Kennel Barecho

Alla inlägg den 23 juli 2014

Av barecho - 23 juli 2014 12:01

Ja, så heter det tydligen när man firar bröllopsdag och har varit gift i 14 år. Det stod också i bröllopsguiden att det var tradition att mannen gav frun något av det materialet på bröllopsdagen - meeeen, det som sas när vi diskuterade detta igår tror jag inte lämpar sig för skrift här. Kan väl säga så mycket som att något av elfenben har inte dykt upp här - och kanske lika bra det...


Ska inte gå händelserna i förväg nu. När jag avslutade förra bloggen var vi ju på väg från utställningen i Köping till Maria med familj i Hallsberg för att övernatta där inför utställningen i Askersund dagen efter. Maria hade ställt ut lilla Myra (Barecho Amber Moon) där under lördagen, inte med något direkt lysande resultat - men jag själv tyckte Myra såg fin ut när jag såg henne :-) Det har verkligen hänt massor med henne sedan jag såg henne sist! Iaf hade Maria varit så snäll och satt upp vårt extratält vid ringen så det stod på plats till dagen efter - supersnällt, tusen tack för det :-)


Jag längtade verkligen till gästrummet hemma hos Maria. Det ligger i källaren och är så svalt och skönt   . Bäddat som vanligt var det där - men denna gång hade vi också en varsin bok på kuddarna. Sötaste Klara hade lagt dit det så vi hade något att läsa när vi skulle lägga oss   . Supertrevligt hade vi på kvällen och god mat fick vi också - hemmagjord bearnaisesås t.ex.   . Klara och lillebror John är ju bara sååå otroligt mysiga och roliga att umgås med också   .


Det tog inte lång stund att köra till utställningsplatsen - vi visste åt vilket håll vi hade vår ring så valde att inte packa ur denna gång utan dra allting direkt från parkeringen. Tyvärr är ju detta en utställning där det finns en och annan p-vakt som är rent otrevlig, står och hetsar att man inte får stå så länge på avlastningsplatsen osv... Det är ingen bra början alls på dagen när det blir så :-( Det är ju faktiskt så att vi har betalt för detta och borde bli behandlad med någon form av service-känsla. Många är dessutom kvinnor som åker själv på utställningar och vi kanske inte klarar av att ta in alla grejer och 5 hundar samtidigt utan behöver gå fler gånger, det kan väl inte vara så svårt att förstå? När jag protesterar mot att man inte får lämna bilen och gå in fler gånger brukar jag alltid påpeka detta - men alltför ofta får jag då till svar typ som - du får väl anmäla bara en hund nästa gång då. Kanske inte helt fel sätt att bemöta att anmälningssiffrorna sjunker....


Något som var väldigt positivt denna helg var iaf att utställningarna låg så att säga mot varandra - att man kunde ställa ut i Köping ena dagen och Askersund den andra. Det tror jag båda klubbarna tjänade på   . 

 
Katalogen i Askersund var inge vidare... Som kopierad bara och med pytteliten text. Att ta 50:- för den kändes lite som ett rån faktiskt... Visst kostade den i Köping 10:- mer, men den var av en helt annan kvalitet. 


En väldigt positiv sak i Askersund var ringstorleken :-) Rejält tilltagen var den och faktiskt fick man sätta tält runt hela den - det gillas :-) Vädret var lite kyligt på morgonkvisten, men efterhand så sprack det upp och blev rejält varmt även denna dag. Märks helt klart på hundarna att det är utställning två dagar och i lite väl varmt väder. Paco (Barecho Play Now Pay Later) var nog lite trött - men det gjorde inget då han var lite lättare att ställa upp denna dag.... Han vann juniorklassen och fick CK. Texas (Barecho Keep Going) såg riktigt fin ut nu tycker jag - han visades av Pia och blev tvåa i unghundsklassen med CK. I championklassen deltog förutom Baros (CH Night Wish Darrem Canis) även Diezel (CH Barecho Deal Or No Deal). Totalt var det hela 8 championhanar denna dag - en stor klass och såklart roligt att se så många champions, men tankarna kommer ju lite på ifall det är lite väl enkelt att få cert idag på ESS.... Därmed INTE sagt att just någon av de här inte är värdiga champions - utan bara en tanke från min sida... Jag är ju rätt så ensam har jag förstått om att tycka det vore bra med ett system mer likt England - där vinnaren av bästa hane och bästa tik får certet oavsett om hunden är champion eller inte. Visst det stoppar ju upp en del hundar från att bli champions - men det känns som championatet skulle bli mer värt då. 


Iaf så vann Baros championklassen med CK - Diezel blev oplacerad, dock med CK. I bästa hane blev sedan Baros etta   . Paco blev oplacerad men fick Res-Certet. 


 

Pasta (Barecho Party In My Head) blev tvåa i tikarnas juniorklass med CK och även hon blev sedan oplacerad i bästa tik - dock med Res-Cert. 


 
Sanna hjälpte till att visa Gizza (CH Barecho Glint Of Gold) i championklassen, bakom henne springer Clådan (CH Barecho Quest For Success). Clådan var på sitt allra bästa humör och bara flög fram i ringen - som jag njuter när jag får springa bredvid henne när hon visar sig på detta viset   .


Bästa tik blev Clådan och Gizza blev tvåa bästa tik :-). De fick CACIB och Res-CACIB, men båda är ju Internationella champions så jag vet inte hur det blir då - om ingen alls får CACIBet från denna utställning av ESS-tikarna?

 
Vackraste Clådan   



BIR CH Barecho Quest For Success & BIM CH Night Wish Darrem Canis. Tack Maria för handlingshjälpen :-)


Även denna dag hade vi en uppfödargrupp; denna dag med Paco, Texas, Pasta och Gizza. Vi vann i rasen och fick HP. Så roligt att det gått bra för uppfödargrupperna i år - vi har aldrig haft samma grupp någon gång och inte har vi lika kläder heller. Meeen, det sistnämnda kanske jag måste göra något åt   .

Maria hade gjort jättegod sallad och tagit med - sååå gott och perfekt en varm dag som denna   .


Även denna dag skulle Sanna låna Gizza till juniorhandling, känns roligt att få låna ut en hund till en juniorhandler som har sånt rätt handlag med hundar som Sanna har. Just det här att hundutställning ska vara positivt som jag tjatar om hela tiden - det utstrålar Sanna när hon visar hund. Alltid sån glädje och mjukhet mot hunden   . Sedan begriper ju inte jag mig på alla märkliga grejer som bedöms i juniorhandlingssporten. Tycker ibland att den kommit lite väl långt ifrån "vanlig" utställning. Såg t.ex att Sanna skulle springa i ett T i finalen. Ursäkta, men är det någon som varit med om det i en vanlig utställningsring? Inte jag iaf - förmodligen skulle jag se ut som en fågelholk om någon bad mig springa så....


Här står de och väntar på att få gå in i junior-handlingsfinalen.



Tur inte domaren står på ett sånt ställe när jag visar hund för då skulle de få se mig istället för att få se hunden   .


Sanna och Gizza i finalen, visst är Gizza otroligt lik sin farfar Fritz här   .  


 
En tredje plats blev det denna dag, stort grattis till Sanna för helgens placeringar   .



Inga foton från uppfödagruppsfinalen - mer än detta när jag fick springa tillbaka till tältet för att byta skor då jag hade fel på mig när vi kom till uppsamlingsringen.... Vår grupp blev placerad som BIS-3, jätteroligt då jag tror det var 15 grupper totalt i finalen :-)


Riktigt, riktigt irriterad blev både jag och andra grupp 8-finalister när de ropade oss till uppsamlingsringen alldeles för tidigt. Det är ju olika hur lång tid domarna tar på sig i förhandsgranskningen - det förstår jag att det kan vara svårt att förutse alla gånger. Men varför man inte släppte in grupp 8 i finalen före grupp 3 när de inte var klara det övergår mitt förstånd... Nu blev det stiljte i ringen och det är ju inte så kul - men vad värre var, var att alla grupp 8 hundar fick stå där och vänta alldeles för länge, minst en halvtimme efter vi var färdiggranskade och det är faktiskt inte okej. Speciellt inte en varm dag som denna. Finns inge försvar alls i mina ögon för att vi inte fick gå in när vi var färdiga och inte den andra gruppen.... Det måste tas i beräkning när det är så här varmt att grupperna inte ska kallas till förhandsgranskning för tidigt - det klagas för att hundar lämnas i bilar (vilket förstås är rätt om det är länge och varmt i bilen...), men här tycker man helt plötsligt att det är okej att hundar ska stå såhär länge och vänta? 


 
Som tur var hade vi lite skugga att stå i i uppsamlingsringen, men det var förstås betydligt varmare där ändå än vad det var i vårt tält... Clådan gjorde sitt bästa iaf lilla hjärtat, och här är det full fart på henne i finalringen. Hon blev utplockad, men inte placerad denna gång...


Packade ihop oss och gick mot bilen, otroligt så varmt det var i bilen...Tänker såna gånger på hur de är funtade som lämnar hundar och barn i bilar en sån här varm dag. Har de aldrig satt sig i en bil som stått i solen en hel dag??


I måndags kväll tjuvstartade vi firandet av bröllopsdagen genom att dricka min favorit-drink Snowball   .


Väldigt läskande och god - det är ägglikör, vodka och fruktsoda i. Och is förstås   . Sprit är ju inget för mig annars - men den här drinken är bara såååå god, den rekommenderas starkt!


Ja, för igår hade vi alltså bröllopsdag. 14 år sedan vi sa ja till varandra i Årsunda kyrka och sedan hade bröllopsfesten på Årsunda Hembygdsgård. En fantastisk dag som blev precis som vi ville ha den   . Vi är lite sugna på att förnya våra löften nästa år när vi firar 15 år som gifta. Säkert töntigt tycker många, men varför ska man inte få fira något som är bra och roligt om man vill det? Vi får väl se hur det blir med det - en stor fest utlovas då iaf om det blir av   .


Vi hade bestämt att gå på restaurangen Church Street Saloon tillsammans med Jacob, Henric och hans flickvän Nathalie för att fira dagen. De har såå sjukt god mat där - men det är väl i princip enda anledningen att gå dit också... Att det är dyrt kan jag väl stå ut med, men att som nu bli inträngda i ett hörn av restaurangen istället för att få sitta vid ett rymligare bord vid fönstret kändes inte okej... Vi var ju ändå 5 personer och våra tallrikar fick inte plats på vårt bord då en av oss var tvungen att sitta på kortändan av bordet   . Nathalie stackarn fick ha sin tallrik åt helt fel håll för att få plats med den....

         

Några kort fick vi till där iaf   


Nej, grymt besviken på detta måste jag säga och så snart vi ätit upp gick vi därifrån då det var så otroligt varmt där inne i hörnet där vi satt. Tror nog det dröjer innan vi går dit igen.... 


 
Lite lättare att andas på Brända Bocken dit vi gick sen :-) Meeeen, så värst sent blev det ju inte - min sovklocka ringde den precis som vanligt vid 21.00-tiden så då var det bara att styra bilen mot Årsunda igen :-)

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards