Kennel Barecho

Alla inlägg under februari 2010

Av barecho - 28 februari 2010 19:46

Vad är det för dag idag? Vad är det för dag idag? Jo, det är sista OS-dan, hurra, hurra, hurra!!!!!!!!!!!   Kanske inte är alla som känner så, det kan jag förstå, men själv är jag väldigt nöjd att livet nu återgår till det normala. För jag blev lite orolig för mig själv när jag tittade på finalen i damernas curling!   Visserligen så var jag vaken för att jag skulle hämta Thomas vid bussen 02.00 på natten, men ändå... jag höll mig vaken och måste erkänna att det faktiskt var spännande de sista minuterna....   Jag trodde att det var färdigt efter första omgången, och när David berättade att det var hela tio omgångar trodde jag inte att det vara sant... Men, hur som helst så såg jag alltihopa - och då kan man ju bli lite orolig vart världen är på väg....

Igår var vi in på Träffen i Gävle och tittade på när Jacob spelade innebandy, de fick storstryk, men så är det ju - man kan inte vinna jämt!
  

Jacob är fokuserad....

  

Storebror är med som publik, aningens bakis för dagen....

Idag har jag varit i Söderhamn på inoff. utställning! Var lite tveksam igår ifall vi skulle åka eftersom vädret var allt annat än bra - när vi var på väg hem från Jacobs match igår så var RV80 avstängd då det tydligen var 4-5 olyckor som hänt där på kort tid pga halkan...   Men, hur det var så tänkte jag - vad sjutton jag ska ju bara till Söderhamn, kan väl inte vara några problem? Och det var det väl inte heller för mig, men jag kan ju säga att det är inte så konstigt att det har hänt massor av olyckor på E4 mellan Söderhamn och Gävle sista tiden! Det är så trångt med all snö, och det verkar en del inte fatta! De kör om och gasar allt vad de kan och bara skaaaaa förbi, trots att skyltarna visar att vägen går ihop om 400 m....   Hua, nästan så jag höll för ögonen ibland!   

Ja, som sagt - utställningen var en inofficiell utställning som Söderhamns KK arrangerade, det är en lokalavdelning till Hälsinglands Kennelklubb. Utställningen var i en tennishall på Hällåsen, en jättebra hall för utställning. Skivorna som låg utlagda på golvet var väl ingen direkt "hit" för hundarna, men det låg ganska så mycket mattor i ringarna så det var ändå ok.

Henke hade lovat att följa med mamma, han började tveka när han fick höra att vi skulle åka redan vid 06.30, men lovat är lovat, eller hur?!

Vi hämtade upp Thomas och hans tjej Therese vid deras lägenhet i Söderhamn, deras hund Leeds skulle ju också vara med.
  
Här var mitt sällskap för dagen, jättekul att få umgås med äldsta sönerna en hel dag!  
Leeds var först ut av våra hundar, han stod helt perfekt men gillade inte alls mattorna och vägrade i princip att ta ett steg... av den anledningen fick han inget HP. Syrran Bitte kom därefter, hon var först lite tveksam också till underlaget - men med lite övertalning a´la köttbulle så gick det bra! Hon fick HP och blev då BIR-valp. Sedan var det stordrummeln Messis tur! Han är också duktig att stå,
   
men har liksom inte fattat det där med att springa fint, han tror att det är först i mål som gäller... men efter några varv så lugnade han ner sig och travade på riktigt bra. Även han fick HP, trots att han tog en kisspaus under bedömningen....  
  
Syrran Marta är så himla glad, glad, glad - svansen går hela tiden så hon kommer nästan ur balans.... Hon försöker att trycka sig ner i kopplet, minns hennes storebror Prinsen som gjorde precis lika i början, så det gör att hon kanske inte har så lättbedömda rörelser varje gång... men vem har sagt att det ska vara lätt att vara domare? Man får titta snabbt ibland helt enkelt!! Hon fick HP och skulle sedan möta Messi i BIR/BIM-valp. Anna var snäll och hjälpte mig att visa Marta då jag inte lärt mig ännu att visa två hundar samtidigt....  
Messi var den som gick segrande ur striden även denna gång.
Sedan var det en låååång väntan på finalerna, och finalerna sedan... ja, herregud så många...   först var det 10 gruppfinaler i valp1, sedan 10 gruppfinaler i valp2, 10 gruppfinaler i junior, 10 gruppfinaler bland vuxna. Och sedan var det då dags för de 5 bis-finalerna.... ja, det blev mer än lovligt segt kan jag säga... även om speakern som var lite yr för tillfället muntrade upp det - var lite annorlunda än vad man är van med kan man väl säga utan att överdriva....  

Bitte skötte sig jättebra i gruppfinalen, hon sprang som värsta utställningsmaskinen i den stora ringen - oj, så glad och stolt jag blev!!  
  
Stå kan hon också:
  

Hon vann grupp8 av valparna i valpklass1 (4-6 mån), jätteroligt!!
Sedan var det Messis tur, och när han fick springa på lite större ytor så gick det bättre, här har han just fått reda på att han vunnit gruppfinalen för valpklass2 (6-9 mån)
  

Till slut var det då dags för BIS-finalerna, först var det Bittes tur och hon slutade som BIS-2, slagen av en jättefin Whippet som syns i förgrunden på fotot nedan:
  
Messi ville ju inte vara sämre utan han slutade även han som BIS-2 men då slagen av en lika fin Fransk Bulldog!
  
Jag var mycket nöjd med dagen, syftet var ju att åka dit för att träna med våra yngsta som verkligen behöver det... Och så kom jag hem med 2 x BIS-2 valp!!  
Nu blir det nattinatti för mig, även om det var en kort resa så är jag trött som vanligt efter att ha kommit hem från utställning.....  


Av barecho - 26 februari 2010 14:41

Är vi för hårda mot våra gubbar därhemma ibland?
Kanske borde vi lägga manken till lite mer, när han kommer slutkörd hem från kontoret?
I en amerikansk hushållsbok från 60-talet ger man på allvar följande råd:


1. Ha middagen färdig. Planera ingredienserna redan kvällen före så att du är säker på att rätten blir lyckad och att allt blir klart tills din man kommer hem.


2. Fräscha upp dig. Vila 15 minuter så att du ser fräsch ut när du tar emot din man. Förbättra din makeup och sätt upp håret med ett band.


3. Städa undan i huset. Ta en sista runda genom rummen och plocka undan skolböcker, leksaker och papper. Torka av borden med en trasa.


4. Tänd en brasa i öppna spisen. När det är kallt under vintermånaderna bör du tända en brasa som din make kan koppla av inför.


5. Eliminera alla oljud. Vid din mans hemkomst ska tvättmaskinen och dammsugaren vara avstängda. Säg till era barn att hålla sig tysta och lugna.


6. Ha ett vänligt bemötande. Ge din man ett stort leende och visa att du är glad att se honom. Låt honom prata innan du gör det, för det han har att säga är viktigare.


7. Låt kvällen bli hans. Klaga inte om han kommer hem sent eller äter middag på restaurang utan dig. Försök i stället förstå vilket pressat tidsschema han har.


8. Skapa en lugn atmosfär. Se till att ert hem blir en bra plats för avkoppling, så att din man får en chans att återhämta sig fysiskt och psykiskt.


9. Gör det bekvämt. Låt honom sjunka ner i en skön fåtölj eller lägga sig i sovrummet. Ha en kall eller varm drink redo, rätta till hans kudde och erbjud till att ta av honom skorna. Prata med mjuk och behaglig röst.


10. Var inte frågvis. Ställ inga frågor om vad han har gjort under dagen. Kom ihåg att han är husets herre och alltid gör sitt bästa för att vara rättvis och ärlig. Du har ingen rätt att ifrågasätta honom.


Den perfekta hustrun...


Oh, älskling, mittpunkten av mitt liv,
sätt dig och vila lite så ordnar jag med mat,
disk och vask...

Ja, herregud...., man tror ju att det är ett skämt. Kan nån verkligen trott på allvar att det här är den perfekta hustrun? Man undrar ju, kan detta verkligen komma från 60-talet? Kan verkligen min farmor och mormor ha haft det sådär? Ja - mamma också för den delen, min storebror föddes ju 1963.... Nä, där går nog gränsen - har mycket svårt att tro att min mamma betedde sig sådär...  
I vårt hem är det nog snarare barnen och hundarna som är husets herrar, ni vet curlingföräldrar och curlingmattar som vi är nuförtiden...  

Här kommer en fredagsfräckis, jag är ju barnsligt förtjust i såna:


En tjock bonde hade problem att tillfredsställa sin fru.
Han beklagar sig inför en vän och menar att han blir
för varm och svettig för att hålla på tills frun kommit.
Han får då rådet att låta en av drängarna stå och fläkta när dom har sex.
Nästa gång det är dags för sex kallar han in en
storvuxen, mörkhyad dräng i sängkammaren.
Bonden bestiger frun och drängen står bredvid och fläktar. Trots fläktandet blir bonden för varm och svettig och frun är helt oberörd.
Mannen beordrar då drängen att byta plats med honom. Drängen gör som han blir tillsagd och fruns reaktion låter inte vänta på sig.
Hon stönar och kvider och får orgasm efter orgasm.
Då säger bonden: Fattar du nu hur man ska fläkta drängjävel?

Ja, det är tur att man är lättroad!!   Ha en bra fredagskväll!

Av barecho - 24 februari 2010 21:01

Idag har jag gjort lite uppdateringar på hemsidan, bland annat så har jag äntligen skrivit del 3 av jubileumstexten....    jag hoppas få till sista delen av texten inom de närmaste dagarna, och även lägga ut korten från vårt Jubileumsfirande i somras - bättre sent än aldrig !! Vill ni se på hemsidan vad jag har gjort så kan ni gå till den här: http://www.barecho.com
Jag är fortfarande hemma med Jacob, idag har han även varit dålig i magen.... men han lyckades ändå slå mig i både kort och memory.  

Får ta till något imorgon som han inte har en chans i, så att jag har lite av äran i behåll!!

VAB

Av barecho - 23 februari 2010 14:15

Idag är jag hemma med Jacob för att han är sjuk...  han är jätterosslig och hes, och har ont i halsen. Han klagade på det direkt när han kom hem från träningen igår kväll, och gick sedan och la sig på en gång. Det är inte alls likt honom, det brukar inte alls vara lätt att få honom i säng på kvällarna...

I morse så var han jättevarm och jag frågade honom hur han kände sig innan jag skulle åka iväg till jobbet vid strax före 06.00 - sämre svarade han bara. Jag måste åka iväg och öppna på jobbet sa jag, men jag kommer hem till dig efter en liten stund - är det ok? mmm... svarade han bara. När jag sedan kom hem efter ca 1,5 timme så gick jag direkt till honom, och då vaknade han till - men, skulle du inte åka och öppna sa han då, han hade inte ens märkt att jag hade varit borta... Inte ville han flytta över i vår säng heller för att titta på TV, nej - han ville bara sova vidare. Så ämlig brukar han sällan vara....  

Jag, och fem av hundarna, kröp ner till honom och sov   nån timme - kan ju säga att det var ganska så skönt att få en liten "nannynap"!

Framåt lunch så började han röra på sig, och ville ha frukost - och efter det skulle vi spela lite kort. Nu är jag inte så hemma på så många kortspel, mina kunskaper sträcker sig till "Finns i sjön", så det fick det bli!

Ja, man kan väl säga att han krossade mamman rejält, inte en susning av en chans hade jag nån av gångerna som vi spelade...  
  

Sedan blev han plötsligt sugen på Chokladpudding, så det blev snabbt fram med pulver och mjölk för tillagning - och det fixade han själv, bra karl reder sig själv, eller hur heter det? Ja, att kvinnor reder sig själv, det vet vi ju redan.....

  

Så mycket mer än det har vi inte gjort idag - nu tittar han på TV en stund så då passar jag på och lägger in lite adresser i vår GPS - Fridolf, vi ska ju på inofficiell utställning i Söderhamn nu på söndag och dit är det ju jättesvårt att hitta!!

Av barecho - 22 februari 2010 19:39

Läser idag i Expressen att Daniel Westling går i Prinsskola nu inför giftermålet med Victoria.

  

Ingen dum idé alls faktiskt, tänk så praktiskt om älsklingen hade gått i skola först innan han gifte sig med mig och fått lära sig både det ena och det andra om hur han ska ta hand om mig på bästa sätt!!   

Det står också att ett av kungens krav för att Daniel skulle få dotterns hand var att han inte bedrev någon affärsverksamhet - utan bara ägnade sig åt att finns som ett stöd vid kronprinsessan i  hennes arbete. Låter ju kalas det, undrar vad pappa ställde för krav för att ge bort min hand......  

Nåja, det har gått ganska så bra för David   ändå kan jag tycka, utan nån skola....

I alla fall så har min otroliga mor lyckats få tag på boende till oss natten före Världsutställningen i Danmark, alla har sagt att det är helt omöjligt och speciellt då i Herning!! Men, nej då - inget är omöjligt för henne..... Drottningssviten är nu bokad på Scandic i Herning, och vår alldeles egna drottning här hemma har godkänt att Snövits-Clådan får bo där, trots att hon inte är den egentliga drottningen..... Hysch...   vi vill låta Battingen leva i den tron så säg inget om att Clådan är minst lika vacker som hon är...

Messi-Pessi blir ju också med, och så Sanne-Panne - vet inte om de är så drottninglika direkt - men kanske de förvandlas där inne!!

Ja, det är ju inte direkt gratis att bo där, var väl förmodligen därför sviten fanns kvar... men, mamsen har lovat att hon pröjsar - inte illa, vi får ta det som en present på vår 10-åriga bröllopsdag, som iofs inte infaller förrän den 22/7, men vad är väl en månad hit eller dit...
Vi ser i alla fall oerhört mycket fram emot detta nu, och ska senare ikväll anmäla till WW-10!!

Tusen, tusen tack mamma för detta, du är guld värd!!  

Av barecho - 21 februari 2010 10:30

Igår var det dags för Gästrikemästaren/Veteranmästaren 2009 och den hölls återigen på Årsunda IP. Tävlingen är öppen för de hundar som bor i Gästrikland och för Gästrikemästaren gäller att de ska ha blivit BIR eller BIM på en officiell utställning under 2009, för Veteranmästaren gäller BIR-veteran eller BIM-veteran, även det på off uställning. Domaren är alltid hemlig     och de två senaste omgångarna har det varit domare som jag aldrig har hört talas om, men denna kväll var det en domare som jag tror de flesta känner till! Även om han nu inte dömer grupp 8 så har han ju dömt under många år - Torbjörn Skaar var det som presenterades som årets domare. Vi hade inte tänkt att anmäla i år... vi har på nåt sätt tröttnat lite på det. Kan kanske låta lite förmätet, men just att det varit domare jag aldrig ens hört talas om som dömt och sedan tycker jag på nåt sätt inte att det känns så festligt på Årsunda IP... Visst är det skönt att ha det på hemmaplan, men det kändes lite festligare på Valhalla i Sandviken där vi var upp på scenen och så. Nåja, all heder dock åt arrangörerna som lyckades göra det så festligt det nu bara gick där  ! Musik hade vi fått i år också, nåt som jag saknat förut - det höjer ju alltid stämningen med lite musik!
  


Trevligt sällskap hade jag vid bordet också, Erika var bussig och följde med mig och då blir det som vanligt mycket skratt!   
  
Sedan satt vi bredvid Mia Brisfjord, som har vår fd flat Ryan, Stina Andersson (som snart blir stolt farmor till Mandys valpar) och så Carina Rosvold (som blir stolt gammelfarmor till Mandys kull, eller hur det nu var?), oj - kom just på att Erika är också inblandad! Clintan är ju far till Carinas Saga som sedan i sin tur är mor till Benny som då är pappa till Mandys väntade kull... Ja, herregud hur krångligt det kan blir med farmödrar hit och dit!  

Erika och jag stövlade fram till baren vi efter att ha installerat hundarna och hittat platser vid bordet. I baren stod Gunilla, vår fd granne och även fd valpköpare, och sålde lite allt möjligt. Vi hade siktat in oss på vin   , rött till Erika och vitt till mig. Efter att ha valt omsorgsfullt av de sorter som fanns så hittade vi på det vi ville ha, det var skruvkork på min flaska så inga problem där - men med Erikas var det värre. Man har då sällan sett någon så ovan med att korka upp en flaska, oj - oj... är det Krister som sköter det därhemma tro, eller är det bag-in-box som gäller?

  

Nåja, till slut fick vi då ett varsitt glas så att vi kunde sätta oss ner, vatten gick jag ner och hämtade själv i köket - en tillbringare och några glas. Som sagt, det finns ju också fördelar med att att vara på IP, alla vi i Årsunda hittar väl där som hemma i vårt eget kök nästan! Till tävlingen då:
Hela 40 hundar var anmälda till Gästrikemästaren, och inte en enda var struken! Jag minns inte helt hur många som varit med de senaste åren, men tror att det brukar vara drygt 30. 11 veteraner var anmälda och där var det en som var struken. Man kan säga att afghanerna dominerade tillställningen då det deltog sju stycken i Gästrikemästaren och en i veteranmästaren, men de är ju sååå vackra att se på och passar ju mycket väl på en sån här tillställning! Annars var det såklart en salig blandning av raser med, ESS hade tre representanter med: Kylie, Clådan och så Happymind King Arthur som vann i första omgången men sedan åkte ut mot totalvinnaren. Kylie gick ut som första hund, men det blev bara en snabbvisit för hon förlorade direkt mot en afghan. Hon var laddad till tusen som vanligt och själv tyckte jag att hon var lika supervacker som hon alltid är (jag är ju inte alls partisk i den frågan....).

  

Clådan gick ut som hund nummer 37 och mötte då en boxer, i nästa omgång fick hon möta en afghan, sedan en newfoundlands hund - omgången efter gick hon direkt vidare till.

  

Och då var det till slut 3 hundar kvar, Clådan, en afghan och så en bearded collie. Domaren tackade Afghanen som då blev trea, och sedan var det då Clådan och Beardisen kvar i final och där blev Clådan till slut tvåa.

  
(CH Farmarens Florian Prinzkrona & CH Barecho Quest For Success)

Husse kom och hämtade oss på IP efter att det var slut, och jag kan säga att det var två mycket uppspelta damer som studsade ur bilen hemma på gården - de fattade liksom inte att det redan var över, speciellt Battingen undrade när det skulle börja? Hann ju inte bli många korvbitar till henne på den korta sväng hon var med....  

Av barecho - 19 februari 2010 07:33

Den här historien, som säkert är sann, fick jag via mail från Birgitta, tack för det!

 

En man och en kvinna var på semester. Efter middagen ville maken ta en tupplur.
Frun bestämmer sig då för att ta en tur i båten, fastän hon inte känner till sjön. Hon åker ut en bit, lägger ankar och tar fram en bok och sätter sig och läser.

Plötsligt kommer skogvaktaren förbi i sin båt. Han stannar bredvid kvinnan och säger:
-God morgon, frun! Vad gör ni?
-Jag läser en bok, svarar hon (och tänker, Syns inte det?)
-Det är fiskebegränsning här, informerar han.
-Ja, det är möjligt, men jag fiskar inte, jag läser.
-Ja, men du har utrustning till det. Så vitt jag vet, så kan du ju börja när som helst. Jag måste ta med dig in till stationen och skriva en rapport.
-För att jag läser? svarar hon tvivlande.
-Ja, det är fiskebegränsning här, informerar han igen.
-Men jag fiskar ju inte, jag läser.
-Jo, men du har utrustning till det, så du kan ju börja när som helst. Jag måste ta med dig in till stationen.
-Om du gör det blir jag tvungen att anmäla dig för sexuella trakasserier, säger kvinnan.
-Men jag har ju inte rört dig, säger skogvaktaren.
-Det är sant, men du har utrustning till det. Så vitt jag vet, så kan du ju börja när som helst.
-Ha en bra dag, frun! sa skogvaktaren och åkte iväg
.


SLUTSATS: Argumentera aldrig med en kvinna som läser.. Det är troligt att hon kan tänka samtidigt!

Av barecho - 18 februari 2010 15:03

Det tillhör inte vanligheten att jag skriver om sport, om inte då Jacob är inblandad förstås... Men, nu känner jag att jag måste få ur mig - blir så irriterad   och samtidigt stolt   !

Det gick ju inte så bra igår för Årsundas Emil Jönsson i OS - som jag sagt tidigare så bryr jag mig inte hur det egentligen går, om det blir medalj eller inte. Men, nåt som jag känner igen när jag ser det, eller som här - läser om det, det är en fullblodsidiot!!  

Alla förstår väl att Emil är jättebesviken över resultatet, vem skulle inte vara det? Jag menar inte att alla ska komma och ömka honom, men att åkare och ledare från ett annat land hånar honom - det är bara så himla lågt.... Om man fäller nån sur kommentar för att man förlorat, det kan jag i viss mån förstå - men att säga spydiga saker när man vunnit över nån??

- Nu kan han ligga gärna lägga av, säger nån som de kallar superstjärna om Emil, ledaren för superstjärnan säger också - Hans psyke pallar inte för mästerskap. Man kunde kanske tro att när de tävlar på den här nivån så hade de fått lära sig någonting om ödmjukhet, men nä - icke då, sparka på den som ligger bara!!  

Emil själv säger - Nu känner jag mig bara helt tom...., när reportern sedan frågar om det var ojuste av de som gick förbi honom i spåret för att de åkte smart så att han inte hade en chans att ta sig förbi, så säger han bara - Nej, det kan man väl inte säga och hans ledare i sin tur säger - Han var inte bra nog idag. Och så är det väl, man är inte på topp alla dagar, synd bara för Emil att det var just igår den dagen kom... Men för mig är han i alla fall gårdagens vinnare   !! För min del fick han mycket hellre bli utan medalj och istället visa att han är en kille med hjärtat på rätta ställe!!  

  

Vad jag har förstått så är det nåt nytt han ska tävla i på måndag i OS, och jag kan inte lova att jag kommer att titta på TV, men jag ska hålla alla tummar och tår för honom då! Go get 'em, Emil!!  

Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards