Kennel Barecho

Alla inlägg den 30 juni 2011

Av barecho - 30 juni 2011 14:27

...och sån värme i luften! Så härligt och som jag har längtat efter det hela den kalla j.....a delen av året. De säger att det ska bli sämre till helgen, men jag hoppas de har fel. Det får gärna regna på nätterna bara det är fint på dagarna.


Vi har ju haft flera kullar som fyllt år nu på slutet som jag glömt bort, fy på mig. Grattis i efterskott till alla i R-kullen som fyllde 8 år i lördags. Den kullen är efter Raptor och Flora. Enda hanhunden där, Rufus, flyttade till Värmland. Det var ett bra tag sedan jag hörde ifrån dom, men för några år sedan dök de upp på utställningen i Ransäter så det var jättekul. Räkan bor hos Katarina Hudatzky med familj i Strängnäs och henne har jag mycket kontakt med, så skönt att veta att hon trivs och mår bra på det nya stället de flyttade till för några år sedan. Rhonda flyttade till Polen, till kennel Tiamant. Vi träffades i Jönköping och lämnade henne. Rhonda har haft flera kullar hos dom, och det verkar som om de är mycket nöjda med resultatet. Saga bor i Sandviken, hon var här och klippte sig några gånger när hon var ung - nu har jag dock inte hört något ifrån dom på länge. Rita flyttade först till en familj i Gävle, frun blev dock superallergisk så hon lämnades tillbaks snabbt. Hon flyttade sedan till kennel Key To Success, men är nu utplacerad tror jag. Bella såldes till kennel Sommartunas, hon placerades ut till en fodervärd på en gång där hon levde och hade det bra fram till när hon gick bort för något år sedan.


Grattis också till D-kullen som fyllde 6 år i söndags. De är efter Lelica's Ticket To Ride och Olivia. Endast en hanhund också i den kullen, Max som flyttade till Norge. En syster, Cara, flyttade dit samtidigt. Tyvärr gick hon bort när hon bara var några månader, jag hade då kullsystern Disa kvar så de fick komma och hämta henne istället. Doris bor hos kennel Obery's och henne träffar jag då och då på utställningar, Doris är en supertik som alltid är glad - man blir jämt på bra humör när man träffar henne! Hon saknar ett CERT för att bli champion, om hon inte får det förr skulle jag tro att det kommer som veteran. För pigg och fräsch, det är hon verkligen. Maja bor i Gävle och hon kommer hit för regelbundna klippningar så hon är nog den jag träffar oftast från denna kulle.


Sist men inte minst så säger vi Grattis till J-kullen som fyllde 5 år igår. Dom är efter Lleyton och Lea. Den mest kända där är väl Eros som är både NOUCH samt SEU(u)CH. Han bor hos kennel Big Brazzel och är far till flera kullar både i Sverige och utomlands. Justin föddes med kroksvans, men han är lika glad ändå. Han bor med sin matte i Göteborg, i alla fall sist jag hörde ifrån dom. Jackson bor med Räkan och Olivia hos familjen Hudatzky som jag nämde tidigare. Strindberg flyttade till Dalarna och sist jag hörde från dom var allt bra, Joppe bor i Gävle och han träffade jag igår när han var här och klippte sig. Han är en så mysig hanhund, sååå himla lik sin pappa. Jakob flyttade ända till Sydafrika, och från dom får jag härliga kort lite då och då, samt rapporter om hur han mår - trevligt! Enda tiken i kullen, Elsa bor också hon i Dalarna. Fick rapport för inte så länge sedan att allt var bra med henne.


Dagarna går mest åt till förberedelser och tankar inför resan till Paris på tisdag. Det är ju halva nöjet det att planera, drömma och förbereda sig tycker jag. Vi har också haft sån tur att vi fått tag på en minibuss som vi får låna. Tina (Puh's matte) erbjöd sig att vi får låna deras Chrysler. Nu vet ni kanske vad jag tycker om Chrysler....hmmm.... men, den här är så pass ny så jag tror säkert det ska gå bra. Vi kan väl säga att detta är Chryslers sista chans att bevisa att det går att transportera sig med bilarna utan några problem. 


Bropass har vi sedan förra året, väldigt praktiskt tycker jag att bara kunna åka över Öresundsbron utan att betala och att det dras på kortet istället, lite billigare blir det också och det gör ju inget.... Som ni förstår så har jag redan skrivit en lååååååång packningslista. Det är ju en mardröm för mig att känna att jag inte har kontroll inför en sån här resa!


Förstår om ni tycker jag verkar helt insnöad på Paris och världsutställningar - och för att öka på det lite så tänkte jag visa lite kort från några av de Världsutställningar vi har deltagit på. 

Den allra första Världsutställningen för oss var i Amsterdam 2002. Hanarna dömdes av en spansk domare och tikarna av August de Wilde från Holland tror jag. Detta kort är förmodligen från hanhundarnas championklass. En hel del kända ansikten kan man ju se här.... Tredje hunden från vänster är Fritz och jag, kanske bäst att förklara eftersom jag ser lite annorlunda ut idag. Visst är det lite smått tragiskt att titta på gamla kort när man vägde hälften mot för idag .


Resultatmässigt minns jag inte så mycket. Vet i alla fall att Fritz barn vann båda JWW-titlarna, nämligen Trollängens Cross Country och Trollängens Tailor Made. Bästa tik blev en holländsk tik, bästa hanhund och BIR blev Sieger's We Can Work It Out som är till vänster på detta foto. Till höger är då Fritz - och detta blev då hans första Reserv-CACIB på en världsutställning.... Det är ju vinnaren av CACIB:et som får titeln, så man kan säga att Fritte var första förloraren...  Att jag ser ut som om jag sålt smöret och tappat pengarna kanske man kan förstå i viss mån, men de andra ser inte heller så himla positiva ut!


Året därpå, 2003, var WW i Dortmund, Tyskland. Vem som skulle döma där har jag glömt, men vi fick i alla fall domarändring till Kenneth Edh.... Inte ett enda kort har jag hittat från denna utställning, har ingen aning om varför - eller var de kan finnas. Vet dock att det var fruktansvärt varmt när denna utställning hölls, flera hundar dog av värmen. En del av utställningen var ute kan man säga och där stod det burar utan skydd för solen fick jag höra efteråt... man slutar aldrig förvånas över idioter till hundägare. BIR blev i alla fall Trollängens Tailor Made, vem som blev bästa hanhund minns jag faktiskt inte (katastrof, hur står det till med mitt minne egentligen, såna här viktiga saker brukar jag ju komma ihåg!!). Meeeen, vem tror ni fick Reserv-CACIBET? Jodå, Fritten såklart....


 

Nästa utflykt blev till Poznan, i Polen 2006. Lite annorlunda utställning, men mysig på nåt sätt. Flera olika små hallar var det där bedömningarna var och inte så noga med några kontroller av pass och sånt.... Domare var norska Rodi Hubenthal. Här skulle jag tro att det är championklassen hanar, är dock inte säker. Fritz och jag är med såklart och efter oss står vinnaren Sieger's Pool Position med Vibe. Han blev sedan BIR, och vem fick Reserv-CACIB? Behöver jag skriva det tro.... Fritte-älsklingen förstås....

Jag var ganska så besviken när hanhundarna hade varit, för Fritz att vara så nära tre gånger, slagen av tre olika hundar.... det kändes trist tyckte jag. Första klass bland tikarna var då juniorklassen. Där hade vi fått låna med oss underbara Liza (Barecho Fly Me To The Moon). Hon gjorde mig inte besviken, utan hon vann en rejält stor juniorklass och första WW-titeln till kenneln var i hamn!!

Sedan gick det av bara farten... Diva blev bästa tik, WW-06 samt BIM. Men en ny reserv-CACIB vinnare var född, Kylie fick här sitt första på en WW....


Nästa gång var det på hemmaplan, i Stockholm. Domare för juniorer var Laurent Pichard, hanhundar: Rainer Vourinen och tikar: Frank Kane.

Här blev det då ännu ett Reserv-CACIB för Kylie, vinnare blev hennes brorsdotter Trollängens My Chatterbox som även blev BIR. Vet inte om vi ser så himla superglada ut här heller....

.... men här är det stora leenden!! Vinnare av CACIB:et bland hanhundarna var Loke (Barecho Zimply Zuper), så himla roligt det var!! Minns än hur glad jag blev för Vanja och Dags skull, tårarna rann för fullt.... Reserv-CACIB fick då Trollängens Hot Rumour. Vi fick ändå två till WW-titlar på denna utställning. Fritz fick till slut en titel iom att han blev VWW-08 och även Diva fick en sån titel.


Så förra året var det ju i Herning, Danmark. Hanarna dömdes av Per Iversen och tikarna av Susie Svoldgaard.

Ingen WW utan Reserv-CACIB, eller hur? Denna gång var det Loke som stod för det.... CACIB och BIR blev Sieger's Pool Position.


Så nu återstår det att se hur det kommer att gå i Paris.....Ska försöka få till några uppdateringar från mobilen på FB från utställningen, så ni som är nyfikna får hålla koll där...  

  

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards