Kennel Barecho

Alla inlägg den 28 september 2017

Av barecho - 28 september 2017 13:13

Efter bad och åskväder på Sentosa åkte vi tillbaka till hotellet för lite vila. Sen skulle vi då ut och leta efter ett ställe i närheten där vi kunde äta kvällsmat. Micke föreslog att vi kanske kunde äta på hotellet, men envis som jag är tyckte jag vi skulle kolla runt lite - kul att se lite allt möjligt och säkert skulle vi väl hitta nån bra restaurang tänkte jag...

Meeen man kan säga att jag hade helt fel, vi gick från hotellet till den kända gatan Orchard Road som inte var långt från hotellet. Nåt matställe borde det ju finnas där? Men icke.... vi gick och gick och gick - Carina frågade massor med folk om matställen men vi fick inte många vettiga svar. Till slut hittade vi nåt som var som typ Food Garden - massa suspekta olika ställen typ som snabbmat och det var inte riktigt vad vi tänkt oss. Nä, det var bara att bita i det sura äpplet och gå tillbaka till hotellet och äta där. Maten där var jättegod - tänk så enkelt om vi stannat där på en gång, men men...


Igår onsdag hade vi bestämt att vi skulle åka och titta på Gardens by the Bay - något vi fått rekommenderat från flera håll skulle vara sevärt. Ett jättefint område var det - men vet inte om vi hade för höga förväntningar för så fantastiskt tyckte jag inte det var. Eller det ena var häftigt att se. Det var nämligen uppdelat i två olika kupoler/växthus. Det första vi gick i hette Cloud Forest, där de försökt skapa en regnskog i flera nivåer. Och det var kul att se och lite annorlunda   


 
Detta häftiga vattenfall möttes vi av först, ser ni Fantomen-grottan till höger   .


 
Ett av få kort på oss fyra tillsammans   


 
Fanns mycket att beundra där - och vi hade ju sån tur också att ha en Biologi-lärare med oss som kunde berätta lite vad de olika växter vad för något.


 
Vattenfall var populära där - och de är läckra att både se och höra tycker jag. 


 
Dessa kalkstensgubbar fanns också att se där - ser ut som en liten familj nästan   .


 
Denna såg nästan lite obeaglig ut - typ som om det skulle vara nåt äckligt slemmigt ur inuti.... Jaja, jag har lite märklig fantasi, jag vet det...


 
Men här måste ni väl i alla fall hålla med om att man inte kan tänka på något annat än en väldigt stor tand? Från typ en Dinosaurie eller nåt.


 
Julgranar fanns där också - bara kulorna och julbelysningen som saknades.


 
Tänk vilket jobb att ha planterat allt detta!


 
Apropå jobb... alltså att tvätta dessa fönster är inget jobb för en vekling som mig inte...


 
Riktigt högt var det inne i detta "växthus" - jag är inte helt bekväm med höga höjder så gick inte nära kanten när vi var allra längst upp.


 
Denna fina gubbe var jag ju tvungen att föreviga på kort också såklart...


 
I bakgrunden syns hotellet Marina Bay Sands - alldeles för dyrt och exklusivt för oss. Men lite häftigt med poolen som finns längst upp - det ska tydligen föreställa en surfbräda men Micke liknade den med en gädda och jag måste nog hålla med om att den liknar mer än gädda än en surfbräda.


 
Fint   . Men när man tittade närmare var en hel del av detta "fake"..


 
...bland annat dessa som var gjorda av lego...


 
Efter vi var klara med första omgången av Gardens by the Bay skulle vi gå och äta - hittade detta fina Bottle-tree utanför på vägen till där restaurangerna fanns. Efter en god lunch skulle vi då ge oss på andra delen, den som kallades Flower Dome. Vi hade nog förväntat oss en massa fina blommor, kanske orkideer eller nåt lite spektakulärt.


 
Detta mötte oss först - jättefint och massor av pumpor, något som fanns överallt i princip i detta "växthus". 


 
Först visades växter och blommor från Australien och där hittade vi denna växt - supermjuk, kändes nästan som Fleece.


Sen var det lite från Afrika och tja, sen var det lite blandat lite hursomhelst. I alla fall uppfattade vi det så.


 
Denna såg ut lite som vår styvmorsviol.


 
Här gick ju tankarna till Rabarber.


 
Här har vi en exklusiv fin sorts blomma   .


 
Tja, typ Ljung skulle jag säga att detta är...


 
Lejongap kanske? För väldigt stora lejon...


 
Citrusfrukter


 
Men såna här fina bollträd skulle jag vilja ha hemma   


 
Prästkrage?


 
Fin färg på dessa - ingen aning om vad det är för sort...


 
Ni ser, pumpor pumpor och pumpor överallt - är väl inte Halloween än?!


 
Dom här var lite gulliga tyckte jag - jag döpte dom till kycklingblomma.


 
Carina berättade vad de röda blommorna hette - men det har jag glömt nu tyvärr...


 
Fin färg på dessa också, gula med röd kant.


 
Några stackars små äpplen fanns där också.... Men så nja, så imponerande var inte detta och vi trodde vi skulle vara därinne i kanske typ 2 timmar - men blev nog inte mer än typ 40-45 minuter. Kändes som man kunde se det mesta av detta i köket hemma hos någon som är intresserad av blommor... 


 
På vägen därifrån gick vi på ännu en superfräsch toa - så rent och luftigt på alla vi varit på hittills i Singapore.


 
Lite shopping blev det också innan vi kom tillbaka till hotellet, jag köpte en väska där på Rea - jag är ju inte mycket för handväskor men kan vara bra att ha någon mindre som rymmer mobil, plånbok och ett treo-rör typ. Vi skulle kolla på shorts till mig där också, men när jag skulle prova ett par vi hittade och David inte fick följa med till provrummet tjurnade jag till och sa att då vill jag inte ha några shorts alls. Jag vet, jag är barnslig - speciellt när jag är trött som jag var då... Så några shorts blev det inte för mig, får se om jag kan hitta några i Australien istället. 


Vi hade alltså checkat ut från hotellet innan vi åkte till Gardens by the Bay eftersom vi skulle åka mot Sydney vid midnatt. De var väldigt bra på hotellet, vi fick ha bagaget kvar och utnyttja poolområdet där vi låg och slappade en stund innan vi beställde en taxi och åkte mot flygplatsen.


 
Carina hittade en fotmassage-stol på flygplatsen, skönt för trötta ben och fötter att få lite massage...


 
Flygplanet vi åkte med från Singapore till Sydney var en Airbus A380, världens största passagerarflygplan. Vi satt på övre däck, lite roligt att få flyga med ett sånt. Synd bara att det var mörkt då så man såg inte så mycket av det.

Flygresan gick lite snabbare än planerat, ca 7 timmar tog det. När vi landade fick vi sitta kvar i planet i 45 minuter då det inte fanns någon ledig gate.... lite jobbigt och speciellt eftersom vi var flera som var lite illamående då landningen var väldigt skumpig och vinglig. Det gick dock bra och till slut hade vi kommit igenom alla kontroller och var då slutligen i Australien   .


Vi blev hämtade på flygplatsen och sedan skjutsade till hotellet i Canberra där vi ska bo i tre dagar.

 
En jättefin låda med alla möjliga godsaker väntade på oss på rummet    - sånt uppskattas mycket!


God kvällsmat har vi ätit på hotellet nu i kväll och nu är det snart godnatt för oss. Imorgon väntar lite sightseeing i Canberra   .




Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards