Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 26 januari 2015

Hemsida eller inte?

Av barecho - 26 januari 2015 19:58

Ja, det är frågan det... Det verkar som fler och fler uppfödare slutat att ha en aktuell hemsida och istället använder sig av FB eller andra sociala medier, som t.ex Instagram. Jag tycker det är synd, så mycket information som finns på hemsidorna som inte går att hitta på FB. Jag går fortfarande in på andra uppfödares hemsidor rätt så ofta - jag gillar att läsa en kennels historia samt förstås om planerade kullar och om deras hundar. Men det är inte så kul när man kommer till hemsidor som inte uppdaterats sedan 2012.... Jag förstår att man tycker FB är bättre på många sätt, man får snabbt ut aktuell information till många. Men, just för "nya" valpköpare och andra intresserade som man inte är vän med på FB är ju hemsidan klart överlägsen tycker jag. Så vår hemsida kommer att hänga med ett tag till iaf   .

 


Att sociala medier skulle bli så stort som det är idag - undrar om vi hade trott på det ifall någon hade berättat det för typ 40-50 år sedan. Det är ju inte bara FB, det är Twitter och Instagram och allt annat. Vi själva har ju t.ex FB "förstås" och så denna blogg (som jag också förstått börjat bli omodernt att ha...) men sedan uppdaterar jag även hemsidan regelbundet. Känner mig inte alls mogen att ta bort den och bara klara mig med t.ex blogg och FB. Jag har försökt mig på Twitter - men det går liksom inte.... jag må vara den mest trögfattade människan som går i ett par skor, men jag förstår liksom inte skillnaden vad jag ska skriva där mot för vad jag skriver på FB. Kanske ramlar polletten ner på mig så småningom, vi får väl se...


Många motståndare finns det ju till dessa sociala medier, men jag tror man får det väldigt jobbigt om man hela tiden ska kämpa emot den utveckling som kommer. Nej det är så det fungerar nu och jag är faktiskt så otroligt sällsynt att jag inte ens tar illa upp om någon tar upp sin mobil och "kollar av" FB fastän jag står bredvid. Det är så det fungerar nu - bara att acceptera, ska man reta upp sig på sånt hela tiden får man fullt upp. Och är det inte fantastiskt att man kan hålla kontakten med så många människor, få så mycket hjälp när man har problem och inte minst - få stöd när man mår dåligt och behöver tröst som man får av FB? Det pratas en hel del negativt om hundar som marknadsförs på FB och att folk gör så mycket reklam för sina hundar. Jag förstår inte det riktigt, vad är det för skillnad mot för när vi gjorde reklam för hundarna med annonser i hundtidningar som vi gjorde förr i tiden? Sedan är det förstås (som med allt annat) inte bara positivt med sociala medier, det allra värsta är den mobbing som förekommer där och alla elakheter som skrivs - sånt gör mig verkligen ledsen. Om man har problem med någon, varför tar man inte upp det med den personligen istället för att hänga ut den på FB? Är det för att man egentligen känner att man inte har "rent mjöl i påsen" själv utan måste få stöd från andra? Ofta ser man då kommentarer från en del där det står saker som - bry dig inte om såna idioter osv osv. Men många gånger tror jag de som kommenterar inte har en blekaste aning om vad som ligger bakom - ändå säger de att den som det skrivs elakt om är ett jävla pucko och allt möjligt. Nej, sånt gör mig verkligen trött . Jag har själv många gånger börjat skriva saker på FB när jag varit upprörd, men sedan gått iväg en halvtimme och gjort något annat. Sedan när jag gått tillbaka till datorn inser jag hur dumt det är som jag skrivit och då har jag tagit bort det... Visst har jag också skrivit saker i vredesmod, men jag försöker verkligen att tänka efter före.


Youtube är ju också ett fantastiskt bra sätt att få ut filmer på - vi har sedan flera år tillbaka våra filmer på valparna liggandes där. Mycket roligt att titta på när valparna blivit vuxna och man där kan se hur de såg ut i den åldern. Foton är ju en sak - men just att se dem röra på sig tycker jag ger mig mycket   .


Nu till något annat - det går långsamt framåt med rusten i Jacobs rum.

   
Väggarna är grundmålade nu och i morgon har David tänkt att måla taket. Sedan ska jag måla lister och foder kring dörr & fönster i helgen.... Tja, vi får väl se hur det går - jag är inte direkt van att göra såna saker   . Men men - måste ju göra ett försök iaf.

 
Den här tapeten blir det nog på en vägg - den väggen där dörren är. På de andra väggarna ska det bli enfärgad tapet - typ ljusgrå. Jacob är väldigt förväntansfull - tror han kommer att stortrivas i sitt nya, stora rum när det blir färdigt!


 
 
Carolina Bohman

Carolina Bohman

27 januari 2015 06:49

Absolut hemsida säger jag! Inte alltid man är vän med alla på Fb. Det är dessutom mkt lättare för potentiella valpköpare att hitta om man har en bra, informativ och uppdaterad hemsida. Och du ska absolut fortsätta med bloggen! Alltid lika kul att läsa!
Stort grattis dessutom till otroligt fin start på årets utställningsår!

Häls Carro

http://www.ljungstorps.se

barecho

27 januari 2015 07:35

Tack :)

 
Ann-Kristin

Ann-Kristin

27 januari 2015 09:12

Håller verkligen med! Man får inte samma överblick på FB med stamtavlor t ex, fast det är överlägset på många andra sätt när det gäller kontaktnät och info osv. Jätteintressant att läsa din blogg, just nu det historiska, men har inte hunnit med alla avsnitt än...

http://WWW.merrycocktails.se

barecho

27 januari 2015 09:20

Roligt att höra du tycker historian är intressant :-)

 
Ingen bild

Pernilla Andersson

27 januari 2015 11:44

Håller fullständigt med tidigare två! En bra, uppdaterad hemsida är verkligen att föredra när man vill veta mer. Så det är bra att du inte har några tankar på att lägga ner :)! Och vad gäller din blogg så är ju jag helt beroende...;)

barecho

27 januari 2015 12:51

Skönt att höra det finns fler med samma åsikt :)

 
Jane

Jane

27 januari 2015 16:00

Jag håller absolut med dig ang hemsidor och sociala medier Saknar verkligen uppdateringarna av hemsidorna. Jag saknar också alla roliga årsböcker med bilder och stamtavlor Tittar ofta i mina gamla årsböcker när jag planerar valpkullar. Å sluta inte med bloggen Det är en högtidsstund att läsa dina tankar och funderingar

http://haljans.se

barecho

27 januari 2015 16:19

Tack för dina snälla ord :)

 
Ingen bild

Eva-Britt

28 januari 2015 14:25

Håller med till hundra procent vad gäller hemsida. Visst går det snabbt via FB, men sen försvinner det lika snabbt när nya meddelandet droppar in. Vill man köpa valp vill iaf jag läsa om kenneln och tidigare hundar och resultat.Varit så trevligt att läsa om alla dina år som uppfödare och det fast jag inte haft Barechohund sen Ally gick till de sälla agilityplanerna.

barecho

28 januari 2015 16:07

Roligt att höra du gillat att läsa historian :)

 
Ingen bild

Ron Geer

28 januari 2015 19:20

i agree with you. I enjoy your web site so much. Facebook does not have the capacity for information that your web site does. Yes, a web site that is seldom updated is a disappointment. I enjoy and learn from what you say on your blog. Count me as one who wants you to continue your web site.

barecho

28 januari 2015 21:27

Thanks :)

 
Ingen bild

Lina

4 februari 2015 14:00

Jag håller helt med i dina tankar kring hemsidor!! Jag är nyfiken och intresserad av så mycket inom hunderiet och man kan lära sig så mycket av en informativ hemsida! Gäller såväl kennlar som klubbsidor... Att vara vänn med allt och alla på FB funkar i alla fall inte så bra för mig. Att leta valp i en ny ras kan idag kännas svårare än när man fick vänta på en papperstidning med valplistor i brevlådan. Keep up the good work!

barecho

9 februari 2015 11:00

Tack, skönt att höra det finns fler som tycker lika :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards