Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 8 juli 2020

Att döma andra

Av barecho - 8 juli 2020 11:18

Att döma andra är otroligt lätt, ja nästintill varje människa har väldigt lätt att döma andra - att däremot se sina egna tillkortakommanden, jaaa det är svårare. 


Jag är en av dom som uppskattar sociala medier, jag tycker det är mycket positivt med dom. Man kan hålla kontakt med många på ett enkelt sätt vilket passar mig utmärkt. Jag personligen är inget "fan" av att prata i telefon i timmar. Nej, jag gillar mer att skriva - då har jag tid att göra det när det passar och tycker det är enklare att uttrycka mig i skrift än tal många gånger. Jag förstår såklart att det för andra är precis tvärtom. David t.ex han ringer alltid istället för att skriva - om man nån gång skulle ha tur att få ett svar på ett sms man skickat till honom så har han tre svar att välja mellan; ja, nej eller ok.


Ja tur vi är olika, eller hur? För hur trist skulle det inte vara om alla vore precis som en själv? Hua, jag skulle då inte vilja det måste jag säga... Men varför måste vi reta upp oss så förbenat på de som är och tänker annorlunda än oss själva? Det kan man undra. Nu är det inte så att jag är lugn som en filbunke, självklart retar jag upp mig också på andra - även om jag försöker träna mer och mer på att inte göra det. Det går väl "sådär" kan jag tycka.


Något som är ännu värre än att reta upp sig tycker jag är att döma andra. Man säger att han eller hon är en idiot som tänker och gör så, men vad vet vi egentligen om den andra människan? Och hur skulle vi göra själv om vi var i samma situation som denne? Det är alltid lätt att kasta skit på nån som lever ett liv vi aldrig varit i närheten av.


Tillbaka till sociala medier, vad är de till för? Varför använder just du sociala medier? Är det för att framställa dig själv som mycket bättre än alla andra? Är det för att tala om hur hemska alla andra är? Eller är det för att sprida glädje kring dig, eller missnöje? För oss som är hunduppfödare är det självklart ett sätt att sprida reklam för våra hundar och vår kennel, något som jag ser som helt naturligt och ett sätt att följa med den utveckling som sker i världen.


Så länge man använder facebook och dylikt för att sprida saklig information och händelser som handlar om en själv istället för nåt "dumt" någon annan har gjort så tycker jag det är ett fantastiskt redskap. Men när det inte används så, ja då är det verkligen ett djävulskt påhitt.


Blir så ledsen över elaka kommentarer som skrivs om uppfödarkollegor, styrelsemedlemmar, medmänniskor - ja om alla möjliga kan man hitta negativa och nedsättande kommentarer. Med kommentarerna vill man förstås inte bara trycka ner andra, utan framhäva sig själv som lite bättre än de som man skriver om.


Kasta första stenen den som är felfri säger jag bara... Jag vet inte hur många gånger jag under årens lopp hört typ att alla andra borde följa alla regler, men för just mig själv finns det förstås ett litet undantag. Varför inte bara sluta lägga sig i vad andra gör? Jag lovar att ni kommer få mycket mer tid att njuta av livet om ni slutar bry er om vad andra gör. T.ex för många år sedan ondgjorde sig flera över att en uppfödare tog en kull efter en hund med C på höfterna (obs det var inte mig den gången), det var ju så hemskt och hela rasen skulle bli förstörd. För det första, en ras kan inte förstöras av en enda kull. Varje kull är varje uppfödares ansvar, och om någon uppfödare tar helt avstånd från att bry sig om rasens hälsa i alla sina kullar så är det förstås en fara - inte bara för rasen, utan framförallt för de enskilda hundar som blir sjuka. Men det är inget som ska "stötas och blötas" på sociala medier, ta kontakt med den uppfödaren isåfall och be den förklara varför den avlar som den gör.


Ett annat exempel just nu är all skit som kastas på andra för att de inte tar pandemin på allvar - men herregud, var och en gör väl så gott de kan? Så länge man följer de rekommendationer som getts så finns väl ingen anledning att skriva att alla som gör si och alla som gör så är idioter och inte har nån hjärna osv. 


Att vi alla är frustrerade nu, det är helt förståeligt - men jag vill tro att alla gör så gott de kan, om de gör något jag inte förstår helt så kanske det faktiskt finns en god anledning till det? Och jag själv då, är jag så himla perfekt? Nej inte alls - alla gör vi något som kan ifrågasättas av andra, för vi är alla olika och har olika tankar och värderingar.


Ingen är perfekt, som tur är - för att vara perfekt måste vara den värsta bördan att bära för en människa.


Om ni har lite tid över kan jag rekommendera er att lyssna på nån av Kay Pollak's föreläsningar (jag vet, de är rätt flummiga - men han har flera poänger). Han pratar mycket om att vi alla tänker att allt skulle vara så mycket enklare om alla andra bara skärpte till sig. Och så är det ju, om alla andra bara slutade vara så knäppa skulle ju allt ordna sig, eller hur   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards