Kennel Barecho

Alla inlägg den 7 september 2012

Av barecho - 7 september 2012 20:51

Ja, då kommer då fortsättningen på förra bloggen. Vi har just kommit tillbaka till hotellrummet från att ha ätit buffé här på Scandic i Helsingborg.


3 x summers skulle i år vara återigen i Högbo, Sandviken. Såklart fantastiskt skönt att det är på "hemmaplan" - meeen, jag var ändå skeptisk till hur detta skulle gå. Jag minns hur det var förra gången det var ett sånt arrangemang där och då var det sjukt trångt, det är faktiskt inte trevligt för nån när det blir så. Men, anmälde gjorde jag förstås - så då ska jag egentligen inte klaga eftersom jag så att säga "förstod" att det skulle kunna bli lite smått kaotiskt. Att det skulle bli så illa som det blev kunde jag inte ens drömma om...


 

Carro och Jacob var med och satte upp vårt tält och Agnetha & Emelies på tordagseftermiddagen. Gräset såg helt okej ut och att de hade sagt att det skulle regna tog vi inte så allvarligt på - det hade ju liksom knappt gjort nåt annat hela den så kallade sommaren...


 

Men så när vi kommer dit på fredagmorgon ser det ut såhär bredvid vår ring..... Vi har rullat in alla våra hundar i vår burvagn - men det känns ändå tröstlöst när det är helt sönderkört framför vårt tält och i vår ring   . Varför badade vi och fönade hundarna??


 

Domare på ESS första dagen var Hans Muller från Tyskland. När det började regna satt han på sig detta regnskydd - ingen av våra hundar reagerad negativt på detta, men nog såg de lite skeptiska ut när hans händer kom ut under detta, alltså inte där ärmarna är...

 

De som påstår att utställningshundar inte behöver vara bra mentalt kan ju kolla på detta.... Inte behöver de gå på några MH-test eller   .


 

Ja, som ni ser så vara Pärlan (CH Barecho Poetry In Motion) inte så ren... Men, hon gjorde bra ifrån sig ändå måste man ju säga   .

 

BIM CH Windhunters Golden Hope & BIR CH Barecho Poetry In Motion.


 

Några som inte bekymrade sig trots vädret var dessa gobitar   . Tyra, aka Älskade vännen ställdes inte ut denna dag - Tekla blev BIR-valp, men oplacerad i BIS-valp. 


När vi skulle packa in oss efter första dagen var allt smutsigt och fullt av lera - hur sjutton vi skulle kunna vara där i två dagar till var för mig en gåta.

 

Såhär såg det ut bakom den ring som vi skulle ha lördag/söndag. Själva ringen var inte så lerig, men den bestod av två ganska stora "sjöar" som man såg närmade sig varandra. Jag sa till redan då att vi aldrig kan vara i den ringen dagen efter, vi kollade runt efter ett annat ställe - men ingen flyttade vår ring då, man förstår ju att arrangörerna hade fullt upp så inte så konstigt med det... Men, det hade varit betydligt lättare att bytt redan då istället för som det blev på lördagsmorgonen. En halvtimme innan bedömningen skulle börja beslutades det att vår ring skulle flyttas - till just det ställe som vi kollat på dagen före. MEEEEEEN, då var vi så himla nöjda bara att det blev flyttad!!


 

Hit fick vi då flytta ringen istället. Vi var rejält nöjda allihopa - visst var den ojämn och lite väl nära vattnet. Men, så oerhört mycket bättre än att springa runt i lera/gyttja.


Domare dag 2 var Martin Croeser från Sydafrika. 

 

Inte så dum utsikt från ringen   .


 

Här vinner Gizza (Barecho Glint Of Gold) unghundsklassen, himla nöjd ser jag då ut!


 

Tyra håller koll på vad matte gör i ringen.


 

Fina championhanar  , Winston (CH Barecho Most Wanted) och Fly (CH Barecho Quite A Flyer). Winston hade verkligen en bra dag - bästa hanhund med CACIB   . Lillebror Wayne (Peasblossom Knock Out) blev BIR-valp och syrran Twiggy (Peasblossom Kashmir) blev BIM-valp, dagen före var det omvänd ordning på dessa två.


 

Men herregud! Hur ser jag ut - stackars hundar att bli visad av nån med sån hemsk stil!


 

Här var då två stycken som saknat varandra - tänk så nöjda de är när de håller ihop mot mig  .


Jag hade missat att anmäla Clådan till denna dag - hon var uppskriven av mig som anmäld, men några papper kom aldrig och jag hittade inte heller någon bekräftelse så det måste vara jag som slarvat helt enkelt. Det grämde mig lite... men jag hade ju fina Gizza och Kylie med så jag hoppades ju lite på dom förstås. Gizza var anmäld i unghundsklass nu istället för i juniorklass.


När så Gizza vann bästa tik och fick CERT och CACIB kändes det verkligen kanonroligt, och jag tycker verkligen hon är värd det   . Kylie var trea bästa tik och även BIR-veteran.

 

Här är det då Winston och Gizza som ska göra upp om BIR & BIM....


 


Knappt ens smutsiga var dom denna dag...


 


BIR Barecho Glint Of Gold & BIM CH Barecho Most Wanted


En snabb marsch blev det till affenpinscherringen. De hade tagit paus där precis så jag hann visa båda två - så bra tycker ju jag som verkligen behöver träna på den biten.


 

Tyra har lite problem att hålla sig på alla fyra...


  

Tekla med tungan rätt i mun.


 

Ja, handlingen är väl inte den bästa kanske - hur sjutton får man Tyra att använda alla fyra tassar samtidigt?


 

Sådärja, nu ser det lite bättre ut.


 

Springa kan hon lite bättre   . 


Tekla blev BIR-valp och Tyra vann klassen med Excellent men fick inget CK.


 

I finalen blev Gizza placerad som BIG-3, något jag var verkligen nöjd med. Varken Tekla eller Kylie blev placerade i sina finaler - men det är då sannerligen inte lätt i bästa veteran och valp på dessa endagars utställningar. 



  

Kommentarer överflödiga... Eller kanske kan man skriva att jag har ett uttrycksfullt huvud och uttryck...hehe... Nåja, vissa saker blir man liksom lite förvånade över, eller hur  .


Så var det då dags för dag 3.... jag kan väl inte säga att jag kastade mig ur sängen och bara längtade efter att åka till Högbo igen. Meeen, när vi väl var där så var det förstås roligt igen!


Domare på ESS denna dag var Bertil Lundgren, denna dag var också den dag som det var flest ESS anmälda. 

 

Baros (CH Night Wish Darrem Canis) var på sin sista utställning i Sverigen innan han åker på äventyr till England...


 

Bästa hanhund med CACIB blev han denna dag!


Clådan som nu kom dit pigg och glad blev bästa tik och Kylie var återigen trea bästa tik samt BIR-veteran. Wayne var också BIR-valp denna dag. Enya (Barecho Either With Or Without You) kom tvåa i öppen klassen med CK, detta på sin tvåårsdag. 

 

Här ska de tu göra upp om BIR & BIM...


 

BIR CH Barecho Quest For Success & BIM CH Night Wish Darrem Canis.


I finalerna blev sedan Clådan BIG-4 och Tekla blev BIS-4 valp av ett oerhört stort antal valpar, såå roligt!

 

Velvet Dandy's Nib "Tekla" BIS-4 valp


Så var då detta över - jag led verkligen med arrangörerna som haft ett helvete med att försöka lösa allt som uppstod på grund av vädret och underlaget. De gjorde ett fantastiskt jobb och absolut det bästa man kunde göra utifrån förutsättningarna. Men..... jag kan ändå inte låta blir att tycka att man kanske borde ha tänkt efter lite före. Högbo bruk är en otroligt fin plats och alldeles utmärkt utställningsplats för en "vanlig" utställning. Men man kanske måste inse att den är för liten för att fylla alla raser samma dag? Det är inte roligt för någon när det blir som det blev i år - så som en del ringar såg ut är oacceptabelt tycker jag. Vi betalar för detta och lägger ner vår själ i det - då måste det vara bättre förutsättningar. Underlaget här är inte bra ens efter en "bra" sommar i början av september - ofta är det något område som är vattenfyllt när utställningen hålls. Ibland måste man kanske tänka efter när man arrangerar saker? Vad är det värsta som kan hända? Har man då ingen lösning som fungerar ifall det värsta inträffar - ja, då kanske man ska avstå. Det kanske låter hårt, men jag tycker vi hundutställare, domare och andra funktionärer är värda något bättre än det som var var denna helg. Personligen hade vi det bra de två sista dagarna - men jag såg hur en del andra ringar såg ut.....


Som sagt, alla funktionärer ska ha all heder - för de jobbade verkligen "arslet" av sig för att det skulle fungera så bra som möjligt. Alla var också väldigt toleranta mot varandra - utom då kvinnan i insläppet som absolut skulle se våra nummerlappar när vi bar in burar och andra saker tidigt på lördagsmorgonen. Trodde hon på fullaste allvar att vi skulle bära in allt detta och ens vilja komma dit som besökare till leran 07.30 på morgonen? Ibland får man bara använda lite sunt förnuft - det brukar bli bäst så...


Aningen slitna efter dessa dagar skulle vi då åka mot England måndagen efter. Tanken var att åka redan på förmiddagen-lunchen, men allt tog lite längre tid än vad vi tänkt oss. Så inte förrän 13.30 kom vi iväg, stopp för att rasta hundar och byta förare var det förstås - men annars körde vi mest på bara. Ja, vi lämnade också Greven till hans nya ägare  - känns verkligen bra med hans nya familj  .


 

Lunchen bestod av Riesen - tja, bättre än ingenting...


 

Utsikten från där man kör på tåget in i tunneln mellan England och Frankrike. 


Syftet med resan var att lämna Baros hos Jacky & Dave där han ska vara till efter Crufts är det tänkt. Vi skulle då ta hem Rafferty (Peasblossom Jester) under samma tid som Baros var där. Teoretiskt låter det ju hur bra som helst - men när man väl ska göra det så är det inte så lätt... Jag kämpade verkligen mot tårarna när jag skulle lämna honom, men självklart gick det inte....

 

Fina Baros   . Tur jag vet att ett halvår går snabbt, sedan vet jag ju att han har det hur bra som helst där han är...


Med oss hem har vi Rafferty, verkligen en härlig kille - ska bli oerhört roligt att få lära känna honom lite närmare och ställa ut honom här i Sverige.


Vi stannade först till i Papenburg i Tyskland och sov där natten mellan onsdag/torsdag. Papenburg var stället vi bodde i förra året när vi skulle på EUW i Holland. Jag blev så himla förtjust i staden så nu bestämde vi att vi skulle sova där på vägen hem. Tror David blev lika imponerad som mig - verkligen romantiskt och mysigt ställe.


 

Vi åt på en italiensk restaurang - verkligt god mat till helt sjukt låga priser. Skönt också att se att man får ha hundar med sig in på restaurangerna där. Visst är det mycket märkligt att vi svenskar inte tål pälsdjur alls, medan man i de flesta andra länder verkar klara av det hur bra som helst?

 

Rafferty ville gärna vara nära sin nya "matte"...


Vi stannade till utanför Bremen och handlade lite kläder, jag fick tag på två nya dräkter som jag kan ha när jag visar hund - verkligen välbehövligt då de jag har börjar bli väl slitna och gamla. Det är så svårt att få tag på sånt här i Sverige - de flesta dräkter här är svarta och det är liksom inte den färgen jag helst vill ha...


Torsdagskvällen skulle vi sova i Ystad eftersom Thomas numera bor där med sin flickvän Amanda. Vi skulle äta med dom på kvällen hade vi bestämt. De hade sett ut en kina-restaurang och där åt vi rejält med god mat - kinamat är ju aldrig fel  . Vi hade en supertrevlig kväll - verkligen roligt att få träffa Amanda och att se Thomas må så bra   .

 

Rafferty gillade mina skor...


 

Upp i sängen, men skon släppte han inte i första taget...


 

Asså, shiiiiiiit - vem fan är där på väggen?? Skitlik mig jö...


Dagen idag åkte vi först mot Barsebäck där David skulle spela Golf - jag åkte till Scandic Helsingborg Nord där vi ska bo nu i två nätter. 


Jag har äran att få döma i Sofiero lördag/söndag. Imorgon är det pinscher och schnauzer som gäller - på söndag är det ESS, Clumber samt Amerikansk cocker. Det ska verkligen bli roligt :-)



   





 




Av barecho - 7 september 2012 18:29

Det är nog så att jag måste inse att jag aldrig kommer att bli nån "superbloggare" - känns som jag aldrig har tid för det längre. Men, lite då och då blir det ändå en stund över - och då blir ju gärna blogginläggen alldeles för långa istället. Nåja, jag bloggar ju inte bara för att andra ska läsa - utan också för min egen skull då jag har en tendens att glömma bort en hel del nuförtiden....  .


Fredagen för två veckor sedan åkte jag och Jill ner mot Uddevalla - vi möttes i Västerås och packade in oss i vår bil därifrån. Så mycket roligare när man kan samåka   . David hade varit i Göteborg på jobb hela veckan så han mötte upp oss i närheten av stugan som vi hyrt. Stugan låg vid något som hette  Herrestadsfjället och var en jättebra stuga för oss med hundar och allt.

 

Vi hade ju tre valpar med oss - och man kan väl säga att de fann varandra riktigt. Här är det Juli och Jubi som leker för fullt.


Lilla skräpet Tekla vill förstås vara med hon också - så även Gizza som fortfarande nästan klassas som valp hon också.


Lördagen skulle vi spendera på SKK:s utställning i Backamo - Ljungskile. Det var första gången som vi var på det området - och jag har bara bra saker att säga om denna utställning. Inga hysteriska funktionärer som ser som sitt livs uppgift att jaga stressade utställare - nej, allt flöt på bra tycker jag. Maten var väl "sådär" - men ett litet café fanns där och jag kunde äta en våffla där så det var ju helt okej till slut. 


Domare för dagen var Johan Andersson, han dömde ESS för första gången tror jag. En domarexamination skulle också ske så att åtta ESS skulle tas ut till det. Ingen gnällde över det, trots att det innebär att man måste stanna kvar ibland betydligt längre än man tänkt sig från början. Men, vill vi ha nya domare på rasen - och det vill vi ju när rasklubben sagt okej så då måste vi också göra det vi kan för att hjälpa till.


 
Baros (CH Night Wish Darrem Canis) beskådas av domaren.


Resultaten kan vi då sannerligen inte klaga på - Baros blev bästa hanhund och tvåa bästa hanhund blev Fly (CH Barecho Quite A Flyer). Clådan (CH Barecho Quest For Success) blev bästa tik, trea bästa tik samt BIR-veteran var Kylie (CH Wongan Romanza At Barecho) och fyra bästa tik med CERT blev Gizza (Barecho Glint Of Gold).


 

BIM CH Barecho Quest For Success & BIR CH Night Wish Darrem Canis.


I finalerna blev Kylie BIS-4 veteran och Baros BIG-3   . Och Jills tax Amigo vann gruppen, stort grattis! Om nån undrar hur det gick för lilla skräpet Tekla (Velvet Dandy's Nib) så upptäckte jag när jag fick PM att hon inte gick samma dag som ESS.... så henne fick vi lämna till Veronica & Maria så skulle de ställa ut henne dagen därpå.


När vi åkte därifrån passade vi på att åka förbi Gustavsberg och sätta upp tältet inför morgondagen. De hade ju lovat regn hela helgen så jag hade laddat upp med varma kläder osv... Och om det regnar på morgonen är det så himla skönt om tältet är uppsatt innan! Nu hade jag inte behövt oroa mig för det eftersom det knappt kom en enda regndroppe på hela helgen... Tja, de verkar inte ha mycket koll på Yr och Smhi nuförtiden...


Dagen efter dömde Rune Brunberg-Johansen, tror detta var andra gången han dömde rasen i Sverige. Juli (Barecho Jetset Romance) blev tvåa i valpklassen med HP - hon har väl lite kvar att träna innan hon springer till sin största fördel kan man väl säga...

 


 

Clådan   .


Sedan blev det ganska så lika resultat från dagen före, Baros var bästa hanhund och Clådan bästa tik. Kylie tvåa bästa tik denna dag och Gizza fyra bästa tik igen, även denna dag med CERT!


 

BIR CH Barecho Quest For Success & BIM CH Night Wish Darrem Canis. 

I finalerna blev sedan Kylie BIS-veteran   , Baros BIS-BIM 3 och Clådan slutligen BIS-2 och bästa spaniel! Clådan var på sitt allra bästa humör - hon som brukar kunna tröttna efter ett par varv verkade nu ha hur mycket energi och vilja som helst!


Vi hade hört att Tekla blivit BIR-valp - och Jill hade nu tagit ena bilen tillbaks till Backamo för att delta i BIS-et. Vi skyndade oss att packa ihop - men vi hann tyvärr inte se Tekla i finalen, men hon gjorde det riktigt bra utan oss måste jag säga   . 


 

Jag kan inte se mig mätt på henne....


 

Uppkäftig uppsyn   


 

Och det allra bästa, en fantastisk attityd!


 

Ännu ett BIS-2 valp blev resultatet för super-Tekla   . Stort tack Veronica & Maria för att ni tog hand om henne och visade henne!


Vi hann precis till BIS-finalen och fick se Jill och Amigo bli BIS-2, jätteroligt!! Och man kan väl säga att det var tur vi har en stor bil... herregud så mycket priser - för att inte tala om den gigantiska blomma som Amigo vann och som vi fick ha mellan framsätena under vägen hem.


David skulle vara kvar i Göteborg en dag till - så han åkte till hotellet och la sig med en öl, medan jag och Jill fick åka på den värsta, tristaste vägen i hela Sverige. E20 från Götene till Örebro - herregud, kan de inte göra något åt den hemska vägen snart??


Tja, under veckan sedan så var det en hel del att göra - hundar skulle klippas och saker skulle förberedas inför att vi skulle vara borta en hel vecka (denna vecka).


 

Avslutar denna blogg med denna härliga bild på vår gammeltant Kylie  . Nuu är det dags att gå och äta lite mat här på hotellet - en fortsättning på denna blogg kommer förhoppningsvis senare ikväll om jag inte är för trött vill säga...  



 



 
 



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards