Kennel Barecho

Alla inlägg den 16 juli 2012

Av barecho - 16 juli 2012 20:11

David hade bokat tid på en golfbana i närheten av utställningsområdet så han åkte iväg från hotellet en liten stund före de kom och hämtade upp oss domare för avfärd mot utställningsplatsen. Den låg inte långt från hotellet och var egentligen ett område som typ en mindre folkets park. Stor dansbana samt en mindre restaurang fanns där - och sedan var ringarna på en liten gräslänt. Inte helt idealiskt kanske - ringen var rektangulär och det var lite svårt att få se rörelserna på bästa sätt där. 

Jag skulle döma Engelsk Springer Spaniel, Cocker Spaniel samt Flatcoated Retriver (utom junior-  och veteranklasserna). Totalt hade jag fått 134 hundar anmälda denna dag för mig och det är förstås för mycket att döma. I Finland har de gränsen vid 85 hundar istället som vi har här, 80 st. Totalt 84 hade jag i min ring och det tycker jag är fullt tillräckligt! Ringsekreterarna pratade svenska så det var praktiskt förstås - tyvärr var det lite svårt ibland att kommunicera med utställarna då flera varken kunde engelska eller svenska. 


Först ut var ESS, om jag jämför kvaliteten på rasen från när jag dömde första gången i Finland för många år sedan så tycker jag att kvaliteten har förbättrats. Jag hittade flera som jag tyckte om, framförallt tikar - men så är det ju oftast i de flesta raser. 

 
BIR blev Adamant's Feels Like Flying & BIM Bimbik's Finch. Det är inte så att jag har just klivit ur duschen ifall ni tror det - det bara öööööööste ner regn under bästa tikklassen. Jag vill inte heller ha upp huvan eller ha något på huvudet, vet ju att en del hundar kan reagera på det. Så istället blev jag helt genomblöt - men så är det med den nordiska sommaren i år, bara att bita ihop...


Nästa ras var Cocker. De var ganska så ojämna i kvalitet och typ, men så kan det också vara här i Sverige så inte så olikt egentligen. Mellan bästa hane och juniortikarna tog vi en kort paus så jag hann springa på toa - när jag precis kommer tillbaka kommer värsta typens skyfall. Jag tror bedömningen bröts i samtliga ringar då för herregud så det regnade! Tyvärr har jag inget BIR/BIM-foto från cocker, med BIR blev en röd tik som heter Northworth Me and Me och BIM blev en cocker som verkligen uppvisade Merry-cocker - en veteranhane vid namn Flyers Kick Back.


Sist denna dag att döma var Flat. De var inte helt lika den typ av flat jag är van att se, men så var det också första gången jag dömde Flat utanför Sverige.

 
BIM blev en hane som blev champion denna dag, Allt Om Top Gear hette han. BIR blev Flat Power Miss Moneypenny.


 
Springern placerade sig som BIG-3...


 

... och springeruppfödargruppen från kennel Adamants blev BIS-1.


 
BIS-1 blev denna welsh som jag tyvärr inte har namnet på.


Domarmiddagen var på restaurangen som fanns på utställningsområdet, så taxi körde oss fram och tillbaka från hotellet och dit. Både David och jag hade en jättetrevlig kväll - många glada skratt blev det , stort tack till er som deltog för det trevliga sällskapet   .


På söndagen hade jag endast 44 hundar i min ring så jag började inte bedömningen förrän vid 11.00, skönt med lite sovmorgon. Först ut denna dag var Pinscher.

 
BIR blev hanhunden Ceriinan Quicksilver & BIM, samt ny champion Sini-Minin Mocca.


Sedan var det dags för Dvärgschnauzer, tre av de fyra färgvarianterna hade jag att döma.

 
Av de svarta blev juniorhanen Peacemaker's Black Beach Boy & BIM, också en junior - Big Paw's Enjoy My Love.


 
På svart/silver fick ingen hanhund CK så där blev det bara ett BIR. Junior var också hon - jag fick höra efter bedömningen att detta var hennes första utställning. Hon hette Highland Rose Blue Bricassart.


 

Bland peppar/salt blev juniorhanen Memorytale's I'm Brave bästa hanhund och BIM, BIR blev tiken Imbrez Green Express.


En svart schnauzer var anmäld - tyvärr har jag inget kort på unghanen som var med. Ett CK tilldelades honom och hans namn var Tacillan Penny Lane.


Sist i ringen denna dag var schnauzer peppar/salt.
 
BIR blev hanhunden Ferdinan Owardo & BIM tiken Raappavuoren Fröökynä.


Nöjda med dagen så åkte vi sedan tillbaka mot färjeläget, vi var där ca 1 timme innan färjan skulle åka - skönt att vara där i god tid. Ganska så många gånger har vi varit ute i allra sista minuten just till denna hamn...


Lite roligt att titta på folk är det ju - och tänk hur olika man kan se på ordet semester! Där fanns t.ex mamman som med fyra barn på varsin cykel och ryggsäck tydligen tänkte sig åka till Åland på cykelsemester - inte riktigt vad jag skulle längta efter att göra när det äntligen blir sommar...


Efter att vi tagit en liten "power-nap" i hytten så begav vi oss till taxfree för lite shopping. Sedan var det matdags - vi hade ätit på ett ställe på vägen till Finland och där fick jag faktiskt både mat och vin som föll mig i smaken. Så varför ändra på ett vinnande koncept? Sagt och gjort, det fick bli samma även denna kväll. Lika gott var det denna gång   ! 


Det är ju lika varje gång man åker bort - så skönt ändå att få komma hem... Mysa med älsklingshundarna är ju det bästa   . Vi hämtade först upp Tekla i Västerås, hon hade spenderat helgen med fam. Andersson och deras schnauzer Figo. Hon verkade ha trivts hur bra som helst - men lite glad var hon allt att få träffa matte och husse igen. Tyra har varit hos min storebror med familj - hon har också blivit hur bortskämd som helst. Visst var hon glad att träffa oss när vi hämtade henne - men lite sur var hon på Tekla som hon minsann talade om för inte skulle inbilla sig något annat än att hon är just ett litet skräp!

 
Så här trött blev Tyra efter alla långpromenader hon har fått varit iväg på.... Tusen tack till er som tog hand om våra två små svarta troll  - jag har inte oroat mig det minsta för dom, utan har vetat de har varit i bästa händer!




Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards