Kennel Barecho

Alla inlägg den 13 januari 2015

Av barecho - 13 januari 2015 17:00

Som sagt, då var vi framme vid 2007. Selma (Rowntree XLNT Choice For Barecho) skulle ha sin sista kull och hon parades denna gång med Puh (CH Barecho Class Action). Kullen bestod av endast två valpar, två rejält stora tikvalpar. Den första valpen föddes normalt, men sedan hade hon för svaga värkar vilket resulterade i ett kejsarsnitt. Faktiskt det enda kejsarsnitt vi haft på alla år (peppar, peppar ska man väl säga så att det inte kommer ett nu snart bara för det...). Det är ju alltid svårt att säga hur länge man ska vänta mellan när valparna föds innan man ska kontakta veterinär. Jag säger oftast att man ska titta på tiken, hur verkar hon? Är hon lugn mellan valpningarna och verkar tillfreds - ja, då är det oftast inte så bråttom. Självklart kan man inte vänta hur länge som helst.... Men som det står i många böcker- att man bara ska vänta 2-3 timmar mellan valparna, det tycker jag är för kort. Såklart lätt för mig att säga som valpat så många tikar och ESS är ju en ras som är lätt att para och som valpar lätt för det allra mesta, något vi verkligen ska värna om i rasen för att inte förlora! Men är man osäker under en valpning tycker jag man hellre ska ringa en van uppfödare än en veterinär i första hand     .

 
När dessa valpar var i 6-veckorsåldern var vi i Australien så min mor som var här och var hundvakt ställde upp valparna för fotografering så jag fick se hur de utvecklade sig. Ser inte så tokigt ut eller hur? Där har jag lärt henne bra   .

På fotot är det alltså Ninja (CH Barecho Not Bad At All) som är 6 veckor gammal. Ninja var den tiken vi behöll själva ur den kullen.

 
PLCH Barecho Not Bad At All "Ninja" (CH Barecho Class Action - Rowntree XLNT Choice For Barecho)
På fotot blir Ninja BIS-valp på SKK:s utställning i Växjö nov-2007.
Ninja flyttade sedan till en cockeruppfödare här i Sverige vilken hon sedan kom tillbaka ifrån när hon var närmare två år gammal. En kort tid därefter flyttade hon till England, till kennel Peasblossom. Ninja var parade med Fritz (CH Barecho Fun For The Future) här när hon åkte så den kullen fick hon sedan född i England. Efter ett par år i England flyttade hon till Polen - där hon delägs med kennel Lordsett. Hon fick titeln PLCH där samt en kull föddes hos kennel Lordsett efter Messi (CH Barecho Zuper Playmaker). Hon har det hur bra som helst där hon bor i Polen - det betvivlar jag inte, men det känns aldrig roligt när en hund får byta hem så många gånger....


Som sagt var vi i Australien i början av 2007, i hela tre veckor var vi där - det var jag, David, Jacob och Carro som åkte dit. Det är en resa ingen av oss kommer att glömma, helt fantastiskt var det och vi är evigt tacksamma till Stephanie & David (som vi bodde hos en vecka i Melbourne), Yvonne & Robert (som vi bodde en vecka hos i Sydney) och Rosey & Dean som vi avslutade semestern hos uppe i Rockhampton, Queensland. Anledningen till att vi åkte var att jag skulle döma en Springerklubbsutställning. Otroligt roligt var det - men samtidigt lite trist att det föregicks så mycket skitprat om vad jag skulle göra och inte göra vilket gjorde att flera inte anmälde. Många hade nog förutfattade meningar om vad jag skulle gilla och flera av de springers jag tycker ser väldigt fina ut på foton kom aldrig dit. Nåja, jag hade gott om fina hundar där ändå - men lite tråkigt att det ska vara på det sättet.... En kommentar jag fick när jag dömt färdigt var också den här; Men hur kunde du sätta upp den människan, han/hon är ju hemsk! Ehhh.... kommentarer överflödiga eller hur? Dock kommer man ju lite in på något som faktiskt håller på och förstör hela hundsporten kan jag tycka. Dvs. det som vi i Sverige kallar snördommeri, dvs. när domaren mer dömer människan som håller i snöret än hunden själv. Ingen domare skulle väl nånsin erkänna något sådant - ändå vet vi allihop att det förekommer. Det allra vanligaste som det talas om är ju att den domaren satt upp den för att de kände varandra. Men minst lika ofta sätts INTE någon upp därför att domaren inte tycker om den människan, eller någon har sagt att den inte har bra hundar osv.... Mycket trist och som sagt, något som håller på och förgör hela hundsporten om jag får säga min mening.


Som domare själv kan man ju inte göra så mycket annat än att döma precis som man tycker just den dagen - då somnar man också bra på kvällen efteråt, det är jag övertygad om   . Och somnade gott det gjorde jag även efter att jag dömt i Sydney - visst, samma handler till både bästa hane och bästa tik, men de hundarna var just de som jag tyckte bäst om denna dag och då kunde jag ju knappast göra något annat.

 
BIR CH Wongan Air N Graces & BIM (hennes son) CH Fraelighte Phantom Menace.


En annan anledning till resan (och den hund som det sades att jag skulle sätta upp....) var CH Wongan High Flyer "Jet" som vi skulle titta på när vi var i Australien då jag sagt att jag var intresserad av att använda honom på vår Celine (CH Barecho One Vision). Jet var förstås inte anmäld till utställningen, det säger väl sig självt kan jag tycka... Inte heller var Raptor (CH Fraelighte Full Frontal) anmäld. Raptor hade ju bott hos oss några år före och visats av mig - det skulle ha känts helt fel om han hade ställts ut där... Lyckligtvis kände hans ägare precis lika!

 

AUGRANDCH SEU(u)CH SACH Wongan High Flyer "Jet" (CH Fraelighte Full Flight - CH Wongan Amazing Grace).

Eftersom vi gillade det vi såg hos Jet bestämdes det att vi skulle få låna hem honom till oss några månader för att kunna para ffa då Celine. Stort tack till hans ägare Rosie och Sarah Beaman för att han fick komma till oss under en period. Något år sedan flyttade Jet till Syd-Afrika och såvitt jag vet finns han kvar där än. Det kan tyckas onödigt att ta hem en halvbror till Kylie & Lleyton som vi redan hade hemma hos oss - men varje hund är ju sin egen individ och jag kände verkligen att just Jet var den som skulle passa Celine bäst. Och tja, jag vill inte säga vad var det jag sa.... Men det var ju i den kullen vår Claudia (CH Barecho Quest For Success) föddes....  .


Sommaren 2007 fick jag erbjudande att ta en till kull på Flora (CH Barecho Front Page Story), far till kullen blev Lleyton (CH Wongan Kadenza). Vi behöll en superfin tik ur den kullen, men eftersom vi i de två kullar som föddes härefter sparade tikar även där blev det att hon såldes senare. Eller ja såldes och såldes.... Hon skulle avbetalas men hon blev aldrig betald. Däremot såldes hon vidare utan att vi fick en krona för det... Vad ska man säga? Och det av en sk uppfödare själv. Näe, nog har vi blivit blåsta av en del människor under årens lopp - men en sak är säker, de får inte chansen att göra det mer än en gång...

 
Tiken var Barecho Ozzie Story "Milda" (CH Wongan Kadenza - CH Barecho Front Page Story) . Verkligt synd att vi inte hade henne kvar... På fotot blir hon BIS-2 valp på SSRK:s utställning i Umeå.


Då var det dags att para Kylie (CH Wongan Romanza At Barecho) igen. Jag hade sedan en tid tillbaka tänkt att jag ville använda den otroligt välgående hanen CH Mistily's Sky News och till Kylie tyckte jag han passade väldigt bra.

 
SEU(u)CH Mistily's Sky News "Woodie" (CH Mompesson Sky View - Mistily's Lovestory)

 
När vi åkte till Småland för att para Kylie fick vi inte till någon riktig parning där. Woodies ägare Christina var då så bussig att hon lät mig låna hem Woodie för att prova para dagen efter. Och jodå, här hemma blev det flera parningar som tur var     .


I kullen föddes det två hanar och fyra tikar, vi behöll en hane och en tik kvar hemma själv och Christina (knl Mistily's) tog en tik som parningsvalp.

 
C.I.E CHCH SLCH Barecho Promised You A Miracle "Prinsen" (CH Mistily's Sky News - CH Wongan Romanza At Barecho) Prinsen var hanhunden vi behöll själva i den kullen, han flyttade så småningom till Schweiz där han blivit utställd en del. Han är väldigt välgående och har ett supertemperament - väldigt synd att han inte lämnat några avkommor efter sig.


 
C.I.E NORDUCH NORDV-10 Barecho Poetry In Motion "Pärlan" (CH Mistily's Sky News - CH Wongan Romanza At Barecho) var alltså tiken vi behöll. Hon har ju levt lite "i skuggan" av Claudia eftersom det bara skiljer knappt två månader mellan dem. Ändå har hon lyckats vinna en hel del och framförallt lämnat många fina avkommor i de fyra kullar hon haft hos oss. Pärlan har en otroligt stark överlinje och flytande, fria rörelser. Pälsen hennes är alltid rak och blank och det verkar hon ha nedärvt till flera av sina barn.


 
Barecho Push To Play "Platon" (CH Mistily's Sky News - CH Wongan Romanza At Barecho) flyttade till Syd-Afrika där han blivit far till flera valpkullar.


Kullen efter var alltså den kull där "berömda" Claudia (CH Barecho Quest For Success) föddes. Far var ovan nämnda Jet från Australien, hitflugen just för denna kull och mor den otroligt vackra Celine (CH Barecho One Vision). Det fanns en del farhågor hos vissa att valparna skulle bli små då föräldrarna inte är speciellt stora någon av dem. Men, det är bra storlek på samtliga i kullen tycker jag. Rejäl könsprägel blev det också på alla - tikarna är mycket feminina och hanhundarna blev rejält maskulina. Varför jag tyckte Celine och Jet passade ihop så bra kan jag inte riktigt förklara - men så är uppfödning till en stor del "fingertopps-känsla" och inte bara stamtavlor och vetenskap.

 
Det finns förstås massor av kort på C.I.E NORDUCH FIJV-08 WW-11 SEV-14 Barecho Quest For Success (CH Wongan High Flyer - CH Barecho One Vision), men jag väljer just detta som vi tog på väg hem från Crufts förra året där hon blev bästa tik, en dag och utställning jag aldrig kommer att glömma   .  Mer finns här att läsa om Claudia - eller Clådan som vi kallar henne för det mesta: http://barecho.bloggplatsen.se/2014/10/20/


 
GBSHCH Barecho Qualified To Show With Peasblossom JW "Holly" (CH Wongan High Flyer - CH Barecho One Vision) bor i England på kennel Peasblossom. Där har hon haft två valpkullar. Vi är väldigt glada att vi har Hollys dotter Twiggy (Peasblossom Kashmir) som vi kan gå vidare på i aveln med tanke på att vi inte har något efter syster Claudia.


 
Barecho Quality Vision "Silvia" (CH Wongan High Flyer - CH Barecho One Vision) flyttade till kennel High Score som valp. Hon vann en hel del som valp, bland annat BIS-valp på SKK. På fotot är hon ca 6 mån tror jag. Hon har fått två valpkullar hos kennel High Score.


 
En annan av tikarna är Barecho Quality Again "Quandy" (CH Wongan High Flyer - CH Barecho One Vision). Tyvärr inte utställd så mycket, på fotot blir hon trea bästa tik på vår jubileumsutställning 2009.


 
Fler fina systrar finns det i kullen, här är Barecho Queen Of The Night "Jarimba" (CH Wongan High Flyer - CH Barecho One Vision). Knappt utställd heller, men fick sitt första CERT i april 2014. Hoppas på att hon ska få de andra två snart också!


 
Barecho Question Mark "Qaj" (CH Wongan High Flyer - CH Barecho One Vision). Qaj flyttade till Island där han blivit far till ett par valpkullar. Tyvärr dog han väldigt ung i sviterna av en lunginflammation.


 
SEU(u)CH Barecho Quite A Flyer "Fly" (CH Wongan High Flyer - CH Barecho One Vision). Fly har utvecklats sent och jag för min del tycker det är bättre än de som utvecklas tidigt och sedan blir för grova när de är i 3-4 års åldern. Vi hade hans första kull för 1,5 år sedan ungefär och efter det har han blivit far till flertalet valpkullar. Han har flera lovande barn efter sig men de är förstås fortfarande unga så svårt att säga än vad det blir av dem.


Jet parade en till av våra tikar innan han åkte tillbaka till Australien. Det var tiken Bettan (Rowntree Eyecatcher at Barecho) som han parade. Vi behöll ingen tik själv i den kullen (vi hade ju fullt upp hemma då med Milda, Pärlan och Claudia...).

 
Barecho Red Riding Hood "Rihanna" (CH Wongan High Flyer - Rowntree Eyecatcher at Barecho) flyttade till Ryssland, till kennel Spring Cheiz där hon haft en valpkull.

 
Här i Sverige var det tiken SEU(u)CH Barecho Roses All Over "Thea" (CH Wongan High Flyer - CH Barecho One Vision) som var den mest vinstrika med BIR och BIG-placering på SKK-utställning. En bror i denna kull, NOVCH SEVCH Barecho Ready To Fly "Fido" har varit väldigt framgångsrik på viltspårprov istället med många 1:a pris i Öppen klass :-)


Blev visst bara ett år det handlade om i denna blogg - får försöka skriva lite snabbare i nästa blogg   .

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards