Kennel Barecho

Alla inlägg den 2 december 2014

Av barecho - 2 december 2014 11:36

Då var det dags för oss att börja med alfabetet för en tredje gång. Det här var alltså i början av 2005. Det finns en del som talar i negativa ordalag om de som föder upp många kullar, dvs. säkert finns det en del som tycker vi fött upp mer än vi borde ha gjort. Ibland ser man annonser där det står "liten kennel i hemmiljö" eller "uppfödda i hemmiljö" osv - och då som något extraordinärt och positivt. Jag tror, och hoppas, att de allra flesta valpar föds upp i hemmiljö! Därmed inte sagt att de måste vara i köket eller där det är mest rörelse hela tiden. Nej, en trygg och stimulerande miljö med en uppfödare som ger dem både kärlek och omvårdnad - det tror jag är det väsentligaste för en valp. Och om den uppfödaren har en kull vart fjärde år eller har fyra kullar om året, ja det tycker jag inte har med saken att göra. Lämplighet som uppfödare och seriositet handlar om något helt annat än antal kullar...


Något som också verkar vara allmänt vedertaget i hunduppfödnings-sammanhang är att man inte får anses behöva få in pengar till sin uppfödning. Nej, det värsta man kan säga om någon är att den föder upp för att tjäna pengar! Okej, om syftet med kullen endast är för att tjäna pengar så håller jag med fullständigt - då är fokus helt fel. Men, även vi uppfödare måste faktiskt få in pengar för att kunna försörja hundarna. Alla är inte födda till miljonärer direkt... Jag känner inte till någon hunduppfödare som blivit rik på sin hunduppfödning - och då känner jag ändå en hel del. Nej, man håller på med detta för att man brinner för det - för att det är en livsstil och för att det ger så oerhört mycket tillbaka, det är mycket mer värt - iaf för mig, än mycket annat som andra kan tycka är viktigt i livet.


Jag är också av den uppfattningen att för att kunna sålla bland avelshundar måste man ha ett stort material att välja mellan. Likaså om man drabbas av något som är katastrof avelsmässigt så måste man ha "råd" att ta ur en del hundar ur avel. Inte känna att jag har inget annat så jag använder den ändå... Låter det konstigt? En del kanske tycker det, men för mig har det varit naturligt att föda upp i ganska så stor mängd - där varje kull är lika viktig och har sitt syfte för att sedan kunna sålla av de valpar som fötts. Att kunna känna här bör inte någon användas i avel osv, eller det här var en kanonbra kull i flera avseenden. Ibland kan det ju handla om en individ som kanske inte håller hälsomässigt eller temperamentsmässigt, då ska jag kunna säga att den tas ur avel och jag har då andra som jag kan använda istället. Det här är hur jag har tänkt - därmed inte sagt att de som tänker annorlunda har fel, i hundsporten är respekt ett mycket viktigt ord. Vi måste ha respekt för att vi tänker olika och vill olika saker .


Så till kullen som blev vår tredje A-kull. Det var fodervärdstiken Alice (Barecho Kisses Of Fire) som skulle paras och valet gick till engelska importen Joe (CH Mompesson Prince Charming).

 
I denna kull tog min mor Margareta hem Barecho Almost Perfect "Hilmer" (Mompesson Prince Charming - Barecho Kisses Of Fire) till sig. Han blev far till 9 kullar, en av kullarna hade vi själva men där har ingen gått vidare i avel.

 

Den mest kända av Hilmers barn är nog tiken Rowntree Sweet Harmony "Sweety" (Barecho Almost Perfect - Rowntree Romantic Review). Hennes mor är dotter till Fritz (CH Barecho Fun For The Future). Sweety exporterades till Polen, till kennel Three Ponds Valley där hon haft flertalet kullar.


Bara några dagar efter att A-kullen föddes fick vi nästa kull. Det var Diva (CH Barecho Zuper Diva) som skulle få sin tredje kull - det som också skulle bli hennes sista. Diva fick bara en valp i sin andra kull och hade haft svårt att bli dräktig, så denna gång parades hon många gånger (till hennes stora lycka...) och vi konstaterade att hon var dräktig. Vi gissade nog på en fyra valpar iaf - men tyvärr var det bara två valpar, två riktigt stora valpar varav den ena föddes med tarmarna utanpå... Första gången jag såg något sådant och det var så otroligt sorgligt   . Valpen var hur pigg och livskraftig som helst, men såklart var den tvungen att avlivas... Carro och jag grät ihop under tiden vi väntade på att David skulle komma hem från jobbet för att hjälpa oss. Under tiden vi väntade hade jag den i knäet - ville iaf att den skulle ha det bra de få timmar den skulle få leva.... Så då stod vi med en ensam valp igen - det hade ju inte varit så lyckat de andra gångerna så det kändes inte så roligt. Som tur var hade vi den andra kullen och eftersom tikarna gick bra ihop så fick lilla Grynet som vi kallade valpen vara mycket med de andra valparna så att hon fick "syskon" att umgås med.

 

Barecho Beyond Belief "Grynet" (Wongan Kadenza - Barecho Zuper Diva). Grynet var i minsta laget, men hade rörelser som få andra. Hon fick två kullar hos oss och en kull hos kennel Peasblossom i England.

 
GBSHCH Peasblossom Butterfly At Beresford "Rattan" (Trollängens Maximum Effect - Barecho Beyond Belief). Rattan är en mycket vacker och välbyggd tik. Varje gång Carro och jag är i England fäller vi en tår när vi ser Rattan - vi ser båda så mycket av Diva i henne   .


Lleytons (CH Wongan Kadenza) andra kull hos oss blev med Penny (CH Barecho I Did It Again) som mor, det är den kull vi har fått flest överlevande valpar ur - hela 11 stycken   .

 
C.I.E NORDUCH SEVCH FIV-10 Barecho Class Action "Puh" (Wongan Kadenza - Barecho I Did It Again). Puh blev årets junior 2006, han användes en del i avel och vi hade även en kull själva efter honom. Puh hade ett jättebra bakställ - breda fina lår och med den bredd i korset jag vill ha. Han rörde sig också otroligt lätt och energibesparande. Hans huvud var dock inte det bästa - han var lite tunn i nospartiet och hade också rätt så ljusa ögon.


Vi fick som jag skrev tidigare låna Celines syster Olivia (CH Barecho Open Your Heart) för en kull. Hon parades då med en son till CH Melverly Mystery Maker, nämligen CH Lelica's Ticket To Ride.

    
Den mest lovande tiken ur kullen, Barecho Destiny's Child "Doris" (Lelica's Ticket To Ride - Barecho Open Your Heart) flyttade till kennel Obery's som valp. Där fick hon två kullar. På fotot ovan ses Doris till höger. Fotot är från SK:s Club Show i Högbo 2009 där hon blev bästa tik för Mrs Jan Wood (Ardencote). På fotot ses också till vänster Lleytons son CH High Score On-The-Move som blev BIR/BIS på nämnda utställning.


 
Tiken Barecho Exquisite Model "Evita" (Barecho Fun For The Future - Rowntree XLNT Choice For Barecho) var tiken vi behöll från kullen därefter. Hon placerades ut till en fodervärd när hon var ca 6 månader gammal. Hon fick sedemera en kull hos oss.

 
Systern Barecho Elegant Touch "Ellie" (Barecho Fun For The Future - Rowntree XLNT Choice For Barecho) exporterades till Norge där hon fått en kull hos kennel Vårmyradronningen.


När det så var dags för Celine (CH Barecho One Vision) att paras föll valet på Lleyton. Jag var lite orolig att valparna skulle bli små eftersom ingen av dem är speciellt stora, men icke - det var bra storlek på alla i kullen. En del var kanske i elegantaste laget - men i stort tycker jag detta var en väldigt bra kull.

 

Den allra mest kända och inflytelserika från denna kull är C.I.B NORDUCH FIUCH NOVCH SEVCH JWW-06 FIV-08 NORDVV-14 Barecho Fly Me To The Moon "Liza" (Wongan Kadenza - Barecho One Vision). Liza flyttade till kennel Winton som valp och där har hon fått tre kullar, bland annat är hon mor till CH Winton Man On The Moon "Apollo", se foto nedan:

 
NOUCH Winton Man On The Moon "Apollo" (Westaway Funny Valentine - Barecho Fly Me To The Moon). Fotot är från NKK:s utställning i Trondheim där Apollo blev BIR, BIG och BIS.

Liza fick även en kull hos oss, mer om den längre fram.


 
En annan fin tik ur den kullen var SEU(u)CH Barecho Flying Vision "Daphne" (Wongan Kadenza - Barecho One Vision). Hon var mycket lik sin mormor Malin (CH Barecho Pretty Picture) i typ. Daphne fick en kull hos oss.

 
Hanen Barecho For Real "Freddie" (Wongan Kadenza - Barecho One Vision) behöll vi som valp här hemma. Han exporterades sedan till Australien.


 
NORDUCH Trollängens My Carnation "Elin" (Wongan Kadenza - Trollängens New Tricks) tog vi hem som parningsvalp från kennel Trollängen. Hon lånades sedemera ut till kennel Winton i Norge där hon fick stanna kvar livet ut. Elin fick två kullar hos oss och en kull hos kennel Winton.


Kring nyår årsskiftet 2005/2006 var jag nere i Småland för att para Tosca (Barecho Queen Bee) med Egon (CH Trollängens Maximum Effect). Sex tikar och en hanhund blev resultatet.

 
Den enda hanhunden i kullen var SEU(u)CH SEVCH Barecho Go For It "Gaston" (Trollängens Maximum Effect - Barecho Queen Bee). Han blev far till en kull hos kennel Key To Success.


 
Tiken Barecho Going For Gold "Ebba" (Trollängens Maximum Effect - Barecho Queen Bee) behöll vi här hemma först, men hon såldes sedan till kennel Backsidefarms där hon fått två kullar. Ebba har nu på ålderns höst fått 2 cert :-)


I början av 2006 fick jag ett mail från England, från ett par som var uppfödare av ESS och som hade sett vår hemsida och då blivit så förtjusta i våra hundar. Framförallt då Lleyton. De frågade om vi kunde tänka oss att låna ut honom till dem i England, men vi svarade att vi har alla våra hundar som familjehundar och det skulle vara alltför svårt att göra något dylikt. Vi har under årens lopp fått fler förfrågningar om att låna ut både Fritz och Lleyton - men jag har helt enkelt inte klarat av att göra det. Annars tycker jag att man ska försöka att hjälpa varandra som uppfödarkollegor - men såklart måste det kännas rätt i hjärtat också. Något måste i alla fall ha tilltalat mig i mailet och nu efter att jag lärt känna Jacky & Dave förstår jag att det var att de verkade ha sån genuin kärlek till sina hundar. Så även om jag svarade att jag nog inte kunde tänka mig att låna ut Lleyton så skrev jag att om de kom hem till oss så jag fick träffa dem och de fick träffa oss och våra hundar så kanske jag kunde tänka mig att låta honom komma till dem för en månad så att de kunde para med honom. Jag erbjöd dom också att få ta hem Grynet (Lleytons dotter Barecho Beyond Belief) parad här i Sverige med hanhund de valde själva, sedan att de hade henne kvar för att para henne på nästnästa löp åt mig och att jag tog hem henne sedan. Så ett besök planerades in i början av april 2006 - vid den tiden hade vi en kull valpar hemma efter Kylie (CH Wongan Romanza At Barecho) och Fritz (CH Barecho Fun For The Future). Endast tre valpar var födda och jag hade inte lovat bort någon av valparna då jag tänkt att behålla alla tre själv så länge.... Men hur det var så blev Jacky & Dave så förtjusta i både Kylie & Fritz samt i valparna som då var runt 3-4 veckor gamla att det slutade med att jag lovade dem en hanhund i kullen. Valpen/hunden skulle självklart stanna här rätt så länge då det på den tiden inte var tillåtet att ta in hundar yngre än 10 månader gamla från Sverige till England.

 
Det är förstås GBSHCH NORDUCH SEV-09 Barecho Hold Your Horses At Peasblossom "Seamus" (Barecho Fun For The Future - Wongan Romanza At Barecho) som jag pratar om. En fantastiskt fin hane som dessutom visat sig vara en riktigt bra avelshund också. Jag lånade hem honom hit två gånger när jag skulle para med honom själv och då passade några andra uppfödare på att använda honom också - sedan har han också lämnat en hel del kullar efter sig i England då framförallt.

 
Ett av mina stoltaste ögonblick som uppfödare. Seamus blir BIR och BIG-3 på Crufts 2012. Jag minns när jag satt med tårarna rinnandes nerför mina kinder på läktaren när jag såg honom bli BIG-3 på den utställning som var som en dröm bara att få åka till när jag var liten. Nu satt jag här och tittade på när en hund jag hade fött upp var med i finalen och dessutom blev placerad - till råga på allt i rasens ursprungsland, ja det var mäktigt vill jag lova!

    
Några månader sedan vinner han Best In Show på Southern Counties, en av de större all-breed-shows i England. Ja, Seamus är verkligen något extra.... och varje gång jag ser honom slås jag av hur vacker jag tycker han är - korten gör honom inte rättvisa tycker jag   .


 
Vi behöll SEU(u)CH Barecho He's Got It All "Zola" (Barecho Fun For The Future - Wongan Romanza At Barecho) själv tillsammans med Carro som han bodde hos. Tyvärr hade Zola HD-grad C varför han aldrig användes i avel. På fotot från i somras vinner han BIS-veteran på SKK:s utställning i Svenstavik.

 
Tiken i kullen, SEU(u)CH Barecho High Hopes "Hope" (Barecho Fun For The Future - Wongan Romanza At Barecho) placerades hos Jill (Örnbergets kennel) som fodervärdshund. Hope fick två kullar hos oss.

 
Här är alla tre syskonen samlade på SKK:s utställning i Västerås, april 2008. Alla tre kunde bli champion denna dag och tyvärr kunde ju inte alla tre bli det, dock lyckades två - Zola och Hope :-) Seamus fick vänta till året därpå innan han fick det svenska championatet eftersom han åkte hem till England direkt efter denna utställning.


 
SEU(u)CH NOUCH Barecho Just A Striking Image "Eros" (Wongan Kadenza - Barecho Later Diva). Eros såldes till en cockeruppfödare som valp - han placerades sedan om då kennel Big Brazzel köpte honom. Eros var väldigt framgångsrik på utställning samt att han blev far till flertalet kullar. Han blev BIG på flera SKK-utställningar, fotot här ovan är från SKK:s utställning i Ransäter där han vann grupp 8 för domare Kari Granaas-Hansen (Carillo). Han såldes sedan till Ryssland.


Vi fick låna finska tiken FIUCH Brooktree Flair For Style "Sissi" för en valpkull. Sissi var efter Fritz fina syster Fanny (CH Barecho Future Fashion). När vi skulle para Sissi var det meningen att hon skulle paras med hanen CH Mistily's Sky News - men han var inte så intresserad av henne varför det istället blev hans far CH Mompesson Sky View som blev far till denna kull.

 
Vi behöll tiken Barecho Keep The Dream "Katie" (Mompesson Sky View - Brooktree Flair For Style) hos en fodervärd. När vi så fick tillbaka henne från fodervärden hade vi en kull på henne innan hon placerades om. Hon fick också en kull hos sin nya ägare.

 

Hanhunden Barecho Keep It Stylish "David" (Mompesson Sky View - Brooktree Flair For Style) såldes till Kennel High Score som valp. Han var extremt lovande när han var liten - men blev tyvärr inte så bra exteriört som vi hade hoppats på. Så är det med valpar  - man vet aldrig hur slutresultatet ska bli. Han levde dock sitt liv som trevlig familjehund istället - och det är ju nog så mycket värt det också   .


När så Bettan (Rowntree Eyecatcher at Barecho) skulle paras första gången hade vi valt Lleyton-sonen Oskar (CH High Score On-The-Move) som far till hennes kull. Bettan bodde hos min fd svåger med familj som fodervärdshund i Örnsköldsvik och när hon skulle paras lämnades hon till hanhunden för parning. Väl där så ville det sig inte bättre än att hon rymde.... Jag minns inte hur länge hon var borta, men det kändes som en evighet. De hon rymt ifrån såg henne då och då - men hon gick inte fram till dem. Varför kan man fråga sig - men ibland är de bara i dummaste laget våra kära hundar... Till slut kom då dottern i Bettans fodervärdsfamilj dit och lockade på henne - då kom hon fram och lät sig fångas. Det var en himla tur att allt gick bra - men en fasansfull upplevelse för oss alla inblandade var det verkligen...

 

Den enda tiken i kullen NLJCH Barecho Lots Of Love "Leyla" (High Score On-The-Move - Rowntree Eyecatcher at Barecho) såldes till kennel Loramar i Holland där hon blivit mor till en kull valpar.

 
Brorsan DTCH Barecho Let The Music Play "Luca" (High Score On-The-Move - Rowntree Eyecatcher at Barecho) flyttade inte så långt ifrån henne, han exporterades nämligen till kennel Vom Eschenweg i Tyskland där han blivit far till ett par kullar.


När vi skulle para Elin (CH Trollängens My Carnation) för första gången valde vi Fritz som far. Fem hanhundar och tre tikar blev det i kullen. Trots att Elin var tan-tecknad blev det ingen med tan i kullen eftersom Fritz inte bar på det anlaget. Det visste vi förstås sedan tidigare... Samtliga valpar i denna kull bar dock på tan-anlaget med tanke på att Elin

var tan själv.

 
Vackra, nyblivna veteranen C.I.E SEU(u)CH EECH DKUCH LVCH NORDVV-14 NOVV-14 Barecho Most Wanted "Winston" (Barecho Fun For The Future - Trollängens My Carnation) är född i denna kull. Han har blivit far till en valpkull hos kennel Searoads.


    

Brodern SACH Barecho Making Waves "Markus" (Barecho Fun For The Future - Trollängens My Carnation) flyttade till Sydafrika där han ställdes ut och var mycket framgångsrik i några år. Han röntgades först med mycket dåliga resultat - flera år senare röntgades han igen med mycket bättre resultat, mysko kan man tycka...

 
Systern SACH Barecho Me, myself and I "My" (Barecho Fun For The Future - Trollängens My Carnation) behöll vi som valp. Sedan sålde vi henne till Sydafrika - till samma ställe där hennes bror Markus bodde. Att vi sålde henne är ett av mina största misstag - något jag djupt ångrat många gånger sedan dess och något som hugger i hjärtat på mig varje gång jag tänker på henne...  .

 
En annan syster är Barecho Modern Art "Mocca" (Barecho Fun For The Future - Trollängens My Carnation). Hon flyttade till kennel Quality Design där hon fått en kull valpar.

 
Den tredje systern, Barecho Melody Of Fame "Fendi" (Barecho Fun For The Future - Trollängens My Carnation) såldes på avbetalning till södra Sverige. Till en ung tjej som verkade hur trevlig som helst när hon var här. Någon månad efter att hon fått hem Fendi ringde det en kvinna som frågade mig om jag var medveten om att en av våra uppfödda hundar var till salu på blocket. Nej, det visste jag inte - så jag gick in och tittade och döm om min förvåning när jag upptäckte att det var Fendi det gällde! Inte ett ord hade tjejen sagt till oss om att hon inte kunde ha henne kvar - och inte hade hon betalat sin skuld till oss heller... Gissa om jag blev vansinnig! Men eftersom jag har en tendens att inte vara helt nyanserad då jag blir ledsen och sårad å mina hundars vägnar fick istället David ringa upp och fråga vad det var frågan om. Tjejen blev lite förskräckt när vi upptäckt detta och vi ville bara få Fendi därifrån då det inte alls lät som hon hade det bra nu.... Vi hade en valpköpare som bodde i närheten så jag ringde henne och frågade om hon kunde åka dit och hämta Fendi? Jo, det kunde hon och så kom vi överens med tjejen om att skriva över Fendi på oss igen.... Så lättad jag var när jag hörde från vår andra valpköpare att Fendi kommit därifrån och mådde efter omständigheterna väl. Sedan blev det så att Fendi stannade kvar hos valpköparen som hämtade henne, där hade hon det hur bra som helst lyckligtvis.


Det är så lätt att säga man aldrig ska sälja någon hund på avbetalning. Det sägs att har man inte pengar att köpa valpen/hunden för så har man inte råd att ta hand om den heller... Men jag kan förstå att det är mycket pengar att lägga ut direkt när man köper en valp och att dela upp köpesumman kan göra det hela enklare. När det går såhär är det ju förstås inte så kul.... Och när man väl har skrivit på köpeavtalet äger man inte hunden längre - oavsett om de betalat eller ej. Skulden finns ju kvar ändå förstås - men man har ingen rätt att ta tillbaka hunden om inte den nya ägaren går med på det. Det gjorde ju tjejen i ovan nämnda fall som tur var - på henne lät det bara som hon ville bli av med hunden så fort som möjligt... I början var jag nog lite väl naiv och det är många gånger vi blivit lurade och valpköpare inte har betalat sin skuld till oss. De som tar priset ändå var väl i alla fall de som köpte ur en av våra första kullar, de köpte sin hane på avbetalning och vi fick väl den första insättningen pengar men aldrig något mer. De flyttade och hörde inte av sig och till slut gav vi väl upp. Några år senare ringer deras då vuxna dotter och undrar om hon kunde få köpa en på avbetalning, de var ju sååå nöjda med Chappe som han hette. Tror fan det, gratis var han ju också nästan! Behöver jag säga att det inte blev något mer köp från oss av den familjen...


Nu är vi framme vid 2007 - fortsättning följer...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards