Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 8 januari 2014

Valpnamn

Av barecho - 8 januari 2014 20:08

Det börjar bli dags att hitta på namn till Twiggys valpar - eller det är väl ingen brådska än. Men, jag går ju runt och funderar förstås på vad som skulle kunna passa... Jag pratar nu om stamtavlenamnen, de namnen jag döper valparna till när de föds finns det oftast inte så mycket tankar bakom. Jag döper dom till något bara för att jag lättare ska kunna skilja dom åt och för att jag tycker det känns bättre att de är en individ än "bara" en valp i mängden. 


Alla, eller de flesta iaf, uppfödare har väl någon form av tanke bakom stamtavlenamnen. Man ser ofta att det är någon form av tema som valparnas namn kommer ifrån. Många har som vi, efter alfabetet. Anledningen till att vi valt det är att jag ju gillar rätt så mycket struktur och ordning bland dokument och det här gör att jag får en bra överblick över kullarna. Sedan har vi valt engelska namn till Springer- och Cockervalparna eftersom de raserna kommer från England. Affenvalparna var jag lite kluven till vad vi skulle döpa dom till... Jag menar tyska namn... njaaaaa. Där gick nog gränsen. Men engelska namn kändes inte helt rätt det heller. Så till slut bestämde jag mig för att namnen även där ska följa alfabetet (ett eget för varje ras förstås, ordning och reda....) men att namnen ska ha med alkohol att göra. Låter kanske inte helt seriöst, men det finns en hel del fina namn på viner och drinker samt likörer. 


Såå nu till Twiggys valpar är det alltså namn på Q som gäller. Jag tar ju gärna sångtitlar och filmtitlar som namn till valparna. Men, även travhästars namn brukar jag kunna använda. Engelska fraser förstås och så lyssnar jag mycket på texterna när jag lyssnar på musik och där kan jag hitta många namn! Lite påhittat ihop-plock blir det förstås också, säkert inte på korrekt engelska - men vem bryr sig? Huvudsaken det låter bra eller hur!


Annars har det inte hänt så mycket här - vi trampar runt i leran och hoppas att det är sant som de säger att det ska komma minusgrader till helgen! Men, var det verkligen jag som sa det där?!?!


David kämpar på nere i källaren och har nu målat rummet två gånger - sån skillnad det blir bara av lite färg på väggarna!
 

Min iPad har också blivit inlämnad på lagning - hoppas verkligen vi får tillbaka den hel snart. Har lite smått abstinens efter den...



 
 
Ingen bild

Erika

13 januari 2014 22:02

Några namnförslag från Travhästar ;)

Quick And Dirty
Quick And Lucky
Quick De Luxe
Quick Dynamite
Quick Demon
Quick Devil
Quick Fighter
Quality Queen
Quality Questioned
Queen For Charity
Queen Of Diamonds
Queen Of Victory
Quack Attack
Quack Quack
Quaint Custom
Quality One

barecho

13 januari 2014 22:43

Tack, flera namn där som jag gillade :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards