Kennel Barecho

Alla inlägg den 26 januari 2019

Av barecho - 26 januari 2019 18:01

... man blir när man ser att en nyvalpad tik inte mår helt bra. I går kväll åt Fläder sin mat precis som vanligt, inga konstigheter alls. Hon har varit så nyfiken på vad vi gjort i köket som ligger bredvid valprummet, samtidigt som hon tagit så väl hand om sina åtta små juveler   .

När jag så skulle gå och lägga mig i sängen bredvid henne såg jag direkt hon såg annorlunda ut, låg liksom mer utslagen och blicken var annorlunda. Gav henne en bit skinka och jodå, den slank ner men sen la hon sig igen. Slickade inte på nån valp utan ville bara sova. Tog tempen på henne och då hade hon 40,8 i temp! Alldeles för mycket, även för en nyvalpad tik som ju oftast kan ligga runt 39 grader några dagar efter valpning. 

Provade att få henne att slicka på nån valp, men icke - dom brydde hon sig inte om. Däremot viftade hon på svansen så det dundrade i valplådan varje gång vi pratade med henne, så gör hon alltid våran Fläder-flicka   . Det var inga problem att få med henne ut, så det var ju bra. Efter att hon fått olika medikament vakade jag sen över henne hela natten. Plus att jag fick massera valparna med matolja så de fick kissa och bajsa när Fläder nu inte orkade tvätta dem.

Typiskt nog fick vi också strömavbrott under natten, allt sedan de började gräva för fiber här utanför nån gång i höstas (ja nåt fiber har vi inte sett röken av än...) så har det blivit strömavbrott hos oss lite då och då. Inte så kul när det är rejält kallt ute och man har nyfödda valpar hemma   . Elgubbarna som skulle fixa felet var bussiga nog att jobba på så snabbt de kunde eftersom vi annars hade varit tvungna att försöka lösa det här med värmen till valparna på något sätt. Inte kul när huset kyls ner snabbt som det kan göra den här hemska årstiden. 


 
I morse var hon piggare, hon började tvätta valparna igen då och tempen låg på 38,9 istället - betydligt bättre. Jag skulle ha åkt till Springerklubbens avelskonferens i morse, men jag vågade inte lämna henne. Även om David är hemma så ser inte han på samma sätt hur hon mår, eller tja, jag litar inte på det iaf     . Enligt veterinären beror febern med största sannolikhet på att hon hade flera moderkakor kvar i livmodern efter valpningen och det är ju aldrig bra. 


 
Valparna är fortfarande alldeles oljiga och feta i pälsen efter allt mitt masserande.


Fläder mår fortsatt bättre, så om hon nu bara inte blir sämre ska jag åka till avelskonferensen imorgon har jag tänkt. Ska bli verkligt spännande att få lära sig lite mer om HD-index, det är ju så pass nytt så åtminstone jag är tämligen okunnig på det området. 

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards