Kennel Barecho

Alla inlägg den 24 september 2012

Av barecho - 24 september 2012 13:49

Jaaaa, i alla fall i Enköping   . Det fick Tyra och jag erfara när vi var på MH-test utanför Enköping igår. Hennes uppfödare anordnar MH för samtliga sina uppfödningar, fantastiskt gjort tycker jag och det måste verkligen ge mycket som uppfödare att få se de flesta av sina uppfödda valpar under ett MH. Nu tycker ju jag personligen att man får ta ett MH lite för det det är, de är ju som jag förstår det hela mest gjorda för Brukshundar. Man vill ju inte alls att alla hundraser ska bete sig lika, till exempel ett beteende som är bra hos en schnauzer kan ju vara helt otypiskt för en springer. Det finns ju väl beskrivet i de flesta rasstandards hur varje ras ska bete sig, något som man kanske som vanlig hundägare skulle sätta sig in i mer än man gör ibland.


För mig som är aningens, aningens....    tävlingsinriktad så är det lite svårt med såna här test. Det finns ju liksom inget rätt eller fel egentligen, ingen högsta poäng eller nån vinnare såå det är lite annorlunda för mig, men nog så nyttigt kan jag tänka mig!


Älskade vännen Tyra skulle gå ut allra sist, så jag hann gå med och titta på två hundar före. Tur var väl det, jag som vill ha kontroll - nu såg jag ju lite hur det gick till så jag inte gjorde bort mig totalt. Jag tycker både hundar och ägare gjorde riktigt bra ifrån sig, båda hundarna jag gick med och tittade på var svarta schnauzers och det var ju den rasen min mor och jag födde upp ihop under tiden jag bodde hemma. Och så varm om hjärtat jag blir när jag ser hur rasen har utvecklat sig.... en hel del temperamentsproblem brottades vi med då och det var en stor anledning till att jag slutade med rasen. Dessa två individer som jag såg var verkligen jättebra mentalt - utifrån min bild av schnauzer.


Så hur gick det då för Tyra? Jo, det började väl "sådär" kan jag tycka. Domaren visade sig vara lika fyrkantig som den kantigaste låda man nånsin sett - och visst, regler ska väl följas, men lite sunt förnuft och ett leende kommer man långt på tycker jag istället för att vara sur och gnällig för att nån pytteliten detalj inte är som man vill. 


Domaren började med att tilltala mig som om jag vore tre år, och visst - vissa säger att jag inte beter mig mognare än så, men jag gillar ändå inte den attityden - som typ "lilla gumman". Fick bita ihop och bita ihop... vet ju hur känslig älskade vännen är för mina sinnesstämningar. Han skulle då berätta att jag absolut skulle hålla allra längst ut i kopplet i öglan, jo - sa jag, men då kommer hon att snubbla på det hela tiden (till saken hör att jag nog inte hade det lämpligaste kopplet - men man kan ju inte tänka på allt....). Så lite smått demonstrativt (vadå? var det nån som sa nåt om tre år???) höll jag med ett finger längst ut i öglan medan Tyra trasslade in sig i kopplet och sprang mellan alla människor som hon skulle gå förbi framför och bakom. Hon upptäckte dessutom Veronica där i massan och blev förstås sprudlande glad över det   .


Sen skulle hon då hälsa på testledaren, det var inga problem - hon följde glatt med och lät sig klämmas på. Inte så konstigt med tanke på att hon är utställd en hel del... Sånt här är alltid svårt förstås, de har ju erfarenheter med sig - både bra och dåliga. Testledaren som var oerhört trevlig och som man verkligen såg gillade hundar, tog fram en gigantisk tuggknut som Tyra då skulle lockas att leka med... Jaaa, jag kan ju tycka att nån lite mer i hennes storlek hade varit mer passande. Denna tuggknut var betydligt längre än henne själv så inte sjutton var hon speciellt intresserad av den inte.... Hon undrade nog mest vad sjutton vi höll på med?  


Sedan var det "haren" som hon då skulle jaga. När den for iväg första gången så fick jag inte släppa henne utan jag höll i hennes halsband då. När hon först såg den blev hon intresserad och ställde sig på två ben - när hon sedan blev fasthållen av mig då tolkade hon det nog så som att okej, den fick jag inte jaga alltså. Sååå nu sket hon fullständigt i den där trasan - om den ville fara runt där så vem bryr sig?


Nästa moment var när vi skulle stå helt stilla i 3 minuter, och behöver jag säga vem detta var mest påfrestande för?? För mig att stå blickstilla och inte säga ett ljud, inte ens få titta på Tyra under denna tid var det i det närmaste som tortyr. Tyra däremot verkade inte bry sig - hon hoppade på mig en gång annars stod hon mest och tittade sig omkring.


Så var det dags för när en person med en filt över sig ska försöka göra lekinbjudan på håll. Först såg nog inte Tyra henne, men även när hon gjorde det så brydde hon sig inte nämnvärt. - Jaha, där går nån med en filt över sig - finns så mycket tokigt folk så, men har man varit på en hel del utställningar har man nog vant sig som hund med det mesta verkar det som... Personen skulle sedan ropa på henne och försöka göra nån form av lekinbjudan - men jag tror aldrig Tyra hörde henne, det blåste rejält då så det kan ha varit därför kanske. Hälsade gjorde hon förstås när vi kom fram - det gör hon ju på alla, oavsett hur märkliga de ser ut eller beter sig...


Nästa var överraskningsmomentet - det när overallen åker upp mitt framför en. Fast jag vet vad som skulle hända så blev jag ändå så jag ryckte till. När den for upp bara en kort bit framför oss så skulle jag stanna, titta på overallen och släppa kopplet. Vad Tyra gjorde då vet jag inte - men när jag tog något steg fram mot overallen så gick hon fram och luktade. Så var den saken över. Vi skulle sedan gå förbi den på båda sidor för att se att hon inte hade någon bestående rädsla kvar - och det kan man väl inte säga att hon hade. Hon valde den lite originellare platsen att gå, nämligen genom byxbenen på overallen!


Ljudet var inte heller något hon tyckte var nåt speciellt - jag tycker nog inte heller att det var så illa som jag minns att det var när jag gick på MH sist, nån gång i mitten av 90-talet. Hon kollade ditåt det lät - sen struntade väl hon i det, fasiken var väl inte värre ljud än när matte storstädar hemma?


Så kom vi då till det som jag tycker är intressantast, spökena.... Som jag minns det så var det tre spöken när jag gick då för länge sedan med Caesar och Malin, men nu var det bara två. Ett från vänster och ett från höger. Det från vänster kom mer rakt emot oss så när det började gå mot oss - klädd som Ku Klux Klan ungefär så tittade hon upp. Kollade sedan åt höger och såg att en lika kom där. Meeeen, sedan var det inte så att hon brydde sig speciellt. Tja, är man uppväxt i Årsunda kanske man är van med det mesta? Hon satt sig helt enkelt och bajsade istället för att hetsa upp sig över de där "töntarna". Herregud, skulle det där kallas spöken?? De har då inte sett Fritte-spöket som vi har hemma tänkte nog Tyra.... När det vänstra spöket kommit väldigt nära morrade hon till, men så när varken jag eller spöket verkade bry sig återgick hon till att lukta i gräset där två tikar kissat före henne.


Allra sist kollades skottfastheten och där var det inga som helst problem - nu är hon ganska så van med skott ska man väl säga, det finns nån skyttebana inte så långt ifrån där vi går promenader så hon har nog hört det så många gånger att hon knappast reagerar. Nu var detta visserligen på närmare håll.


Så skulle då domaren gå igenom lite vad han hade beskrivit, för det är ju det domaren gör - beskriver hundens beteende, inte värdesätter det. Men, jag tänkte ändå - om du säger något dumt om henne då kommer jag INTE att kunna hålla tyst! Han frågade mig allra först vad jag tyckte själv om hennes insats - som att han kände på sig att här är det bäst man går varligt fram.... Jag tycker hon skötte sig PERFEKT sa jag, jag är hur stolt som helst över henne!! Spände ögonen lite i honom medan jag sa det och tja, vad kunde han säga efter det? Nä, han tyckte hon hade skött sig bra - och det hade hon verkligen. Visst är hon präglad på mig och vad jag har fostrat henne till, men så ska det ju vara också? Hon litar på mig och jag litar på henne - kan det bli bättre  .


Tvärr har jag inga foton från dagen - men Maria tog några så kanske jag får sedan så jag kan lägga ut nåt här i efterhand.



 

Fullt upp har det varit med alla våra valpar för övrigt. Linn har varit fortsatt dålig i magen och vi har haft svårt att få i henne så mycket mat som vi vill. Av den anledningen har hon inte alls så mycket mjölk som hon skulle behöva till sina nio valpar...


I lördags morse tyckte jag de kändes alldeles för tunna - började bli smått oroliga för dem. Man kan ju alltid mata till dom - men det är svårt att få det att fungera optimalt. Vad göra? 


 

Miranda har oerhört mycket mjölk kvar och av en kvalitet som är helt fantastisk om jag tänker på hur runda hennes sju valpar varit under hela tiden. Tänkte att jag provar om hon vill ge dom lite... Och det ville hon såklart, dom är bara för underbara tikarna  . Nu lägger hon sig där några gånger om dagen så att de får lite tillskott - och redan nu har det hänt massor med dom, de är så tjocka och nöjda nu så!


 

Hennes egna är ju inte så mysiga vad det gäller tuttandet längre... Herregud som de biter och sliter i henne!


 

Här kollar hon av ifall Karo behöver tvättas av lite - hon äter fortfarande upp deras bajs och det är ju bara så äckligt när de är såhär stora som sju veckor...


 

Kira verkar ha fastnat under stolen...


 

... till slut lyckades hon krångla sig ur stolens grepp.


 

Här är det Kizzie som är på språng. Ni ser så sliten mattan är eller hur? Men, vi kan liksom inte bestämma oss om vi bara ska byta matta eller passa på och göra om hela köket...


 

Kain blev inte avskräckt av min tåbira, nä - han verkar gilla både den och den sura gamla toffeln.


 

Alla leksaker samlade Tyke och Tekla ihop så ingen springervalp skulle ta dom...


 

... men här verkar någon av dom ha blivit nerbrottad!


 

Här är de Tekla som försöker uppfostra dem...


  
Kizzie igen.


 

Så lilla gubben Karo som förstås är lite extra hängig på matte...


 

...undrar varför?


 

Karo...


 

Såhär trött var älskade vännen igår kväll efter sitt MH....









Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards