Kennel Barecho

Alla inlägg den 7 augusti 2012

Av barecho - 7 augusti 2012 10:47

... ja, det är väl lite hur jag skulle kunna sammanfatta de senaste dagarna. Om man inte vet helt hur något är så bör man inte heller uttala sig om det - jaa, om man vill att folk ska ha respekt och tro på det man säger förstås. Vill man verka som en som inte har koll på läget så är det förstås helt rätt taktik   .


Jaaa, vad har hänt sedan sist här då? Ja, en hel del måste jag säga! Mirandas feber låg ju nere i lördags morse, så mamma kom hit på lördagskvällen och tog hand om Miranda så jag fick lägga mig i skaplig tid. Kom faktiskt i säng redan före 20.00 så när klockan ringde 02.00 var jag pigg måste jag säga. Jag trodde nog inte att någon valp skulle ha fötts då redan, men tre hanar hade fötts då - alla brun/vita. En svart/vit tik föddes strax efter och det är ju alltid skönt när det åtminstone har fötts en tik...


Under resan upp till Svenstavik fick jag sedan rapporter från mamma efter att varje valp fötts, till slut blev det sju stycken - 5 brun/vita hanar och 2 svart/vita tikar. Så typiskt att jag inte fick vara med på valpningen, men som vanligt skötte mamma det perfekt så det behövde jag inte oroa mig för. Tusen tack för hjälpen med valpningen   !


Resan upp gick bra, jag var inte trött alls - det kan ju iofs ha hjälpt att jag fick testa bromsarna på Mowaldo. Sånt gör ju att man piggnar till liksom! På sträckan mellan Kårböle och Ytterhogdal tycker jag att jag nästan alltid ser älgar, jag visste ju om det så jag höll verkligen koll efter älg - men trots det så stod det två stycken där i diket bara. En ko och en kalv, de såg lika förvånade ut som mig när jag dök upp. Bromsade in rätt så kraftigt så när jag fick stopp på bilen var jag precis bredvid älgarna, de tyckte då att det verkade lugnast att dra därifrån så de for in i skogen med en himla fart. Alltid när jag står så nära älgar förundras jag över hur oerhört stora de faktiskt är - inte är de speciellt bildsköna, men vackra ändå på något sätt. 


Jag körde in på området strax före 07.30, fick köra fram och packa ur utan några hysteriska p-vakter som stod och vaktade på ifall man stod där mer än de 10 minuter som var tillåtet. Världens bästa Emelie hjälpte mig in med min vagn, de hade redan dagen före satt upp tältet så det var ingen match att ta sig in denna dag. Eller ja, lite besvärligt var det förstås med tre helt vilda och en superlugn i kopplen..... 


Twiggy (Peasblossom Kashmir) var först ut av mina vildar, hon är fortfarande lite smal - men annars tycker jag det har hänt mycket med henne på slutet. BIM-valp blev hennes resultat, hennes bror Wayne (Peasblossom Knock Out) blev tvåa av hanvalparna.


Championklass hanar var den största klassen på rasen, så konstigt - förr i tiden var det nästan den klass som det var färst hundar i. Sex hundar var anmälda - men endast fem eller fyra deltog. Jag minns faktiskt inte nu... förr hade jag stenkoll på alla resultat och allting, men nuförtiden vet jag inte ens hur det har gått för mina egna hundar ibland. Jag vet att Baros (CH Night Wish Darrem Canis) kom sist i championklassen, men om han blev fyra eller femma - tja, det törs jag inte säga. Winston (CH Barecho Most Wanted) kom trea i championklassen och blev sedan fyra bästa hanhund. Enya (Barecho Either With Or Without You) vann unghundsklassen med CK och blev sedan fyra bästa tik med Res-CERT. Clådan (CH Barecho Quest For Success) var ensam i championklassen och blev sedan bästa tik.

 
Clådan   .


 

Visst ser jag bra nöjd ut här va?


Redan 11.30 var vi färdiga, så jag tog ett snabbt beslut att packa ut så fort som möjligt för att hinna hem och kunna se Jacobs match som började 17.30 Superstarka Emelie drog ut både deras och min vagn samtidigt hon, jag puttade på lite försiktigt bakom - fattar inte hur hon orkade, hon måste äta dunderhonung varje morgon eller nåt! Vid 12.30 hade jag allt inpackat i bilen och mina assistenter för dagen vinkade glatt adjö till mig - de pustade nog ut kan jag tänka mig. Tusen tack för all hjälp Emelie och Agnetha - hoppas jag kan återgälda det något gång!


Jag orkade inte stanna och äta på vägen hem, det är ju så fantastiskt trist att äta själv som nån annan "mupp" så jag åt min medhavda smörgås i bilen och det fungerade det också. Går så oerhört lätt att köra nu när jag har nya bilen, sedan en Red Bull och Spotify på mobilen, kan man verkligen behöva något mer?


Inga tvära inbromsningar på vägen hem - men jag fick hetsa upp mig lite i alla fall. Det var oerhört mycket trafik, kändes som om landets alla husvagnar och husbilar åkte på den vägen just denna dag. När jag så kom till Arbrå så var det en lång, lång bilkö. Mellan Arbrå och Bollnäs så är vägen smal, det är dragna linjer nästan hela sträckan plus att det står att det är en olycksdrabbad vägsträcka. Tror ni inte på fan att det ligger nån liten bil knappt 1 meter bakom min ändå, liksom pressar hela tiden och tror att den ska kunna köra om. Det är en liten svart Kia ser jag och i den så är det ett gäng ungdomar, men det värsta är att på passagersätet fram sitter en liten lintott - en pojke på kanske 4 år. Han sitter inte bakåtvänd, utan precis som en vuxen i framsätet. Åhhh, det bara kokar i mig  . Fattar dom inte vad som skulle hända om jag blev tvungen att göra en tvär inbromsning? Inte sjutton flyttar dom på min bil med den där lilla bilen? De skulle mosas mot vår bil - så jävla hemskt...


När jag sedan kommer in i Bollnäs så kör de upp bredvid mig för att svänga av, då ser jag att bakom den lilla pojken sitter den en tjej i knä på en annan - alltså utan bälte.... Vad sjutton säger man? Även om man är ung så kan man ju inte vara hur jävla dum som helst? Ryser när jag tänker på vad som kunde ha hänt med den lilla pojken i framsätet - och aldrig någonsin har jag önskat så starkt att jag varit polis och haft nån rätt att stoppa dom!


Här kommer lite foton på Mirandas söta puppisar:

 
Miranda är jätteduktig, hon vakar över dom små - men bara med sin blick berättar hon för de andra att de ska hålla sig borta. Jag, Tyra och Lleyton har sovit hos henne i två nätter nu - och Tyra är sååå nyfiken, dock har hon förstått av Mirandas sätt att se på henne att hon gör bäst att hålla sig från valplådan...


 

Så härligt när tiken släpper mjölken, bara älskar det ljudet   .


 
Men, man blir himla trött efter att man har ätit.... Här är det Kizzie som fortfarande har tungan formad efter tutten.


 
Kira mumsar på i hopp om att det ska komma mer....


 
Knatten


 
Kizzie


 
Kira


 
Karo


 
Kain


 
Kafka


 
Kaizer

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards