Kennel Barecho

Alla inlägg under augusti 2016

Av barecho - 22 augusti 2016 19:29

.. påbörjas i och med Mirandas kull som föddes i torsdags    Nu har vi visserligen inte använt oss av alla bokstäver i alfabetet (ej Å, Ä och Ö) - men detta är ändå vår 105:e ESS-kull. Låter helt ofantligt mycket, första kullen föddes 1989 så det är 105 kullar på 27 år. Visst är det många kullar, men det allra bästa med att vara hunduppfödare är just det att tänka ut nya kombinationer och se valpar födas och växa upp så alla dessa kullar har varit till en otroligt stor glädje för mig. Att ha ett stort antal kullar har också för oss inneburit att vi kunnat utesluta hundar ur avel som vi inte funnit lämpliga av olika anledningar, vi har haft gott om andra individer att gå vidare på istället. Att ESS är min stora passion är det nog ingen som tvivlar på - även om jag haft och har andra raser kommer alltid det att vara den ras som tar upp den största delen av mitt hjärta   .


Tillbaks till Mirandas kull. Hon hade tid att valpa på första parningen redan förra söndagen, men då hon parades då på 7:e dygnet trodde jag inte att det var den parningen "som tagit". Hon parades fler gånger och mest troligt är väl att det är den sista parningen som hon blev dräktig av. För dräktig blev hon... Sista veckan blev hon bara tyngre och tyngre, tjockare och tjockare. Det lät så jobbigt när hon andades...


Torsdag morgon åt hon lite frukost (hon tittade på mig nästan som hon undrade vad det kunde vara för fel på henne när hon inte ville äta upp?!). Sedan var hon lite orolig av och till under dagen, men mest sov hon. När vi åt kvällsmaten vid 20.00 tiden på kvällen bäddade hon lite mer intensivt. Jaaa, sa David - nu dröjer det nog bara några minuter så är första valpen född. Inte då sa jag - jag har inte sett en enda krystvärk så det dröjer nog någon timme till iaf.


Jag hann väl inte mer än ta en tugga till så tyckte jag hon krökte rygg och stannade av i bäddandet - gick dit direkt och kollade och tametusen så var inte första valpen på väg ut!! David var MYCKET nöjd kan jag meddela, som den vana uppfödare han är   !


Miranda och jag förpassade oss snabbt in i valplådan i valprummet där valpningen fortsatte sedan i lugn och ro...


 
Första valpen föddes alltså 20.20 och var en tik. Hon vägde 346 gram och fick namnet Abigail. 


 
Valp nummer två föddes kl. 21.15, även det en tik. Hon vägde 348 gram och heter Astoria.


 
Tredje valpen var en hanhund som nu heter Ascot. Han föddes 22.45 och vägde 344 gram.


 
Adele, som förstår är en tik föddes kl. 23.05 Hon vägde 352 gram.


 
Valp nummer 5 föddes 00.50, även det en tik. Hon heter Aimee och vägde 380 gram.


 
Valp nummer 6 var också en tik. Hon vägde 434 gram och är den som var störst när de föddes. Hennes namn är Alba.


 
Sjunde valpen var en hanhund. Han heter Axl och vägde 366 gram. Han föddes kl. 03.10


 
Hon hade ganska så lång tid mellan valparna, men den här pojken föddes rätt så snart efter den förra. Han föddes kl. 03.55 och vägde 392 gram. Han heter Alegro.


 
Sista valpen var också den minsta. Ofta tycker jag det är den sista som är minst, vet inte om slumpen gör det eller om jag inbillar mig... Hon vägde iaf 288 gram och var alltså en tik. Tiden hon föddes var kl. 04.45 Då var både Miranda och jag rejält trötta. Vi hade ju inte sovit en blund på hela natten och hur det än är så tar det på krafterna. 


Så efter tvätt av Miranda och att valparna fick lite rent fick vi vila en liten stund... Innan det var dags att börja bada hundar inför utställningen dagen efter! Min mor ställde upp och sov hos valparna och var hos dem under dagen när vi var i Norrköping så det kändes tryggt. I förra kullen var det så olyckligt att Miranda låg ihjäl en av valparna så helt klart är man lite mer orolig efter det. Men alla verkar livskraftiga såhär långt, alla äter och är väldigt tysta och nöjda så vi hoppas det fortsätter på det sättet!


 



Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards