Kennel Barecho

Alla inlägg den 28 februari 2015

Av barecho - 28 februari 2015 19:09

.. tror jag. Det kom bara en valp till och den var dessvärre död också, en svart hanhund var det och han var rätt så stor. Stackars Vera hade lite problem att få ut honom, hon krystade men jag förstod rätt snabbt att valpen var död eftersom den inte föddes fram. Med lite hjälp från mig fick hon till slut ut den och då kände jag igenom magen - kände inget hårt alls så jag tror hon är tom nu. Det var som en lättnadens suck från henne också när den nionde och sista valpen kom ut. Efter tvätt av Veras bakdel och en ren fäll i valplådan sover hon och de små sött tillsammans nu   .

 


Vad det gäller de andra tikarna så kan jag inte säga att det finns några säkra tecken på att de tänker valpa snart. Kan ju bli imorgon, så typiskt förstås eftersom vi ska på Puppy of the year med Paco och Pasta då. Men det ordnar sig ändå tack vare min mor - hon har laddat upp för att komma hit imorgon och har förstärkning med sig ifall det skulle bli så att både Tyra och Enya valpar samtidigt. Jacob är också hemma så han får väl ta hand om övriga hundar och Veras valpar om det behövs  .



Av barecho - 28 februari 2015 11:55

.. men tyvärr bara sju som lever   .


 
Valp nummer sex var en tik och hon tror jag blir Blue Roan. Hon är inte alls lika rosa i huden och på trampdynorna som Havanna är. Denna tik heter Heather och hon vägde 262 gram och hon föddes 9.55


Sedan klockan 10.25 föddes en död svart tik.... Hon låg ihoprullad i fosterblåsan så formodligen har hon kvävts på något sätt. Trist, men det är ju sånt som händer - allra helst när det är såhär stora kullar. 


 
Ca en timme senare, klockan 11.20 föddes denna svarta hanhund. Han är också ganska så liten - vägde bara 198 gram och var lite ovillig att äta direkt han fötts. Nu börjar han kvickna på sig så jag hoppas det fortsätter åt det hållet. Hans namn blev Hudson.


 
Vera är så duktig och tvättar och tvättar både de små och sig själv också.... nästan lite överdrivet tycker jag, men så är ju inte jag hund heller så hon ser säkert på det hela på ett helt annat sätt...


Jag tror det är två valpar kvar, kan vara bara en men jag tycker magen är så pass stor än och hon har bara en efterbörd som hon inte har fått ut. Det återstår att se förstås... nu verkar hon vila lite iaf lilla Vera, jobbigt förstås att först haft en nästintill sömnlös natt och sedan föda fram så många   .


Vad det gäller Enya och Tyra som också har tid att valpa snart så har inget hänt ännu. Tyra är det jättesvårt att se något på före. Jag läste mina anteckningar från hennes förra valpning och då gick det inte se något på tempen eller på att hon inte ville äta något... Hon kräktes upp maten när första krystvärken kom och knappt något märktes på henne före, förutom att hon satt och stirrade på mig med stora olyckliga ögon. Sååå henne måste vi hålla uppsikt på hela tiden!


Enya mumsade glatt i sig sin mat i morse och tempen låg på över 38 grader så där är det nog inte dags än.... 

Av barecho - 28 februari 2015 09:39

Natten har varit relativt lugn - Vera har bäddat lite grann, men mest sett smått lidande ut - på en cockers vis....  .

Första valpen föddes i soffan - på typ två krystvärkar bara. Pigg och kry var den iaf - men Vera såg lite smått förvånad ut... Hon är ju så jättetjock så jag tror det är sånt tryck där i magen att bara hon öppnade sig och fick minsta värk så ramlade den ut av sig själv...

 
Det blev en snabb flytt till valplådan som stod färdig och väntade för valp och mor...



Först ut var en hanhund, han väger 242 gram och föddes 05.35 Svart är han - men har lite vitt på sig, hur mycket av det som försvinner vet jag inte. Hans namn är Homer.


 
Exakt en timme senare föddes nästa svarta hanhund, han fick heta Hardy. Han vägde 308 gram.


    
Första tiken föddes 07.05, hon är som ni ser också svart. Namnet fick bli Henny och hon vägde 236 gram.


 
Klockan 07.55 föddes den här lilla tiken som heter Havanna. Hon vägde endast 152 gram, frågan är om hon blir vit/svart eller blue roan? Hon har väldigt rosa trampdynor och hela huden är rosaaktig så jag tror kanske vit/svart - men tiden får väl utvisa vad det blir för färg. Hon är som sagt liten, men hon är pigg ändå och de små bröstvårtorna längst fram är lagom till hennes lilla mun   .


 

En svart tik föddes 08.40 - hon vägde 284 gram och heter Hally. 


Lite roligt är att det idag är exakt två år sedan Veras förra kull föddes - så stort grattis till alla i G-kullen som både fyller år idag och även fått småsyskon   .


Nu verkar nästa valp vara i antågande så bäst jag avslutar snabbt....

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards