Kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 21 juli 2020

Semester :-)

Av barecho - 21 juli 2020 18:31

Igår var det dags för vår efterlängtade resa till Spanien, resan bokades redan i höstas och nu efter allt som har hänt har vi förstås inte varit säkra på om vi skulle kunna åka eller inte. När så UD lättade på restriktionerna till Spanien väcktes hoppet igen   . Vi förlitar oss på att de inte skulle tillåta resor hit om det var någon större risk, för såklart risker finns det ju överallt. Och framförallt för oss som bor i Sandviken, där ser statistiken inte jättebra ut tyvärr. Här i Torrevieja däremot skrivs det om att ingen Covid-19patient har varit inlagd på sjukhuset sedan 5:e maj.


Nog om det, nu är vi här och vi är verkligen glada och tacksamma att vi får den här möjligheten att vara tillsammans allihopa igen - drygt två år sedan vi semesterade här ihop sist   .


 
Ansiktsmasker hade vi förstås köpt in, plus varsin flaska handsprit och plasthandskar. Vi fick också göra en sorts hälsodeklaration på internet innan vi åkte, fick då en QR-kod som vi visade upp när vi stigit av planet i Spanien.


Vi i Sverige har ju inte masker, jag är absolut ingen expert på området om det är bra eller inte - utan förlitar mig på expertisen. På Arlanda rekommenderade de mask, men jag skulle säga att det nog var 25 % bara som hade mask på sig där. När vi gick igenom säkerhetskontrollen hade vi alla det, för där var trångt precis som vanligt. När vi skulle kliva på planet hade de sagt till att vi alla måste ha mask på oss, från när vi gick på planet och hela resan. En äldre farbror hade inte mask på sig så honom sa de till vänligt men bestämt att han måste sätta på sig sin mask. Han gick iväg från kön och ordnade det. Såklart fanns det någon viktigpetter där som måste gnälla och säga hur oansvarlig han var. Trött jag blir på såna, han kanske bara hade glömt? Tänk så himla jobbigt att gå runt och vara perfekt hela tiden och anmärka på alla andra.


På vårt säte låg en flaska med vatten, det var allt vi fick. Ingen servering ombord och personalen ville inte gå omkring mer än nödvändigt. Alla runtomkring hade sina masker på hela tiden, såg ingen som tog av sig den mer än för att dricka eller äta något de tagit med sig. Barn under 6 år behövde ingen mask och det är väl tur - man kan ju bara tänka sig hur mycket som skulle spridas runt om barn skulle skrika och grina för att de inte vill ha någon mask på sig. 

Personalen på planet sa flera gånger att de var glada att det fanns en möjlighet att flyga igen men att det var på vårt ansvar att allt sköttes på ett bra sätt. Helt rätt metod tror jag - istället för att springa runt som en polis, tror vi alla som var på planet förstod allvaret i att sköta detta på allra bästa sätt, enligt de regler som finns.


Lite varmt var det med masken, det måste jag erkänna - men bara att stå ut, var ändå inte mer än 4 timmars flyg och jag lyckades ändå sova halva tiden. 


 
Klart väder när vi lyfte från Stockholm, jag försöker alltid sitta vid fönstret - fast jag är så höjdrädd gillar jag att titta ner på marken   


 
Här är det dags för landning i Alicante. 


 
Vi skulle egentligen ha åkt med ett flyg tidigt på morgonen, men vi blev flyttade till ett plan 14.25 istället - och av nån märklig anledning fick Jacob åka på ett annat plan en dryg halvtimme senare. Så vi fick vänta en stund där på honom, lite nervös var jag allt att han skulle irra bort sig   . Thomas hade en lite mer avancerad mask som ni ser, lite får man känslan av Darth Vader här kan jag tycka   


Ja alltså när vi klivit av planet ville de se denna hälsodeklaration som vi gjort, den registrerades i en dator. Där stod det också några som verkade slumpvis kolla tempen på vissa genom att lysa med nåt i pannan på dem. Det stod också ett par där som verkade vara läkare eller sjuksköterskor, de granskade alla och tog undan någon som de gick iväg med för att kolla mer. Tror inte den såg sjuk ut, men de gör säkert slumpvis kontroller. 


 
Här väntade vi på den beställda taxin, det var typ nån match som de måste kolla på då. Men jag ska inte säga nåt - hade det varit en utställning hade jag säkert gjort lika jag. I taxin var vi också tvungna att ha maskerna på oss, om man är alla i en bil från samma familj behövs ingen mask - men annars måste man ha även där. 


 
Vi bor i Davids föräldrars underbara lägenhet i Torrevieja, vi trivs så himla bra där David och jag - ja även barnen som alla är med på denna resa. Här är vi verkligen isolerade också - ingen annan som vi känner här utan vi umgås bara med varandra under den tid vi är här, helt perfekt   .


Idag var David och jag till Carrefour och handlade. Otroligt välorganiserat, det stod två stycken som stoppade oss innan vi fick gå in i själva affären. De spritade handtaget på vår kundvagn samt våra händer. Inte en enda person gick utan mask och faktum är att vi har vant oss nu, både att ha mask och att se alla andra med mask. Hemma i Sverige reagerar man ju när man ser nån med mask, men här är det vad som är naturligt att ha. Lite surrealistiskt, men det är så det är nu bara.

Vi fick inte stå i kö nånstans, det fanns personal överallt som såg till att alla höll avstånd. Kändes himla tryggt.


På eftermiddagen gick vi ner till stranden för att ta ett bad, även där var det väldigt bra organiserat. De hade en nedgång till stranden och ett ställe där man skulle gå upp. Det satt två kontrollanter där som såg till att allt gick rätt till. 


Man behöver ingen mask på stranden, men det är viktigt att hålla avstånd. 

 
Det var rutor gjorde i sanden och man fick hålla sig i den så man inte var för nära andra sällskap. Ni ser de tre i blå tröjor på fotot, de var såna som gick runt och kollade så alla följde reglerna. De i gula västarna var badvakter som just denna dag sa till alla som badade att gå upp ur vattnet då det var röd flagg, så förbjudet att bada just idag. 


   
Rejäla vågor, inte väder för mig att bada i alls kan man väl säga. 
 


 
Henric, Viktoria, Elis och Freja är på väg hit nu - de ska landa runt 19.30 ikväll, gissa om vi längtar   


 
Jag tror att en viss Elis kommer bli väldigt nöjd över denna nyinköpta toasits   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av barecho - Tisdag 2 april 18:18

  Ubbe, hanhund      Uzo, hanhund     Undis, tik     Uzzi, tik     Unette, tik     Ultra, tik     ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:44

  Taco     Toby     Tristan     Trevor     Tippo     Tango     Tally     Trisha     Tabitha     Tora   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Fredag 22 mars 05:39

  Ubbe     Uzo     Undis     Uzzi     Unette     Ultra   Mer information om valparna finns här: Kennel Barecho ...

Av barecho - Torsdag 14 mars 16:34

I måndags, när det var sex dagar kvar till beräknad valpning så låg tempen på 37,6. Det var ju inte jättelågt och Kryddan åt upp sin mat. Hon var lika lugn som vanligt. Så jag tänkte det var falskt alarm. Tempen sjönk sedan sakta nedåt, men inga andr...

Av barecho - Söndag 3 mars 14:25

I denna blogg kommer det mestadels vara inlägg som har med kennel Barecho att göra. Om våra valpar, hundar, från utställningar mm. Jag (Helene) har skaffat en ny blogg där jag mer kommer att skriva mina tankar och åsikter inom olika ämnen, välkommen ...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards