Kennel Barecho

Alla inlägg den 25 januari 2015

Av barecho - 25 januari 2015 17:48

... på det nya året!! Hittills har det varit tre utställningar i Sverige 2015 och på samtliga dessa har tre av våra hundar blivit BIR, dessutom tre olika - att jag är stolt och oerhört glad förstår nog de flesta   !


Första dagen på My Dog var Claudia (CH Barecho Quest For Success) BIR, andra dagen på My Dog var det Pacos (Barecho Play Now Pay Later) tur att bli BIR - och så igår, första utställningen i år för Gizza (CH Barecho Glint Of Gold) var SSRK:s utställning i Kumla och då blir hon BIR och dessutom Best In Show!


Det är alltså utställningen igår i Kumla jag tänkte skriva lite om i den här bloggen. Utställningen hålls i ett ridhus, vilket förstås är vanligt här i Sverige denna årstid. Varför svenskar är så mycket mer allergiska än norrmän och danskar kan man fråga sig, men så är det tydligen eftersom det i de länderna verkar gå alldeles utmärkt att hålla till i t.ex sporthallar och dylikt. Men, men - nu är det ridhus som gäller här och det enda positiva man kan säga om det är att det är väldigt bra underlag för hundarna att springa på och även för att ställa upp dem. Men där slutar väl egentligen det positiva.... För att allting blir oerhört smutsigt, det vet vi allihop som ställt ut hundar i ridhus. Till och med så jag frångick min princip med att alltid ha HELT nyskurade golv när hundarna är nybadade som vi alltid har annars. I fredags jobbade jag nämligen som vikarie hela dagen och hade tänkt skura golven först när jag kom hem för att sedan bada hundarna. Men det skulle bli lite sent kändes det som.... Sååå jag var lite "wild and crazy" och skurade golven på torsdag kväll istället för att kunna bada dom direkt jag kom hem på fredagen! Hade det inte varit i ridhus utställningen var så hade jag nog inte gjort det   . Tror ingen tänkte på att mina hundar var smutsigare än någon annans igår...


Sedan är ju detta ridhus ett av de kallaste ridhusen jag varit i - men det är frivilligt att anmäla dit och att det är såhär kallt - tja, det vet vi nu. När jag anmälde hit första gången visste jag inte att det var så kallt - men som sagt, nu var det ingen överraskning varför underställ och yllestrumpor förstås var vad jag hade på mig. Massor med filtar, täcken och fällar till hundarna. Jaaa, ni som åkt med mig vet att de alltid har mycket sånt med sig - men som David suckande sa när han bar ut allt till bilen, nu tror jag du har tagit det till en ny nivå....


Utställningen som sådan var väl arrangerad, inga hysteriska P-vakter eller tjafs i insläppet. Det märks när utställningarna arrangeras av såna som är vana utställare själva! Soppa fanns det att äta förutom den klassiska korv med bröd. Nu var det tyvärr Gulasch-soppa och det är väl nästan den enda soppan jag inte tycker om.... Men men - bra att det fanns något värmande iaf   . Ett extra plus till arrangörerna för att de hade båda dagarnas katalog i samma - det måste de spara in pengar på själva och för de som ställer ut båda dagarna är det ju ett plus.


55 ESS var anmälda för Danska domaren Kim Bay. Av dessa 55 var bara tre valpar, en bra anmälningssiffra tycker jag nog detta var. Får se vad anmälningssiffrorna kommer att bli framöver med tanke på att reg.sifforna på ESS bara blir lägre och lägre...


Valparna hade flyttats till annan domare - så det började direkt med juniorklass hanar. Faktiskt ganska så skönt nu när Paco (Barecho Play Now Pay Later) och Pasta (Barecho Party In My Head) inte går i juniorklass längre, man får lite andrum innan Paco "den vilde" ska in i ringen.


Paco vann unghundsklassen som bestod av sju hanhundar, han blev sedan trea bästa hanhund med Res-CERT .


 
Diezel (CH Barecho Deal Or No Deal) blev tvåa i championklassen med CK.


Veteranen Winston (CH Barecho Most Wanted) blev tvåa i veteranklassen med Excellent, tyvärr inget CK denna dag...



Först ut av våra tikar var Pasta, också hon i Unghundsklass och i hennes klass var det sex stycken. Hon vann klassen med CK.


 
I Öppen klassen visade jag vår fodervärdstik "Enya" (Barecho Either With Or Without You). Hon är ju ganska så nyparad och väntade dessutom på sitt sista Cert för att få championatet - så vi hoppades förstås för fullt att hon skulle knipa Certet denna dag! Enya har allt sedan hon blev påflugen i ringen av en annan tik varit lite "låg" på vissa utställningar - vi hade därför tänkt att jag skulle visa henne på denna utställning ifall det var så att hon förknippade det obehagliga med Maria som visade henne vid det tillfället. Om hon gjort det eller inte vet vi förstås inte - men igår var hon på ett strålande humör med svansen som gick som en propeller mest hela tiden   . Jätteglada blev vi förstås när hon vann Öppen klassen (10 hundar anmälda i klassen) med CK... och ännu mer nervösa förstås då hon var ett steg närmare ett championat...


Gizza (CH Barecho Glint Of Gold) var i ensam majestät i sin klass - så den vann hon förstås, fick också CK.


Så blev det lite "dilemma" hur vi skulle göra i bästa tik - vem som skulle visa vem... Ett delikat problem som Maria löste snabbt - du tar Enya sa hon till mig, jag tar Gizza och Emelie Pasta! Så fick det bli...


 
Här har domaren plockat ut de fyra han vill placera i bästa tik och just då stod Pasta som tvåa bästa tik och skulle då få certet... Efter noga övervägande plockade dock domaren upp Enya på andra platsen och så blev det!! Gizza blev alltså bästa tik och Enya tvåa bästa tik - med Certet då och förstås också Championatet!! Sååå glada vi blev och delad glädje är verkligen dubbel glädje, vem som var gladast av Maria och jag vet jag inte, spelar ingen roll - för vi var förstås superglada båda två! Inte bara att hon blev champion - utan för att hon skött sig hela dagen och såg ut att tycka utställningar är roligt igen   . Pasta blev alltså trea bästa tik, med Res-Cert.


 
BIR blev Gizza (CH Barecho Glint Of Gold) och BIM blev danska hanhunden Sieger's Look Who's Talking.


Direkt efter BIR/BIM var jag tvungen att springa iväg till en annan ring där jag skulle vara examinator.

 
Som tur var har jag ju fantastiska valpköpare samt sån tur att det finns snälla och hjälpsamma andra springermänniskor som kan ställa upp och visa i våra uppfödargrupper. Tusen tack till Emelie, Malin, Maria och Sanna för hjälpen - gruppen ser ju jättefin ut med er så kanske dags för mig att pensionera mig nu   . Bästa grupp med HP blev vi i rasen och hundarna som deltog var Paco, Pasta, Enya och Gizza.


Lite foton måste förstås tas på den nya "championhunden"! Vi hade först tänkt att fota utomhus - men där snöade det för fullt så det var bara att glömma....

   
Enya med delar av sin stora familj :-) Inte så dåligt att ha två familjer för en hund   !


 
Måste bara ta med ett kort på gobitarna Klara och John - vilka glädjespridare det är, stort tack Maria för att du tar med dom på utställningar och låter oss få umgås med dom   . Så otroligt snälla de var hela dagen - fastän det var i ett kallt "tråkigt" ridhus så sysselsatte de sig hela dagen, knappt ett enda gnäll hörde jag från dem. Jaaa, det finns inte nog med lovord jag kan ge dom   .


 
Bästa uppfödargrupp dömdes av Tord Lundborg (kennel Line Sam) och bland tre jättefina grupper stod vi till slut som BIS-1 Uppfödargrupp   .


 
Sex rasrepresentanter var det i BIS-finalen som dömdes av Kim Bay - här ses Gizza på lineupen. 


 
Förstås blev vi jätte jätteglada åt att Gizza till slut blev den som stod som vinnare i BIS-finalen - efter flertalet BIS-2 blev det här hennes första BIS på SSRK    - tusen tack till domaren för lovorden om henne    !


Hundarna verkade mycket nöjda att få hoppa in i en varm bil med alla sina fällar efter en kall dag i ridhuset - snöade gjorde det hela resan hem, men det är ju vinter så inte helt oväntat.. Vad värre var (tyckte jag själv...) var att när jag väl tog ur mina iskalla fötter ur stövlarna så svällde de ungefär tre storlekar och det gjorde ONT kan jag lova... Var inte direkt nära att jag fick på mig stövlarna igen när vi kom hem, tur jag hade andra jag kunde gå in i så David slapp bära in mig...


 
Köpmat blev det förstås, och från tre olika ställen som vanligt när det gäller vår familj. Här är det inga kompromisser utan alla ska bli nöjda. Mc Donalds till Jacob, pizza till David och kinamat till mig - och när vi har blivit BIS brukar jag dessutom slå till med räkchips till...


Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards