Kennel Barecho

Alla inlägg den 20 maj 2014

Av barecho - 20 maj 2014 08:50

Ja vädret bjöd verkligen på två ytterligheter under helgen som var. På lördagen var det underbart väder - kanske inte idealiskt för hundutställning, men det är så ljuvligt med utomhusutställningar när det är fint väder :-) Dagen efter kan man väl säga var precis tvärtom.... Att vara på en utomhusutställning när regnet öser ner - jaaa, då tycker jag nog t.o.m att det är roligare att göra ren toaletten... Men, men - vädret rår ingen över och jag vet att det inte är någon idé att gnälla över det för det blir knappast bättre av det - dock är det bara så jag känner. Om jag i förväg skulle få reda på att det skulle regna när jag anmälde och utställningen är utomhus skulle jag aldrig anmäla. Även om det var den mest intressanta domaren som dömde eller en vacker utställningsplats. Nä, när det regnar vill jag vara inne - så är det bara.


Jag åkte hemifrån vid lunchtid i fredags och först bar färden till Malin för att se på Baros valpar, de var ca 6 veckor så underbart ljuvliga förstås   . Känns allt i hjärtat att inte ha några valpar hemma själv...  . Fortfarande känner jag inte för att fortsätta föda upp - men känslan av att hålla i en liten valp är nästan oslagbar tycker jag. Sedan är det förstås mycket jobb - och när de bajsar överallt måste jag väl erkänna att jag inte är lika sugen att ha valpar längre   .


Sedan åkte jag vidare till Maria i Hallsberg där jag skulle övernatta eftersom vi skulle åka tillsammans till Hässleholm tidigt lördag morgon. 

Där välkomnades jag av Marias härliga hundar - lilla söta Myra och hennes långöron. Enya ffa var glad att se mig - hon är så go den hunden, hon satt nedanför mig nästan hela kvällen och bara tittade på mig   .


Vid 03.00 startade färden mot Hässleholm och vi hade nog varit framme där redan 6.45 om vi inte stannat och matat/rastat hundarna. Resan gick väldigt lätt, men så är det ju typ nedförsbacke hela vägen nerför E4:an   .


Syntes redan då att vädret skulle bli jättebra - men i gräset var det jätteblött. Det hade tydligen regnat i flera veckor i Hässleholm var det någon som sa och de hade fått jobba rejält för att få bort allt vatten på utställningsplatsen. Själva utställningsplatsen är otroligt bra tycker jag - men gräsmattorna är inte roliga. På flera ställen var det så regnsjukt att det inte gick att gå och hundarna blev helt leriga. Tror nog att arrangörerna gjort det de kunnat och de hade verkligen försökt lägga ringarna där det var som bäst. På lördagen hade vi ett bra ställe för vår ring vad det gällde blötheten, dock låg den i backe och tja, det var lite jobbigt att springa i uppförsbacken.... Hmmmm, måste jobba på kondisen lite tror jag!


Domaren för dagen var från Tyskland, en trevlig man som såg ut att tycka det var roligt att döma. Dock hade han lite åsikter om hur vi visade våra hundar - de skulle springa på helt slakt koppel och det är inte alltid så lätt då att få hundarna att förstå vad som förväntas av dom. Jag är absolut ingen förespråkare för när man håller upp dom så att de nästan "hängs" - men lite stöd vill man ge dom i kopplet. Som handler styr jag hunden med kopplet, plus att den på något sätt vet att det är utställning och inte promenad som gäller. Kan väl säga att den enda av mina hundar som klarade det galant var Clådan - meeen, hon är nog tillräckligt smart för att förstå att hon var på utställning ändå   .


Roligt var att flera av våra valpköpare kommit dit - de hundar som bor nere i Södra Sverige ser jag ju inte så ofta så det uppskattades mycket av mig att de var anmälda   .


Yatzy (Barecho PS I'm The One) gick i valpklass och hon var ensam tikvalp. Hon fick HP i klassen och slutade sedan som BIM-valp.


I hanarnas juniorklass hade vi två representanter med, William (Barecho Music To My Ears) och Hamlet (Barecho No Limit).


Här är lineupen i juniorklassen. William står som nummer tre här och Hamlet nummer fyra. Fint visade av sina duktiga ägare :-)



Här är Johanna med William..



... och så William springandes. Både William och Hamlet fick VG - och den här dagen fick man vara väldigt glad för ett Excellent då många hundar fick gå ut med blått och gult. William blev sedan placerad fyra i sin klass.



Floyd (Barecho Kissing A Fool) var själv i unghundsklassen så den vann han med Excellent och CK.



Öppenklassen vanns av Diezel (Barecho Deal Or No Deal), också han fick Excellent och CK. Yatzy (Barecho You Name It) fick VG i samma klass och slutade på en tredje plats. 



Full fart framåt med Baros (CH Night Wish Darrem Canis) i championklassen som han vann med Exc och CK. 


När vi sedan var bara fyra kvar i bästa hanhundsklassen sa domaren thank you till mig - jag fattade typ nada, men inte så jag frågade vad han menade utan jag gick bort mot placeringarna och såg väl ut som en byfåne förstår jag. Stod mitt emellan fjärde platsen och första platsen, för så mycket förstod jag ju - att det var på någon av dem jag skulle stå... Domaren hade tidigare placerat bakifrån så utifrån det borde jag vara fyra - å andra sidan såg han så glad ut när han sa Thank you så..... Ja, ja - tänkte jag, det visar sig väl... Så placerades de andra och jag såg då att Diezel vann och blev så otroligt glad över det då han blev champion!! Maria hade full koll på att han var tvåa bästa hane men var förstås också jätteglad över certet och championatet! Tur hon sa till mig att jag vunnit så jag inte skämde ut mig totalt   .


Så etta bästa hane blev Baros, med CACIB som dock kommer att gå över till Diezel som fick Res-CACIBET som tvåa bästa hane. Trea bästa hane blev Floyd som fick Res-Certet   .


I unghundsklass tikar fick jag äran att visa Madicken (Barecho Let It Shine). Hon hade vissa svårigheter att springa på löst koppel kan jag säga, speciellt eftersom hon ville titta efter matte också hela tiden. Hon vann dock unghundsklassen med Excellent, men fick inget CK. 
 
Fina Madicken   .


Enya (Barecho Either With Or Without You) fick Excellent i Öppen klassen, dock var hon nog den som var mest förvirrad över det här nya sättet att visas på... En tredje plats blev det för henne. 


Clådan (CH Barecho Quest For Success) var själv i championklassen, hon fick Excellent och CK samt slutade som bästa tik med CACIB - som även det går vidare till den som fick Res-CACIBET. 

Fr.v.: BIM CH Barecho Quest For Success & BIR CH Night Wish Darrem Canis


Vi hade också en uppfödargrupp och oftast orkar jag inte gå in med någon grupp, men nu när det var finväder och allt så gjorde vi det. Och det ångrar vi förstås inte   . Gruppen bestod av Diezel, Floyd, Enya och Clådan och vi blev först BIR i ringen med HP och sedan slutade gruppen som BIS-2 uppfödargrupp i finalringen, och det av hela 21 grupper!! Kanske det blir någon mer uppfödargrupp det här året nu... Stort tack till Ann och Karolina som hjälpte till att visa i gruppen   .


Vi hade också anmält affenpinschrarna  Myra (Barecho Amber Moon) och Tekla (Velvet Dandy's Nib). Lite extra spännande är det ju alltid när det står för championatet så jag såg fram emot att få visa Tekla som inte är utställd på väldigt länge. När Maria gick och kollade innan Öppen klass tikar skulle gå in på ESS så var bedömningen redan slut i den ringen. Enligt ringsekretaren hade domaren speedat på bedömningen för att han skulle gå aspirant i någon annan ring. Var förstås klantigt av oss  - men det var 31 ESS anmälda och 31 hundar före Affen skulle börja i den ringen och då både Myra och Tekla är tikar trodde vi inte att det var någon fara tidsmässigt innan öppen klass tikarna gick in. Supertrist kändes det förstås...


Efter att vi ätit god pastasallad som Maria tagit med åt oss satt vi och latade oss en stund innan det var dags för finalerna - sååå skönt :-) Vi passade förstås också på att ta lite foton på vår nyblivna champion med matte :-)

   
Fina Diezel   . Absolut det bästa på hela resan var att han blev champion!!  



Här är Baros i förhandsgranskningen. Grupp 8 dömdes av Jessie Borregaard-Madsen från Danmark.   



Baros på väg in i finalringen.



På lineupen i finalen.


 
Tungan rätt i mun Baros   .



Han slutade sedan på en tredje plats i grupp 8   .


Efter finalerna åkte vi mot Löberöd där vi skulle övernatta hos en valpköpare till Maria. Där hade vi det supertrevligt, bjöds på grillat och hundarna kunde få springa av sig lite på tomten. Tusen tack Nina för att vi fick komma och bo hos er en natt   . En kvällspromenad med hela gänget blev det också, man kan väl säga att lilla Löberöd fick stora ögon när 8 hundar kom och gick på gatorna. Haha.... inte vad de var vana att se om man ska döma av de blickar vi fick   .


När vi vaknade dagen efter så var det fina vädret som bortblåst. Inget regn ännu dock - men molnigt och det kändes i luften att det nog skulle bli regn.



Dagen började med SSPK:s utställning och där startade bedömningen med Affenpinscher så den här gången hann vi med att gå in! Myra gjorde en bra debut i juniorklass, fick Excellent och blev sedan tvåa i klassen. Hon skötte sig jättebra och Maria visade henne så fint  . Tekla vann öppen klassen med Excellent och CK - hon skötte sig inte riktigt lika bra, hon var lite skeptisk till domaren som dock fick känna igenom henne till slut. Tekla slutade sedan som tvåa bästa tik med Res-Cert, så inget championat denna gång. Får väl se när vi ställer ut henne i Sverige igen och gör ett nytt försök. 



      
Alla dessa tre kort är på Tekla och de är tagna av Anna Grevin - tack för det Anna :-)


SK Syd hade (som vanligt) arrangerat en jättebra utställning med många fina priser och bra ordnat med annat. Tyvärr är det ju nu andra året i rad som de drabbas av dåligt väder, trist tycker jag - för det blir aldrig samma sak och roliga stämning när det är dåligt väder...


Till en början visste varken jag eller andra vem som var domaren då det var två som kände igenom hundarna och de diskuterade sedan på polska vilket kändes märkligt. Det var flera som reagerade på detta och undrade om det var något nytt med två domare i ringen eller om den andra var under någon form av utbildning? Det kändes inte okej... visserligen är detta en helt inofficiell utställning, men den arrangeras ändå under SKK:s namn och kanske är det så att eftersom jag är domare själv tycker jag detta på inget sätt är acceptabelt. Det får ju aldrig råda några tvivel om att det är domaren själv som dömer och ingen annan! Så var kanske fallet här, det har ju inte jag eller någon annan en aning om - men det såg verkligen illa ut att göra på detta sätt... Resultatmässigt var vi nöjda, Baros blev tvåa bästa hane och Floyd trea bästa hane samt Claudia blev tvåa bästa tik. Två fina representanter som BIR och BIM, en efter Fritz och en efter Messi och det var roligt förstås :-) Någon grupp gick vi inte in med då det vi den här tiden på dagen bara öste ner och jag var helt dyngsur genom regnställ och allt...


Lite foton kommer här iaf - som ni ser började regnet strax innan championklass hanar   .
 
Först ut av "våra" hundar var Yatzy (Barecho PS I'm The One), visad av sin matte Anki   .



BIR-valp blev resultatet för henne. Om det var någon BIS-valp final i slutet av dagen vet jag inte - men som matte Anki skrev till mig så besegrades de av vädret och åkte hem innan ev. final.



Floyd vann unghundsklassen med HP - tror nästan alla hundar fick HP den här dagen. 



Floyd


  
Floyd
 
Floyd


I championklass blev Baros tvåa och Diezel fyra, båda med HP.


 
Floyd blev trea bästa hane...


 
... och Baros tvåa, här visad av Ann :-)


Enya blev oplacerad i Öppen klassen, dock med HP och Claudia blev tvåa i championklassen och slutade alltså sedan som tvåa bästa tik. Roligast denna dag var annars att få se Aqua (Barecho Expensive Look) i ringen :-) Hon blev tvåa bästa veterantik med HP - vilka rörelser den tjejen har och så välbibehållen hon är   .


Vi hade påbörjat inpackning i bilen då vi hade sån tur att kunna parkera nästan bredvid ringen så när finalen gick satt vi i bilen och bytte om till torra kläder. Det var på håret sen att vi tog oss därifrån då vi var nästan inparkerade och gräsmattan blivit rejält lerig och nerkörd... så det var en lättnadens suck när vi var upp på asfalten och kunde börja resan hemåt :-)


På vägen hem kunde jag följa Jacobs match på twitter - perfekt att de lägger ut efter varje mål så man kan följa matchen även när man är borta :-) Den stolta mamman blev förstås glad att se att Jacob gjorde ett mål och att det återigen blev vinst för hans lag   .


Hörde att de hade haft strålande sol och jätteskönt väder hemma hela dagen så kändes som vi varit på helt fel ställe under söndagen och tyvärr verkar det som om jag tagit hem "skitvädret" för nu regnar det lika mycket här hemma...

         

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards