Kennel Barecho

Alla inlägg den 3 juni 2014

Av barecho - 3 juni 2014 19:44

När domarlistorna till NKK:s utställningar kom ut tyckte jag det såg ut att vara betydligt intressantare namn där än på de flesta av SKK:s utställningar... Det är ju inte alls lika många NKK heller jämfört med SKK, tror det är bättre med färre där domarlistorna kanske är mer genomtänkta - än som det är många gånger i Sverige, samma domare dömer samma ras flertalet gånger samma år. Spelar ingen roll hur "bra" och trevlig man är som domare - det är inte roligt för utställarna när det är samma namn, om och om igen... Som sagt så tycker jag NKK (åtminstone på ESS) har haft en mer varierande domarlista än oss på många sätt. När jag såg att vi i Drammen gick på samma dag som grupp 3 frågade jag min "granne" som föder upp Cesky terrier om vi inte skulle samåka. Hon skulle fundera lite  då hon skulle ställa ut både fredagen och lördagen före. 


Som tur är så är hon lika "galen" som mig - så det behövdes inte mycket funderande innan hon sa att hon ville följa med! Vi bestämde att vi skulle köra fram och tillbaka samma dag (det gäller att dra in på alla kostnader det här året pga vad SKK utsatt oss för...), inte är det ju så långt till Drammen inte - ca 60 mil och den här tiden på året är det ju ljust nästan dygnet runt   .


Sååå i lördags natt/söndags morse klev jag upp 23.20 för att sedan åka och hämta upp Cissi 01.00 Jag hade lagt mig ca 20.30 i hopp om att kunna sova nån timme - meeeeen, det blev mest surfande på telefonen måste jag väl erkänna   


Vi kom inte längre än ett par mil på den olycksdrabbade väg 56 innan det var stopp i trafiken och blinkande blåljus.... Vi såg inte vad som hade hänt, men det var nog inget allvarligare och de släppte på trafiken efter bara 5-10 minuter så ingen större försening pga det. Cissi sov lite i bilen - men jag kände mig superpigg (måste ha varit efter den goda frukosten mitt i natten...) så jag körde hela vägen till Drammen utan några problem. Vi stannade och gav hundarna mat och rastade dom ordentligt en stund - men annars körde vi på så vi var framme vid utställningsplatsen 7.45


Vi gick in med första omgången grejer och tänkte sätta upp tältet vid ESS-ringen, men det kunde vi fetglömma... fanns inte rum för en bur ens kring den ringen   . Så vi fick sätta upp vårt tält vid någon helt annan ring en bra bit bort för där var enda stället det fanns platser kvar. Affen skulle börja direkt klockan 09.00 så vi hastade bort till den ringen när vi fått in alltihopa och fått någorlunda ordning på grejerna. 


Aico (Barecho Amaretto) som bor i Norge blev tvåa bästa hanhund och fick då sitt första CERT    - stort grattis till hans matte Grethe! Det var så roligt att få vara med och se det   . Hela 16 Affenpinscher var anmälda så det var roligt.


Syrran Agda (Barecho Amarone) har varit väldigt försiktig när hon träffat människor - hon har blivit lite hårt behandlad av domare och inte glömt det tyvärr. Denna gång gick det jättebra, men så var domaren lugn och försiktig och kunde ta henne på rätt sätt - långt ifrån alla domare som dömer Affen är lämpad till det tyvärr...


Agda vann sin klass och fick Excellent - men inget CK. Hon hade inte upp svansen när hon sprang så att hon inte fick CK har jag full förståelse för. Jag var så glad ändå att det gått så mycket framåt för henne!


Lilla Agda - eller som vi kallar henne hemma, Liten Liten   .


I öppen klassen var det Teklas (Velvet Dandy's Nib) tur. Hon vann klassen och fick Excellent med CK   . Hon vann sedan bästa tik och fick då CERT & CACIB   .

 
I BIR/BIM var det noga jämförelser - här tittar domaren på bästa hane och Tekla på bordet.



Till slut blev då hanen CH Urax Muffin BIR och Tekla BIM :-) 


Så kunde vi koppla av lite grann en stund... Både ESS och Cesky skulle gå lite senare på dagen. Jag provgick sträckan från vårt tält till ringen och insåg att det aldrig skulle fungera. I den gången där man inte fick ställa några tält hade förstås alla ställt sig med burar och hundar. Stora hundar som stod mitt i gångarna så varken folk eller hundar kom förbi.... Inte deras fel förstås, var alldeles för trångt för att det skulle vara okej. Så whattodo? Jag letade reda på ett ställe bakom några tält där det fanns en liten lucka där jag skulle kunna ha hundarnas bur. Men det var mitt i gassande solen   . Kom då på att jag ju vann ett parasoll förra helgen och jag hade för mig att det låg kvar i bilen då jag oftast inte orkar packa ur bilen ordentligt mellan utställningarna.... Som tur var hade jag rätt - det låg i bilen och det kom väl till pass kan jag säga! Jag som förmodligen är den mest otekniska som finns hade tur att få hjälp av vår valpköpare Tomas så parasollet kom upp på ett bra sätt :-)


Cissi parkerade sin bur vid sin ring och skulle sedan hasta bort till mig så snart hon var färdig ifall jag behövde hjälp med handling av någon hund. Det var 27 ESS anmälda för en finsk domare Elena Ruskovaara - en mycket trevlig domare som var glad och engagerad, jag blir alltid lika glad när jag träffar på såna domare i ringen, de förhöjer verkligen stämningen   .


Floyd (Barecho Kissing A Fool) placerades trea i unghundsklassen med CK och jag hade äran att få visa fina Fido (CH Barecho Ready To Fly) i öppen klassen. Den klassen vann han med CK - verkligen jätteroligt var det tycker jag! I bästa hanhund fick sedan Fidos husse Tomas rycka in som handler till Floyd - tack för det och stort tack för all annan hjälp under dagen. Ingen av våra hanhundar blev placerad i bästa hanhund. I Öppen klass tikar var det dags för Miranda (CH Barecho Devil Wears Prada) att ställas ut igen, hon har ju varit valpledig och har nog inte kommit i full päls ännu. Pigg och inte alls påverkad av värmen i ringen flöt hon fram - njöt verkligen när jag visade henne. Hon vann klassen med CK - och samma gjorde Clådan (CH Barecho Quest For Success). Nu fick jag ju lite problem till bästa tik - men vem står vid min bur då som värsta scouten "alltid redo" om inte Cissi. Hon fick visa Miranda och jag tog Clådan, hon gjorde det verkligen bra för att tvåa bästa tik med CERT & Res-CACIB blev det för Miranda - endast slagen av Clådan som blev bästa tik, det gör ju att Mirandas Res-CACIB kommer att förvandlas till ett alldeles äkta CACIB så småningom. Certet gjorde förstås också att hon blev Norsk Champion, så nu har hon ännu en titel att lägga till till de andra  . Bästa Liza (CH Barecho Fly Me To The Moon) var anmäld i veteranklassen, jättefin var hon och hon blev återigen BIR-veteran :-)

 
BIM CH Winton The Winner Takes It All & BIR CH Barecho Quest For Success.


Sååå efter det kunde vi dra vagnen tillbaka till tältet - eller ja, vi och vi vet jag inte... det var Cissi som fick dra den mest hela dagen, tur hon är stark när hon åker med en sån vekling som mig   . Fina resultat hade hon på sina hundar med, BIR & BIM - tja, bättre kunde det ju knappast bli!


Vi mumsade i oss den medhavda pastasalladen och tog ut priser på kritikerna. Snålt kan jag tycka att man bara får ett inteckningskort värt 50:- här i Norge - i Sverige är de värda det dubbla. Ingen rosett fick jag först heller - men efter lite protester fick vi iaf en championatrosett - men ingen cert eller cacib-rosett, lite sniket kan jag tycka...



Jag hann se lite av grupp 3 så fick till några foton på Cissi med sin BIR-vinnande Cesky innan det var dags för mig att gå till förhandsgranskningen av grupp 8. Lite trist att stå i gassande sol och vänta så pass länge som det blev innan det var dags att gå in... men, men - det var samma förutsättningar för alla förstås! Clådan blev placerad som BIG-2 efter en portugisisk vattenhund som lite senare blev Best In Show! Nöjda och glada packade vi in oss i bilen sen, liite trötta kanske - men resan hem gick bra. Vi turades om att köra och vem kan bli trött när man lyssnar på min fantastiska spotify-lista?? Så 00.30 var jag hemma igen - såå skönt förstås när man är tillbaka hemma och när det gått så här pass bra känns det ju ännu bättre förstås   .


 




       

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards