Kennel Barecho

Alla inlägg den 7 oktober 2017

Av barecho - 7 oktober 2017 05:04

Yvonne jobbade även i torsdags så det var Roberts tur att ta hand om oss även den dagen. Nu var det dags för oss att ta oss in till centrum av Sydney och se på alla sevärdheter där och där finns det verkligen massor att se. David och jag såg dessa när vi var här sist, men en hel del var förändrat även om såklart de stora sakerna man vill se såg ungefär lika. Men lika roliga var de ändå att se igen - fantastiska byggnader som jag hoppas jag får en chans att se igen någon gång i framtiden    .


 
Harbour bridge i bakgrunden. Vi nöjde oss att se den underifrån och åka på den i bil. Att gå längst upp på den som ni kan se en del andra göra var inte aktuellt för oss...


  
Ett till foto med bron i bakgrunden - fast taget från andra sidan hamnen.


 
Men vi tar väl operahuset också då när vi ändå håller på och fotar oss   .


 
Ett stort kryssningsfartyg låg inne i hamnen. David har pratat en del om att han skulle vilja åka på nån sån kryssning nån gång i framtiden, men jag har varit skeptisk. Tror att jag skulle bli uttråkad - men tydligen går man ju i land lite då och då samt att det verkar finnas Wi-fi på de flesta kryssningar så jag har gett efter LITE.... men bara det lilla gör att David nu tittar på olika kryssningar, hytter och allt möjligt.... Jaja, nån gång om typ 10 år kanske det blir av   


  

Dessa ställen måste var ett av de som det fotas mest på i hela världen och man vill ju inte sticka ut alltför mycket.... så en hel del foton blev tagna här.


 
Här är vi alltså på andra sidan mot vi tog de första korten under bron och med operahuset i bakgrunden. Vi gick aldrig in i operahuset denna gång heller utan såg det bara från utsidan. Lite roligt att det var en dansk arkitekt som ritade operahuset och om jag förstått det hela rätt ska det föreställa vita segel på själva huset. Danmark verkar populärt här för på flera ställen fanns skyltar om dansk glass - jag har ingen aning om vad det är för speciell glass även om jag varit där massor med gånger, men de verkar tycka om det här i alla fall   .


 
Det kryllade av turister här förstås så inte så lätt att få ett foto bara på David och bron...


 
Där vi var först var det lite lugnare... eller så skrämde jag bort dem.


 
Väldigt fint kring centrum - tror området kallades the Rocks eftersom det fanns en hel del gamla hus där som var byggda av sandsten bland annat. 


 
Vi åt lunch på en mysig liten italiensk restaurang i den "gamla" delen av staden. Jag åt Gnocchi som jag tycker är så otroligt gott men som så sällan finns att beställa. De andra åt pizza - Robert tog bara kaffe och kaka, verkar inte som de äter varm mat till lunch här på samma sätt som vi gör hemma. 


Vi var också in i en affär i samma kvarter, den var full av fantastiska fina kavajer - mestadels gjorda i siden. Han som ägde affären var där och han visade hur han gjort kavajerna och hur han valt färgerna osv. Han sa att han gjorde kavajer till Elton John också.... Behöver jag nämna att det inte stod några priser på kavajerna, kändes inte direkt som de var i prisklassen för att stoppa svettiga köttbullar i fickorna   .


 
Vackert   


 
Såna här var det lite här och där på marken kring hamnen och de skulle visa strandlinjen 1788 vilket var det år de första engelska fartygen kom dit. 


 
Ett sista kort på pampiga bron innan vi åkte mot Manly Beach   .


 

Eller bara ett till ändå, på fantastiska operahuset. Nån gång skulle jag vilja gå på någon form av uppträdande därinne... Men får se när det kan bli, kanske om 10 år igen ifall vi återkommer vart 10:e år.


 
Nästa stopp för oss var alltså Manly Beach. Jag hade ingen bikini med mig, det var förstås varmt men kanske inte tillräckligt varmt ändå för bad och solning på stranden för mig som är så frusen...


 
Rejäl strand måste man ju säga - och så härlig sand, åh vad härligt det är att gå barfota i sanden, I love it   .


 
David och Micke var inga badkrukor som oss andra - de badade en bra stund i de höga vågorna. På ett ställe av stranden fick man inte bada - varför vet vi inte. David tror det var något på botten där bara, men jag tror det var ett stort avgrundshål eller något sånt där.... Och orolig som jag är när det är vatten höll jag koll på dem hela tiden när de var i vattnet, vad jag skulle göra åt det hela om något hände kan man ju fråga sig eftersom jag inte kan simma. Carina som låg och solade bredvid mig sa att jag kunde säga till henne isåfall så skulle hon fixa det, hmmm.... det kändes väl "sådär".... Nu gick ju allt bra fast jag tyckte de drog sig mer och mer åt det område där man inte fick bada.


   
Carina höll koll på helikoptern som var ute på hajspaning. Om de ser en haj ringer de badvakterna och larmet går - alla upp ur vattnet.... Hua säger jag bara, tycker det kan vara nog så obehagligt med gammelgäddan hemma i Storsjön.


 
De hade såna här drickstationer med kallt, fräscht vatten - behövs förstås där det kan bli otroligt varmt under deras sommar. 


 
Robert servade oss hela dagen, herregud så bra vi har det här borta - man skulle kunna vänja sig med detta....


 
Dom här fina träden ser man lite överallt häromkring - de finns i flera färger men de röda verkar vara vanligast.


 
De kallas Bottlebrush - och tja, man behöver ju inte vara Einstein för att förstå varför   .


Fredag var det Yvonnes tur att ta hand om oss igen, tur de kan turas om så de får vila upp sig lite emellan. 


 
Vi började dagen med att åka tillbaka till det utställningsområde där vi var i måndags, det är också där jag ska döma på söndag. På det området finns också lokala kennelklubbens (NSW) kontor. Yvonne skulle hämta några priser där till söndag och vi skulle också se vilken ring det blir för springers på söndag. Yvonne skulle också se till att jag fick ett uppfödardiplom för Vandas Australiensiska championat. Det skulle nämligen ha skickats till oss enligt denna kennelklubb. Något sånt har vi dock inte fått... Yvonne bad dem skriva ut ett nytt till oss som vi kunde få, men nej det kunde de tyvärr inte göra.... Då måste hon först ta kontakt med oss och be oss skicka ett brev till dem där vi skrev att vi inte fått detta diplom - och det skulle skrivas under av oss båda. Okej, sa Yvonne - de står här utanför så det kan jag ordna på en gång! Haha... var nog inte det svar de hade förväntat sig, de var nog bara för lata för att skriva ut det - men nu när vi var där och skrev ihop detta brev direkt hade de inget annat val... Tror dessa kennelklubbar är lite lika "all over the world"...

 
Så till slut fick vi varsitt diplom David och jag - vi fick även denna fina "sash", verkligen roligt att uppfödarna uppmärksammas lite också   .


Efter besöket där åkte vi mot Blue Mountains som inte är långt ifrån där vi befann oss då.


 
Första stoppet där blev vid Warragamba Dammen. Det var därifrån som allt vatten i Sydney kom ifrån.


 
Det var som en liten utställning där också om just denna damm och vatten i största allmänhet. Man får sig verkligen en tankeställare om hur vi slösar med vatten i vår del av världen, spolar toaletter med vatten man skulle kunna drinka osv när det finns så många ställen där människor dör för att de inte har rent vatten...


 
Om dammen skulle brista skulle det innebära att hela området kring där Yvonne och Robert bor skulle bli översvämmat. 


 
Svårt att få till bra foton på alla papegojor i träden, men det är så härligt att se alla dessa flockar av papegojor som flyger omkring överallt - superhäftigt!


 
Efter detta var det dags för lunch igen. Vi åt på ett café där de också hade många maträtter - det fanns också en "Gift shop" i anslutning till den. Många fina saker fanns det där och när tanten som hade denna affär hörde vi var från Sverige frågade hon om vi inte ville se deras Panorama-painting. Det ville vi förstås! Man fick dock inte ta foton där så har inga därifrån. Det var i alla fall ett runt rum där man stod i mitten och så var det målat på väggarna så otroligt fint gjort att det såg ut som foton. Det var på operahuset och harbour bridge i Sydney, guldkusten med Brisbane i bakgrunden, stora barriärrevet, Ayers rock och three sisters från Blue Mountains. Nedanför dessa målningar fanns uppstoppade djur av olika slag. Otroligt imponerande var det att se! Inget behövde vi betala för detta heller - de tyckte väl vi var exotiska som kom från isbjörnslandet.


David fick ju inget handlat när vi shoppade sist och så kan vi ju förstås inte ha det. Så på vägen hem stannade vi på ett större köpcentrum som var som typ outlet med flera märkesbutiker - passar ju David som handen i handsken det   .

Och jodå, mycket riktigt. Han hittade både jacka, byxor och en skjorta där. Jag köpte bara en sak - en polotröja i jätteskönt material just för ifall man skulle anstränga sig och bli svettig. Kommer att bli kanon för mig att ha i ridhusen i vinter   .


På kvällen hade vi sedan bestämt att vi skulle bjuda ut Yvonne och Robert på en restaurang. Robert hade bokat bord på en restaurang i närheten. De hade Australiensisk mat förr men nu hade de bytt ägare och det var mer typ Libanesisk mat eller kanske Turkisk. Väldigt annorlunda mot för vad vi är vana med så det var kul   .


       
Det hade varit som en plantskola där tidigare och det förklarade den otroligt fina omgivning som fanns kring restaurangen. 


 
Fint var det inomhus också - de hade tydligen många bröllop där och det kan jag förstå så vackert som det var.


 
Underbara människor är de verkligen Yvonne och Robert - och det tar så väl hand om oss, hoppas de kommer till Sverige nån gång i framtiden så vi får ge något tillbaka till dem   .


 
På väg från restaurangen - klockan var inte så mycket men det blir mörkt fort här, men så varmt och härligt ändå - och INGA MYGG, underbart   !!


 
Jag har beundrat deras otroligt fina springerskylt ända sedan vi kom hit första gången - jag skulle absolut vilja ha något liknande hemma hos oss. Men de springers man ser som skyltar har hittills varit så fula att jag inte velat ha dem....

 

... så när vi kom tillbaka från Blue Mountains och shoppingen fick jag denna fina av Robert. Han hade gjort den under dagen, blev så otroligt glad     ! Han hade lagt till en lång svans på den och förlängt nosen lite på den de hade, nu ska vi bara måla denna när vi kommer hem och ska den upp på grinden! Den fick inte plats i resväskan men vi har tagit hem skrymmande saker förr från Australien så det ska nog gå även denna gång. 


Idag har varit en rätt så lat dag för oss - eller ja den startade med en promenad då vi i något svagt ögonblick lovat Carina och Micke att vi skulle följa med. Och tror ni inte jag fick en allergisk reaktion på armarna och även på benen denna gång!! Enda människan i världen som är allergisk mot motion är tydligen jag...haha...   

 
Massor med hundar såg vi på vår promenad och denna gång var det ingen som smet ut från gården och sprang mot oss som sist... Vi såg dock denna känguru som tittade väldigt intresserat på oss och hundarna när vi passerade. Vi kunde inte se helt, men vi tror den hade en liten unge som tittade ut från pungen på magen. 


Vi åkte sedan till ett ställe som hette Costco - man fick bara handla där om man var medlem, eller ja man var tvungen att vara medlem för att kunna få gå in där till och med. Vi fick följa med Yvonne in eftersom hon är medlem, men det kändes lite märkligt. Var otroligt blandat med grejer därinne - både kläder och leksaker fanns det, samt tv-apparater, hushållspapper, vitaminer, mat  - ja allt möjligt blandat hursomhelst så lite svårt att hitta något när man inte var van med stället. David luktade sig dock till en Calvin klein-skjorta, såna kalsonger och en hugo boss tröja till bra priser   . Jag köpte faktiskt en tröja till mig själv där jag också, för en gångs skull inte till någon utställning utan en som jag kan ha till vardags hemma.


 
Robert har badat och fönat de hundar som de ska ha med sig på utställningen imorgon. Ja de ska förstås inte ställa ut för mig - utan det är en open show där efter att jag har dömt färdigt och där ska deras hundar ställas ut. 

 
Vanda var en av de som skulle badas. Hon var lite småtjock när vi kom hit, men efter att ha varit med på morgonpromenader varje dag nu i snart en vecka har hon faktiskt fått en fin liten midja.

 
Så söt   .


Ikväll blir det Barbeque här hemma, deras dotter Michelle med pojkvän kommer hit också så det ska bli trevligt   . Sedan ska jag sätta mig och läsa Engelsk Springer Spaniel-standarden på engelska inför imorgon - bra att bli lite påmind om de engelska orden i standarden eftersom jag ska skriva kritiker på alla hundar på den utställningen.



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards