och frågor. Men de som tycker så har ingen aaaaaning om hur mycket jobb vi lägger ned på detta, och pengar också. Nä, grymt besviken blir man faktiskt när det går till såhär.

Detta var ringen som de sa igår att vi skulle vara i, den stod helt tom idag. Den var där det var plant underlag, vilket hade varit mycket bättre än den ring vi hade idag som var i en backe....

Tre änder spatserade omkring på utställningsområdet - totalt oberörda av tält, hundar och allt annat där - snacka om bra andmentalitet!!  


Domare för dagen var Birthe Scheel från Danmark, en ny bekantskap för mig. Först ut var Enya som än en gång blev BIR-valp. Sedan var det Messis tur, han gjorde om bedriften från dagen före - vann unghundsklassen med CK, blev sedan bästa hanhund med sitt 16:e CERT samt första CACIB!! Miranda blev tvåa i juniorklassen då domaren tyckte hon var urfälld. Hon ska nog börja löpa när som helst så därför är det lite glest med pälsen på vissa ställen....

Kylie vann championklassen med CK och blev sedan bästa tik med CACIB! Lisa var snäll och ställde upp och visade Kylie i BIR/BIM. Tack för det!


 

 

Det blev Messi som drog det längsta strået denna gång! Han blev BIR och mamma hans blev BIM. Som ni ser här så har vi bytt handler, Kylie är som bekant himla envis med andra när det är dags för att bli uppställd - Messi å andra sidan vill bara titta på mig om han springer med nån annan... Nån som vet hur man klonar sig? Eller nä, kanske inte - tror det räcker med en som mig faktiskt....


Vi var då färdiga med bedömningen redan vid 10.30 Så vad skulle vi nu roa oss med till finalerna? Tja, lite shopping och äta - inte mycket annat att göra. Jag såg så himla mycket fram emot att få visa Messi där - första gången i SKK-final. Men, det sket sig kan man väl säga....

Vid 13.30-tiden tog vi ut hundarna på en rejäl rastning och satte sedan in dom igen, en halvtimme senare kom vi på att vi skulle flytta tältet till där finalringen skulle vara. Tog ut hundarna igen, Messi hade legat i hagen under hela tiden. Såg direkt att något var galet med honom... Han studsar ju annars ut, är ju så superglad jämt... Men nu var han rent olycklig... Svansen hängde som ett snöre bara.. Shiiiiiiit, tänkte jag - vattensvans!!!! Hur sjutton har han hunnit få det på en halvtimme bara liggandes i hagen? Han badades ju i torsdags kväll? Men, det var bra kalla vindar just då och han måste ha legat i drag på nåt sätt. 

Lisa hjälpte mig att försöka massera honom, men han såg bara olycklig ut.... så vi bestämde oss för att åka hem istället för att chansa och vara kvar på finalen med en hund som hade vattensvans. Men kan säga att det kändes himla snopet....


När vi sedan stannade till utanför Norrköping för att rasta dom så hoppade han ur bilen som vanligt. Av vattensvansen fanns inte ett spår..... Vad säger man?? Helvetesjävlaskit också!!! Kanske vi skulle ha stannat ändå? Men var ju inte mycket att göra åt det då.... Nä, bara att ta nya tag till nästa gång!

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards