Kennel Barecho

Alla inlägg den 14 augusti 2012

Av barecho - 14 augusti 2012 19:34

.. med att sätta rubriker, finns det nån sån kurs? Jag är bara såååå värdelös på det - och många gånger är det just att jag inte kan komma på nån rubrik som gör att jag helt enkelt inte ids skriva något alls. En del är hur duktig som helst på det - men jag har liksom aldrig förstått mig på det jag tyvärr.


Desto roligare tycker jag det är med bilder - jaaa, själv bara älskar jag att kolla på andras foton, vet inte hur det är med er? Några foton fick vi från helgens utställningar i Askersund - David tog några sedan på Tyra & Tekla var det Joel Engström som fotade och korten har jag sedan fått från Maria, en av deras uppfödare.


Meeeen, jag måste väl skriva lite om helgens äventyr också, eller hur?


David, hundarna och jag åkte mot Askersund vid 04.40 på morgonen - vi hade nog tänkt åka lite tidigare, men vi hade en del pyssel på morgonkvisten så det tog lite tid innan vi kom iväg. På väderprognoserna såg det bra ut - inget regn på hela helgen. Nu vågade vi väl inte helt tro på det - men i alla fall så såg vädret fint ut när vi åkte och då känns det ju lite roligare det måste jag ju säga. Resan ner gick hur lätt som helst - bara en snabb kisspaus på Brändåsen. Vissa ställen, som just det stället, måste man liksom bara stanna på för att man har gjort det 100 gånger förut. Känns mycket bättre då att köra vidare sen...


David gick in och satt upp tältet under tiden jag packade ur bilen - just runt vår ring tycker jag det verkar vara nästan svårast att få plats jämt. Om det beror på att springer-utställarna är ovanligt morgonpigga eller om det beror på att nästan alla har tält vet jag inte, men jag vet däremot att man måste vara snabb om man ska få nån bra plats!


Trevliga människor i insläppet - men visst är det väl lite väl att ta 50:- för en katalog som ser kopierad ut och ihophäftad? Förstår att klubbarna vill få in pengar - men nånstans går väl gränsen? Texten var dessutom jätteliten så förstoringsglas hade varit på sin plats... 


Vi var lite fundersamma på hur det skulle gå med Tyra (Velvet Dandy's Wishful) och Tekla (Velvet Dandy's Nib). Båda var anmälda och jag vill ju allra helst visa dom själv - speciellt Älskade vännen Tyra som helst av allt bara vill vara med sin matte. Kylie (CH Wongan Romanza At Barecho) gick in som hund nummer 48 i ESS-ringen och Tekla skulle gå som hund nummer 50. 


Först ut av våra darlingar var valparna "Twiggy" (Peasblossom Kashmir) och "Amy" (Barecho Half Moon).   

Första utställningen för Amy - lite fundersam var hon nog vad detta var för tillställning. Svansen kom inte upp helt - såg nästan ut lite som om hon hade vattensvans? Hon kom i alla fall fyra i klassen.

 

Twiggy blev BIR-valp och Ingribakkens Quattro blev BIM-valp.


 

Stolt Twiggy med sin fina rosett.


Baros (CH Night Wish Darrem Canis) blev tvåa i championklassen med CK och Gizza (Barecho Glint Of Gold) var själv i juniorklassen så den vann hon, också hon fick CK. Sheila (Barecho Wish I Was A Punkrocker) var det så oerhört roligt att få träffa igen - men nog kom det en liten tår i ögonvrån hos mig allt när jag såg hur glad hon blev. Lilla hjärtat   . Hon fick VG denna dag - men jag tyckte hon såg jättefin ut, så oerhört lik sin mamma Celine!


Så var det dags för Kylie - och David hade då redan gått iväg med T & T till deras ring. Surade lite för det, men det var inte mycket att göra åt... Kylie blev BIR-veteran och fyra bästa tik. Så fort bästa tik hade blivit klar så rusade jag iväg mot Affenpinscher-ringen. 


Och ibland ska man ha tur   ! De hade tagit en paus innan Affen startade så Tekla var i ringen men hade inte hunnit bli enskilt bedömd ännu. Maria som var så bussig och skulle hjälpa mig med att visa dom lämnade henne till mig så jag fick visa henne själv. Tror ni lilla skräpet blev glad att se mig? Nä, i hennes värld finns bara en - och det är hon själv!


 
Full fart framåt för vår häftiga valp!


 
Jag är verkligen sjuk stolt över henne - kan inte se mig mätt på henne här hemma på dagarna...


 
BIR-valp blev resultatet för Tekla  ! BIM-valp blev Impact's Black Ice-T.


Så var det dags för älskade vännen istället - henne är jag också stolt över, men på ett annat sätt. Hon är min lilla bebis - och så olik Tekla. Tyra vill bara göra allt rätt hela tiden - vill vara nära mig och ser på mig med sån kärlek i blicken  .


 
Hon blev till slut tvåa bästa tik med sitt fjärde CERT - ett Res-CACIB fick hon också. Fin kritik fick hon också av domaren Charlotte Orre "Trevlig tik av utmärkt typ. Välburna öron. Vackert, välformat huvud med fina detaljer. Kort, stark hals. Kort rygg. Välburen svans. Lagom vinklad fram & bak. Rör sig utmärkt. Utmärkt päls & färg."



Jaaaa, så nu hade vi två valpar i BIS-valp. Trevligt förstås - men lite svårt att visa dom båda två själv. Som tur var ställde Maria upp och visade Tekla. Att jag var i samma ring bekymrade sig lilla skräpet inte om alls...

 

Fullt fokus på Maria!


 
Varken Tekla eller Twiggy blev placerade i BIS-valp av de 30 som deltog i finalen. Men, jag var så stolta över båda våra fina tjejer - de skötte sig verkligen kanonbra.


 
Foto: Anna Wetterlöw

Gammal är ju ändå äldst och vår "pantertant" Kylie slutade som BIS-veteran, så oerhört rolig avslutning på dagen för oss!  Domare var Per Svarstad. Kylie fyller 9 år idag - ja, hennes bror Lleyton gör det förstås också. Meeen, han föredrar att ligga hemma i skinnsoffan han medans syster hans drar runt på utställningar fortfarande. En varsin våffla med grädde fick bli presenten idag plus ett varsitt ben som tog slut i ett nafs. 


Vi styrde Mowaldo mot Hallsberg där vi skulle få sova över hos Maria & Conny och deras barn - jaa, hos Diezel också förstås. Verkligen supertrevligt där - och god mat fick vi också, tacopaj & sallad. 1,5 glas vin slank ner också - sover ju så skönt efter det.


 

Så här satt våra små tanter på morgonen efter att de gjort sina behov. Herregud, det var ju så blött i gräset - och som de yngre sprang omkring... suck....

 

Jaaa, ni ser ju själva hur korten blev!


Dag 2 var det alltså Springerklubbsutställning. Avdelning Mellansverige var arrangör - och jag har sagt det förr och jag tänker tjata igen. Varför ställer inte fler ut på dessa utställningar? Jättetrevligt brukar det alltid vara - fina priser och inte heller så dyrt som på en officiell utställning. Visst, meriten är ju inget som räknas - men man kan väl om inte annat göra det för att man stöder klubben. Stöder man klubben så stöder man ju sig själv också som medlem tycker jag!


Goaste Jill dök upp där också på morgonen - ingen springer hade hon med sig denna dag, däremot ett gäng taxar. Alltid lika roligt att träffa henne - tänk att vissa människor mår man så bra när man träffar  !


Först ut denna dag var Juli (Barecho Jetset Romance). Detta blev hennes andra utställning, första var när Carro ställde ut henne i Högbo och då fick hon ju scenskräck. Det gick bra denna dag - när hon sprungit några varv var det som att hon kom på sig att hon var själv, utan någon av sina kompisar och då blev det lite läskigt igen. Nåja, med lite mer träning blir det nog bra.

 

Mycket hopp och skutt blev det för lilla Juli. Hon blev till slut BIR/BIS-valp, verkligen roligt. Tyvärr har jag inget kort på henne uppställd då David hade fullt upp med att göra i ordning Twiggy till mig då.

 

Juli - vildhästen!


 

Här är valpklass 2 tikar. Först är Amy med matte Camilla och sist är då Twiggy med mig. 


 

Amys svans såg bättre ut tyckte jag - måste säga att jag gillade henne mycket. Hoppas att hon kommer iväg på någon mer utställning så småningom. Samma placering blev det för henne som dagen före, fyra i valpklassen.


 

Twiggy börjar sköta sig riktigt bra nu tycker jag - men så har hon ju också blivit utställd några gånger nu och det är det som gäller för att få ordning på våra hundar. 


 

Hon vann sin klass med HP. Visst är hon riktigt fin på det här kortet? Visst ser man att hon behöver utvecklas mer - men hon har stor potential tycker då jag själv. 


 

BIR/BIS-valp blev också hennes resultat. BIM-valp blev Goyas Quick And Dirty. Det var ingen final mellan de båda BIR-valparna, så de blev båda BIS-valp fast i olika åldrar.


Jag fick äran att visa Diezel (Barecho Deal Or No Deal) denna dag och han vann först öppen klassen med HP och blev sedan tvåa bästa hanhund, Baros var trea bästa hanhund - stort tack Linda för att du hjälpte mig att visa honom i bästa hanhundsklassen!


 

I pausen var det mingel med lite gott att äta - sånt tokgillas!


 
Gizza höglöper nu, så Baros var inte direkt kontaktbar under hela helgen... Gizza är lite urfälld i behänget just nu, men det är på väg tillbaka så snart är hon i toppform igen.


 

Gizza vann juniorklassen med HP.


 

Fritz är ju farfar till Gizza - och visst ser jag en hel del drag från honom i henne. 


 

Fina Sheila var med även denna dag. Ingen placering blev det i öppen klassen tyvärr...

 

Inte så dumt att få krypa upp i mattes knä efteråt. Hon var lite hårlös ovanför ett öga där hon fått ett bromsbett, såg lite otäckt ut - men inget som hon besvärades av som tur var. 


 

Kylie blev BIR-veteran och även tvåa bästa tik.


 

På vägen hem fick sig bilen en tvätt - ja, lite töntig är man ju nuförtiden. Vill ju att den ska vara blank och fin förstås!


 

Att man blir trött av utställningar ja.....


 

Lilla skräpet måste ändå hålla lite koll fastän hon är så trött...


Idag har jag varit till Gävle för att kolla om det skulle gå att med laser fixa till min syn. Men, det verkar inte gå just nu. De kunde ta bort det synfel som jag haft i många år, att jag ser dåligt på långt håll men bra på nära håll. Om de skulle rätta till det så skulle jag se dåligt på nära håll istället och då förlorar det ju liksom vitsen. Men, om en fem år ungefär kanske det skulle gå att göra nåt med linsen så att synen blev bra. Mina åldersförändringar vara tvungen att komma lite längre först innan man kunde göra något åt det... Jag fattar inte vad de menade med det, hur kan man ha åldersförändringar när man är 25 år bara?


Nåt annat jag har roat mig med idag är att försöka mig på nätshopping med yngsta sonen. Men, herregud - hur svårt kan det vara att välja keps??????? Skolan börjar nästa vecka och ny keps & ryggsäck måste inhandlas. Efter att ha tittat på alla 10000 kepsar som fanns i Sverige så hittade han då till slut en som han kunde tänka sig...

 

Alla som jag föreslog var det fel på, de var för stora, för små, texten var för stor, texten var liten, texten satt för långt till höger, texten för långt till vänster, fel färg på kepsen, fel färg på texten, fel fäste bak, skärmen för böjd mm.... Jag håll på att bli galen till slut!!! Men, nu är i alla fall en keps beställd från England... suck....


Ryggsäcken var det tydligen inte lika noga med, var nog bara 5000 olika vi tittade på innan han hittade en som föll honom i smaken. Den fanns tack och lov i landet åtminstone...




   

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards