Helenes blogg - kennel Barecho

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2016

Hur blev det såhär?

Av Helene - 8 oktober 2016 10:39

Hur blev hundutställningar som de är idag? Eller är det bara ett tecken på att jag är gammal och sliten när jag inte känner igen mig längre i det som från början var en bedömning av just hunden och ingenting annat? Idag liknar utställandet mer och mer ett strategi-spel - och ville jag spela sånt kunde jag spela Risk eller nåt liknande istället...


Idag verkar det handla så mycket mer om saker runtomkring. Man ska känna rätt personer, "fjäska" för rätt personer, hundar ska matchas och marknadsföras. Hundar pratas upp och hundar pratas ned av domare som andra tycker verkar kunniga. Man lyssnar mer på vad en annan domare sagt om en hund än vad man egentligen tycker om den själv som domare. Kanske är jag cynisk, men jag tycker det mer och mer handlar om människorna i sporten än hundarna... och då är det väl iaf på väg åt fel håll, eller?


För mig handlar det om att försöka föda upp en så bra hund som möjligt. Alla vet vilket jobb det är att få fram en riktigt bra och rastypisk individ. Många besvikelser och motgångar har alla gått igenom innan de fått fram en hund de känner sig stolta och nöjda med. Är man då "rätt" person kan den hunden vinna massor, är man då "fel" person kanske den inte vinner något alls - trots att det är en fantastisk hund. Jag menar, hur kul och rätt är det egentligen? Unga hundar som knappt har blivit vuxna "halshuggs" av domare eller "hyllas" och sedan följer så många andra domare med i det utan att kanske ens ha tagit i hunden själv?


Nej om jag fick önska något vore det att man som domare kunde "rensa" hjärnan innan man dömer, man skulle inte känna igen en enda hund eller människa utan bara döma hunden som står framför en. Förstås omöjligt - men så mycket mer spännande det skulle bli och så många fler bra hundar som skulle komma fram tror jag.


Jag har hört själv en domare säga att en hund som blev årets hund ett år inte borde ställas ut mer för efter att den vunnit årets hund är den slut. Hur kan det vara så? Under ett år är det "inne" att sätta upp en hund, men året efter ska det sättas upp något nytt - fastän den hunden som sattes upp året före är lika fantastisk det året? Och det här med att en domare måste "fördela" priserna - man kan inte ge allt till en utställare osv.. Men om det är just den typen av rasen man tycker om som domare så måste man sätta upp samma handler, även om det innebär att man får färre anmälda hundar nästa gång. Man blir inte domare för att alla ska "älska" en utan ens jobb är bara att sätta upp den bästa hunden, den man tycker stämmer mot rasstandarden så bra som möjligt - inte så svårt egentligen eller? Och tro mig, utställarna genomskådar detta  - alltid, både de som vinner och de som förlorar...


Det talas ibland om att utställarna inte har samma respekt för domarna längre som de hade förut, men kanske det beror på att det inte finns så många auktoriteter längre som det fanns förr? Jag kan ha fel, men det känns som förr var det framgångsrika uppfödare som gjort otroligt mycket för sina raser som blev domare. Kanske var det också svårare förr att bli domare, idag hålls kurser för blivande exteriördomare rätt så ofta, kanske för ofta? Jag vet inte - men idag har man inte respekt på samma sätt för domarens åsikt. Det kan ju också bero på att vi helt enkelt vet för lite om domarna som står i ringarna, det är bara ett namn. Sällan vet vi vad de har för ras själv och vad de åstadkommit innan de blev domare. En del domare har inte hund alls och jag kan förstå att det blir svårt att döma ofta och ha hund om man bor själv, men om jag var tvungen att välja mellan att vara hundägare och domare så vet jag vad jag skulle välja... Att vara utan hund skulle vara "döden" för mig   .


Jag har inga svar på hur man skulle kunna göra så att vi kom tillbaka mer till att det är hunden och inget annat som bedöms, eller så är det bara jag som tycker såhär - alla andra kanske tycker det är hur bra som helst som det är nu?

 
 
Ingen bild

Elisabet Wahlström

8 oktober 2016 14:35

Så bra skgivet!!!! Mitt i prick

 
Ingen bild

Vesa Toivanen

8 oktober 2016 15:21

Amen !

 
Ingen bild

Berit Årevik

8 oktober 2016 15:31

Så bra skrivet. Tycker precis som du och 90% som man pratar med tycker likadant. Men om man säger något så ligger man risigt till hos domarna.

 
Ingen bild

Jeanette Kennel Blixtra

8 oktober 2016 15:55

Mycket bra skrivet👍

 
Ingen bild

Anna

8 oktober 2016 16:24

Så bra skrivet håller 100% med. Därför jag inte tycker det är roligt med utställning längre.

 
Charlott Bengtsson

Charlott Bengtsson

8 oktober 2016 17:55

BRA SKRIVIT

http://dromflockens.kenelsida.se

 
Ingela Norrby

Ingela Norrby

8 oktober 2016 18:35

Bra skrivet! Är något år sedan Truls och jag gemensamt bestämt att utställningar är inget för oss. Personligen så tycker inte jag det handlar om hur mycket driv elle flash han visar. Att det ska det avgöra om han är ett avelsämne? Eller vem uppfödaren eller jag är kompis med. Han är en positiv, stabil, noggrann arbetsmaskin som aldrig ger upp sitt arbete och som flera domare sagt att han har korrekt utseende. (Excellent och r-cert) Han blev nerflyttad från ett cert När såg lite trött ut i 25 graders värme. Inte på grund av hans utseende och fysik påtalade domaren. Han flashade inte inte mycket nog i steget. Jag svarade att vi vunnit En cup natten mot utställningen och var väl medveten om att glimret kanske skulle saknas. Och tror jag bestämde mig där att det här är galet. Om jag få ska tro på det du skriver så blir det än mer ointressant med utställningsmeriter när jag ska välja en ny hund. Tror det du skriver är jätteviktigt för avel och utställning. Hoppas din text leder till konstruktiva diskussioner och inte pajkastning som det så ofta blir. Lycka till!

http://-

 
Erika

Erika

8 oktober 2016 21:11

Bra skrivet!!👏
Tycker också det känns så o de är hemskt tråkigt, men har en underbar uppfödare som ställer ut min åt mig och hon gör de ju så bra, men man ser o hör otroligt mycket 😒

Domare ska döma hunden inget annat

http://erikapettersson.webblogg.se

 
Ingen bild

Hundlivet

9 oktober 2016 07:49

Är detta en dålig idé?

Domarna är i ett tält där de får känns och titta på hunden som bedöms. En neutral handler kommer in med hunden åt dem så att det blir mera anonymt i form av hund efter hund; poängen skrivs ner (excellent etc) efter vardera hund.

På så sätt så kanske inflytandet av ägaren minskar och fokuset läggs mer på hunden som individ?

Problematiken med detta är att det förmodligen är mörkt i tälten och hur man nu skall lösa problemet där de behöver se hundens rörelsemönster.

Det bästa vore väl att ha ett tomt rum med domarna och en tillsatt handler som kommer med alla hundar och visar upp dem, hundarna kanske refereras till ett nummer eller liknande.

Dock så är det väl lätt att göra koppling mellan nummer och hundnamn/ägare. Hmm...

En idé iallafall. :)

 
Elisabeth Gustafsson

Elisabeth Gustafsson

9 oktober 2016 10:53

Fantastiskt bra skrivet, det väckte många känslor hos mig. Men jag tycker ändå om att ställa ut, för då träffar jag så många från samma ras och även andra raser.
Men håller med till 100% för det är så som du har skrivit. Det är medaljens baksida .
Elisabeth Gustafsson med Kennel Art Geson's

http://www.artgesons.se

 
Petra Junehall

Petra Junehall

9 oktober 2016 10:57

Kunde inte skrivit det bättre själv. Jättebra Heléne!

http://www.dragongarden.com

 
Ingen bild

Ane

9 oktober 2016 12:23

Kanonbra innlegg Helene , som er skrevet av en suksessfull oppdretter og dommer :)Du våger skrive det mange føler i dag.
"Hatten av" for deg !!

 
Ingen bild

Jane

9 oktober 2016 13:02

Jag har 40 år som utställare och jag har talat i många år både till domare och utstäldre att det blivit lite av "kejsarens ny kläder" Att döma upp samma hund inom samma ras flera år i ras vittnar om att domarna diskuterar och har svårt att bryta trenden. Man höjer upp ekipaget till skyarna. Trots att det kan vara bättre anatomiskt konstruerade konkurrenter. Idag är det show, attetyd som vinner på utställningarna. Det är samma uppfödare som vinner uppfödarklasserna på SKk: s utställningar. Vi som tävlar mycket vet detta. Trots detta ställer vi upp reser land o ruke runt och betalar.

 
Ingen bild

Gunnel

9 oktober 2016 18:57

Framför allt tycker jag att det borde vara ck som räknas. Om hunden är värd ett ck så ska det inte spela någon roll vilka andra som är på samma utställning. Däremot ska ett ck verkligen stå för något och inte användas med automatik. Detsamma gäller Excellent. Det ska inte gödslas med Excellent. Och det ska inte kallas att man kastas ut" med ett Very good. Very good är ju mycket bra - varför vara missnöjd med det? jag tror att hela hundvärlden skulle må bra om man tittade mindre på utställningsresultaten och mer på hundarna. Även de hundar som aldrig kommer till utställning . där har vi mycket minst lika bra avelsmaterial att hämta!

 
Ingen bild

Åse

11 oktober 2016 13:15

Håller helt med och i augusti tyckte jag att måttet var rågat.För raskunnskapen verkar vara noll.Antingen säkra "kort"=dom som skall vinna.Allternativt så går dom som tidigare åkte ut på tvåor fram och vinner, Har man som jag hållt på länge och läst sin läxa, samt utav självkänsla inte visar hund som inte är av ck kvalitet, så kan man bli nerplockad för skitsaker som inte har kvalitet att göra .Ofta för att "rätt"hund skall vinna.Annars dömms mann efter ren okunskap.Detta förtar intresset att visa sitt avelsmaterial på utställning.Förmodligen slutar jag efter 40 år.Talade igår med Zalukimänniska som skulle sluta av samma anledning.

 
Ingen bild

Lena Karlsson

15 oktober 2016 11:54

Jättebra skrivet. Det är precis så jag känner. Det är därför som jag ställt hund väldigt lite i år.

 
Ingen bild

Annica Klingvall

22 oktober 2016 12:59

Tack Helene, för dom orden ! Det ska vara roligt, med hundutställning, man ska kunna glädjas åt andra, kosta på sig ett Grattis, visa sportsmanship, och det är hunden, som ska bedömas! Vissa handlers, gör ett bättre jobb, än andra, och det är väl en del av tjusningen.
Självklart, tycker man inte alltid, som domaren, men fula miner och elaka, osportsliga kommentarer, hör inte hemma, på en hundutställning. Sen att man, ibland, blir besviken, och kanske har svårt att dölja det, ja, det må vara hänt. Men man kan vara "sportslig", ändå ! Kanske en del grundar sig i osäkerhet och avundsjuka, när man inte kan behärska sig?
Lycka till i din domargärning!

 
Ingen bild

Jane Ahlzén Marmstad.

16 augusti 2017 19:38

Kunde inte skrivit det bättre själv.
Tyvärr tappar man respekten för de flesta domare.Idag är det show.Alla hundar har fel och förtjänster. En hund som har ett anatomiskt fel som hög svans. Lös i fronten men för övrigt fantastisk förebild för rasen bör inte vinna varje utställning i flera år.Det ger oss uppfödare ett mycke dåligt betyg eftersom vi under flera år inte kunnat få fram lika bra eller bättre hundar.Medtävlare lessnar
när samtliga tävlings ekipage redan på förhand vet vilken som kommer vinna.
Samma i uppfödargrupper. Flattar. Amerikansk cocker mm samma uppfödare vinner Visdt är dom geniala uppfödare men det måste finnas även andra rasers uppfödare som ska kunna prioriteras.
Idag är det show som räknas på utställningarna. Bra anatomi får nöja sig med exvellent.
En av min uppfödning fick i sin skriftliga bedömning.
Excellent tik med utmärkta proportioner. Utmärkt päls. Utmärkta vinklar bak och fram. Borde dock ha lite mer fart i ringen.
Slutresultatet
blev VG.
(Handlern var orutinerad husse)

 
Ingen bild

Rikke

17 augusti 2017 08:17

Så klockrent skrivet!

 
Ingen bild

Lena Espenkrona

17 augusti 2017 08:37

Håller med.. Kan även tillägga att man idag inte anmäler till vissa domare eftersom man vet redan vilka som kommer o vilka som vinner oberoende vilka hundar de har med sig...

 
Ingrid Grundström

Ingrid Grundström

17 augusti 2017 09:25

Instämmer till 100%. Vi kanske skulle införa proffshandler då behöver inte domarna känna pressen från den som håller i snöret.

http://pennygirls.se

 
Veronica Lange

Veronica Lange

17 augusti 2017 10:23

Håller helt med Annica Klingvall! För mig är det trevligt att se hur de flesta hundar idag visas på ett positivt sätt med löst koppel, fri handling och glad attityd! Så har det inte alltid varit. Mycket har förbättrats avsevärt. Utställning har inte en demokratisk funktion utan den hunden som är bäst och följer rasstandarden ska vinna såklart. Detta handlar om avel, avelsval och naturligtvis "show" i grupp och BIS. Politik och "floskler" kommer alltid att finnas i alla branscher och det enda man kan bekämpa det med är att koncentrera sig på sitt avelsarbete och visa ännu bättre hundar. För att orka med det behövs positiv energi och att vi tillsammans bidrar med det!

http://www.velvetdandys.com

 
Ingen bild

Bjarne Sørensen

17 augusti 2017 11:32

Du har fullstendig rett…. og mange dommere reiser “verden rundt” og deler ut Excellent og CK til nesten alle for å bli “populære” og bli invitert igjen… og rasekunnskapen hos enkelte er fullstendig fraværende… og når de skriver i kritikken at en junior må utvikles mere og trekker en premiegrad for dette har de vel misuppfattat det med klasser… visst fanden skal en junior utvikles mere.. er hund som er “ferdig utviklet” som junior vil i de fleste tilfeller bli for tung og grov når den er voksen…

 
Nina Ohlsson Malmgren

Nina Ohlsson Malmgren

17 augusti 2017 13:47

Så himla bra skrivet
Så sant
Så sant!!!

http://Black And Buffs Kennel

 
Ingen bild

Kristina Stenman

17 augusti 2017 13:47

Tycker precis som du, har tyckt att utställningar har varit jätteroligt, men nu har allt gått överstyr dessutom väldigt dyrt. Skulle du råka få en rosett så får du betala den också. Så vi har slutat helt med detta nöje.

 
Ingen bild

Mie

17 augusti 2017 17:58

Skrev till Sv Kennelklubben för ett antal år sen med en del liknande synpunkter, enl dem fanns det inga problem, interesting, trots att många som ställer ut upplever problem så finns dom inte 😯

 
Ingen bild

lars-göran

17 augusti 2017 21:31

Håller dom på så här är utställningar snart slut

 
Ingen bild

Solan

18 augusti 2017 09:40

Blogginlägget är väldigt bra skrivet men en del av kommentarerna kunde man vara utan!

 
Ingen bild

Jc Leander

18 augusti 2017 10:11

Väldigt knepigt att vinna över en domare som visar sin hund för en kollega som står och dömer. Finns det inga etiska regler att kolleger ej får döma kolleger. Antingen domare eller uppfödare inte både och.

 
Mia Magnusson

Mia Magnusson

18 augusti 2017 11:28

Så mitt i prick du skriver!

http://www.xcelskennel.com

 
Ingen bild

Sonja Moström

18 augusti 2017 15:40

Håller med dig,,

 
Ingen bild

De ska vara lika för alla

19 augusti 2017 12:28

Idag används mycket facebook där även domare är med... man reser runt och träffar domare, man äter middag med domare, har köpt en hund mm. Man blir känd genom hundtidningar som domare läser man ger sig till känna på ett visst sätt kanske

 
Ingen bild

GerdAstrid Flenstad

19 augusti 2017 14:08

Meget bra skrevet! For egen del er det nå meget sjelden vi er på utstilling. Det er mange år siden vi begynte å oppfatte det som skjer i utstillingsringen. Det er et håp at dommere ikke skal stille ut! Ikke i det hele tatt. Det bør være et valg; enten er du dommer, eller du er utstiller! Dommere dømmer opp hverandres hunder, enten hunden er slik eller slik! Da er ikke standarden så viktig å dømme etter. Kennelklubbene får selv ta skylden for dårlige påmeldingsantall, for det er resultatet av å ikke respektere at utstillere både kan hund, og er i stand til å se hva som foregår.

 
Ingen bild

Janeth Edlund

22 augusti 2017 14:35

Mycket bra skrivet!

 
Ingen bild

Chrisitna Norrman

8 oktober 2024 07:37

Så bra det du tar upp,det handlar mer om människor än hundar kan man tycka ibland.

 
Ingen bild

Jonna B

11 oktober 2024 11:04

Allt det du skriver om är verkligen inget modernt påfund. Jag vet inte hur länge du har varit i hundsvängen men jag var med redan på 70- talet och det var ingen skillnad beträffande juniorer som åkte ut för att de inte var ”färdiga”, hur de nu skulle kunna vara det? De är ju juniorer! Eller utställare som delade både middagsbord och säng med domare kvällen innan utställningen.
Nä, inget nytt under solen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helene - Fredag 25 april 18:16

Idag har Heavens valpar fyllt tre veckor, alla har öppnat ögonen nu och de är rejält aktiva nu    De har också börjat äta lite smått från eget fat, men helst vill de bli matade i handen. De har också få flytta till en lite större hage nu, lite skepti...

Av Helene - Lördag 19 april 18:55


Missförstå mig rätt nu – jag tycker om sociala medier, tycker det är roligt att följa vad andra göra och hålla mig ajour om vad som händer med vänner och bekanta. Framförallt inom hundvärlden, sociala medier gör att vi kan hålla kontakt med s...

Av Helene - Torsdag 10 april 19:16

Idag har Stellas valpar fyllt tre veckor, alla har öppnat ögonen nu - även om det inte är helt öppet hos allihopa ännu  Dom har börjat prova äta lite själva nu också, det går väl "sådär" än så länge. Men nångång måste man börja lite smått och det bru...

Av Helene - Söndag 6 april 14:01

I fredags fick vi välkomna Heavens & Gibsons valpar - alla valpar är otroligt efterlängtade, lite extra spännande var det nu om vi skulle få några svart/vita valpar eller inte! Mamma Heaven är brun/vit och pappa Gibson svart/vit, så rent teoretiskt s...

Av Helene - Fredag 21 mars 14:36

Stella har verkligen varit rund om magen sista veckan, hon har pustat och stönat vilket har varit helt förståeligt med tanke på magens storlek. Hon hade tid på söndag att valpa, men ingen trodde nog att hon skulle gå tiden ut med tanke på hur tjock h...

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards