Kennel Barecho

Alla inlägg den 22 april 2012

Av barecho - 22 april 2012 12:15

Ja, eller vad fasiken ska man tro? Vet inte om jag inbillat mig - men jag har för mig att jag läste något om att det skulle bli varmare väder för någon vecka sedan, men tja om detta klassas som varmare så är det nog en ny istid här snart...

Man ska inte gnälla på vädret sägs det för man kan inte göra något åt - meeeen, man kan väl få gnälla lite i alla fall .


Jag har inte bloggat på hela veckan ser jag nu - hur sjutton kan veckorna gå så fort?? Tycker egentligen inte att det hänt så mycket kanske, men Volvon har i alla fall varit på Service och piffat till sig lite inför en eventuell försäljning.

Det kommer att kännas när jag ska skiljas från min kära "Wesslan" - den har (eller är ska man väl säga iofs...) varit en kanonbil som jag trivts så fantastiskt bra med. Ingen bil är så skön att köra och åka i som en Volvo - men jag har ju börjat inse att det bara inte fungerar att packa upp på takboxen för mig längre . Jag är för klen helt enkelt och min rygg pallar inte så därför måste vi börja se oss om efter en bil där jag kan lasta in allt på ett enkelt sätt. Drömmen är ju fortfarande en Multivan så vi får väl se vad som händer på den fronten....

Kanske kan det vara någon med hund som köper den, isåfall skickar vi med grindar och mellanvägg. Det här är Volvos original och jag törs nog säga att jag aldrig hört minsta lilla skrammel från dessa.


I torsdags var mamma här och hjälpte till att städa i källaren - där vi ska ha det nya "trimrummet" är det tänkt. Rummet blir verkligen som nytt - när jag gick in där efter att hon städat så tänkte jag gå och stänga fönstret för jag trodde det var öppet. Kan säga att det var bara sååå oerhört skitigt före så man knappt såg ut genom det. Lite smågrejer är det kvar att göra, fläktar ska sättas in och vi måste också köpa handtag till dörren mm. Tänk att allt tar så mycket längre tid än man tror jämt...


Nåt spännande som är på gång annars är att jag med största sannolikhet ska börja trimma/klippa hos Djurmagazinet i Valbo någon dag i veckan. Jag var där och kollade vad som behöver göras för att det ska fungera och det är lite smågrejer som ska fixas innan jag kan börja. Detta är något jag verkligen ser fram emot! Butiken ligger i gamla On/Offs lokaler och jag kan absolut rekommendera ett besök där - stora lokaler, fräscht och lätt att hitta de saker man vill ha. 


I går var det dags för utställning igen, denna gång SSRK:s utställning i Forshaga. Tror det var förra året som de började vara där men då deltog inte vi så detta var första gången för oss i lilla samhället Forshaga. 


Tidningarna varnade (som alltid??) för snökaos under helgen och det kändes ju inte så himla roligt med tanke på att vi fick bytt till sommardäcken när bilen var på service i början av veckan.

Men, what to do? Bara att packa och hoppas på det bästa.... Vi valde att köra över Västerås - Örebro istället över Dalarna och det var nog rätt val, för det enda stället som det snöade och var snö på vägen var de första milen hemifrån.


På morgonen hade vi fått besked om att det var domarändring.... Det är alltid så trist med det tycker jag, för alla parter ska jag säga. Det är inte så himla roligt att rycka in som domare alla gånger heller när utställarna egentligen valt att anmäla för en annan domare. Nu blir det domarändring för oss tre utställningar i rad - och det känns inte alls bra måste jag säga. Inte så att det är någon domare som inte "duger", utan mer att man har ju ställt in sig på att ställa ut för en viss domare och jag skulle med största sannolikhet ha ställt ut på alla dessa tre utställningar även om det från början annonserats att dessa domare som nu ska döma skulle ha dömt. Men, jag hade kanske valt andra hundar....


Nu till Forshaga så var det en himla tur att de fick tag på en domare - jag hörde att han fick förfrågan sent på fredagskvällen då det visade sig att domaren som skulle döma helt enkelt inte kunde komma dit pga vädret. 


Utställningen hölls i en ishall, en jättebra lokal för att ha utställningar i tycker jag. Synd bara att mattorna var lite sladdriga och inte låg så att man kunde springa ett helt varv på dom - men jag förstår ju att de inte är så lätt att få tag på mattor av bra kvalitet och så att det räcker till alla ringar.  Inga parkeringsvakter och som av ett under så klarade vi utställare av att ändå parkera på ett  bra sätt, härligt med en klubb som förstår att vi har vett om att parkera utan att bli anvisad av någon helt oresonlig människa som äntligen fått nån form av makt och nu gör allt för att få utöva den.


Twiggy blev fyra månader dagen före så detta var ju första gången hon fick följa med på en dylik tillställning. Om hon var chockad? Joo, det kan man väl säga..... Alla dessa hundar, vad sjutton gjorde dom där?? Dom måste man ju skälla ut och resa ragg åt så dom förstår att här är en tuffing!! Tja, eller hur det nu var....


Nåja, efter en stund så verkade hon resignera och helt otroligt så skötte hon sig i ringen i det närmaste perfekt. Hon sprang jättebra och är det något den tjejen kan så är det att röra sig  .

Här springer Lovis (Barecho Hippy Hippy Shake) först och så kommer Twiggy (Peasblossom Kashmir) efter. Placeringen blev sedan tvärtom i klassen, Twiggy etta och Lovis tvåa.

Stå tyckte väl inte Twiggy var lika roligt - men å andra sidan så kan man väl säga att jag är rätt så van med att de inte vill stå stilla... BIM-valp blev hennes resultat, hon blev slagen av Baros son Dexter som dessutom blev BIS-valp, stort grattis!


      

Greven (Barecho Gold In Motion) hade turbon på som vanligt. Denna ring var väl inte det ultimata för honom - jag längtar verkligen till jag får visa honom ute i en stor ring. Nu gick det ändå bra måste jag säga - han vann juniorklassen med CK och blev sedan tvåa bästa hanhund med sitt första CERT! Stort tack Lise för hjälpen med att visa honom i bästa hane .


Baros (CH Night Wish Darrem Canis) skulle delta i championklass för första gången, det är lite speciellt ändå det måste jag säga. Han var helt själv i klassen så man kan väl säga att han vann den då med CK. Sedan i bästa hanhundsklassen stod han än en gång som etta, så roligt - det är verkligen något speciellt med honom, om det är att han är svart/vit kanske - men det blir liksom lite som den gamla goda tiden för mig när jag har honom med.


Miranda (Barecho Devil Wears Prada) vann öppen klassen med CK och slutade sedan som tvåa bästa tik med Res-CERT.   

Jättekul att Baros blev BIR - han är verkligen värd det tycker jag (om man nu får säga så själv ). Här är BIR CH Night Wish Darrem Canis & BIM Trollängens Hip Hip Hurray med domaren Jan Roger Sauge från Norge. 


Tyra var med och höll ordning på sina "långöron". Man kan ju inte bara släppa ut dom i samhället hur som helst utan att de har någon med som har lite koll på läget.


Under tiden David var ute så var det dragning på ett lotteri som de hade sålt lotter till tidigare under dagen. Jag visste inte att han hade köpt några lotter så jag reagerade inte när de sa vilka lotter som vunnit i högtalarna. Efter en stund så frågade David en av de som hade hand om utställningen ifall det hade varit dragning. - Jo, det hade det och alla vinster var hämtade. Okej, sa vi - vi vinner ju aldrig så det var ingen skräll direkt.


När de sedan skulle dra igång finalerna så sa de att högvinsten inte var hämtad ännu och att det var 25. David tog upp sina lotter - men jag sa direkt, du behöver inte - vi har inte vunnit... Men tropåsjuttsicken - så hade vi faktiskt gjort det denna gång!

En yxa var första priset - en handgjord sådan och man kan väl säga att den nyblivna ägaren till yxan såg mycket nöjd ut!

Jaaa, alla har vi lite olíka saker som vi är stolta över....


Finalerna drogs igång direkt det var färdigt i båda ringarna och eftersom det inte var så mycket hundar i någon ring så blev det relativt tidigt trots att bedömningen inte startat förrän 10.00

Här är de fyra som blev kvar till placeringen i BIS-et.


Domaren Martin Johansson försöker förklara hur jag ska springa och jag ser totalt förvirrad ut...

Baros skötte sig perfekt i stora ringen och resultatet blev BIS-2, etta blev den amerikanska cocker som här syns framför honom.


Nöjda och glada begav vi oss hemåt - klockan var nog runt 14.00 när vi kom därifrån så det var skönt måste jag säga. Bra när arrangörerna är effektiva och tänker på att utställarna kan ha en lång väg att köra hem.


Såklart kändes det bra för att det hade gått så bra under dagen - sånt hjälper helt klart till förstås för att man ska känna sig glad och nöjd efter en utställning. Men, jag måste säga att det var en verkligen trevlig dag - alla, och då menar jag alla jag träffade på var trevliga och det var en himla härlig atmosfär där under dagen. Hoppas verkligen att det ska fortsätta så under resten av året också  .   


Här kommer en film på alla 12 valpar tillsammans - jag tog den i fredags. Ska försöka filma båda kullarna idag och även ta lite nya foton på Pärlans valpar.


Twiggy är så nyfiken på de små - men hon tycker att de är lite äckliga...

Dom letar tuttar på henne för fullt så man kan ju förstå att hon tycker de beter sig märkligt...


Så här beter sig Tekla när jag vill att hon ska gå ut.... När jag släpper ut de andra så sitter hon kvar på golvet och tittar bara. När jag sedan vänder mot henne för att lyfta ut henne så springer hon iväg och kastar omkull sig... Hon är så himla söt .


Nej, nu är det bäst jag sätter lite fart här - resten av dagen ska ägnas åt lite "valpbesök".

 
    
 

    

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards