Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 26 november 2011

Nuuuuu längtar jag hem...

Av barecho - 26 november 2011 13:05

Resan har varit jättetrevlig och jag har fått så mycket nya intryck som är värda jättemycket för mig. Dock känner jag verkligen att jag längtar hem nu.... efter alla mina älsklingar och lite extra förstås efter Henric som fyller 20 år idag!! Första födelsedagen vi inte träffats på  . Men jag får försöka ta igen det imorgon, lite små presenter har vi hittat till honom idag också på shoppingen .


Queenswy kom till vårt hotell ca 9.30 imorse för att följa med oss till Shanghai City Centre. På vägen ut upptäckte jag att de börjat julpynta på vårt hotell. Detta görs ju bara för oss turister - kineserna firar ju inte jul.

Ja, det här kan man kalla pepparkakshus! Och jag lovar, det är gjort av riktig pepparkaka - har nämligen provsmakat en bit...he...he...

Och vi som inte ens klarade av att göra ett litet hemma förra julen - blev ju hundmat av den om jag minns rätt.

Tjusig gran hör förstås till.

Utanför har de klättrat upp i träden för att fästa belysningen. Kan väl säga att det inte såg helt säkert ut... tror inte detta skulle förekomma i Sverige direkt!


Efter en skaplig taxiresa in till centrum så stannade vi till vid ett ställe fyllt av turister.

Här är det nån form av telemast som man kan åka upp i om man har sån humor. Nu har ju inte jag det så jag nöjde mig med att se den från marken....

Det här är ju bilden man har av Shanghai, massor med skyskrapor!

Men, det fanns också verkligt fina gröna områden. Vad sägs om denna rondell? Tycker jag skulle passa oerhört bra i Sandviken.

Detta stora shoppingcenter låg mitt i Shanghai.

Minns inte hur många våningar det var - men det var gigantiskt! Påminde lite om vårt NK - och kan säga att här var det INTE billigt! Fanns bland annat H&M här - men här var det dyrare än vad det är i Sverige.

Utanför stod denna tjusiga grej. Den står tydligen utomhus dygnet runt och ingen slår sönder den - kan ni tänka er hur den skulle se ut efter ett dygn utomhus i Stockholm?

Apple hade en egen stor affär fullt med sina produkter. Men, det skillde inte mycket i pris alls - några hundralappar bara billigare.

Vi bestämde oss för att åka med en sightseeingbuss, jag tyckte det var så oerhört billigt! Men, den körde i princip bara runt ett kvarter...

Men roligt i alla fall att den körde förbi Shanghais högsta byggnad - Shanghai World Financial Center, 101 våningar högt.

         


      







Sen fick jag höra att det fanns en flod genom stan och eftersom det inte var så långt ifrån där vi var gick vi dit för att titta. På vägen dit gick vi förbi ett cykelställ..... sååå många cyklar och mopeder, ja - det verkar vara det sättet de flesta tar sig fram på. Många har privatchaufförer, åtminstone de utlänningar som bor här.

Ett akvarium fanns förstås här också - men något besök där blev det inte. Det är ju Jacobs specialitet så vi väntar till han är med.

Här står mamma och Queenswy och njuter av utsikten över floden.

Tjusigt eller hur...

Kan tänka mig att det är hur fint som helst att gå härefter på kvällarna när allt är upplyst.

Den här lilla båten körde in från havet - tänk att styra något dylikt, det är nog inte så enkelt.

Efter detta skulle vi då ta en taxi tillbaks till området kring vårt hotell. Vi kollade på denna taxi, men jag var lite orolig att jag skulle bli rufsig i håret så vi skippade denna och tog en med fyra hjul istället.


När vi kom dit var det dags för toabesök och lite påfyllnad av dricka. På denna toalett hade de toapapper vilket får anses som bra! På många av de ställen vi varit på har det inte funnit sånt lyx...

Bredvid där vi satt så fanns detta hus. Ni ser hur de torkar kläder här? Inte skulle då jag vilja sträcka mig långt ut efter det som hänger längst ut... och det måste fullkomligt stinka avgaser av allt, usch....


Vi satt där en stund, var verkligen trevligt att få prata med Queenswy lite om hur det är i Kina. Det finns ju så många fördomar och en del bekräftade hon, men det allra mesta var sånt som hände i Kina för 50-60 år sedan. Till exempel barnarbete. De måste vara 16 år för att få jobba sa hon och ingen band fötterna på sina barn här längre. Hon berättade att de endast får skaffa ett barn i Kina, om inte båda föräldrarna är ensam-barn - då fick de skaffa två. Om man trots allt fick ett andra barn utan att man egentligen fick, ja - då fick man böta. Om man fick ett tredje.... det fick bara inte ske sa hon. Då måste man föda det i hemlighet och gömma det - kan ni tänka er så hemskt. De var bara lediga 98 dagar efter att barnet fötts, och dessa dagar var de hemma utan betalning. När de gifter sig så behåller oftast båda sina efternamn och det är lite olika vilket efternamn som barnen får.

Och jo, de äter hundkött... men bara ute på landsbygden som både hon och flera andra sagt. Undrar vad det är för barbarer där??? Usch, tur vi bara varit i städer....  Hon berättade också att det har hänt, och händer så oerhört mycket där nu. Allt blir mer och mer västerländskt. Queenswy berättade en hel del - och det var verkligen intressant att höra! En himla skillnad att höra ifrån någon som är född och lever här, än att läsa något i tidningen till exempel.


Sedan var det bara att ge sig i kast med sista shoppingrundan för denna gång! Här kommer foton på några av de saker vi hittade idag:

   

Nike-kläder till mig, jättesköna.

Två par jeans till Jacob - får väl se om de duger när vi kommer hem!

Kan säga att efter provvägning vägde min väska 24 kg... ett kilo för mycket, men efter lite ompackning så verkar det ordna sig!


Ursäkta bildens dåliga kvalitet, men det är taget genom hotellfönstret.

Nog för att de firar allt möjligt i Kina med fyrverkerier, men att de nu firar för att vi åker hemåt imorgon det tycker jag nog var lite väl.....


Det blir tidig kväll snart. Imorgon ringer klockan 04.30 (21.30 hemma). Klockan 06.00 hämtar chauffören oss och 9.45 går vårt plan mot Zurich. Håll tummarna för oss att vi inte missar anslutningsflyget till Stockholm! Det är bara 40 minuter mellan denna gång - och ni vet ju hur det gick på vägen hit när det sades att vi hade hela 50 minuter....


See you next time in Sweden !  

      

 
 
Ingen bild

Ann Lundin

26 november 2011 21:50

Välkommen till Sverige igen!
Det har verkligen varit roligt att läsa din Kinablogg.
Har du funderat på att skriva reseskildringar?!

barecho

26 november 2011 22:28

Tack:-) Så roligt att skriva och ha kvar själv faktiskt, nåt jag rekommenderar alla att göra även om de inte vill skriva blogg när de "bara" är hemma. Så bra att kunna läsa sen för mig själv som inte alltid har det bästa minnet...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards