Kennel Barecho

Alla inlägg den 20 januari 2015

Av barecho - 20 januari 2015 16:29

Nu är vi framme vid 2008 och i början av året skulle Grynet (Barecho Beyond Belief) som befann sig i England paras för att sedan åka hem till Sverige igen. Valet av hanhund föll på GBSHCH Roandew Dez Diddit, en hanhund vi sett när vi varit på Crufts tidigare. Han tilltalade mig mycket framförallt för sin stramhet och sina rörelser.

 
GBSHCH Roandew Dez Diddit "Dez" (Graftonbury Navahoe at Dexbenella - Othamcourt Gamestress of Roandew)

 

Vi behöll en tik och en hanhund i kullen, men tyvärr blev de inte vad vi hoppats på varför de aldrig gick i avel. Kullen som sådan blev inte speciellt lyckad - många i kullen blev små och flera var lite veka i temperamentet. Inget som någon av föräldrarna visade, men ibland är det ju bara just den kombinationen som inte var bra. Detta var ju ren utavel och med såna kullar är det förstås mer osäkert vad det blir, många gånger blir resultatet bra men ibland blir det inte det man väntat sig och hoppats på.
 
Den enda som gått i avel i den kullen är Barecho Turn Back Time "Meela" (CH Roandew Dez Diddit - Barecho Beyond Belief). Meela såldes till kennel Foogel i Finland där jag tror hon fått två kullar.

 

Då det var dags för Diva-dottern Lea (CH Barecho Later Diva) att få sin fjärde och sista kull ville vi använda Seamus (CH Barecho Hold Your Horses at Peasblossom). Seamus ägare var så bussiga att vi fick låna hem Seamus några månader för att kunna para Lea samt för att ställa ut honom ett par gånger.

 
I kullen föddes en hanhund och fem tikar. Vi valde att behålla tiken Barecho Unchained Melody "Molly" (CH Barecho Hold Your Horses at Peasblossom - CH Barecho Later Diva) hos en fodervärd. Molly fick sedan två kullar hos oss.

Flera av valparna exporterades utomlands i denna kull - bland annat sålde vi en tik till Canada. Det lät såååå bra så, hon skulle bli en gåva till dottern och hundarna de hade tidigare bodde som familjemedlemmar. Så jag sålde lilla Una, som hon hette då, och trodde hon skulle få det bra. Jag fick något år senare reda på att hon tagits om hand av en uppfödare då hon var i så dåligt skick. Hon hade fått sin första kull vid 9 månaders ålder.... stackarn   . Det visade sig att hon hamnat hos någon valpfabrik, något som tyvärr är vanligt i USA och Canada. Una heter numera Zeta och hon bor nu hos den uppfödare som räddade henne, något som jag alltid kommer att vara uppfödaren tacksam för. Jag tror hon haft en kull där också, hos kennel Waternymph - men då under betydligt seriösare former förstås. Det kommer rätt så ofta förfrågningar från USA om valpar, speciellt när jag har valpar med tan-tecken. Jag har dock lärt mig min läxa av detta och kollar därför alltid av namnen på de som kontaktar mig för att se om det är seriösa uppfödare eller s.k "puppy-mills". Jag hade en förfrågan för inte så länge sedan från en uppfödare och när jag undrade hur hundarna bodde osv, svarade hon så stolt att de bodde så bra så. De sov utomhus allihopa i friska luften typ.... Eh.... inte riktigt vad jag vill att mina hundbarn ska ha som liv. När jag berättade att vi har alla våra boende med oss som familjemedlemmar, de sover i soffor och sängar och är med mig jämt i princip. Tja, då hörde hon inte av sig mer...

 
Barecho United Colours "Zeta" (CH Barecho Hold Your Horses at Peasblossom - CH Barecho Later Diva)

 

En kull planerade vi att ta efter tiken Evita (Barecho Exquisite Model), hanen vi valde blev CH Cloette's Jack Pot - ett barnbarn till vår egen CH Wongan Kadenza "Lleyton".

 
Den mest kända från den kullen är PLCH PLJCH Barecho Vild Is The Wind "Nika" (CH Cloette's Jack Pot - Barecho Exquisite Model). Nika exporterades till kennel Avendesora i Polen som valp och där har hon haft flertalet kullar.


När det var dags för oss att ta vår sista kull på Celine (CH Barecho One Vision) var det mycket tänkande hit och dit vilken hane vi skulle välja... Jag är ju själv så otroligt förtjust i ovan nämnda Seamus (CH Barecho Hold Your Horses At Peasblossom) och den typ han representerar. Han har också lämnat många bra avkommor i mitt tycke. Valet föll därför till slut på honom. När så kullen föddes och det var sju hanar och en tik var jag väl inte så nöjd med själva fördelningen... Tiken behöll vi såklart samt att vi behöll en hanhund också, en hanvalp som jag hade så otroligt mycket hopp om   .

 
Hanen vi behöll var Barecho Want Some Fun "Lillis" (CH Barecho Hold Your Horses at Peasblossom - CH Barecho One Vision). Superfin var han, han hade verkligen fått det bästa av sina föräldrar och påminde om dem så mycket.

 

Ni som sett hans storasyster Clådan (CH Barecho Quest For Success) röra sig vet att hon har otroliga rörelser, och precis lika hade han...

 

När jag så röntgade honom och veterinären sätter upp plåtarna ser jag direkt att det inte ser bra ut... Lyckas väl hålla mig skapligt under tiden jag är där, men i bilen därifrån blir jag så oerhört ledsen. Kan tyckas vara en "skitsak" men där försvann en stor del av lusten med detta. Han fick resultat D på höfterna och det har jag faktiskt inte kommit över än riktigt. Att vi sedan gav bort honom, trots att han stod mig så nära - ja, det gör ont än.... Jag vet att han har det väldigt bra där han bor nu, men han var så speciell för mig...  . Hade det varit idag hade han fått bo kvar - trots sina höfter. När jag åkte för att röntga Paco, som vi har hemma nu tänkte jag på detta med Lillis. Paco står mig också väldigt nära och jag sa till David när jag var på väg för att röntga Paco att även om han inte har bra höfter tänker jag behålla honom... Nu hade han ju bra höfter som tur var...

 
Vi behöll som sagt även tiken i kullen, Barecho Wish I Was A Punkrocker "Sheila" (CH Barecho Hold Your Horses at Peasblossom - CH Barecho One Vision). Oturligt nog hade även hon HD - dock grad C, men var inte aktuellt att ta någon kull på henne heller förstås. Tyvärr var det dåliga resultat på höfterna överlag i denna kull   . Sheila träffar jag på regelbundet så där känns det inte lika jobbigt att hon inte bor hos oss mer, men lika roligt är det varje gång vi träffas - och matte säger att hon på långt håll känner lukten av oss eller hör min röst   .

 
SEU(u)CH Barecho Winning Streak "Watson" (CH Barecho Hold Your Horses at Peasblossom - CH Barecho One Vision) har även han dåliga höfter. Han har dock blivit far till en kull valpar hos sin ägare på kennel Sibborps, då genom en s.k "tjuvparning".


 
C.I.E NORDUCH HelsinkiV-13 NOV-13 Barecho Yackpot Every Time "Vegas" (CH Goldmoore's Call Me Spectacular - CH Barecho High Hopes) bor hos Jill Rhodin på kennel Örnbergets. Han har haft stora framgångar i utställningsringen, dock har han inte blivit far till någon valpkull ännu.

   
Brodern FIUCH Barecho Young At Heart "Torsti" (CH Goldmoore's Call Me Spectacular - CH Barecho High Hopes) är dock far till flera valpkullar i Finland.


Under våren 2009 köpte vi in en tik från kennel Sieger's i Danmark. Tyvärr blev hon inte vad vi hoppats på så några valpar fick hon aldrig hos oss, en mycket stor personlighet var hon dock Sanne-Panne  .
 
Sieger's Scene Stealer "Sanne" (CH Trollängens Maximum Effect - CH Sieger's Extra Point)


Ibland ska man ha tur också, och det är verkligen tur med tanke på att man stöter på en hel del otur också som uppfödare...


Vi hade inte helt bestämt oss vilken hane vi skulle använda till Kylie (CH Wongan Romanza At Barecho) när hon skulle ha sin tredje kull. Några olika alternativ fanns, bland annat hade jag tittat på en hanhund i England som jag tyckte mycket om. Nu är det ju inte så enkelt att "bara" åka över till England och para - speciellt inte när jag hade ett jobb som inte alltid var så lätt att ta ledigt från. När så Kylie började löpa och jag pratade med min vän Carina och fick höra att en av deras tikar börjat löpa, samt att hon skulle köra över till England för att para den tiken - jaaa, då var jag inte sen att fråga om hon kunde tänka sig att ta med Kylie och para henne också? Det kunde hon göra - något jag kommer att vara evigt tacksam för. Det var inte bara att para heller - utan det visade sig att hanhunden inte var så intresserad av Kylie som hon var av honom, men till slut blev det iaf parning - dock utan någon egentlig hängning. Så att Kylie skulle blir dräktig trodde vi inte till en början.... Men, det visade sig turligt nog att hon blev dräktig - tyvärr gick Carinas egen tik tom...

 
GBSHCH Trimere Thriller (CH Trimere Trading Places with Sheledams - CH Trimere True Destiny) är far till kullen   .

 
C.I.E SEU(u)CH EECH NORDJV-10 WW-11 EEW-13 Barecho Zuper Playmaker "Messi" (CH Trimere Thriller - CH Wongan Romanza At Barecho) behöll vi själv som valp. Han vann en hel del, den allra största vinsten var förstås när han blev BIR på WDS i Paris 2011   ! Han blev också far till flera valpkullar, men togs ur avel för något år sedan av hälsoskäl. Vi blev också tvungna att placera ut honom då han inte gick bra ihop med vår Affenpinscherhane Tyke...

 
Brodern Barecho Zuper Bowl "Jussi" (CH Trimere Thriller - CH Wongan Romanza At Barecho) flyttade till Norge där han blev far till några kullar.

 
Tiken NORDUCH Barecho Zimply Made For Me "Marta" (CH Trimere Thriller - CH Wongan Romanza At Barecho) behöll vi själva som valp. Vi placerade ut henne hos en fodervärd när hon var ca 1 år gammal. Fodervärden Lise från Norge hade drabbats av en fruktansvärd sak strax före, hon hade förlorat sin tik på ett av de värsta sätt man kan tänka sig. Chanel som den tiken hette rymde från deras bil efter att de krockat, hon var sedan på rymmen i flera dagar innan hon förolyckades... Lise fick därför ta hem Marta på prov till en början för att se om de trivdes ihop. De gjorde de verkligen och här har jag aldrig tvekat om det var rätt eller fel att placera ut henne, den glädje Lise och Marta utstrålar ihop gör mig glad varje gång jag ser dem tillsammans   .

 
Tiken Barecho Zimply Irresistible "Caitlin" (CH Trimere Thriller - CH Wongan Romanza At Barecho) flyttade till kennel Big Brazzel där hon blivit mor till tre kullar. En till syster har blivit mamma till ett par kullar och det är tiken Barecho Zimply Amazing "Mariah" som flyttade till Australien.


Fortsättning följer inom kort...






Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards