Kennel Barecho

Alla inlägg den 11 maj 2014

Av barecho - 11 maj 2014 17:52

.. är det nu på flygplatsen utanför Oslo. Jättetrist och rätt så jobbigt, men men - inte mycket att göra åt det. Har iaf ätit en god pasta (ja, vad annars?) nyss och även köpt lite mjölkchoklad så nu ska jag väl klara mig till flyget går 21.25 Blev besviken att det inte fanns Marabou mjölkchoklad här - men har köpt nån sort som ser lika ut på förpackningen, men som heter Freia istället. Rätt så lika i smaken - men inget går upp mot Marabou inte ;-)


Om jag skulle fortsätta ungefär där jag slutade förra bloggen så var det alltså Davids 40-årsdag. Han har länge pratat (och jag också) om att vi skulle vilja besöka en vingård, vi har väl båda blivit mer och mer intresserad av viner så tyckte det skulle vara intressant att se lite mer om hur det går till från vinplanta till flaska. Förr i tiden var man ju mest intresserad av att dricka så mycket vin som möjligt - men nu när även David börjar komma i medelåldern kanske vi ska skaffa oss lite mer sofistikerade vanor   .


 
Detta foto är taget från parkeringen till vingården Francisco Gomez (FG). Den ligger utanför Villena som ligger ca 10 mil från Torrevieja. Vi hade bokat en visning samt vinprovning för oss fyra, det tog ca 1,5 timme och kostade bara 10 Euro per person, billigt tyckte jag - också med tanke på att vi fick flera glas vin på vinprovningen samt även lite annat till   .


 
Denna gång gick ner till toan som var superfräsch. Förklaringen fick vi väl lite när vi sedan började gå visningen. Allt detta är uppbyggt 2004, så inget gammalt ställe det här. Man fick känslan av att det var uppbyggt lite för att ta emot turister, men det var otroligt fint och kändes väldigt genuint ändå - fastän det var nytt.


 
Såhär såg innergården ut, välskött och fint :-)


 
Huset som syns i bakgrunden hade de fraktat från ett annat ställe och byggt upp sten för sten. En restaurang höll på och byggdes bakom just nu.



Olivträd fanns det förstås där också. Förutom vinodling så framställde de även olivolja här.



Det fanns ett kapell där också. De väntade på att en biskop skulle välsigna det så skulle de kunna börja använda det i slutet av året, för t.ex bröllop osv. Märktes att de var driftiga de som hade denna anläggning och att de var intresserad av att göra sådant de kan tjäna pengar på - inget fel i det tycker jag så länge det sköts på ett bra sätt och det verkade det göras här.



Efter att druvorna pressats hamnade "vinet" här i. Det låg i flera lager i dessa förklarade hon som visade oss runt.  


 
Nere i källaren fanns detta rum där vinet sedan lagrades i tunnor. Det fanns olika sorters tunnor beroende på hur länge det skulle lagras. Viktigt att det var rätt temperatur så därför var det också mörkt här så att inte temperaturen skulle höjas pga lysen.


 
Flera målningar fanns på väggarna där i källaren - kändes väl bra förstås för vinet att ha det fint omkring sig :-) Lyckliga grisar har man ju hört smakar bättre så säkert är det lika med lyckliga viner :-)


 
Här lagrades sedan vinet utan etiketter och det var olika lång tid för olika sorters viner.


 
En olycka händer så lätt...



De allra finaste vinerna hade ett eget rum - såklart måste de ha sviten :-) Det var också speciella tunnor till dessa viner, de byttes inte ut som de andra som de inte hade längre än max 3 år.



En lång gång fanns där med små valv som hyrdes ut till en V.I.P klubb. Vad det kostade att vara med där sa hon inget om... men de var tvungen att köpa mycket vin och då av deras finare sorter.


 
Sedan kunde som var med i denna klubb bl.a hyra detta rum och bjuda på fest & dricka sina viner. Många företag ägde dessa valv och det kan man ju tänka sig... tror inte så många "vanliga" familjer hade såna direkt ;-)


 
De hade också ett olivmuseum där - men man kan väl säga att visningen handlade till 95 % om vinet och 5 % om olivoljan.


 
Här gäller det att plantera rakt så inte grannens vingård har rakare linjer ;-)



Såhär små var vindruvorna nu. De skördas sedan i augusti/september för vanliga vinet och i november för dessertvinet. Redan när druvorna plockas vet de vilka som ska gå till de finare vinerna och vilka som inte duger till det. Det var olika på olika årgångar. T.ex var år 2009 ett dåligt år då det regnat för mycket och inte varit tillräckligt mycket sol - det gjorde att druvorna inte alls var lika "goda".



David var nöjd med sin födelsedag såhär långt :-)



Det var framdukat på ett bord till oss, fyra glas vitt vin till en början samt lite tilltugg. Sån där skinka som typ alla tycker är gott utom jag... och så nån vidrig korv. Men, det fanns också vitt bröd där och lite olivolja som man skulle doppa det i och det smakade förstås utmärkt :-)



En sorts korv såg ut ungefär som det som alla flattar tycker är gott att mumsa på. Kerstin var modig och smakade - men inte ser hon väl helt avslappad ut inte... ;-)



Här ser man lite mer av det som bjöds till tilltugg.


 
David tittar in i kameran han - undrar just vad jag har fått syn på...



Davids föräldrar, Åke och Kerstin.



Deras sortimnent var uppställd på disken och såklart ville vi köpa lite. David köpte två flaskor rött vin, en vanlig och en dessertvin. Något vitt vin köpte vi inte för det var förstås inte i närheten av Dreams som jag har hemma ;-)


 
Detta var företagets logo - en klase med vindruvor.


Det var väldigt intressant och roligt att åka dit - så nu är vi sugen på att åka till fler ställen när vi får möjlighet till det. Kan rekommenderas starkt av de som gillar vin   .


Efter lite slappande på em åkte vi sedan in till Torrevieja för att gå på en finare restaurang för att fira Davids födelsedag. För att fjäska för honom satte jag på mig en klänning - vet inte när jag hade det sist, kanske när vi gifte oss år 2000? Men, jag vet att David gärna vill att jag ska ha det och såklart offrade jag mig för honom en sån här dag   .             

 
Fotobevis var vi ju tvungen att ha iaf - ingen skulle tro på det annars   .


 
Till förrätt valde vi några olika sorters Tapas. Jättegott, men så mycket mat att det nästan hade räckt med det! Här är en rätt med räkor.


 
Vet inte vad detta var - men kanske någon form av mussla eller nåt?


 
Sån där skinka typ som vi fick på vinprovningen dök upp även här. Brödet som står längst fram på fotot var jättegott - nästan lite liknande smördeg med någon tomatsmörja ovanpå.



Den här fick vi sist - otroligt god var den och det tyckte vi allihopa. Nån form av crepe med en smörja i som bestod av något från en fågel. Kyparen skulle försöka förklara för oss - men jag vet inte jag om vi förstod. Nån fågel som blev vit och då gissade vi på ripa, men finns de verkligen i Spanien?


 
David på restaurangen. Han ser lite allvarlig ut - men förstås, åldersbekymren börjar väl komma nu...



David fick in tunna skivor av kött - nån form av nötkött. Tallriken som står ovanför var den potatis han fick till.



Det tillagades sedan på den här varma pannan så han kunde äta det direkt sedan.


 
Rejält stora portioner fick vi alla fyra - hur skulle jag kunna ens drömma om att äta upp såhär mycket! Lax i mandelsås var det och det var gott - men lite stor portion för mig  ;-)


 
Kerstin åt en fisksort som hette Hake - hon fick tomatsås till och en rejäl portion var det även där..


 
Även Åke åt Hake - som heter Kummel på svenska. Inte heller han orkade äta upp jätteportionen som kom in.


Lite dessert finns det dock alltid plats kvar till - åtminstone i min mage. Någon form av Creme Caramel åt jag och Åke - men han orkade inte med hela sin portion så jag åt upp den också. Inte så ofta det händer att jag äter upp efter andra :-)


Vi gick en sväng längs efter havet efter maten - men jag hade ju inte några sköna skor på mig (är ju inte van med sånt där jag...) så till slut var vi tvungna att ta en taxi hem så mina fötter fick vila.

 
Pinnarna ni ser längs efter strandkanten är fiskespön - undrar jag vad det är för sorts fisk de får där...


Tror iaf David var väldigt nöjd med sin födelsedag och att han somnade med ett nöjt leende på läpparna när dagen var slut. Lät så iaf på snarkningarna   .


Igår solade och badade vi hela dagen - gällde ju att passa på sista dagen! Sedan åt vi på en jättemysig italiensk restaurang som låg längs efter strandpromenaden nedanför deras hus.

 
Pasta blev det även då för mig :-)


 
David med nya tröjan på som han fick av mig i födelsedagspresent :-)


Sedan var det dags att se på finalen av Melodifestivalen - tycker nog att det i år var mer bra låtar än vanligt med. Nu hade väl inte jag samma favoriter som alla andra - förutom vinnaren som jag tyckte var bra. Och visst, det är en tävling för sångerna - men kan man göra något för mänskligheten i världen så är väl det bra också. Förstår inte helt alla negativa reaktioner jag läst idag om vinnaren. Open your heart and mind - and be a happier person     .


Just nu sitter jag och tittar ut genom fönstret på flygplatsen i Norge - det regnar och ser skitkallt ut ute... David och jag har verkligen haft en fantastisk semester vad det gäller vädret - vi känner båda att det är i ett land med sånt klimat vi vill bo. Och jag skulle nog tro att det är i Los Balcones vi hamnar... har jag väl hittat något jag gillar så släpper jag det inte i första taget.


Tusen, tusen tack till er alla som hjälpte oss med att ta hand om våra fyrbenta älsklingar hemma och allra mest förstås till Henric som även fick ta hand om sin "bråkiga" lillebror   . Även stort tack till min mor som tagit hand om dyrgripen Clådan samt ställt upp med att köra ut Henric & Nathalie och kanin till Årsunda. Hoppas vi kan återgälda det någon gång när ni behöver hjälp   .   
 


   

  

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards