Kennel Barecho

Alla inlägg under maj 2012

Av barecho - 6 maj 2012 21:13

I fredags vaknade vi på morgonen av att det snöade igen - ja, vad ska man säga  . Ingen vill ha snö nu, man fattade ju att det var för bra för att vara sant när det var sånt kanonväder tidigare under våren  - men att det skulle bli såhär illa, det kunde jag då inte drömma (mardrömmar.....) om. Det kändes inte alls speciellt lockande att bada fyra springers som inte skulle ställas ut förrän på söndagen. Leran på bakgården gjorde ju att de var mer bruna helt och hållet istället för brun/vita. Det är ju såååå lätt att skjuta upp saker och ting, så eftersom David kom hem ganska så sent på fredagen och inte mådde bra alls (feber.......) så bestämde vi att vi badar hundarna på hotellet istället på lördag kväll.


Igår morse snöade det inte i alla fall, men det regnade och var bara 3 grader. Inte direkt så man längtar efter en utomhusutställning då.... Men, nu var det så att årets upplaga av Affenpinscherspecialen skulle gå av stapeln just denna dag - och man vet ju självklart inte hur vädret ska vara när man planerar en dylik utställning, lite vågat kan jag ju tycka att det är första helgen i maj. Bilen var dock packad med såväl tält som varma kläder så jag tänkte väl att det skulle gå bra ändå. Vi skulle samlas vid 8.00 vi från styrelsen och David & jag anlände strax före. Verkligen en underbar plats att vara på, vid vattnet och med bra ytor både för "vår" ring och för Dvärgschnauzercupen som också hade sin utställning igår. 


Bedömningen började 10.00 och David agerade fotograf och jag försökte hålla lite ordning på alla priser. Så synd att det inte var fler som kom, som bekant så gillar jag verkligen dessa utställningar där man kan få tid att umgås lite också och det kan bli en hel del rasprat. På de större utställningarna glöms det ofta bort eller hinns inte med...


Tyra (Velvet Dandy's Wishful) har inte varit utställd sedan i december i Finland och resultatet var ju inte direkt strålande då - och man kan väl lugnt säga att jag var rejält sur och besviken då, av flera skäl. David säger ju att jag inte har ett normalt förhållande till Tyra (eller älskade vännen som hon oftast kallas av mig...). Men, faktum är att jag är mycket mer känslig vad det gäller Tyra än våra "långöron" - hon är min lilla bebis och jag tror faktiskt inte hon lider av det....


Jag såg dock fram emot att visa henne nu - vi har tränat lite hemma och jag tycker nog att det går lite framåt. Sedan har hon utvecklats mycket och fått bra päls nu, den var ju väldigt sen kändes det som.

Röra sig kan hon verkligen den lilla damen... 


Titta bara så tjusig hon är....


Och se så mycket päls hon har nu jämfört med förut.


Vi behöver väl träna en hel del mer på trimbordet, det är ju inte så lätt för det mesta Tyra inte tycker om sker på trimbordet. Som all pälsvård t.ex


Efter en hel del funderande från domaren så blev Tyra tvåa i unghundsklassen och hon slutade sedan totalt som trea bästa tik.

Vi behöver också träna lite mer på när hon ska stå fritt - hon tror liksom att det är på två ben hon ska stå istället för att använda alla fyra....


Hon deltog också i BIS-vinnande uppfödargrupp - visst är de fina!

Som ni ser så visar jag här hund för första gången i täckjacka och vinterhandskar. Det var så inih.....e kallt på slutet så jag trodde hela jag skulle gå itu. Fingrarna och tårna hade jag tappat känseln i för länge sedan och så skönt det var när vi kom in i bilen och fick på värmen (jaaa, till känseln började komma tillbaka - ni vet hur ont det gör va när det bara sticker och svider när livet börjar komma tillbaka till dom delarna som varit beyond life för ett tag...).


Vi hade i alla fall en supertrevlig dag med så mycket trevliga människor - härligt att känna sig så välkommen in i en ny ras, stort tack till er alla som var där under dagen !


Det tog lite mer än 1,5 timme för oss att köra till Lidköping och vi hann med att se några finaler innan det var slut för den dagen. Vi hann också med att träffa bästaste Jill och så Veronica med sina trevliga valpköpare Eva och Anna. Jag ville visa Tyra för Veronica och det kändes så bra att hon tyckte hon såg fin ut - får väl se om jag vågar mig på att anmäla henne någe mer under sommaren. Nästa helg är hon anmäld - men då är det ju på hemmaplan så det räknas liksom inte...


Vi skulle bo på ett hotell som hette Lidköping hotell & vandrarhem. Det låg på gångavstånd från utställningen så det var verkligen perfekt  . Jättebra områden att rasta hundarna på och bra, nära parkering. Rummen var i minsta laget - men så var det också billigare än vad ett normalt dubbelrum kostar så det kändes helt okej. Däremot var handfatet gjort för ettåringar kanske? Det var det minsta jag sett någon gång - när jag försökte tvätta ansiktet där så var hela badrummet nerblött...  


Vi åkte ner till Centrum och hittade på en bra restaurang där - pizza & pasta blev det och mätta åkte vi sedan tillbaka till hotellet för att ge oss på lite badning av hundar. Vi enades om att det fick räcka att ta undre delen på dom - något mer orkade vi inte med. Himmel så trötta vi var... Men, fina blev dom - och efter att ha städat upp så fick vi till slut lägga oss för att sova. Eller ja, sova och sova - det var ett satans liv på några småhundar (chihuahuor?) i rummet bredvid. Jag fattar inte om de var själva där hela tiden eller om ägarna helt enkelt inte brydde sig? Suck.... Det var också ett himla liv kring den ringen dagen efter, att små hundar skäller mer är väl ett faktum - men varför säger man inte åt dom som ägare? För mig helt obegripligt måste jag säga... Tyra är också liten och nog sjutton skulle hon vilja skälla på allt - men hur svårt kan det vara att lära dom att det inte är önskvärt??


I morse när vi vaknade och jag skulle ut och rasta hundarna så går jag förbi en liten soffgrupp som är vid dörren till trappen. Där ligger det en man och sover... Enya och Tyra var de enda som förstod att det inte var helt normalt, Greven, Gizza och Baros verkade tycka att det var helt okej. Även fast vi mötte ett gäng med gapande småhundar så vaknade han inte.... Jag såg dock på ansiktsfärgen att han levde - man blev ju lite tveksam. En Red Bull stod bredvid honom på bordet, meeeeen - man kan väl säga att den inte verkar ha fungerat på honom. Vad han gjorde där har jag ingen aning om? Ifall han tagit sig in utifrån eller helt enkelt blivit utkastad från rummet av frugan eller nåt, tja.... vem vet?


Efter intag av frukost körde jag och hundarna till arenan och David drog vagnen med alla grejer. Vi kom väl in till ringen ca 1 timme innan bedömningen skulle börja - och det fanns hur gott om plats som helst vid ringen. Inte vad vi var vana med för några år sedan.... Men, nu var det bara 11 ESS anmälda hit tyvärr. Domare för dagen var Carl-Gunnar Stafberg, och det blev ändrat till honom från Saija Juutilainen. Varför hon inte kom dit har jag ingen aning om.


Endast fyra hanhundar var anmälda och vi hade två, Micke var snäll och hjälpte oss att visa Greven (Barecho Gold In Motion) i bästa hanhund. Baros (CH Night Wish Darrem Canis) blev bästa hanhund och Greven blev tvåa bästa hanhund med sitt andra CERT! Direkt efter det blev det Gizzas (Barecho Glint Of Gold) tur och så en klass mellan innan jag var in med Enya (Barecho Either With Or Without You) i öppen klassen. Micke tog Gizza i bästa tik och hon ville inte vara sämre än brorsan utan blev tvåa bästa tik med CERT. Trea bästa tik med Res-CERT blev Enya.

Fr.v.: BIR CH Night Wish Darrem Canis & BIM CH Hornötorpets Snövit


Ja, lakritspojken våran blev återigen BIR - verkligen roligt   !


Dååå var klockan 10.15 och redan 45 minuter efter start var rasen slut. Lite annorlunda kan man tycka - men det var skönt på ett vis, vi åt i lugn och ro, tog en kortare promenad med hundarna, hann prata med lite annat folk, titta på lite andra raser - tja, det gick ingen större nöd på oss måste jag säga.


Det blev domarändring även i grupp 8-finalen och där blev Baros utplockad men dessvärre inte placerad. Han skötte sig dock jättebra vilket jag förstås var mycket glad över.


Jacob spelade sin första seriematch idag och det var förstås himla synd att vi inte kunde se den, men Teklas extramatte för helgen Helena gav oss regelundna rapporter via SMS och till vår stora glädje vann dom med 9-1 och älsklingen min gjorde två mål     !!


 

Måste bara visa kort på vår valphage som håller på och ta form på baksidan - det ska bli sååå skönt att kunna ha dom där ute under dagarna ifall vädret tillåter det.

Av barecho - 1 maj 2012 21:42

... tro på att det är vår nu?

Visst ser det bra härligt ut? Idag har nog varit första dagen på länge som jag känt att det varit trevligt att vara utomhus. Det gäller dock att passa på och njuta - såg att det väntades någon plusgrad bara och regn till på lördag när det är första utomhusutställningen  .

Finaste Tyra Tyrann (eller älskade vännen som hon kallas oftast och faktiskt kommer när jag ropar också...). Det är hon som ska på utomhusutställning på lördag och jag gissar att hon inte alls kommer att uppskatta det väntade vädret så vi får väl se om hon behagar gå in i ringen eller inte...

Hon har i alla fall blivit trimmad idag - något hon förstås inte alls uppskattade. Hon sa att det är så himla orättvist - hon har hört att andra affenpinschrar minsann får säga ifrån när det känns, men inte hon inte som har så "sträng" matte...

Älskade vännen  


I går hjälpte Åke och Kerstin oss med att få bort buskarna som stått här förut, det blev en himla skillnad måste jag säga. Synd att man inte är gjord av pengar  - skulle så gärna vilja flytta friggeboden hit och sedan göra plank runt hela bakgården, men att leja bort allt det arbetet blir alldeles för dyrt. Och ja, David är ju inte hemma så mycket nuförtiden så inte så lätt för honom att hinna heller...


Första dagen idag var det också som valparna kunde vara ute en bra stund. Som de trivdes ute i finvädret  !

Flygande engelskan trivs ju också ute - faktum är att hon är nog ute fler timmar än hon är inne på ett dygn. När vi ropar på de andra hundarna att de ska komma in - då sätter hon sig bara och tittar. Det där med "will to please" har hon missuppfattat - hon tror att det är vi som ska vara det och inte hon...

Tekla har en brottningsmatch med en av Pärlans valpar, tror det är Jagger men jag är inte helt säker.

Barhäng - men få se nu? Ser det inte ut som en är lite för gammal för dylikt??

Jaaa, undrar jag vad det var i den där mjölken? Ser lite ostadigt ut här va?

Jaffa - med ännu en söndersliten leksak, förmodligen mormor Kylie som varit i farten...

 - Vafan säger du din slyngel??  Ta det där igen om du törs....

Jaaa, hon har det inte lätt Pärlingen vår nu....

 - Åh, jag vill bli precis som dig när jag blir stor!!

-Jamen om du kollar ditåt så kollar jag hitåt!

Tänk så mycket lugnare de blir när de fått varit ute en stor del av dagen. Vi (eller ja David gör och jag säger...) håller nu på med att göra en fast valphage på baksidan - tror det kommer att bli jätteskönt för dom. Där kommer de att ha en koja samt en del av hagen är under tak ifall det skulle komma nån regnskur. Kanske det kunde bli liiiiite mindre bajslukt inne också?


Imorgon ska jag och Carro med Twiggy på hennes första jobb som supermodell i Västerås - som hennes uppfödare sa, varför väljer dom den olydigaste valpen av alla? Joo, för att hon är sötast förstås  .                  

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards