Kennel Barecho

Alla inlägg den 13 juli 2011

Av barecho - 13 juli 2011 09:26

Nu först känner jag mig väl helt tillbaks och utsövd. Att låta bli att sova ett helt dygn och bara åka/köra bil tar på krafterna, i alla fall i min ålder...


Lördagen var den sista dagen i Paris då vi hade planerat att åka hem tidig söndagsmorgon. David och jag tog det bara lugnt under dagen på hotellet, myste med hundarna - rastade lite andra hundar där ägarna var och gjorde annat. Jag skrev också förra blogginlägget, och jag förvarnade David innan att när jag skriver detta kommer jag inte att gråta lite stillsamt - utan stortjuta... Helst vill jag vara själv när jag är sådär himla ledsen, men David lät mig vara och kommentarade det inte med ett ord - tur han känner mig så väl ...


Vid 16-17-tiden hade vi tänkt att bege oss in till stan igen för att se Eiffeltornet och äta på nån restaurang kanske efter Champs-Elysses. Men, vi hade inte ätit något på hela dagen varför vi gick in på McDonalds som var i närheten av vårt hotell för att ta nåt litet bara.


När jag hade bestämt mig för vad jag ville ha satte jag mig och David ställde sig i kön. Jag tog upp kameran och tog ett kort på David i kön - ja, som den turist man är liksom. Hörde på avstånd att nån sa - Madame, Madame - men jag brydde mig inte, tänkte att jag känner ju ingen där.

Då kom det fram en vakt och började säga nåt på franska samtidigt som han pekade på kameran. Jag svarade på engelska, men det kunde han inte många ord på. Han pekade på kameran och skakade på huvudet och såg allmänt irriterad ut. Jag la ner den, men då började han säga - Erase, erase. Jag låtsades fortfarande inte förstå något... David kom dit för han hörde väl att det var lite tjafs så att säga. Då började idioten till vakt (som nog vägde 100 kg mer än mig och var säkert över två meter lång...) att diskuterade med David.


Och då förstår ni allihopa att det brann i huvet på mig! Ställde mig upp och sa högljutt på engelska att då skiter vi i det här stället och äter nån stans där de är TREVLIGA mot turister istället! Då veknade vakten lite, men sa fortfarande att jag skulle radera kortet. Men, nä - äta där var det inte tal om då för mig. Utan vi gick med raska steg mot utgången - och det sista jag gjorde var att vända mig om i dörren och säga IDIOTS åt dom!

Här är alltså det "farliga" kortet. Funderar starkt på att kontakta MCDonalds centralt och ifrågasätta om dom har som policy att man inte får fota på deras restauranger? Jag har då aldrig varit med om nåt liknande jag... och tjurig som jag är så kan jag skita i att äta på nån McDonalds efter detta....  


David var alldeles matt han, för det första fick han ingen mat - och sen skakade han bara på huvudet åt mig. Han tyckte inte det var så smart att argumentera med nån man inte talar samma språk som och som dessutom bara hade kunnat lyfta upp mig och skaka ihjäl mig typ.... Nåja, inte ger dom väl sig på gamla tanter som mig inte?!


Vi tog Metron in till stan och hittade där istället en mycket trevligare ställe där jag beställde crepes och David nån typ av baguette.

Jag gillar ju crepes med nån smarrig stuvning i. Det här var en ny erfarenhet, helt torr pannkaka med några torra skinkbitar i... Meeen, de borde ju veta i Frankrike hur man gör crepes, eller hur? Så kanske vi som gör fel då....


Vi hade tänkt oss lite shopping, men det blev inte handlat något alls. Ni vet ju hur jag är när det gäller sådant, och denna dag var det fullt med folk på stan....suck...


Så vi traskade på mot Notre Dame istället. Passerade Seine, tänk så mycket det gör för en storstad att det finns vatten där. Blir så himla mycket finare av det.

I en korsning, med helt fungerande trafikljus såvitt jag kunde se, stod det flera poliser och dirigerade trafiken. De använde sin visselpipa flitigt, lite märkligt kan jag tycka då de som satt i bilarna förmodligen inte hörde något av det...

Rätt som det var så blev det ett himla liv bakom oss, man undrade ju vad sjutton det kunde vara? Meeen, det var bara ett gäng tyskar på rullskridskor... blir man förvånad eller.....

Notre Dame, så mycket fina byggnader - finns nog inte många Europeiska städer som slår Paris där.

Den här statyn stod utanför Notre Dame. Jag har ingen aning om vem den föreställer, men snygga skägg hade de i alla fall!

Försökte hitta ringaren där uppe - men han måste ha tagit paus....


Vi hoppade på en turistbuss som skulle ta oss runt för att se en del sevärdheter. Vi fick biljetter av Cissi och Lotta som dessutom var snälla och rastade våra hundar under tiden vi var borta, tusen tack för det!

 

Mäktig syn det här, Champs-Elysses upp mot Triumfbågen...

Men kan inte säga att jag blev så värst sugen att köra där själv, vilken jätterondell! Måste ha varit 7-9 filer, utan några markeringar i gatan och sedan så går det 12 vägar med flera filer i varje in till denna rondell... hua, jag ryser av blotta tanken på att köra där...

David var lite sur över att denna affär, Hugo Boss, var stängd när vi väl hittade den...

           

Lite häftigt att gå där!


... men häftigast av allt var ändå Eiffeltornet. Så mäktig byggnad!

Och så stor den är nedtill, mycket större än jag hade trott. Ni kanske ser att jag har mina fina foppatofflor på mig? Jag såg nog att flera på Metron kollade avundsjukt på dom..he..he..


Vi gick och vi gick och vi gick för att leta efter något stället att äta. Klockan var då 21.30 och längs efter Champs-Elysses var det inte direkt priser som passade vår plånbok. En förrätt för 50 Euro? Nja, skulle inte tro det....


Till slut hittade vi på samma restaurang som vi ätit på någon dag innan, jag tog samma maträtt - Pasta Carbonara, men den var inte lika god denna dag....


Vi tog en taxi hem, jag vågade inte åka Metron i och med att klockan var nästan 23.00 och vem vet, jag hade kanske kunnat möta den sura vakten eller nåt där...ha...ha...!


Taxichauffören hade ingen aning om var vårt hotell låg, men vi hjälptes åt han och vi så till slut hittade han på det i sin GPS. Han var jättetrevlig och ansträngde sig verkligen trots att han inte kunde många ord engelska.... Jag har hört flera sagt att de aldrig skulle kunna tänka sig att åka till Frankrike igen och att de varit missnöjda med det mesta och att folk har varit otrevliga mot dem.


Vi måste dock ha haft tur, för jag måste säga att jag är glatt överraskad. Jag hade hört så mycket negativt om Frankrike tidigare och har alltid sagt att jag inte vill åka dit. Men, nu kan jag helt klart tänka mig att återvända. Det enda som var riktigt illa var att de inte tog upp hundskiten, så jävla äckligt...


Men människorna har varit normala, inte överdrivet trevliga men absolut inte otrevliga. Många har kunnat engelska skapligt och på hotellet har de verkligen haft tålamod med vårt sällskap då det var en hel del hundar tillsammans kan jag lova.... 


Kanske tycker jag såhär för att det gick så bra på utställningen, vem vet? Men, jag kan inte säga att Paris skilde sig på något större sett mot för andra storstäder. Betydligt renare var det t.ex inne i stan än vad det är i London...


Nåja, bums i säng när vi kom till hotellet och sedan väcks jag av samtal 04.35 på morgonen från min mellan-son... Det samtalet är en historia i sig själv, kan man säga - ska redovisa det i ett senare blogginlägg när jag fått godkänt från Henke...

Parkeringen utanför hotellet, undrar hur föraren av den lilla svarta bilen tänkte när han parkerade som han gjorde?


Snabbt utpackat i bilen, vi åt frukost och sedan var vi färdiga att åka vid 06.00 Vi hade bestämt att åka med Micke & Carina, skönt att vara två bilar ifall något skulle hända - man är ju också flera som kan hjälpas åt att köra. Vi hjälpte dem att packa ut, och vid 07.20 lämnade vi hotellet. Jag körde vår bil och Carina åkte med mig. Ni kan väl tänka er att det inte var tyst många sekunder i den bilen! Vi hade ju knappt hunnit prata nånting under hela tiden vi var där...

Autobahn är ju inte så himla kul, och på ett ställe var det totalstopp i två timmar för att det hade hänt en rejäl olycka där... En bil var helt platt och sönderbränd, usch - otäckt att se sånt där...


50 mil gick hur fort som helst, men då hade det börjat kurra i magen så vi stannade vid Burger King nånstans i närheten av Dortmund tror jag. Dröm om min förvåning när de inte tog betalkort där? Men, jag minns att det var så för många år sedan just i Tyskland... undrar om utvecklingen har stått helt stilla i det landet?

Som tur var hade vi kontanter kvar så vi fick lite mat i oss...

Alla hundar blev rejält rastade och vi vågade ju inte lämna bilen med bakluckan öppen så vi fick helt enkelt äta vid bilen istället.


Vid 19-19.30 var vi framme vid Border Shop där det blev nästan två timmars stopp med matning, rastning av hundar. Fanns rejäla grönområden där att gå med hundarna, så skönt för dom... Under tiden jag och Micke tog hand om alla hundar så shoppade Carina och David. Det blev en hel del kan jag säga... Själv var jag jätteglad över att hitta mitt favvo-vin Dreams i BiB!!


Käkade på båten, resan genom Danmark gick sedan hur bra som helst. Vi körde över bron in till Sverige vid 00.00 ungefär - gud så skönt att vara hemma! Hemma och hemma.... vet inte det jag, var ju 75 mil kvar hem.


Det gick bra av och till under resan, jag körde mesta delen under småtimmarna - brukar klara av det bättre än David av nån anledning. Han sov under tiden och var sedan pigg att byta i Jönköping. Vi bytte igen i Katrineholm, men sedan klarade jag inte av mer än till utanför Kolbäck - där tog det stopp. Vi var tvungna att stanna och sova båda två en stund på en rastplats. Efter det så var det inga större problem för oss. Vi stannade och åt frukost i Västerås, och vid 10.40 körde vi in på gården.... Både hundarna och vi var så glada att få slippa bilen efter att ha spenderat mer än ett dygn i den i sträck!


David la sig för att sova, men jag kunde inte mer än vila en kort stund - så efter kvällsmaten var jag i koma kan man säga. Hade nog inte kunnat mitt eget personnummer då ifall någon hade frågat....


Gårdagen gick åt helt till att packa upp, städa och allmänt fixande. Vi åkte också in till Sandviken där David köpte en ny leksak:

 

En gasolgrill! Weber skulle det tydligen vara för det hade Fredde på Solsidan.... ja, där ser man - hade ju inte jag nån aning om förstås...


Vi premiärgrillade igår, Åke och Kerstin kom hit också och åt. Vi hade lite segermåltid, hade ju liksom inte blivit nåt sånt efter WDS förrän nu. Sill till förrätt, grillat med div. tillbehör och så jordgubbar och grädde till efterrätt, mums!!


En hel del kort har jag fått skickat till mig efter WDS, tusen tack för det! Här kommer några av dem:

Finaste Messi-pojken, så koncentrerad på sin matte...

Messi i finalringen.

Marta (Barecho Zimply Made For Me) fyra i Öppen klass tikar.

Fly (CH Barecho Quite A Flyer), inte i full päls - men vacker ändå.

Messi (Barecho Zuper Playmaker) BIR och WW-11!!

      

Avslutar med ett fint huvudkort på Mazy som jag fått:

 
Barecho Amaze Me



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards