Kennel Barecho

Alla inlägg den 5 juni 2014

Av barecho - 5 juni 2014 19:35

Jag har funderat ett tag på ifall jag skulle byta efternamn - eller inte ta bort det jag har helt, utan lägga till ett till efternamn. De senaste åren har jag börjat intressera mig lite mer för släktforskning (jaja - jag vet, ett ålderstecken   , men det bjuder jag på). Tycker det är synd när lite mer annorlunda namn försvinner, nu blir det ju inte så att någon mer än jag har det namnet iom att vi inte ska ha fler barn - men det syns ett tag iaf   . Min morfar var militär och fick då namnet Svärd - vilket då var min mors flicknamn. Jag har inga direkta minnen av min morfar eftersom jag var så liten när han gick bort - men jag har hört en hel del om honom förstås :-)


Tittar man på namnstatistiken så finns det 6834 stycken i Sverige som heter Björkman - medan det bara finns 381 stycken som heter Swärd (ja, för jag vill isåfall ha den stavningen...). Lite roligt är det att kolla på sån statistik - t.ex finns det 15836 Helene, 52632 David, 60605 Thomas, 12883 Jacob men bara 2984 Henric - alltså med den stavningen.


Har långt ifrån bestämt mig helt än - spånar mest lite kring det nu och ska kanske ringa skatteverket för att höra hur man gör och vad som gäller. Vet inte vad som ser bäst ut (eller minst illa kanske?) - Helene Swärd Björkman eller Helene Björkman Swärd. Kanske det sistnämna klingar bättre? Nåja, jag får fortsätta fundera lite på det så får vi se vad som händer framöver!


 
Vi har varit oroliga för våran älskade Batting   . Hon har varit stel i benen ett tag och för några veckor sedan var hon inte så pigg på att gå ut heller, och när hon dessutom inte kastade i sig maten blev vi förstås oroliga.... Hon hade inte feber och hon drack inte speciellt mycket. Men, så fick hon flytningar och då förstod jag ju att det hade med livmodern att göra. Veterinären tyckte dock vi skulle avvakta en operation och hon sattes på kraftig penicillin-kur samt att hon har fått flera sprutor för att rengöra livmodern. Nu är hon pigg igen så vi hoppas att faran är över för denna gång. Är så oroligt när de börjar bli gamla... så fort det är minsta lilla som är annorlunda ser jag bara det värsta tänkbara framför mig...  .

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards