Kennel Barecho

Alla inlägg den 28 maj 2014

Av barecho - 28 maj 2014 11:08

Som tur var rättade lårkakan till sig - bara efter någon dag gjorde det endast ont i "hund-stoppar-muskeln" i låret och den använder jag inte så ofta ändå  .


Fantastiskt väder hade vi i helgen, på båda utställningarna - kanske lite väl fint på lördagen, men hellre det än det ösregn som de som var i Östersund hade på söndagen, hua säger jag bara.... För en gångs skull valde jag att vara på rätt ställe   .


Domaren på ESS på lördagen var för mig ett okänt namn - jag trodde att det polska namnet skulle vara en man, men inte ens där hade jag rätt. 


När vi skulle gå in på själva utställningsområdet möttes vi av en rejält stor upphostad slemhög. Inte så trevligt :-( Jag påpekade det till de som kollade stamtavlorna - men de tog det inte alls på allvar utan typ skämtade bort det med att det kunde vara glass.... Det är så otroligt trist med alla smittor på utställningar och i köerna vid insläppet tror jag det smittar som mest. Jag vill bara passera så snabbt som möjligt för att undvika dylika saker. Vi sa sedan till en annan lite längre fram vid insläppet och hon verkade ta det på allvar och skulle se till att slemhögen togs bort.


Eftersom vi fått domarändring på Pasta (Barecho Party In My Head) som går i valpklassen var första hunden av våra som skulle in - Baros (CH Night Wish Darrem Canis) så vi satte oss för att ta det lite lugnt till en början. Juniorklass hanar går in och sedan ser vi att det inte flyter på direkt - något har uppstått som inte ser jättebra ut. Då visar det sig att domaren bara kan polska - alltså inte engelska som vi hade trott. Arrangörerna tillkallas och lyckligtvis har vi en ringsekreterare som kan både skriva och tala polska. Att domaren inte kunde engelska verkade komma som en nyhet för alla då klockan 9.00 när bedömningen skulle starta. Märkligt tycker jag - någon borde ju ha märkt att hon inte kommunicera med de andra där, eller pratade alla polska? Båda ringsekreterarna i vår ring skötte det väldigt bra tycker jag - de informerade oss utställare om vad som hände och frågade om vi kunde tänka oss kritiker på polska. Jo, men det kändes väl inte som vi hade så mycket val, så alla sa ja till det vad jag hörde. Meeen, då kom de på att det måste vara på ett godkänt FCI-språk och det är ju inte polska då... De ringer då till slut ordförande i SKK:s utställningskommitté och får klartecken från honom att köra så bedömningen kan starta. Suck säger jag bara..... Inte är det väl såhär det ska gå till egentligen inte, nog borde detta ha uppdagats från både arrangörs och domarhåll innan? Aldrig i livet skulle jag själv våga åka utomlands och döma om jag inte kunde engelska - mycket modligt gjort av domaren tycker jag nog det var!


Som sagt - inte förrän i championklass hanar hade vi med några hundar. Baros placerade sig där som tvåa med CK och Winston fyra, utan CK. Domaren tog också kort på nästan alla hundar i ringen - var också lite annorlunda mot för vad jag är van med... I bästa hanhundsklassen blev Baros sedan tvåa. 


Juniortikarna och valparna dömdes av en annan domare och i den klassen placerade sig Nellie (Barecho Need I Say More) som fyra med Excellent, Kiwi (Barecho Maid Of Honour) fick ett VG i samma klass.


Öppen klass tikar vanns av Jarimba (Barecho Queen Of The Night) som sedan blev oplacerad i bästa tik. Clådan (CH Barecho Quest For Success) vann championklass och blev även bästa tik och slutligen BIR   . 

 
BIR CH Barecho Quest For Success & BIM Hollivera's Question Of Quality


Efter förra helgens BIS-2 placering i uppfödargruppsfinalen var vi lite sugen på att ha uppfödargrupp igen, så vi gick in med Winston, Jarimba, Nellie och Clådan.


Inte så tokig grupp om jag får säga det själv   .


Pasta var helt själv som valp i rasen och hon fick HP samt blev då förstås BIR-valp.


Skönt ändå när rasen går först i ringen och man får lite tid att äta och mingla runt lite innan finalerna. Det var ju oerhört varmt denna dag - runt 29-30 grader i skuggan och det är ju faktiskt lite väl varmt både för utställare och hundar. Men tyckte ändå att det gick rätt så bra - vi hade också turen att ha vår ring i skugga en stor del av dagen. Clådan är ju inte den som är överförtjust i när det blir för varmt - men jag tyckte ändå att hon gjorde det bra   .


Vi hade med oss alla fyra affenpinschrar för att underlätta för Jacob därhemma och för att Agda behöver lite träning - hon är så försiktig med främmande människor, men efter att Agneta och Emelie suttit med henne i famnen ett tag verkar det mycket bättre - tusen tack för att ni tog er tid att gosa med henne så hon fick upptäcka att det finns andra snälla människor utanför vår familj också! Men när nu Tekla var med så bet hon sig rakt igenom utställnings/trimväskan där hennes "råtta" ligger som jag har åt henne på utställningar. Hur sjutton hon kunde känna att den var där vet jag inte - men nu har vi en trasig väska. Tänkte ta ut en ny på inteckningskort direkt på utställningen - men de hade inga SKK-grejer alls fick vi till svar, lite märkligt kan jag tycka när det är en internationell utställning...


Så var det dags för finalerna - bästa valp dömdes av någon domare från Kroatien. Pasta skötte sig helt otroligt bra - bara flöt fram i ringen så det var ett sant nöje att få visa upp henne   . Hon blev utplockad av 8 valpar - men inte placerad, men jag är så sjukt nöjd med henne och det betyder betydligt mer för mig än om hon blev placerad eller inte   .


Pasta på väg in i BIS-valpfinalen - med svansen ständigt viftandes :-)



... söt-tungan ute   .



Som tur var fanns det lite skugga även i finalringen.


  
Skynda dig och väx upp Pasta - längtar till jag får visa henne i juniorklass!

Här ser man hur proportionerna blir helt annorlunda när de står i högt gräs...


Clådan blev placerad som BIG-4 i grupp 8-finalen och sist av finalerna gick sedan bästa uppfödargrupp. Tror det deltog 12 grupper så det var ändå bra att så många stannat när det var finväder och allt! En fjärde plats blev det för oss denna gång :-)

 
BIS-4 uppfödargrupp, fr.v.: Winston, Jarimba, Nellie och Clådan.


Snabbt hemåt sedan och därhemma väntade förutom Jacob även Henric och Nathalie. Vi skulle fira Davids och Nathalies födelsedagar och hade väl trott vi skulle vara hemma tidigare. Men, under tiden jag badade Gizza och Paco inför utställningen dagen efter fixade dom andra maten :-) Så det blev rätt så sent i säng efter sista föningen på hundarna - lilla Paco fick ju också badas om baktill då han hade bajsat på sig i overallen... Nån som är förvånad? Nä, inte det...


Sedan upp 04.00 för att åka efter 06.00 mot Ulriksdal utanför Stockholm. Nathalie var så gullig och följde med mig - och som hon fick slita med alla grejer jag tagit med mig, miljoners tack Nathalie för all hjälp och för superroligt sällskap - det där måste vi göra om eller hur     .


Först skulle vi möta upp Veronica & Maria (Tyras och Teklas uppfödare) i Uppsala då de erbjudit sig att ställa ut Tyra (CH Velvet Dandy's Wishful) under söndagen när jag själv skulle till en annan utställning. Tyra blev jätteglad när hon fick komma till dem så det kändes bra - hon heter ju trots allt Älskade vännen sååå lite pesiell är hon allt för sin matte   . Jag hade berättat för Veronica att jag så gärna ville Tyra skulle få sitt sista CACIB så jag kunde ansöka om internationellt championat - så innan vi skildes åt på morgonen frågade Veronica, få se - var det ett CACIB som var beställt? Haha - sa jag, jo - ett CACIB vore bra...


Vi åkte sedan vidare mot Ulriksdals slott och vilken otroligt vacker utställningsplats det är - tror nästan det är Sveriges finaste. Med slottet och sedan ser man Stockholms stad bakom och vatten däremellen - en jättefin slottspark som vi var i, ja - superfint helt enkelt. Tyvärr är ju parkeringen lika värdelös som utställningsplatsen är fantastisk... Nu fick vi lov av SK Östra (som arrangerade denna utställning) att köra fram och packa ur och det var nog tur - vet inte hur det hade gått annars... 


Domare för dagen var Linnea Pettersson - så roligt när uppfödare av rasen får en chans att döma på dessa Open Shows. Mycket roligare än alla dessa domare jag själv ställt ut för som är helt ointresserade av rasen, utan mest intresserade av att få visa upp sig själv. Men, så var absolut inte fallet här, glad och intresserad samt mjuk med hundarna var dagens domare - precis som det ska vara   .


Paco (Barecho Play Now Pay Later) var anmäld i valpklass II, och i början var han nog lite väl "övertänd" och viftade på svansen både i stående och gående så han nästan ramlade omkull själv... Efter ett par varv hade han börjat landa och rörde sig jättebra :-) Det där med ståendet måste vi nog träna mer på...


Nathalie är superduktig att fota så från denna utställning har jag gott om foton - så otroligt roligt att ha!

 
Tigga och hoppa på matte - det har alla Barecho-hundar med sig från födseln...



Tungan ute även på honom...



Lika härligt framsteg som sin mamma har han   .



Paco   


 
Paco



Paco med domaren.



Paco



Snart är jag ikapp :-)

     


När Paco blev bästa hanvalp vann han ett ben - och det ville han då INTE lämna ifrån sig sen, nä - bättre priser än så kunde man nog inte få enligt honom :-)



BIR-valp II Barecho Play Now Pay Later & BIM-valp Fire'n Ice Divine Secrets


Näste hund för oss var Baros, i championklassen såklart. Där placerades han som tvåa och även denna dag slutade han som tvåa bästa hanhund.


Baros   



Baros gås igenom av domaren.



Placeringen i bästa hanhund :-)

     


När vi sprungit flera varv i championklassen kände jag mig helt slut - som att jag inte fick riktigt med luft och det brukar jag sällan ha problem med, jag brukar kunna springa nästan hur mycket som helst. Tänkte att det kanske var sviter från gårdagens värmebölja. Även denna dag var det soligt och varmt, men inte alls samma tryckande värme som gårdagen. Så när bästa hane placerades var det inte långt ifrån att jag svimmade av - det svartnade för ögonen och jag var helt knäsvag. Lyckligtvis blev det en paus mellan hanhundar och tikar så jag kunde vila - men jag kände hur hjärtat rusade och när jag gick till toa var jag helt slut och andfådd efteråt. Blev ju lite orolig - ding som jag är blev jag mest orolig för hundarna och att Nathalie skulle behöva ta hand om en sjukling. Kände ju att det inte var något allvarligt - bara otroligt obehagligt   . Tänkte att det nog är slutvisat för mig idag - frågade Camilla J om hon kunde hjälpa mig med Clådan i championklassen om jag kände att jag inte klarade av det. Snäll som hon är ställde hon upp på det!

 
Vi hade hagen med där Clådan och Gizza låg och den är perfekt att ta sig en tupplur i - somnade av där en stund och det var nog väldigt välbehövligt.


I parken samlades det under dagen massvis med folk - mestadels familjer där barnen sprang kors och tvärs. Är förstås härligt för barnen att få vistas ute i en park en sån här dag - men vad är det för fel på föräldrarna som låter dem bete sig hur som helst? De sprang runt bland alla våra grejer - hängde sig in över hagar, petade in fingrar i burar - tittade ner i min väska, ja de var överallt hela tiden. Som om vi var något kringresande tivoli som de hade betalt för att gå på...  Kanske de skulle behöva lära sig att ta lite hänsyn till andra? Och nu var det tur att det var snälla hundar allihopa - vad hade hänt om någon hund sagt ifrån åt något barn? Nej, trött blir man på föräldrar som verkar tycka att det är omgivningen som ska ta hand om deras barn när de är på såna här ställen... Dock inte bara barn som betedde sig, under tiden jag mådde dåligt och låg i hagen och sov stod det vuxna karlar och tittade in i hagen och kommenterade vad som låg där - precis bredvid Nathalie som satt bredvid hagen. Såååå att barnen var som de var kanske inte var så märkligt ändå...


Så blev det dags för championklassen att gå in - Nathalie visade Gizza, hon är tuff hon som gör det bara sådär utan att ha provat knappt före   . Hon gjorde det jättebra tycker jag!


Nathalie och Gizza   .


Jag visade Clådan ett varv, men kände mig sedan helt knäsvag varför Camilla visade henne resten i championklassen.

 
Camilla och Clådan    - massor med tack Camilla för att du hjälpte mig med handlingen av Clådan och Paco, så mycket värt för mig   .


Clådan vann championklassen till min stora glädje :-) Och ungefär här fick jag också ett SMS från Veronica där det stod - Tyra BIR!!!! CACIBET är hennes   . Wow - tänkte jag, så himla kul! Men lite tveksam kände jag mig till om hon verkligen blivit BIR - jag menar, autocorrect och allting - säkert har Veronica skrivit BIR oftare än BIM med sin mobil tänkte jag...  . Superglad ändå att hon fått det CACIB hon behövde! Jag ringde till David och berättade, men sa att säkert har hon skrivit fel - hon blev nog BIM... så fel jag hade...


Kanske var det det som gjorde att jag fick krafterna tillbaka - kände att hjärtat slog mer regelbundet igen och att jag sakta började kunna komma igång igen. Ville dock inte ta ut med innan bästa tik skulle gå så Camilla fick visa Paco i BIS-valp. Det gjorde hon kanonbra - för BIS-1 valp blev han   .


En tass i marken iaf...   .



BIS-1 valp Barecho Play Now Pay Later & BIS-2 valp Soluddens Wild Heart



Så glad att jag klarade visa Clådan till bästa tik :-) Här på fotot är samtliga placerad i bästa tik.



Clådan i BIR/BIM-finalen.


 
BIR/BIS CH Barecho Quest For Success & BIM/BIS-2 CH Rowemaris Reason To Celebrate.


Jättemycket priser fick vi, precis som det ska vara på en sån här utställning. Nathalie hade ett tungt lass att dra till bilen - tur hon är stark!


Så ringer telefonen och jag ser det är Veronica - tänker att de kanske åker därifrån nu. Men nä, jag hinner inte svara innan hon säger - HON VANN GRUPPEN!!!  Snacka om att jag blev chockad - och inte långt ifrån att jag började storböla.... Min älskade vännen vann grupp 2 i Österbybruk - sååå häftigt             . Visad av Maria fick jag höra och hon hade sett jättefin ut sa Veronica, herregud så glad jag blev - åh, vad jag önskade att jag kunde ta mig snabbt som sjutton till Österbybruk för att få se henne i BIS-finalen!!

Dessa fina kort har jag fått från dem på Tyra under hennes dag i Österbybruk - visst är hon sjukt fin :-)

                                     


Stort, stort tack till Veronica och framförallt till Maria som visade henne på ett så bra sätt och för att ni tog bra hand om vår lilla älskling under dagen!


När vi lämnade Ulriksdal för att åka mot Österbybruk och hämtade henne svävade vi och bilen fram :-) Hon blev inte placerad i BIS-et, men jag var superglad ändå förstås. Tyra blev förstås jätteglad när jag hämtade henne och hon fick rulla ihop sig med sina långöron, Clådan och Gizza. I måndags var hon trött hela dagen och jag tycker nog att hon blivit lite märkvärdigare sedan i söndags - nu får långöronen sig lite tillsägelser då och då från henne som de annars aldrig fått....


Vad det gäller att jag blev så otroligt utslagen så jag inte ens kunde visa hund så tänkte jag efter på vägen hem vad det kunde bero på, jag har ju aldrig reagerat så förut. Visst det var varmt dagen före - men ändå? Meeen, så kom jag på vad det var!! Självklart den här idiotiska dieten som vi äter hemma nu. David har i några veckor ätit enligt 5:2 dieten och som den fina & solidariska fru jag är har jag gjort detsamma. Så förstås är det därför!! Jag har inte fått i mig tillräckligt med socker och kolhydrater för att klara av dylika dagar - måste ha varit slut i reserven!! Så nu har jag återgått till min egen personliga socker & kolhydratsdiet - den passar nog mig bättre   .

           



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards