Kennel Barecho

Alla inlägg den 22 juli 2014

Av barecho - 22 juli 2014 15:43

Ja, nu är det verkligen högsommar och så otroligt härligt   ! Jag tänker INTE klaga på värmen och solen nu när den äntligen är här, visst - det kan vara lite svårt att sova på natten när sängen är full med hundar och det är varmt i sovrummet, men nästa år när vi förhoppningsvis har råd ska vi köpa någon form av AC att ha i sovrummet. Till dess får vi helt enkelt "stå ut". Så mycket värre är det på vintrarna när det är kallt - räcker att tänka på det helvetet om jag känner att det är i varmaste laget...

När jag bloggade sist var David och Jacob på fotbollsturneringen Gothia Cup    i Göteborg. Nu har de kommit hem och det känns så bra förstås   . Jacobs lag har gjort en helt fantastisk insats - jaaaa, ni som känner mig blir inte förvånad när jag säger att jag såklart storbölade både när Jacob gjorde första målet i andra slutspelsmatchen genom att slå en hörna och skruva in den direkt i bortre krysset på målet och sedan grinade jag förstås också när de åkte ur.... Grät inte för att de åkte ut - utan för att jag är så otroligt stolt över Jacob och hans lagkamrater för deras insats att hjärtat helt enkelt svämmade över. Vilka upplevelser de har bjudit på för mig under årens lopp - jaaaa, nu känner jag att tårarna kommer snart igen....  . Nä, årets kämpar är de utsedda till av den enväldiga juryn i Kennel Barecho   

 
                                            


Utställningar i dagarna två har det varit i helgen också. Jaaa, kanske ska börja med fredagen före utställning nummer ett. Det var på torsdag kväll som Jacobs lag hade spelat färdigt i Göteborg - men eftersom det var Jacob själv som skulle få bestämma när de skulle åka hem visste vi inte om det skulle bli hemfärd för dem på fredagen eller på lördagen. Skulle de åka på lördagen var det tänkt att David skulle "hoppa av" i Köping på vägen hem och sedan följa med till Askersund dagen efter. Men, Jacob hörde nog på sina föräldrar att de båda helst ville att fredagen skulle bli hemfärdsdag och som den snälla son han är gick han med på det. Jaaaa, kalla oss gärna Curling-föräldrar - men jag tror på att även barnen ska ha något att säga till om och inte bara lyda det som vi vuxna säger. Respekt ger respekt tillbaka, eller hur   . 


Men de kom hem runt midnatt på fredagskvällen så all badning av hundar fick jag göra själv. Skulle väl inte bli något större problem tänkte jag - jag sprider ut det över dagen så går det nog bra trots att det var 4 stycken som skulle badas. 

Dock kände jag mig lite tveksam till det här med vattnet och ström eftersom David fick stötar av vattnet helgen före. Henke, som är lika snäll som sin lillebror, gick med på att sitta och passa på vattenpumpen och slå på den när det var nödvändigt så först fick jag hämta honom i Sandviken innan vi kunde börja. 


Började sedan med Baros och allt gick bra till en början - vattenpumpen var avstängd när jag blötte ner honom, ropade sedan till Henke att slå på pumpen under tiden jag shamponerade in Baros. Sagt och gjort, under de minutrar det tar för pumpen att ta upp vattnet i fullt tryck så kom Henke ner och klappade då Baros på huvudet. Och vad händer då? Jo, han får en stöt förstås!!! Jag fick ingen stöt - varför förstod vi inte då, men sedan insåg vi att det berodde på att jag hade tofflor på med kraftiga gummisulor. Men Henke fick flera stötar när han klappade Baros på huvudet. Så jäkla trött jag blev.... Ringde David som ringde elektrikern som skulle komma ut igen. Efter en stund var han hos oss och kollade av allting. Och nu hittade han att det under tiden vattenpumpen gick var 24 volt i hundbadkaret!! Inte så mycket - men obehagligt. När han lyfte på badkaret försvann det så först tänkte vi ställa badkaret på gummipluttar eller nåt då det förmodligen kommer från golvet på nåt sätt. Men, sedan satt han dit en jordkabel mellan vattenkranen och badkaret - då skulle det vara omöjligt sa han... Till slut blev alla hundar badade och fönade - men det kändes olustigt måste jag säga....


Köping var alltså första utställningen denna helg. Perfekt parkering fick vi och det är en väldigt bra utställningsplats tycker jag där det finns asfaltsgångar att dra burarna på över nästan hela planen :-). 


Att det skulle bli varmt var vi ju beredda på så jag försökte dricka så mycket vatten som möjligt hela tiden för att inte stupa. Allas våran egna älsklings-Carro var ju där med Zola och Miranda - men nu när hon är gravid och har så ont i ryggen är det inte aktuellt att visa så mycket hundar förstås. 

Först ut var Paco (Barecho Play Now Pay Later) full av liv och glädje som vanligt   . Ja, jag är helt svettig efter att ha visat honom - men han är en fröjd att visa ändå eftersom jag är så stolt över honom! 

 
Paco   
 
Ja, vill man ha kort på när han står still får man vara snabb på avtryckaren   
 
Paco visar just det lätta steg springern ska ha - visst ser man nästan hur han svävar här? 

Paco vann juniorklassen med CK   . Domarens kommentar om honom var bland annat "He is such a character" - jo, det måste man ju hålla med om...


Lill-Messi (Barecho King's Ransom) visades av sin matte i unghundsklassen - det var nog lite varmt för Messi den här dagen, men jag tycker han har utvecklats så fint. Han fick Excellent och blev tvåa i unghundsklassen. 


 
Baros (CH Night Wish Darrem Canis) gås igenom av den irländska domaren Catherine Collins.


 
Sju stycken hanar deltog i championklassen och där blev inte Baros placerad denna dag....

   

Jag fick äran att visa Zola (CH Barecho He's Got It All) i veteranklassen eftersom Carro kände att hon inte ville visa mer än nödvändigt då hon har ont i ryggen. Zola var verkligen på hugget denna dag - flög fram som en unghund   . Han vann veteranklassen med Excellent och CK och blev då BIR-veteran. 


I bästa hane visade jag Paco och jag förstod inte helt att vi placerades då domaren sa placeringarna till ringsekreteraren som sedan meddelade oss som vi stod klassvis. Så när hon kom fram med Cert-rosetten till Paco då han blev tvåa bästa hane blev jag såklart jätteglad! Hans allra första CERT, endast 9 månader gammal   !

 
Såklart var vi tvungna att ta några kort till minne av dagen :-)


 
Men man kan inte göra annat än älska denna hund - vilken härlig uppsyn han har   .


 
Tja, han kunde ju inte sitta still så länge inte.... måste ju kolla vad husse höll på med också   .


Sedan var det dags för mig att hugga in och visa tre tikar; Pasta (Barecho Party In My Head) vann en stor juniorklass (9 st.) med CK och Jarimba (Barecho Queen Of The Night) vann öppenklassen med CK. Clådan (CH Barecho Quest For Success) fick nöja sig med en andra plats i championklassen med CK - slagen av sin halvsyster Izzie (grattis Malin!!). Miranda (CH Barecho Devil Wears Prada) visades så fint av Annelie (tusen tack för det!) i championklassen - men hon fick gå ut oplacerad denna gång. 


Pasta, minst lika vacker som sin bror tycker jag   .



Clådan i championklassen - superfotografen Sanna syns på andra sidan med kameran i högsta hugg :-)


 
Tja, vad Miranda gör här kan man ju undra.... Clådan springer på fint iaf...


 
Miranda med Annelie som handler   .
   

Pasta slutade sedan som trea bästa tik med Res-Cert, bra gjort tycker jag när hon bara är 9 månader gammal och det var hela 28 tikar med. Clådan stod på platsen efter, dvs. fyra bästa tik.... lite smått förnärmad då hon blev visad av husse och dessutom blev slagen av en snorunge som Pasta   .


En uppfödargrupp gick vi in med också - bestående av Zola, Miranda, Pasta och Clådan, vi var själva i rasen så där blev vi bästa grupp med HP. 


Under väntan på finalerna skulle vi äta något, fick bli en korv med bröd för min del.... Något som är helt perfekt i Köping är att man faktiskt kan köra in bilen lite närmare ringarna på eftermiddagen. Inga hysteriska parkeringsvakter och det har i alla år jag varit där skötts alldeles utmärkt av utställarna - vi kan ju faktiskt tänka själv och parkera vettigt utan att någon står och skriker till oss som om vi vore 3 år och helt utan förstånd.... Alla heder till länsklubben för detta!


 
Uppfödargruppen fick ingen placering i finalen - men det är inte alltid så lätt att tävla mot enfärgade hundar som ju har en väldigt stor fördel vad det gäller jämnheten mot för oss som har hundar som är flerfärgade. En fin grupp tycker jag själv iaf   . Stort tack till Andrea, Malin och Sanna för hjälpen med handling i gruppen!


 

Kort på chefen måste vi ju ha med också- han ser dock lite bekymrad ut här....


 
Zola i BIS-veteranfinalen.


 
Stolt uppfödare och fin hund :-)


  
BIS-4 blev resultatet i finalen för Zola   .


 
Vi hade lånat ut Gizza till Sanna som skulle tävla i Juniorhandling - de gjorde de riktigt bra tillsammans då Sanna vann finalen denna dag :-) De var sååå fina tillsammans så   .


Sedan var det bara att packa ut oss - tältet var blött förstås för vad vore en utställning utan åtminstone en regnskur   . Styrde sedan Mowaldo mot Hallsberg där vi skulle sova över inför utställningen i Askersund. Mer om det i nästa blogginlägg då jag måste avsluta nu. David och jag firar 14-årig bröllopsdag   idag och vi tänkte fira den tillsammans med barnen (utom Thomas då som inte kommer upp förrän i nästa vecka...) på favoritrestaurangen Church Street Saloon i Gävle   . Såå nu är det duschen som gäller och lite upp-piffning så han inte ångrar att han gifte sig med mig för 14 år sedan....   .




Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards