Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2018

Certbegränsning eller inte?

Av barecho - 19 oktober 2018 07:23

På senaste tiden (eller ja - egentligen har det väl varit så i alla tider när jag tänker efter) har det varit diskussion om det bör vara en begränsning för en hund hur många cert de får ta innan två års ålder, då de kan ta det sista för championatet. Skillnaden nu mot förr är förstås att det nu är mycket lättare att diskutera saker när det kan göras på Facebook t.ex Det kan man väl säga är både på gott och ont... Rejäla övertramp och påhopp på enskilda personer är oftast vad dessa diskussioner utmynnar i och det är såklart inte trevligt för nån, och definitivt inte gynnande för hundsporten som man ofta använder som argument för att det ska vara en begränsning. 


Så vad sägs då vara positivt om vi skulle ha en begränsning som de har i Norge (där får en hund endast ta två cert som ung, sedan är den stoppad fram till två års ålder då den kan ta sitt sista cert och därmed bli utställningschampion). Jo de argument som förespråkarna för detta använder sig av är att fler hundar skulle ställas ut och fler hundar skulle få chansen att få cert och bli champion. Många blir stoppade av de hundar som tar 15-20 cert eller ännu mer i de yngre klasserna. Många verkar anse att det inte är någon idé att ställa ut för att man inte kan få något cert. Jag kan förstå känslan, absolut - men jag kan inte förstå hur man kan anse att en begränsning av antal cert skulle kunna gynna rasen eller hundsporten alls? Visst vill vi väl ha de bästa hundarna som champions - som någon skrev i en kommentar jag läste i en dylik diskussion. Champion betyder mästare - alltså ska det vara något speciellt, inte något som "var och varannan" hund kan få. Det är i alla fall min uppfattning. Och är att få cert enda anledningen till att ställa ut? Alla kan inte vara vinnare, så är det i alla tävlingar - men sällan ser man att det klagas så mycket på att andra vinner som just i hundsporten, eller har jag fel?


I vår ras har vi mellan 65-70 officiella utställningar på ett år, dvs utställningar man kan ta svenska cert på. Om man tänker att en hund är i form för att ställas ut från 1 års ålder - 7 års ålder så har den alltså 6 år att ställa ut och konkurrera om cert. Det gör att den har 390-490 tillfällen den kan få sina 3 cert på. Och visst, ingen hund ställs ju ut mycket - men samtidigt kan man fråga sig att om en hund inte kan få 3 cert när det finns så många chanser kanske den helt enkelt inte är värd att ha titeln champion?


Jag vet inte riktigt vad norrmännen tycker om den begränsning som de har, om det har genererat i fler anmälningar på utställningar eller inte? Däremot vet jag att flera domare som dömt där tycker det känts lite märkligt, på gränsen till genant, när den enda i en ras som kan ta cert är den som var fjärde placerad i unghundsklassen. Visst det ska ha getts ett CK och då ska hunden vara av championkvalitet - men då känns det ju nästan som man kunde göra lika som de gör i några raser, där alla som får ett CK får ett Cert?


Får man fler utställare av att begränsa antal cert? Jag tror inte det - däremot tror jag det finns massor som vi behöver tänka på för att få fler utställare att komma på utställningarna. För det första måste de få något för det. Förr fick man ett band, en lapp där det stod HP eller CK - det är ju inget vi som vana utställare bryr sig om, men som nybörjare tror jag det är viktigt. Nu är det ett snabbt viftande med en lapp av den valör man fått och sen en kritiklapp som ofta knappt ens går att läsa och förstå. Ofta känner nybörjare att de inte blir sedda av domarna för att det helt enkelt syns att de är nya och oerfarna. Det är verkligen sorgligt. Att vi vill få fler att komma på utställningar är vi nog alla överens om, jag tror dock att det är annat som lockar en nybörjare än möjligheten att få cert. Men där kan man förstås ha olika uppfattningar om det.


Jag minns dock själv när jag var ny i rasen. Visst hade jag varit på utställningar tidigare iom att vi födde upp hundar i familjen. Men att börja med en helt ny ras som jag gjorde när jag började med Engelsk springer spaniel var en helt annan sak. Det fanns hundar också då inom rasen som vann mycket, plockade cert på cert. Jag anklagade dock inte de som vann mycket för varken det ena eller det andra. Jag förstod att de hade bra hundar samt var duktiga uppfödare och utställare. När jag så efter många års letande hittade den uppfödare som hade den typ av springer jag ville ha samt hade lyckats inom rasen valde jag att köpa min första hund där. Jag sög sedan åt mig av all den kunskap de så generöst delade med sig av, lärde mig trimma och visa hund av dem och hade viljan och suget att lära mig mer och mer för att kunna bli en så bra och framgångsrik uppfödare som möjligt. Alla vill inte bli det, men jag hade den viljan och det drivet. Jag la inte ned tid och energi på att klaga över att den och den vinner så mycket så det är ingen idé för mig att ställa ut, nej jag la ned allt jag hade på att bli bättre och bättre - inom alla områden som uppfödare. Och trots att jag nu fött upp i 30 år och nått en hel del framgångar så lär jag mig mer och mer hela tiden. Så många duktiga hundmänniskor det finns inom olika områden som man kan få kunskap av   .


Sen vad gör det med kvaliteten på en ras om det till slut bara är hundar i championklass på utställningar då alla i princip kommer bli det med en sån begränsning. Hundar kommer att ställas ut två gånger i junior- och unghundsklass för om det nu är bara cert som är anledningen till att man ställer ut finns ju inte heller någon anledning att ställa ut dessa unga hundar efter de fått sina två cert. Ska vi då införa ett nytt championat för de som vunnit ex antal BIR eller nåt sånt? I Australien har de t.ex titeln Grand Champion. Eller tycker vi att en hund som kanske har 50 BIR är likvärdig med en hund som har exakt samma titel, SEU(u)CH, men som aldrig vunnit en klass på utställning? Jag tror det är förödande för en ras när vi faktiskt har hundar med utställningschampionat som faktiskt inte har kvalitet nog till den titeln. Och visst kan det svårt att se sin egna hunds brister, men det kanske helt enkelt är så att den hunden som vinner cert när din får reserv-cert helt enkelt är bättre just nu, just den dagen som utställningen hålls? Och borde inte det vara så att din hund inte får cert då - för den helt enkelt är slagen av en bättre hund? Eller är det en rättighet man ska ha som utställare, att få cert varje gång man ställer ut?


Däremot tycker jag att vi i Sverige borde införa ett junior-championat. Detta tror jag skulle uppmuntra många nya att ställa ut. Samtidigt skulle då hundar som tävlar i juniorklass endast tävla om junior-cert, alltså inte det "vanliga" certet så på sätt och viss skulle det bli en form av begränsning. Fler skulle komma in i sporten då tror jag, likaså tycker jag det är jättebra att de har juniorfinaler på utställningar. 


Vi blir lite då och då ifrågasatta för att vi fortsätter att ställa ut hundar som har 15-20 Cert - men varför skulle vi inte göra det? Vi tycker det är roligt att ställa ut och vi tycker själva de är hundar som är av hög kvalitet. "Vad är det för mening att plocka så många cert", "det säger inget om hundens kvalitet utan bara att det är en "känd" uppfödare som visar den" - ja typen av den argument hörs rätt så ofta. Men som sagt, vill man nå framgångar får man jobba sig dit. Man får inget gratis. Tänk om de i typ VM i skidor eller nåt skulle säga att nej, han har vunnit så många mästerskap så nu är det väl dags för nån annan. De som vunnit får inte tävla igen utan de som kom på 20:e plats vill väl också vinna? I vilken annan sport tror man att man kan komma direkt och vinna allt? Som i alla sporter och tävlingar är det träning, träning, träning och en envis vilja att lära sig som gör att man når toppen. Alla som är framgångsrika idag har varit nybörjare en gång i tiden men jobbat sig upp mot toppen. Några genvägar finns tyvärr inte - och även om vägen dit är krokig och man faller ner många gånger så går det, om viljan finns   .

 


 
 
Ingen bild

Katarina H

19 oktober 2018 08:36

Du har så rätt så. Bästa hund ska ha certet.

 
Ingen bild

karin åhsblom

19 oktober 2018 11:12

Bästa hund ska ha cert. Håller med om att man ska få något mer än en papperslapp när man ställer ut även om man inte har finaste hunden. Någon minnessak eller något.

 
Theo

Theo

25 december 2018 05:57

Jag gillade när baren fick medalj för "deltagande". Kanske borde det anammas även för hundar?

http://https://fi5bacon.wordpress.com

 
Ingen bild

Annica

20 oktober 2021 09:50

Håller med dig om mycket! Dock vill jag ha tillbaka den "gamla hederliga" segrarklassen. Och obegränsat med cert före 2 års ålder.

barecho

7 november 2021 06:05

Håller helt med dig, saknar också segrarklassen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Av barecho - Fredag 1 mars 07:49

Denna kull är Ziris andra kull hos oss, förra kullen föddes för 1,5 år sedan, i den kullen blev det sju valpar. Att det skulle bli fler denna gång misstänkte vi ganska tidigt, för redan när hon gått fyra veckor började magen växa - och det snabbt! De...

Av barecho - Måndag 5 feb 10:32

I lördags föddes Mejrams andra kull, allt gick bra och Mejram och de små mår bra   Några av valparna har tan-tecken, men det är fortfarande ganska svaga tecken så svårt säga ännu vilka som kommer att få tan som sin mamma.     Första valpen födde...

Av barecho - Lördag 27 jan 08:14

Det är fler ras/special-klubbar som tagit bort Årets-tävlingarna för sina raser. Motivationen har ofta varit att dessa listor blir för "viktiga" och att vissa utställare inte beter sig schysst mot dom andra på grund av det. Jag tror snarare att det b...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards