Kennel Barecho

Alla inlägg under juni 2016

Av barecho - 27 juni 2016 19:26

Ja, det var det iaf en dag här hemma - nämligen i lördags. Så otroligt varmt och skönt det var då     

Såklart var det regn dagen efter igen, och idag har det varit kallt och blåst isvindar. Nåja, det är ingen idé att klaga på vädret sägs det, men man kan väl få säga när det är fint åtminstone tycker jag. Och i lördags var en så härlig dag, inte mycket blev gjort - men vi fick umgås med barnen och deras respektive och det var guld värt. Såå avkopplande   .


Midsommarafton åt vi ihop med Thomas och hans flickvän Emma, sedan började vi se på filmen En man som heter Ove - men vi hann aldrig se den färdigt eftersom vi först fick åka till Österfärnebo och hämta Henric och Viktoria och sedan till Jäderfors för att hämta hem Jacob. Ingen uppoffring alls tycker jag det är, bara så skönt att veta de kommer tryggt hem (och vad kan vara tryggare än att mamma kör   ). 


 
Vi började midsommardagen med att äta gemensam frukost ute på altan, frukost smakar aldrig så gott som när man får äta den utomhus. Jag är inte mycket för campingliv, men just att äta frukosten ute som man får göra då, det är något jag kan längta till. 


De två sista valparna ur Gizzas kull (förutom de två vi ska behålla då) flyttade också i lördags, Yalla blev lite fundersam när de andra försvunnit medan hans syster Yippie tog det hela med ro.

 

Det här är Barecho You Rock My World "Yalla". Han var först menad att säljas till Israel, men jag har nog aldrig varit så glad att få ett återbud som denna gång   . Känner mig supernöjd med honom och längtar verkligen till han ska växa upp   .


 

Systern Barecho Yes Yes Yes "Yippie" har vi också behållt. Jag kan ev tänka mig att placera henne hos en fodervärd om det dyker upp någon som är utställningsintresserad. Vi har ju lite fullt nu med unga "flickor" i och med Curry, Dilba och Fläder.


 
Barecho You Raise Me Up "Sigge" har flyttat till Gävle - men kommer också att spendera en hel del tid på Gotland.


 
Barecho Young Rascal "Mattis" har flyttat till en familj i Sundsvall.


 
Barecho You Really Got Me "Willian" har flyttat till Sandviken.


 
Barecho You Got It "Teddy" är den som bor närmast, han har flyttat inom byn Årsunda och bor där med sin "storebror" Nalle (Barecho Victory Pattern).


 
Barecho You Poked My Heart "Zara" har flyttat till Västerås. Hennes ägare hade en svart/vit tik från oss som tyvärr gick bort under våren. Hon blev nästan 15 år gammal, Barecho Keep It Up "Nora" hette hon. 


 
Barecho You Can Do It "Sunny" har flyttat till Arbrå. Hon har flyttat till en familj som också haft en tik sedan tidigare från oss, faktiskt var även hon från en Y-kull. Hon gick bort i höstas och hette Barecho You Bet I Am "Smilla" - hon blev 11 år gammal.


Tillbaka till i lördags nu. Vi var med Henric och Viktoria och tittade på ett superhärligt hus, om jag inte hade haft ett hus jag varit så nöjd med själv hade jag absolut velat ha detta hus. Det ligger väldigt för sig själv och är en gammal fäbod. Det var en rejäl lada där samt flera småhus, supergulligt och verkligen en dröm för en som är djurintresserad   .


Eftersom det var så varmt hade vi planer på att åka och bada lite hundar så de fick svalka av sig ordentligt. Lite problem är det ju tyvärr att hitta något ställe där det är okej att bada hundar... Till slut åkte vi till Pelles (min fd man samt Thomas & Henrics pappa) och hans fru Johannas hus. De bor helt idylliskt vid sjön och har en liten sandstrand vid sin tomt. De var borta själva så då passade vi på   . Det är lite för nära vägen där för att jag ska våga ha hundarna lösa, visst lyder de för det mesta - men jag skulle inte våga chansa. 

 
Paco var lite tveksam till en början.. Tror inte han har fått chansen att simma ordentligt någon gång, har nog varit mest plask till magen typ.


 
Banjo var däremot superduktig, han bara kastade sig i och simmade efter varenda dummy som kastades i. 


 
Här är det Emma som håller i Fläder och Viktoria försöker locka Paco att simma med godis framför nosen. Paco kom igång till slut, men om han inte fick godis fick var det inte så intressant. Fläder däremot kastade sig i och simmade hon också, tekniken var inte så värst bra dock - det plaskades hejvilt kan man väl säga...


 
Svea var också tveksam till en början, men när hon sedan väl kom i vattnet så simmade hon otroligt bra - runt, runt och verkade njuta för fullt. Sedan ville de allihopa snabbt upp till sandstranden för där hittade de på kattbajs, och inte slår väl badning att få äta kattbajs inte? Nänä, inte för nån av våra hundar iaf...   .


Kvällen avslutades sedan med grillning och tittande på gamla filmer när barnen var små. Jag har skickat in ett tiotal gamla VHS-band som nu är DVD istället. En hel del filmer på hundar är det förstås också, ska försöka mig på att få in dem i datorn så jag kan dela med mig av dem sedan. Vill bara förvarna för att det kan bli en del skrattanfall när man ser en del av den klädsel vi hade i slutet av 80-talet och början av 90-talet....



Av barecho - 12 juni 2016 22:28

Så var det dags för det som ska vara Springer-Sveriges största happening, Springerklubbens Club Show. I år var det endast 82 vuxna anmälda, den lägsta siffran på många år. Lite trist tycker jag som tycker det skulle vara fantastiskt roligt om vi kunde få till ett sånt intresse för detta som t.ex Tollarklubben har som hade runt 450 starter tror jag förra året, nu erbjuder de visserligen en hel del andra aktiviteter också mer än utställning. Men tänk om vi kunde få till något sånt för vår ras   .


Detta var första året på fler år som vi bara kom dit som "vanliga utställare", annars har jag varit utställningsansvarig, domare eller kommissarie de senaste åren. Faktiskt kändes det lite skönt, men lite tråkigt också på sätt och vis. Jag vet inte om det var det kyliga vädret som bidrog, eller att det var flera som jag saknade där som gjorde att det inte kom upp riktigt till den stämning det har varit tidigare år. Men många otroligt trevliga springermänniskor träffade jag och en av de saker som är extra rolig på en utställning som denna är att det blir mer tid över för prat med varandra, något åtminstone jag uppskattar mycket   !


I år hade vi förstärkning med oss genom att vi hade med oss sonen Henric samt hans sambo Viktoria, de åkte i egen bil eftersom de skulle åka hem med alla unga vildar vi hade med oss efter utställningen. Henric och Viktoria har en hanhund från Pastas kull, han heter Banjo (Barecho When It Has To Be Good) och det var premiär för honom denna utställning, bara 4 månader och några dagar gammal. 

 
Henric var lite orolig för några dagar sedan och undrade om jag verkligen hade tränat med Banjo? Nja, sa jag - det har jag väl inte - men det ska nog gå bra... Och det gjorde det faktiskt, Banjo skötte sig kanonbra. Superglad i ringen hela tiden och stod & gick som han aldrig gjort annat   .


 
Får man vara såhär söt   


 
Jag hade lite svårt att bestämma mig för från vilken sida han såg bäst ut, jag vet att en del tycker de är för mörkt tecknade när de är så mörka som han - men jag tycker det är jättefint, tankarna förs tillbaka till vår fina Diva som var tecknad ungefär såhär   


 
Först ville Henric inte fota alls, men sedan ser man vilken hund det blev flest foton på    .


 
Fyra valpar var det i Banjos klass, bland annat hans bror Xavi (Barecho With Class And Style) var med i denna klass. Xavi placerades som fyra och Banjo vann klassen, tyvärr tyckte domaren inte om någon av dem så pass mycket att hon tyckte de var värda ett HP. Banjo fick dock en fin kritik " Promising puppy only 4 months. Well balanced. Good neck and shoulder with forechest. Good topline and quarters. Moves steadily and soundly."


I yngsta tikvalparnas klass hade vi hela fyra valpar med. Blanche (Barecho Walking On Sunshine) som blev oplacerad av de 12 som deltog. Saga (Barecho Whirl Of Luck) som även hon blev oplacerad, sedan vår egen Fläder (Barecho What Dreams Are Made Of) som blev tvåa i klassen med HP och så Sindy (Barecho Xtra Sweet) som blev placerad fyra i klassen.


 
Sindy 
 
Sindy

 
Fläder som tyvärr varit lite dålig att äta, jag skulle gärna vilja ha lite mer massa på henne...
 
Men hon rör sig kanonfint, så lätt och fint steg   
 
Hon blev alltså tvåa i klassen med HP, hon fick denna kritik "Very promising puppy with a beautiful head and expression. Well made all through. Exising neck and shoulder. Just needs to grow. Move steadily. One to watch."


 
Bland de äldre hanvalparna hade vi Marron (Barecho Viking Power) med, han bor ju hos Jenny så hon visade honom - lika fint som alltid   .


 
Marron blev placerad som trea i valpklassen, av fyra stycken.


 
Bland de äldre tikvalparna var det sju anmälda, vi hade bland annat Dilba (Goldmoore's I Shall Be Released) anmäld där och även hon visades av duktiga Jenny.


 
Dilba placerades på fjärde platsen.


 
Curry (Barecho U Must Be The One) i rörelse. Hon har nu äntligen förstått hur man ska bete sig när man springer i ringen, men då har hon istället börjat krångla när hon är uppställd... Nåja, det blir väl ordning på henne också till slut...
  
Curry vann klassen med HP.


 
 
Det var så otroligt roligt att ha med Henric och Viktoria, hoppas de kan tänka sig följa med någon mer gång   


 
Det var ju hela fem syskon från Pastas kull där så vi tänkte vi skulle ta kort på dem ihop....


 
Till slut så hade de trasslat färdigt och resultatet blev riktigt bra tycker jag   . Fr.v är det Blanche, Xavi, Fläder, Banjo och Saga.


 
Här är det Fläder, Banjo och Saga på kortet.


Efter lunchpausen kom solen fram lite och då blev det också lite körigare med klasser som började i båda ringarna samtidigt. En stor eloge till arrangörerna som gjorde det de kunde för att undvika krock. Dessvärre blev det väldigt körigt för mig. Det började med championtikar och sedan direkt championhanar, sedan blev det veterantikar och där nånstans tog min ork helt slut. Jag vet ju att jag inte har samma ork som förut sedan operationen, men jag vill ju att jag ska orka som förr. Enligt läkarna är det biverkningar av alla mediciner jag äter, sedan har jag nog aldrig helt fått upp konditionen heller helt. Det är inte så lätt att jobba upp den när jag blir andfådd bara av att gå uppför en trappa... Så när vi fick springa varv efter varv under tiden som en och en placerades i championklass tikar och veteranklass tikar trodde jag att jag skulle stupa, men lyckligtvis gjorde jag inte det... Jag var också rädd att jag skulle få sån hjärtklappning som jag fick på Crufts, men denna gång klarade jag mig utan det som tur var.

 
Maria frågade om jag ville visa Enya (CH Barecho Either With Or Without You) då hon hade fullt upp med annat, det ville jag förstås göra - tänkte väl inte just då på att det kanske skulle bli jobbigt med tre klasser nästan samtidigt...


 
Enya är så fin nu och jag var verkligen glad åt att hon blev tvåa i championklassen med CK, hela 10 tikar var det i klassen. 


 
Så var det direkt över till hanhundarnas championklass efter det och där visade jag förstås Paco (CH Barecho Play Now Pay Later).


 
Paco placerade sig som trea i klassen (av 10 st), han fick CK och dessutom denna kritik "Quality springer with lovely head and expression. Well made all through with balanced angels. Well boned. Good forechest. Shown in excellent condition. Moved well."


 
Här på kortet är det Paco till vänster och Diezel (CH Barecho Deal Or No Deal) som blev fyra i klassen med CK.


Så var det dags för Pärlan (CH Barecho Poetry In Motion) i veteranklassen, fem stycken var anmälda i den klassen. 

 
Här börjar de ta emot rejält för mig....


 
Pärlan vann klassen med CK, vilket förstås var väldigt roligt   


 
En grattiskram sitter alltid bra, är så glad och tacksam för all omtanke och vänlighet som jag mött och möter efter allt som hänt   


Direkt efter detta var jag tvungen att sätta mig ner en stund och försöka få lite luft.... Det är sån tur att jag har David med som tar hand om mig, jag skulle inte klara att åka själv än tror jag - iaf är han en otrolig trygghet för mig.

Finalerna skulle strax börja och där skulle Paco in i bästa hanhund, Pärlan in i bästa tik samt bästa veteran och Curry in i bästa valp. Jag kände bara att det aldrig skulle gå, ringarna hade dessutom slagits ihop så ringen var nu dubbelt så stor. David visade därför Paco i bästa hanhundsklassen, säkert finns det någon kallhjärtad som sa att det var för att jag är den dålig förlorare och det är väl upp till var och en vad man vill tro om den saken... Och visst, hade han vunnit klassen hade jag gått in i bästa hanhund, men den yttersta lilla energi jag hade kvar då ville jag hellre spara till de andra. Det kan man väl tycka vad man vill om förstås, men så är det. Paco blev kvar i första gallringen i bästa hanhund men blev inte kvar till placering. Pärlan blev inte heller placerad i bästa tik, i BIR/BIM-valp blev Curry BIM-valp och slutligen så blev Pärlan BIS-veteran   . Att jag var trött då det tror jag nog de flesta förstår... Jag satt på en stol bara medan David, Henric och Viktoria plockade ihop alla grejer. Just då kände jag bara att jag ville åka hem och lägga mig i min egen säng, strunta i supén som vi skulle delta på senare under kvällen. Men efter att ha vilat på soffan i stugan ett par timmar gick vi till slut på supén och det blev en riktigt bra kväll. Trevligt sällskap vid bordet med många glada skratt, god mat och så fick vi ta emot flera utmärkelser, bland annat för Årets Veteran 2015 som Winston (CH Barecho Most Wanted) blivit och hans ägare inte kunde närvara. Och sedan också för Årets Utställningsspringer 2015 vilket blev Paco. Vi var nog bland de första som gick från supén, så skönt det var att få krypa ner i sängen utan att ens behöva sätta klockan på väckning morgonen efter....




Av barecho - 4 juni 2016 18:55

Twiggy hade tid att valpa förra lördagen, för en vecka sedan alltså och ofta valpar de någon dag före så hela veckan var jag beredd på att det skulle kunna bli valpning. På onsdagen gick tempen ner, så jag trodde nog det skulle bli på torsdagen. Dock visade hon inga andra tecken och efter ett tag var tempen uppe på normalt igen..


Så när hon på fredag em började hässja och bli mer och mer orolig samt att tempen gick ner ännu lägre förstod jag att det skulle bli valpning under lördagen... Bra eftersom jag då var ledig förstås, men lite trist att jag då skulle missa Cockerklubbs utställningen dit vi hade anmält Svea (Backhills Just Awesome). Hon har just blivit 9 månader och att ställa ut juniorer är nog bland det roligaste att ställa ut tycker jag   !


Carro skulle åka dit med sin mamma och hennes cockerhane Cesc (Barecho High Quality) och snäll som hon är erbjöd hon sig att ta med Svea dit.

 

Fina Cesc blev fyra i juniorklass, inget HP fick han - men jag är kanonnöjd med honom. Hoppas att han ska bli lite utställd under sommaren   . Svea blev även hon placerad som fyra i juniorklassen, hon fick dock HP.


Under tiden de var på utställning satt jag i valplådan och ärligt talat är det nog inte någon utställning som slår det   .   


 

Klockan 10.40 föddes första valpen. En hanhund som var brun/vit/tan. Han vägde 390 gram och fick namnet Zesco. Dessa foton är tagna idag så de är alltså inte nyfödda på dem, utan en vecka gammal   .


 
Nästa valp var en tik. Hon föddes 11.15 och vägde 380 gram, inga tantecken syns på henne än iaf. Hennes namn fick bli Zaffran.


 
Tredje valpen föddes 12.05 och var en tik. Zara som hon heter är brun/vit/tan och vägde 350 gram. 


 
Ännu en tik föddes strax efter, 12.20 Hon vägde 332 gram och heter Zorba. Inga tantecken där heller.


 
Valp nummer fem var en tik det också. Hon föddes 12.45 och fick namnet Ziba. Hon är brun/vit/tan och vägde 310 gram.


 
Så kom det en till hanhund till slut. Valp nummer sex var alltså en hanhund, han föddes 13.10 och vägde 342 gram. Hans namn blev Zamson. Även han var brun/vit/tan 


Efter det la sig Twiggy för att sova, eftersom hon hade en del moderkakor kvar var det lite svårt att känna om det fanns någon valp kvar eller inte. Det kunde vara en till valp långt fram, men det kunde också vara moderkakor som låg ihop. Twiggy hade inga värkar på bra länge utan verkade nöjd. David började duscha hundarna inför utställningen dagen därpå, jag sprang emellan och tittade till Twiggy och när jag kom in dit 18.50 hade just en till valp fötts! En pigg och alert liten hanvalp låg där bland de andra   .


 
Zenith fick bli hans namn. Han vägde 328 gram och är brun/vit, inga tantecken syns ännu på honom. 


Några moderkakor kom ut och sedan lade jag mig tidigt i sängen bredvid valplådan. Det hade inte blivit så värst mycket sömn natten före då Twiggy var så pass orolig då - och att det inte skulle bli så mycket sömn heller denna natt behöver man ju inte vara Einstein för att förstå   . Det kändes lite jobbigt att lämna dem redan morgonen därpå när vi skulle till Österbybruk på utställning. Nu är ju den utställningen som på hemmaplan för oss och Jacob la sig i valprummet när vi åkte för att hålla koll på Twiggy och valparna så det kändes ändå okej om än lite ovant. Jacob låg sedan där hela dagen så det kändes tryggt, är man 17 år har man ju liksom inga problem att ligga kvar i sängen hela dagen   .


 
Idag är de som sagt en vecka gamla, tjocka och fina är de allihopa...

 

... rejält hungriga hela tiden. Gizzas kull har ju varit så tysta hela tiden, men det är inte dessa valpar. De låter rejält ganska så ofta, jag springer dit och tror någon ligger dåligt till eller nåt sånt. Men nejdå, det är någon som är högljutt missnöjd över att mjölken inte rinner till tillräckligt snabbt...


I Österbybruk hade vi en superbra dag   . Domare för de vuxna var Johan Andersson (kennel Alistair's). En hanhund hade vi med oss och det var Paco (CH Barecho Play Now Pay Later). Han vann först championklassen med CK och blev sedan bästa hanhund, eftersom detta var en internationell utställning fick han då också ännu ett CACIB! Detta CACIB innebär att vi nu kan ansöka om hans internationella championat (C.I.E.). Han fick sitt första CACIB i mars förra året och eftersom det måste gå ett år mellan första och sista CACIB innan man kan ansöka om championatet har vi inte kunnat göra det förrän nu. Sedan kommer det förmodligen att ta 3-6 månader innan han får titeln, men iaf skönt när alla meriter är vunna   . En vuxen tik hade vi med oss, Pärlan (CH Barecho Poetry In Motion). Hon vann veteranklassen och blev BIR-veteran, hon blev även tvåa i bästa tikklassen.

 

BIR blev Paco   , stort grattis till BIM och championat på tiken Big Brazzel Daydreamer. 


Vi hade Svea (vår cocker) anmäld även denna dag, domare i den ringen var Christina Daniels (Mistily's). Svea blev tvåa i juniorklassen med CK av tämligen många så det var roligt, hon är ju bara precis 9 månader gammal som sagt var. 


ESS-valparna gick i en annan ring, Patric Ragnarson dömde dem. Marron (Barecho Viking Power) vann bland hanvalparna och fick HP, två tikvalpar hade vi med oss - Curry (Barecho U Must Be The One) och Dilba (Goldmoore's I Shall Be Released). För Dilba var det första gången i en utställningsring och Jenny var så snäll och hjälpte oss att visa Dilba. Trots att det var första gången och med en för henne okänd handler så skötte Dilba sig jättebra, visst lite hopp och skutt blev det - men så himla glad och obekymrad hela tiden   . Curry vann klassen med HP och Dilba blev tvåa med HP. 

 
Curry blev sedan BIR-valp, Marron som hade tröttnat när detta foto skulle tas blev BIM-valp. Två verkligt fina valpar tycker jag detta är om jag får säga det själv, längtar till de ska få gå i juniorklass. Curry blir 9 månader 22 juni och Marron blir 9 månader den 1 juli   .


Vi hade tre finaler vi skulle delta i och vi blev placerade i alla tre vilket var otroligt roligt   ! Curry blev BIS-3 valp, Pärlan blev BIS-4 veteran och Paco blev BIG-4 i grupp 8   . Jag känner fortfarande att orken är långt ifrån som den var förut, men det blir bättre och bättre. Dock är det som att luften helt går ur mig när det är färdigt, sån tur att David plockar i allt i bilen och kör bilen hem så jag får slappna av... Denna gång var det ju lite värre också med tanke på att jag inte sovit riktigt på två nätter, tänk för typ 30 år sedan då behövde jag knappt sova alls - men de tiderna är förbi   ...


Helgen före var ju jag i Hässleholm och dömde i två dagar, dit var jag ju inbjuden sedan fler år tillbaka. Så när jag såg att Springerklubbens avdelning Mellansverige skulle ha sin utställning den helgen och då bjudit in Anette Erlandsson (kennel Trollängen) kändes det lite trist då jag så gärna hade velat ställa ut för henne.

Men som tur är har jag så fullt med underbara människor omkring mig som kan hjälpa till - ja, förutom världens bästa man förstås som ägnade en söndag åt att åka till Karlstad på utställning utan mig (han kanske tyckte det var så skönt så att det är så han vill ha det i fortsättningen, vem vet?..). Tre hundar anmälde vi; Paco, Curry och Pärlan. David badade och fönade dem själv på lördag kvällen och utifrån de kort jag sett på hundarna verkar han ha lyckats bra med att göra dem i ordning själv   . Maria Herbertsson och Andrea Rosenblad hade erbjudit sig att visa hundarna där för det ville David INTE göra... Miljoners tack till er som hjälpte till med att visa hundarna och som dessutom höll ordning på David under dagen, ni är guld värda   . 

 
Curry började med att vinna tikklassen med HP..


 
Hon blev sedan BIR-valp, BIM-valp var Goldmoore's Break The Rules (kullbror till vår egen Dilba).


 
Till slut blev hon BIS-2 valp med en superfin kritik, extra roligt förstås när det är en rasspecialist som skrivit den   


 
Här är det Paco som springer med Andrea i championklassen


 
Det här kortet på Paco bara älskar jag, såå fin han är där - i total balans och med en så fin överlinje   . Paco vann championklassen med HP och blev sedan bästa hanhund! Pärlan blev BIR/BIS-veteran men blev ej placerad i bästa tikklassen. 



Han blev även BIR/BIS     ! BIM/BIS-2 blev tiken CH Big Brazzel Born To Win, stort grattis till det!

Idag har vi fått väldigt trevliga nyheter från SSRK:s utställning i Örnsköldsvik   . Justin (Barecho Spitting Image) som går i juniorklass och är nyss fyllda ett år fick sitt andra CERT där, han blev dessutom BIR och slutligen BIS-4!!

Domare var Tarja Hovila från Finland (kennel Adamants) och det gör det förstås extra roligt - just när det är en rasspecialist   .

 
Stort grattis till hans duktiga ägare/handler Emelie Ingelsson     !


 
Justin är den första avkomman efter Paco som blir BIR, lite extra roligt förstås känns det - och ja, han är förstås också den första avkomman efter Gizza som blev BIR, man får inte glömma bort mamman inte....  








Presentation

Fråga mig

35 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards