Kennel Barecho

Alla inlägg den 27 juni 2011

Av barecho - 27 juni 2011 21:36

Då har första dagen på semestern avverkats. Så skönt att få lite gjort utan att för dens skull vara helt slut på kvällskvisten....


Här kommer först ett kort på Messi från igår kväll:

 

Kom inte och säg att hundar inte njuter av att sova i sängen...... 


 

Fint sommarkort har vi fått från Minnie (Barecho Gingerbread Cookie) i Finland. Man kan apportera vad som helst tydligen....


 

Här ligger Tyra tätt ihopkrupen med sin "mamma" Pärlan. Det är så rörande att se dom ihop, de håller koll på varandra och leker riktigt ihop. Ingen av våra andra leker med Tyra, de yngre törs nog inte helt för att jag säger åt dom hela tiden att vara försiktiga. Men Pärlan kan man lita på... .

   

Tja, om Pärlan är mamma så är väl Kylie mormor då, eller? Hur som helst så försöker Kylie att ignorera Tyra så mycket som möjligt, men i tvsoffan kan det bli lite tokigt ibland.... här håller hon om barnbarnet sitt så sött...


I morse åkte Jacob och jag in till Gävle sjukhus för att han skulle träffa en ögonläkare. Han fick ju en spark i ögat i februari och har sedan dess sett en svart prick i synfältet då och då. Vi har varit in till hälsocentralen, och de har inte hittat nåt fel. Men man vill ju vara helt säker... oroar mig såklart att det ska bli några problem med synen för honom i framtiden.


Vi var där i god tid så vi passade på att gå in på apoteket före för att köpa Drontal till resan. Det är Drontal och Droncit som jag vet är godkända avmaskningsmedel för dvärgbandmasken och de måste ju avmaskas mot det innan de får komma tillbaks in i Sverige efter Frankrike-resan. Köpte lite annat smått och gott där inne också...


När vi kom in till Ögonmottagningen så blev vi visade till det gula väntrummet. En hel del satt där och väntade. Visst är det lite konstigt med såna här väntrum? Nästan alla som sitter där vägrar ta ögonkontakt med någon annan och tilltalar man någon okänd stirrar de på en som om man vore ett UFO! Nåja, nu hade jag ju Jacob med så jag hade nån att prata med i alla fall....


Vi fick komma in i ett undersökningsrum först, en supertrevlig sköterska tog hand om Jacob och jag såg att han uppskattade att hon skojade med honom! Hon bröt lite på norska och det låter ju alltid trevligt det tycker jag....

Dom här fina glasögonen fick han ha på sig när de kollade synen. Inga problem med synen så det var ju skönt.... Han fick sedan ögondroppar för att pupillerna skulle vidga sig, ja - är väl typ samma sort som hundarna får före en ögonlysning.

Han blev ljuskänslig av dessa och eftersom solen sken ute så sprang jag till bilen för att hämta solglasögon till honom som han kunde ta på sig efteråt.


Precis när jag kom tillbaks så fick vi komma in till ögonläkaren. Det var en utländsk man, minns inte vad han hette. Men även han var jättetrevlig och lättsam, så oerhört positiv - vilket är extra viktigt när man har med barn att göra tycker jag!


Han kollade igenom ögonen noga, väldigt lika instrument som vid en ögonlysning måste jag säga. Han mätte också trycket i ögat och det var 11, normalvärde var 10-20. Så inge Glaukom där inte....


Läkaren förklarade noga efteråt vad han sett. Jacob hade inga skador på synnerv, lins eller näthinna. Däremot så kan man säga att själva ögonkroppen är gjord av nån geleaktig massa förklarade han och ur den kan det lossa bitar. Det är vanligt när man blir äldre och det kan också ske av yttre våld. Det är just det som har hänt Jacob... Dock skulle det inte bli några problem för honom trodde han, men om han såg typ blixtar, spindelväv eller att pricken blev annorlunda så skulle vi kontakta dom igen. Så skönt det är när man känner att man har förtroende för någon inom vården, är ju tyvärr inte alltid så...


Vi stannade till på Valbo Köpcentrum på vägen hem. Köpte en marinblå blus som jag ev. ska ha i Paris. Jag ville ha en i en stark färg, men tror ni jag hittade nån? Nädå, massa rysch-pysch och mycket diskreta färger... Ja, letade väl inte så himla noga heller som ni kanske förstår....


Köpte två kartor till Frankrike, en bilkarta och en liten bok med karta över Paris. Så shorts och T-shirt till Jacob - plus nya Crocs. Han har ju rejält stora fötter nu så de kostar ju inte direkt som några barnskor längre. 549:- kronor för ett par Crocs... suck... men huvudsaken han är nöjd såklart. Ny mascara och rouge slank också ner + lite mat och annat. Nöjda och glada vände vi åter mot Årsunda strax före 13.00 Tänk, nästan så det går bättre att handla när jag är själv, konstigt....


Idag den 27 juni fyller Pelle (Thomas & Henrics pappa) år och förra året denna dag föddes hans och Johannas son Birger. Som ni kanske minns så var det så himla tragiskt så han inte levde när han kom till världen... En sån obehagskänsla jag har haft hela dagen, tänkt på det så mycket och en hel del tårar har kommit både över Birger - men även över Fritz och det missfall jag fick i vintras. Man tror att man inte ska bry sig, men vissa saker äter sig in i en på nåt sätt...


Fick dock bita ihop, för på seneftermiddagen skulle vi fira bästaste Inger som fyllde 50 år. Och när jag kom dit ihop med mina arbetskompisar Sara och Christina så kändes det mycket bättre - när vi sedan möttes av Inger så var alla obehagskänslor borta.



Bästaste buksvägerskan min . För ni vet väl att det var Inger som Pelle blev tillsammans med efter att han och jag skilt oss? Jag har ju "bara" tre bröder och hade nog gärna velat ha en syster. Inger är nog det närmaste storasyster som jag har.... En sån som man kan fråga om allt och som ställer upp när det behövs.


 
En annan arbetskompis, Lena med man kom också dit. Lena hade med en superfin tavla som hon gjort av ett foto från just den här stugan som vi var vid. Stugan ägs av Ingers föräldrar och jag vet att detta ställe är väldigt speciellt för Inger.... såg nog en liten tår i ögonvrån hos Inger jag när hon fick den fina presenten...


 

Ja, några troll finns det där i skogen också.....


Finaste Lea (CH Barecho Later Diva) tittar lite slött på Tyra som for fram som en toka där...

   
Kanske tyckte de att hon var lite liten och behövde växa på sig? Tyra hade då inget alls emot att bli vattnad....

Är det detta som kallas ljugarbänken?


   

Meeeeen, vad gör du? Lämna mig inte här....

Kom tillbaks!!!

     

Men det var då självaste fan, ska man behöva gå i själv??


Det där vattnet är ju lite intressant, men inte vill jag då i igen.....

   

Glor du på? Apan mittemot? Jamensynd då, jag ska nämligen se ut som en apa! Affen = apa på tyska.....

 

Kan väl sträcka lite på mig när jag håller koll ut över sjön.....


Skönt att sitta i fasters knä.....


När jag kom hem tog jag in posten, hade fått PM till Paris.

Detta var allt som låg i kuvertet... tror inte det kommer mer info.

...man undrar ju lite vad vi har gett oss in på?     



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards