Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 28 december 2011

Nu är det färdigjulat...

Av barecho - 28 december 2011 10:44

.... för i år. Skönt på ett sätt - men lite vemodigt också. Nu när Thomas har flyttat hemifrån så blir det ju inte av att vi träffas och umgås så mycket som jag skulle vilja. Förmodligen också sista julen Henric bor hemma..... Fattar inte att de är så stora nu - men vilken mamma förstår sånt ?!


I förrgår kväll provspelade Henric, Nathalie, David och jag spelet "Med andra ord". Jacob sov hos en kompis så därför var inte han med. Det var verkligen ett roligt och fartfyllt spel! Blev en hel del skratt måste jag säga - vi spelade tre gånger med tre olika parkonstellationer och gissa vem som ingick i det vinnande laget varje gång? Jooo, vår alldeles egna lilla plugghäst här hemma - David förstås. Tror ni han blev någe mallig? Näe, förstås inte ödmjuka David inte.... Han kan verkligen reta gallfeber på mig när det gäller spel!! Eller ja, det kan väl ganska så många iofs när det handlar om att vinna och förlora...he...he...


Ganska så jämnt var det alla gångerna. Spelet går ut på att man tar upp ett bricka där det står något, ett namn eller ett ord eller liknande. Så ska man beskriva det för sin lagkamrat utan att använda något av de ord som ingår i det ordet. Till exempel - ölmage, då får man inte säga öl eller mage. Så ska man försöka pricka in så många rätta ord som möjligt på 30 sekunder innan det blir nästa lags tur. Man kan också få upp en bricka med en tjuv på och då får man helt sonika ta en bricka från andra laget.

Det fanns också små pipgrejer med som man fick störa motståndarlaget med - meeeen, undrar vilka som blev mest störda av det! Hundarna blev helt galna av ljudet och då speciellt Kylie och Lleyton förstås....


David jobbade halvdag igår och lämpligt nog så gick tåget som Thomas & Sia kom på alldeles utanför där han jobbar. De klev av där i Storvik och följde sedan med David på lite inhandling av mat mm. Jag roade mig med städning och annat pyssel hemma jag. Bakade två mjuka kakor, en saffranskaka (Erikas recept) och så en chokladkaka som mamma brukade göra med glasyr på - båda jättegoda om jag får säga det själv!


När så David och Göteborgarna kom hit gick de och la sig för att vila en stund (ja, inte David då....), de hade ju varit uppe sedan 04.00 och det är väl mer den tid Thomas brukar lägga sig än kliva upp....

David och jag gjorde en Janssons med myyyyyyycket grädde i - jättegod, men den blev lite bränd längst upp. Kanske skulle vi ha haft den längre ner i ugnen? Nåja, inga problem för mig att peta bort det brända och bara äta av det gottaste....


Gott! Vi hade nån ny sorts sill - kräftmarinerad och den var jättegod. Så lite sallad blev det också nu - gott med något till som inte dryper av fett...



Thomas åt i princip bara skinka först han - och Henric skinka med potatis. Nåt annat som var nytt för oss på julbordet var annars revbensspjäll som de åt också av båda två som tur var...


Henke ser nöjd ut än så länge...


Efter att vi ätit så var det förstås dags för julklappsutdelning. Ingen tomte dök upp - så jag fick helt enkelt dela ut dom för annars skulle de väl legat kvar där än!


Jaaa, började med att dela ut paket till mig själv - bra det!


Undrar jag vad Nathalie sa till Henke där när hon fick en sån blick?


Hmmmm.... många som är nyfikna på vad som finns i paketen.

Ja, hur var det nu med det där paketet Henke - förstod du piken?

He..he... nog ser han lite skrajsen ut allt när mamma tittar på honom?

Jaaaa, han tar sig för pannan helt enkelt...

Denna kan ju vara bra att ha med tanke på att den förra brann upp....

Vem öppnar snabbast??

Kaffemaskin till både Henric och David. Davids testade vi igår kväll och teet var då jättegott! Tror kaffet också var bra - dock dissade Jacob den varma chokladen...



David fick ett spel - eller ja, det stod till familjens besserwisser på paketet och då finns det ju bara en. Det var spelet Bezzerwizzer. Efter att ha läst reglerna i en halvtimme (finns det nåt så trist som att göra det?). Vi försökte göra det utan David meeen fick ge upp. Jag har inte tålamod att läsa sånt och försöka förstå vad de menar. Nä, så mycket lättare att låta David läsa och förklara sen.

              

Vi delade upp oss i lag. Henric och Nathalie var ett lag...

Sabina och Thomas ett annat....

Jacob och jag i ett lag...

Och så David själv i sitt lag.

En hel del kluriga frågor var det... som den jag och Jacob fick, vad heter den sortens mat som kommer från Falun? Få se nu... Falubullar, var det väl? Vem som vann? Minns inte - är som bortblåst just nu.....


Sååå skulle vi då ge oss på att spela "Med andra ord" igen. I alla möjliga lagkonstellationer.... Henric och Thomas envisades om att de absolut ville vara i samma lag - för då skulle de vara helt oslagbara. Jag var skeptisk... meeeen, de kände varann så väl tyckte de så detta skulle bli en enkel match för dom.

Lite sur blev Henric när laget med Nathalie och Sia fick upp fem tjuvar i rad och valde att lägga dom på deras rad så att de som redan låg sist nu låg pyrt till.... He...he... För vad ska man säga? Tror de kom sist varje gång de valde att vara i samma lag - gullungarna mammas ...

 

Henric: - Ett råttliknande djur som är i bur? 


Thomas: - Ehhhh, en undulat?  
 
Henric: - Men för helvete Thomas - RÅTTliknande!!

Nja.... det gick väl sådär kan man säga för dom. Jacob var mycket road av sina större bröder och deras diskussioner! Vid 02.00 hade jag varit trött länge så då fick vi tacka för oss och krypa ner i sängen. Hur länge de andra var uppe och hur diskussionerna slutade vet jag inte - för fortfarande sover de andra...


Jag hade i allafall en supertrevlig kväll med alla mina hjärtan, tusen tack för att ni var här och för att ni är dom ni är - dom bästa !!     




     

 
 
Ingen bild

Katarina H

28 december 2011 12:46

Ja visst är det roligt när storbarnen kommer hem! Men tomt blir det när de åker igen - min Andrea har varit hemma en vecka men åkte hem till sitt igår....och möttes av en krossad ruta (inbrottsförsök) tur nog hade de inte varit inne i lägenheten, men lite läskigt ialla fall. De har problem med "uteliggande" missbrukare i hennes kvarter just nu.
Nåväl, jag tycker det är lite skönt att julen är över iaf och nu längtar jag till våren! Gott nytt får man väl även passa på att önska!

barecho

28 december 2011 12:55

Men fy så otäckt med inbrottsförsök:-( Tur som sagt var ändå att hon inte var där... Materiella saker går ju att ersätta...
Absolut, håller med dig - nu längtar jag till våren och ljuset kommer tillbaka! Gott Nytt År önskar vi er också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards