Kennel Barecho

Alla inlägg den 8 juli 2014

Av barecho - 8 juli 2014 09:01

Jaa, nu bor ju vi förstås själva i Norrland - men Gästrikland måste väl ändå klassas som lite "fusknorrland" om man jämför med äkta norrland där vi var i helgen. Min mor kommer ju från Luleå så trakterna därikring har alltid varit lite speciella för mig - även om jag inte alltid uppskattade resorna upp dit på somrarna som tonåring så har jag ändå många roliga minnen därifrån :-)


David och jag startade hemifrån på fredagsmorgonen - typ en timme senare än vi planerat, men men - hade ju ingen tid direkt att passa så det spelade ingen större roll. Pasta var i höglöp precis då på fredagen och Paco hade nog inte helt fattat vad den lukten innebar förrän då - meeen, det var tydligt nu att han visst förstod vad den innebar.... Så lite pyssel blev det i bilen när inte de kunde sitta ihop. Dock är ju hundfolk bland de bästa i världen på att packa bilar och få plats så det löste sig bra för alla hundar vi hade med oss - trots att det var Davids bil Marilyn som fick äran att köra oss upp till Piteå. 


Fint väder var det hemma när vi åkte så när detta syntes på himlen ett par mil innan vi var framme i Piteå kan jag väl säga att jag inte var direkt positiv...


Vi körde sedan igenom ett regnväder som hette duga - men på andra sidan började det klarna upp igen   .


Då vi hört att det var otroligt dåligt med tältplatser på utställningplatsen hade vi bestämt att vi skulle åka dit och sätta upp vårt tält på en gång - trots det fanns det bara en plats kvar några timmar innan vi var framme. Turligt nog hade vi förtruppen på plats (min mor och Maude hade försäljning där under helgen) så de satte helt sonika upp några pinnar på den platsen där det stod bokat. Och tro det eller ej, det respekterades! Kan nog bara hända i Norrland tror jag...



Passande nog satte vi upp vårt tält framför Bortalagets bås :-) Jaaa, och den här gången kan man väl säga att det blev vinst för bortalaget... Men, vi kommer till det sen   . Vadå? Varför inte jag hjälpte till? Men, nån måste ju leda arbetet också samt dokumentera - nog så viktigt nuförtiden   .


Sedan for vi vidare mot Annsofie och Susanne där vi skulle bo i två nätter. Hundarna tyckte verkligen det var skönt att få springa av sig efter många timmar i bilen - koppelrastningar är ju inte direkt deras melodi precis... Efter god mat och dryck blev det tidig kväll för mig och hundarna - som jag sagt förr, någon vidare partylirare är jag då inte. Men, sover ju också så dåligt sedan allt det här med SKK startade så även om jag inte sover försöker jag att ligga i sängen och vila så mycket som möjligt nattetid iaf. David skulle tydligen se på fotboll först han - inget som intresserade mig förstås, näää - mycket mysigare att få krypa ner i den supersköna sängen med mina små älsklingar   .


Inte så lätt att se någon av hundarna här - men det ligger faktiskt två små apor längst ner i sängen...


Lördagen var helt och hållet affenpinschrarnas dag. De gick först i ringen så ingen sovmorgon där inte. Vi hade anmält Tyra (CH Velvet Dandy's Wishful) och Agda (Barecho Amarone) - sedan var också Agdas bror Loke (Barecho Alabama Slammer) anmäld dit. Såg otroligt mycket fram emot att få se honom igen   . Jag trimmade lite mer på honom först innan bedömningen - men han hade mycket valpull kvar så det tar nog ett tag innan han är i riktig päls. Men jättefin var han annars och såååå härlig i temperamentet   . 


Matte Sanna visade honom jättebra - de såg så världsvana ut båda två i ringen   .


Otroligt fint huvud och uttryck har Loke   . Han fick Excellent och vann juniorklassen men fick inget CK.



Tyra och Agda står och väntar på sin tur i skuggan..... Här passar det minsann att ha upp svansen tycker lilla Agda - men så fort hon går in i ringen är det lite si och så med det... Men, det går bättre och bättre så lite mer träning bara är nog vad som behövs. Denna dag åkte svansen upp några gånger, men var nog ner mest. Excellent och tvåa i juniorklassen utan CK blev hennes resultat. Hon är inte heller tiptop i pälsen med tanke på att jag plockat ner henne för att hon ska se som bäst ut när vi åker till Finland - känner mig dock lite skeptisk hur mycket som hinner komma tillbaka så möjligt att hon får stanna hemma då.



Fr.v.: BIR CH Velvet Dandy's Wishful & BIM Avantgarde Sundance Kid


Tyra showade som sjutton i ringen - är så glad att hon tycker utställningar är roligt. Det finns inte mycket i världen som är roligare än att visa hundar som älskar att visa upp sig  . Så hon blev bästa tik med CACIB och slog sedan till med att även bli BIR   .


Såååå då var vi färdiga redan 09.30 och skulle vänta till finalerna på eftermiddagen - men men, man ska förstås inte klaga över att man vunnit   .

 
Några idolkort på Älskade vännen måste det ju bli också....


Rätt så mallig va?   


Ingen annan mat fanns på utställningsområdet än Hamburgare och korv - det var skillnad det mot i Borås där det serverades en supergod kycklinggryta med ris samt superfräscha sallader. Att inte fler restauranger har tält på en utställning lika som de hade i Borås tycker jag är konstigt. De måste ju tjäna massor på det - för alltid när det finns alternativ mat än det som alltid finns tycker jag det är lång kö. Hundfolk har ju oftast inte tid att ta med så mycket matsäck så riktig mat uppskattas alltid! Vi hade ju så gott om tid denna dag så vi åkte därifrån för att jag skulle få lite Palt som jag älskar. Ja, det är nog så att min matsmak är lite speciell - men men, jag har ju alltid gått min egen väg och inte tyckt lika som alla andra, varför skulle jag inte göra det med maten också? 


David tog köttbullar och mos istället han.... Supergott var det tyckte jag - även om jag tycker det ska vara "riktigt" smör och inte Bregott egentligen...



Tyra i ringen för förhandsgranskningen...


 
Någon placering blev det inte för henne - men jag var så stolt att få visa upp henne, tycker själv hon var jättesnygg!


På kvällen var vi tillbaka hos Annsofie och Susanne - åt god mat även denna kväll samt badade om Paco och Pasta. Drottningen herself slapp undan det - man kan väl säga att hon inte direkt smutsat ner sig sedan vi åkte hemifrån...   . Både David och jag fick lite frisör-hjälp av Susanne på kvällskvisten - stort tack för det och för att vi fick komma och bo hos er   .


Söndagen skulle vi alltså ställa ut på två utställningar var det tänkt. SSPK:s utställning var i närheten av SKK:s och eftersom de bara var 6 i rasen denna dag och gick först i ringen trodde vi det skulle fungera - det var nämligen 24 cocker innan oss före i vår ring. Meen, så såg jag att bedömingen inte började förrän 9.30 på SSPK:s och 9.00 på SKK:s och om "fel" domare var snabb och den andra långsam - jaa, då kunde visst krocka.... David förberedde sig på att i värsta fall bli affenpinscher-handler, men det var inte alls i närheten att krocka utan vi hann visa Tyra och Agda i lugn och ro innan det var dags för långöronen.

Samma resultat blev det denna dag, Tyra BIR och Agda Excellent och tvåa i juniorklassen. Inga foton från då eftersom kameran låg kvar på den andra utställningen. 



Paco (Barecho Play Now Pay Later) var först ut av våra hundar och han vann juniorklassen med CK :-). Han blev sedan fyra bästa hanhund.



Det är fortfarande en hel del flyttande på benen när jag ställer upp honom - men det går framåt, även om det är långsamt...


Pasta (Barecho Party In My Head) blev själv i sin klass så den vann hon, även hon fick CK. Clådan (CH Barecho Quest For Success) vann sedan championklassen med CK, hon blev sedan också bästa tik och slutligen BIR   .


Fr.v.: BIR CH Barecho Quest For Success & BIM CH High Score Game To Play


David åkte bort till SSPK:s utställning och kunde konstatera att det inte var så långt kvar till finalen där. Men kan man ha sån tur tänkte vi? Att vi hinner med både enskild bedömning och finaler på bägge? Ja, tydligen - men det är då inte vanligt annars    .


Nio stycken representanter var med i BIS på SSPK och Tyra kom på en fin fjärde plats där - verkligen roligt :-) 


Det är varmt att vara helsvart en dag som denna - men hon showar på som sjutton hela tiden älskade vännen   . Det är ju också otroligt mycket längre för en liten hund att springa ett helt varv runt i stora ringen än det är för en stor hund - men det märktes inget på henne alls att hon var trött, bara att lilla tungan syntes lite...


Vi hade då också nåtts av nyheten att vi fött upp båda BIR-vinnarna på Affen och ESS i Trondheim denna dag :-) Agda och Lokes kullbror Aico (Barecho Amaretto) fick återigen CERT, men nöjde sig inte med det denna dag utan slutade som BIR - stort grattis till hans superduktiga ägare Grethe   .

  
Aico på bordet- visst är han lik sin mamma i proportionerna :-)
 
Fina Aico   
 
Varmt var det i Trondheim också hörde jag...
 
Duktig pojke med sina fina rosetter   .


På ESS var det Paco & Pastas mamma Liza (CH Barecho Fly Me To The Moon) som blev BIR och hon blev sedan även BIG-3 i finalen - snart 9 år gammal. Grattis till hennes ägare Vanja och Dag Harald och tack för att ni håller henne i så fin kondition :-)


Sååå var det dags för oss att återvända till SKK:s utställning igen. Rasdomaren Maria Dekaristou från Grekland skulle även döma grupp 8. Vi hann med att titta lite på finalerna innan och verkligen roligt att ESS toppade både BIS-veteran och BIS-uppfödargrupp :-) Och det skulle visa sig inte vara slut för rasen med det...



Vackraste Clådan - vem är väl som du?       



Så glada vi blev när hon vann grupp 8 och återigen skulle få äntra BIS-ringen. Lite synd är det ju när man är i näst sista finalen före BIS - just en så här varm dag. De som fått vila en stund kan ju ha stor fördel av det. Men, det var inget jag behövde oroa mig för just denna dag. Som de flesta vet är Clådan ingen maskin - utan hon har en egen stark vilja och vill hon inte springa i ringen, jaaaa - då syns det kan man väl säga... Denna dag var hon dock på ett strålande humör, nästan som i extas - vilket hon faktiskt varit mer och mer på slutet. En del mognar sent sägs det och att inte bara vinna som ung utan även i en ålder av 6,5 år tycker jag är strongt gjort.


Nu måste jag få godis tycker Clådan.... Jag blir så trött ibland när jag hör om att det inte ska få ges godis i ringarna till hundarna, hur ska man då få dem att tycka det är roligt undrar jag? Självklart måste de få en belöning när de varit duktiga - och för en ESS är den bästa belöningen något ätbart   .  



 
BIS-Lineup
  
Clådan i BIS:et

Hon seglade in i ringen och verkade njuta av varje sekund hon stod i centrum   . Efter att BIS-domaren noggrannt gått igenom alla BIS-finalister fick vi alla gå ut för att sedan bli uppropade i placeringsordning. Jag tycker det är en jättebra metod - för det är inte så himla kul att smyga ut ur ringen oplacerad alla gånger...  När så fyran, en jättefin Cairnterrier ropats ut, och trean en snygg Lapphund, samt tvåan en otroligt stilig Borzoi.... så var spänningen oliiiiidlig för oss som stod kvar och väntade på att ettan skulle ropas ut. Kan inte med ord beskriva känslan när speakern ropade ut att det var den ENGELSKA SPRINGER SPANIELN som var BIS-1       . Jaaa, behöver jag säga att tårarna rinner på mig nu när jag skriver detta... Även om jag ställer ut så mycket och har väl vunnit en hel del så är det att bli BIS på SKK som är det allra, allra roligaste. Som jag drömde om det som liten när jag följde med på utställningar.... Men även om jag drömde om det kunde jag väl inte tro att jag skulle få uppleva det flertalet gånger   . 

     

 

Behöver jag säga att bilen rullade vääääldigt lätt hemåt sedan....73 mil är väl inget när man har en BIS-vinnare med sig i bilen   . Tusen, tusen tack för alla gratulationer och snälla ord om Clådan som vi fick i samband med hennes vinst - det värmer otroligt mycket ska ni veta. Ännu mer speciellt blir det ett år som detta när jag tvivlat och fortfarande tvivlar på både det ena och det andra inom hunderiet. Detta ger mig verkligen styrka och energi att inte ge upp riktigt än....  

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards