Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2017

Äntligen lite tid att blogga igen....

Av barecho - 4 oktober 2017 07:59

... eller, äntligen ska jag väl inte säga. Vi har gjort så mycket senaste dagarna så förbered er på en lång blogg nu med massor av kort   .


Som sagt så är ju huvudorsaken att vi är här i Australien att Carina och jag blev inbjudna att döma på ACT Gundog show i Canberra. Detta är en utställning som de har varje år och som jag förstod det hela brukar de ofta ha utländska domare inbjudna till denna. Eftersom Carina och jag inte blivit gruppallrounder än - och inte heller dömer i grupp 7 där de andra Gundog-raserna finns kunde vi inte heller döma några finaler på denna utställning plus att det såklart behövdes andra domare där då som kunde döma de raser vi inte är auktoriserade att döma. Den dagen jag dömde var det en ung tjej som dömde, Jessica Jolly, och den dagen Carina dömde var det en man från Serbien, Dusko Piljevic. De två kunde döma hela Gundog-gruppen och dömde i och med det samtliga finaler.


Själva utställningsområdet var ett jättefint ställe där det alltid bara är utställningar eller andra hundaktiviteter. Den lokala klubben ägde detta ställe som var perfekt ordnat för dylika arrangemang. Ungefär en gång i månaden var det utställningar där.

 
Ni ser själva klubbhuset i bakgrunden på detta foto. Två såna här gräsmattor fanns där de hade fyra rejält stora ringar på varje gräsmatta. Under dessa gröna tält fanns bord för ringsekreteraren samt trimbord för hundarna som skulle visas på bord. Runtom fanns asfalterade gångar där det gick lätt att rulla burvagnar och dylikt. 


 
Här är alltså den andra gräsmattan och i ringen som ligger närmast här dömde Carina och jag varsin dag. Utställarna hade egna tält här, precis som hemma hos oss. Men det var en helt annan sort där de flesta bara hade taket på för att ge skugga. De vita tälten på fotot med blå tak var utställares tält. 


 
Det fanns sedan flera grönområden runtom där fler ringar kunde läggas om behov fanns. Som denna ring närmast här där det var en Cocker-specialutställning först på lördag morgon, innan jag dömde dem i min ring. 


Först ut var Jessica Jolly som dömde de raser jag inte är auktoriserade att döma - samt engelsk springer spaniel eftersom jag ska döma dem här i Sydney på söndag. Eftersom inga kritiker skrivs på någon hund här går bedömningen väldigt fort. Det var också en hel del hundar som inte dök upp vilket gjorde att hon inte hade mer än 23 hundar att döma.


Jag började döma Clumber Spaniel, endast en deltog men han var otroligt välbyggd och en riktigt bra representant för sin ras. Tyvärr har jag inget foto på honom, men han syns på fotot från BIS-lineupen som kommer lite längre ner här i inlägget. Hans namn var CH Thaxmead Savoy Affair och han var en import från Nya Zeeland. Hans far var en import från Sverige - CH Sugar Loaf Comtes De Champagne.


Nästa ras för mig var Cocker Spaniel (29 anmälda och 22 som deltog). Kvaliteten var ungefär som hemma skulle jag säga, några riktigt riktigt bra och sedan ett par där det fanns en hel del mer att önska. Känns lite märkligt när man inte skriver kritiker på dem, bara känna igenom dem och placera.... Jag är ju förespråkare för att ta bort kritikerna, men det finns många fördelar med det systemet också. Ber om ursäkt att korten är otydliga, David kunde bara fota på ganska långt avstånd och vi har bara våra mobiler med som kamera dessvärre. 

 
Här är klassvinnarna inne för tävlan om bästa hanhund, certet eller challenge som de kallar det här delas ut här. 

Först är Open dog: CH Bolwarra Strike Alight, sedan Australian bred dog: CH Ashmere Arrow, hund nummer tre är från Intermediate dog: CH Kingsway Foreign Correspondent och sist står junioren: CH Braycharm Supernatural .

Vinnare blev CH Bolwarra Strike Alight - en väl ihopkommen hanhund som utstrålade mycket cocker. Reserv blev junioren CH Braycharm Supernatural.


 
Dags för tävlan om bästa tik. Från vänster; Au bred bitch CH Bellebriar Time Share, sedan Interm bitch CH Glenbriar Hope After Midnight. Trea står juniortiken CH Braycharm Kindred Spirit och sedan Minor puppy bitch Braycharm Pandora. Bästa tik med Cert blev junioren - CH Braycharm Kindred Spirit och Reserv CH Bellebriar Time Share. 


 
Bästa hanhund och bästa tik går sedan in och gör upp om BIR. Ingen blir BIM, utan när BIR är utsedd kommer reserven i det könet in för att göra om om Runner Up-BIR. 


 
Här var det hanhunden som blev BIR och Runner Up blev juniortiken.


Nästa ras att döma var Amerikansk cocker. Fyra anmälda och tre som dök upp. 

 
Jag har tyvärr inget foto från amris-bedömningen, men har fått detta foto skickat till mig från ägaren av hunden. Dessa foton är från söndagen då han slutade som Best In Show. Namnet på denna juniorhane som blev BIR är Landmark Oceans Eleven och hans far är en hund från Danmark - CH Galaksi This Is Me. Runner up-BIR blev en Minor Puppy dog: Ltrend Settn The World On Fire. Bästa tik var CH Landmark Tango De La Flamenco.


Raserna går alltid in i bokstavsordning så nästa ras blev Flatcoated Retriever. 7 anmälda och samtliga deltog. 

  
Här är tävlan om bästa hanhund. Från vänster Open Dog Moonstruck Walnut (en svensk import), Au bred dog Poweron Bag Full Of Silly, Junior dog CH Skyehaven Ticket To Ride och sist Puppy dog Hawksdale Classic Blacq. Jag valde den sista, valpen som vinnare och med tanke på reaktionerna från de handlers som var i ringen var inte detta så vanligt... Men för mig var han den enda som rörde sig med flyt i steget och den jag helt klart tyckte var sundast och är systemet så att valpar kan vinna, tja då ska man väl kunna sätta upp dem också kan jag tycka   . Reserv blev Poweron Bag Full Of Silly. 


 
Endast tre klassvinnare på tiksidan i tävlan om bästa tik. Från vänster Au bred bitch CH Hawksdale Positive Whisper, sedan junior bitch Blackregal Keeper Of The Flame samt minor puppy bitch Blacqlabel Firstedition. Här var det CH Hawksdale Positive Whisper som vann och Blackregal Keeper Of The Flame som blev Reserv.
 


BIR blev sedan hanvalpen som jag fortfarande kände var den som rörde sig bäst och tiken blev Runner Up-BIR.


Efter F kommer förstås G - så dags för Golden Retriever. 12 anmälda och även där kom alla till bedömning.

 
Tävlan om bästa hanhund; Open dog CH Soshyl Carry On You Must Yes, Au bred dog CH Shtar Seal Of Approval och Intermediate dog Morningmyst Lord Of The Isle Cdx Rae Nra Spd. Bästa hanhund blev Au bred dog och Reserv Open dog. 


 
Bästa tiktävlan. Open bitch CH Aneiraby Bell Talk Of The Town, Int bitch CH Soshyl Flower Of Scotland, Junior bitch Gibzonia Brandy Girl och Minor puppy bitch Gibzonia Princess Diana. Här vann Open bitch-tiken och Reserv blev tiken från Intermediate.

 

BIR blev sedan tiken och hanhunden blev Runner Up-BIR.


Dags sedan för Labrador Retriever som jag tycker var den ras som höll mest jämn och hög kvalitet totalt sett. 8 anmälda och endast 1 som var struken. Tyvärr har jag inga foton från rasbedömningen när - foto på BIR-vinnaren finns också det från BIS-lineupen. Dock fanns här den hund som finns kvar allra mest i mitt minne efter bedömningen och foto på henne är här nedan från när hon blev BIS-valp på söndagen.

    

Hennes namn är Sybeck Art By Design - en otroligt välbalanserad tik med jättefin topline i rörelse samt härlig bredd i bakstället. Superbreda lår och låga hasor - så fin! Hon var bästa tik för mig och hade hon bara varit lite piggare i BIR hade hon blivit det också, nu fick hon nöja sig med Runner Up-BIR. Tvåa bästa tik blev CH Aralyen Running Wild With Time.


 
BIR-vinnande Labrador blev även Runner Up-Best In Show på söndagen. Hans namn var Wynstream Secretary Ov State. Reserv bästa hanhund var en brun juniorhane som var riktigt fin han också - han hette CH Cigwn Moody Blues. 


Två Lagotto var anmälda men båda var strukna. Så sista hund för dagen var en Nova Scotia Duck Tolling Retriever, två var anmälda men bara en dök upp. Den blev BIR, tyvärr inget foto på den heller. Namnet var Seaterrace Wigeon Hunter.


 
Här är BIS-lineup. En hel del fina hundar tycker jag   . Domaren Jessica Jolly valde den korthåriga vorstehn som hon dömt själv till BIS och Runner-Up BIS blev den korthåriga vorstehn som blivit Runner Up-BIR i rasen. 


På kvällen åt vi domarmiddag på en grekisk restaurang - jag beställde min femte portion pasta på denna resa, jag ska nog hinna med några portioner till också innan vi åker hemåt...


 
Senare när vi var tillbaka på hotelrummet låg vi och följde Jacobs resa mot USA och Houston på Flight radar.... Lite oroliga var vi allt, men såklart fixade han resan utan några problem   .


Tror detta får räcka för nu - hela detta inlägg är bara från i lördags... så fortsätter med söndag antingen senare i kväll här eller imorgon!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards